Bultrug voor de kust van Egmond

[Pepper]

Berichten: 1015
December 04, 2008, 13:44:45
edit2Rapporteer  
Bultrug zwemt voor kust van Egmond

EGMOND -  Voor de kust van Egmond zwemt een bultrug. Dat heeft Kees Camphuyzen van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ) donderdag gezegd. Het is opmerkelijk dat het dier in de omgeving van Nederland wordt gesignaleerd, bultruggen leven in de grote oceanen, in Europa in de omgeving van Engeland, Ierland en Schotland.

Volgens Camphuyzen is het zeker niet het dier dat vorig jaar in mei en september een tijdje in het Marsdiep zwom. “Die had een opvallend rugvinnetje”, aldus Camphuyzen. De bultrug die nu bij Egmond zwemt is volgens de marien ornitholoog jong en tussen de 8 en 10 meter lang en in goede conditie.

Het is de zesde bultrug die in de buurt van Nederland is gesignaleerd sinds 2003, aldus Camphuyzen. Hoe het dier voor de Nederlandse kust terecht is gekomen, is niet helemaal duidelijk. “Het is gedeeltelijk goed nieuws dat hij hier zwemt, want nu kunnen we hem zien. Maar ook gedeeltelijk slecht nieuws, omdat hij kennelijk op zoek is naar voedsel.”

Bron: www.telegraaf.nl
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 December 04, 2008, 13:54:05
edit2Rapporteer  
Citaat van: Brackenwood Bandit link=topic=33710.msg423145#msg423145
“Het is gedeeltelijk goed nieuws dat hij hier zwemt, want nu kunnen we hem zien. Maar ook gedeeltelijk slecht nieuws, omdat hij kennelijk op zoek is naar voedsel.”

Huh
Het is geloof ik ook nooit goed bij die lui
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #2 December 04, 2008, 14:35:08
edit2Rapporteer  
Zegt wel veel over de water conditie hier in nederland wordt blijkbaar toch steeds warmer de zee hier. Straks hebben we over een paar jaar haaien hier zwemmen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 December 04, 2008, 14:39:14
edit2Rapporteer  
Zegt wel veel over de water conditie hier in nederland wordt blijkbaar toch steeds warmer de zee hier. Straks hebben we over een paar jaar haaien hier zwemmen.


linkje
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #4 December 04, 2008, 14:46:49
edit2Rapporteer  
Toen ik de titel las dacht ik ff dat het over mijn schoonmoeder ging  Undecided
Power Zone

Berichten: 258
Antwoord #5 December 04, 2008, 14:54:14
edit2Rapporteer  
Citaat
... omdat hij kennelijk op zoek is naar voedsel

Beestje lust geen surfers toch  Shocked
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #