Wetsuit termen: Hoe zit het nou echt?

Eddy Lansink

Berichten: 255
April 17, 2012, 12:31:59
edit2Rapporteer  
Hoe zit het nou allemaal precies met wetsuits, neopreen en naden?

De laatste jaren is er niet veel innovatiefs gebeurt op de wetsuit markt en alle merken proberen zich vooral van elkaar te onderscheiden door heftige marketing termen te gebruiken.

De mannen van Versusshop.nl zijn beide nuchtere productontwerpers en hebben het een en ander voor je uitgezocht en opgeschreven, zodat je weet waar het echt om gaat als je aan een nieuw wetsuit toe bent. Geen mooie marketingpraatjes, maar alleen keiharde feiten!

http://www.versusshop.nl/review/Wetsuit%20termen%20hoe%20zit%20het%20nou%20echt.php

Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #1 April 17, 2012, 12:50:10
edit2Rapporteer  
Jullie zijn goed bezig mannen. ThumpsUp
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #2 April 17, 2012, 13:49:35
edit2Rapporteer  
Super overzichtje!

Ben wel benieuwd naar dat geoprene, ik vind het namelijk altijd zo bijzonder hoe zwaar mijn wetsuit is als ik hem uitspoel. Dat is allemaal weer gewicht die je ook mee omhoog neemt!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 April 17, 2012, 14:39:49
edit2Rapporteer  
Wat vinden jullie van de Ripcurl Flashbomb ... die is in een kwartier droog claimen ze en is dus van een ander soort neopreen (maar niet geopreen, althans dat wordt nergens genoemd).. O'Neill heeft ook zoiets, wat ze 'technobutter' noemen.

Hier nog een link naar wat uitleg over geopreen (leuk zo leer je nog eens wat) http://www.wetsuitmegastore.com/review/78-geoprene-neoprene-made-out-of-limestone.html

Wat ik me wel afvraag, als een geopreen wetsuit nauwelijks nat wordt (vergeleken met een normaal wetsuit).. ga je er dan niet heel erg in zweten?
René L

Berichten: 45
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 April 17, 2012, 17:21:50
edit2Rapporteer  
Bedankt voor dit overzicht. Net en nieuw pak nodig dus dat komt goed uit. Zullen we de verkoper eens even aan de tand voelen  Grin
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #5 April 17, 2012, 19:42:35
edit2Rapporteer  
Duidelijk verhaal Smiley
feddomw
Gast
Antwoord #6 April 17, 2012, 20:26:31
edit2Rapporteer  
Wat vinden jullie van de Ripcurl Flashbomb ... die is in een kwartier droog claimen ze en is dus van een ander soort neopreen (maar niet geopreen, althans dat wordt nergens genoemd).. O'Neill heeft ook zoiets, wat ze 'technobutter' noemen.

Hier nog een link naar wat uitleg over geopreen (leuk zo leer je nog eens wat) http://www.wetsuitmegastore.com/review/78-geoprene-neoprene-made-out-of-limestone.html

Wat ik me wel afvraag, als een geopreen wetsuit nauwelijks nat wordt (vergeleken met een normaal wetsuit).. ga je er dan niet heel erg in zweten?


Ik kan me vergissen, maar volgens mij is Geoprene een merknaam, dus eigendom van de Japanse fabriek. Je ziet wel meer merken "limestone neoprene" noemen o.i.d, wat dus in theorie hetzelfde zou zijn. Ongetwijfeld dat er in dergelijk product net zo veel kwaliteitsverschil is als in gewoon neopreen.

Als de jongens toch bezig zijn: wat is dan het verhaal achter de "bamboo" wetsuits?
Eddy Lansink

Berichten: 255
Antwoord #7 April 17, 2012, 23:51:56
edit2Rapporteer  
Zweten doe je sowieso in je pak, je merkt het alleen niet omdat je nat wordt aan de binnenkant.

Geoprene is inderdaad een merknaam van yamamoto, de enige echte fabriek (uit Japan) waar limestone neoprene wordt gemaakt.

Er zijn een aantal merken / fabrieken die claimen dat ze limestone neoprene maken, maar er is ook veel neppe shit op de markt, waarbij gewoon de naam van limestone neoprene wordt gebruikt.

Wat het technobutter van Oneill precies is, weet ik niet... Ik wordt niet veel wijs uit hun marketing gelul.
Qua rubber is de kwaliteit van Oneill niet het beste, het neemt behoorlijk wat water op en rekt ook uit na verloop van tijd. Bij Oneill moeten ze het vooral hebben van goede marketing en hippe designs. Kwalitatief gezien vind ik dat Oneill niet tipt aan bijvoorbeel Xcel of Matuse.

Het bamboe in een pak, zal in de lining zitten aan de binnenkant. Wat hiervan precies de technische voordelen zijn weet ik zo niet. T klinkt natuurlijk wel heel hip / groen / milieubewust... De merken moeten wat doen om de boel te verkopen, maar of het nou echt heel veel beter voor t milieu is weet ik nog niet.

Wat in ieder geval goed is voor t milieu, is een pak dat lang mee gaat, want dan hoef je minder vaak alle grondstoffen weg te gooien.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 April 18, 2012, 00:25:02
edit2Rapporteer  
Matuse market even zo goed/veel als oneill.(grootspraak en/of semi-hippie uitspraken waardoor je je verbonden zou moeten gaan voelen.) Maar zoals je al zegt, belangrijkste is pasvorm.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #9 April 18, 2012, 07:59:37
edit2Rapporteer  
onlangs ripcurl e-bomb aangeschaft, e3 super soepel neopreen noemen ze het.

Maar het is wel echt zo, ik voel me net batman, zo strak zit dat ding om me heen, sluit perfect aan, heel veel stretch niet te vergelijken met een normaal neopreen pak. Daardoor blijf je inderdaad praktisch droog, en erg warm.

andere merken geen ervaring mee . . .

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 April 18, 2012, 09:00:10
edit2Rapporteer  
Zweten doe je sowieso in je pak, je merkt het alleen niet omdat je nat wordt aan de binnenkant.

Ja idd, maar merk je dit dan wel (of meer) in zo'n pak van Matuse?
Eddy Lansink

Berichten: 255
Antwoord #11 April 18, 2012, 10:33:57
edit2Rapporteer  
Als je pak goed aansluit en er dus minder water binnen komt, merk je inderdaad meer dat je gaat zweten.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 April 18, 2012, 19:08:06
edit2Rapporteer  
en anders ruik je het wel Grin
Die Matuse lijkt me ook wel wat, had ze al gezien op je website, maar een oneill in UK kost met toch een behoorlijke hap minder geld(240 voor een 5/3 P2 ST, laatste offer die ik kreeg), das wel wat anders
feddomw
Gast
Antwoord #13 April 19, 2012, 08:14:58
edit2Rapporteer  
Morres: als je duur wil zien, moet je eens de prijzen opzoeken van Patagonia wetsuits. Wereld bedrijf, maken echt top spullen en waanzinnig goede service. Hebben vorig jaar dacht ik een pak geintroduceerd met Merino wol erin. Onbetaalbaar maar nogal mooi en warm....

[/thread hijack]

Het valt of staat (zoals reeds gezegd hierboven) met pasvorm: O'neill passen mij goed en zitten prima. Maar eerlijk gezegd nooit een ander merk geprobeerd omdat ik me niets kan bedenken waar ik meer schijt aan heb dan wetsuits passen. Manmanman wat een klotezooi is dat altijd...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #14 April 19, 2012, 12:52:44
edit2Rapporteer  
Idd passen is echt een ramp altijd.

Ik heb nu een simpel Sola'tje en die ziet er na een jaar nog steeds prima uit. Ik ben er wel zuinig op enzo. Hij past aardig goed, en met onderpak kan je er best lang mee doorgaan in de winter.

Meer dan 200,- voor een pak zou ik nooit uitgeven denk ik.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 April 19, 2012, 14:21:57
edit2Rapporteer  
Wetsuit passen valt toch wel mee? Je moet 'm alleen niet te lang aanhouden, weer uittrekken voordat je erin gaat zweten Smiley
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 April 19, 2012, 22:41:35
edit2Rapporteer  
Wetsuit passen valt toch wel mee? Je moet 'm alleen niet te lang aanhouden, weer uittrekken voordat je erin gaat zweten Smiley


Een nieuw en stug wetsuit passen dat net te klein is is anders geen pretje
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #17 April 20, 2012, 08:27:11
edit2Rapporteer  
Ik vind die pakken van ion wel mee vallen wat passen betreft... ik glij er zo in. die goretex achtige inner liner glijdt lekker.

@Feddo: als je echt het luxe paardje wilt uithangen dan koop je toch de H-bomb. vrpr 1100$ voor 2/2MM
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.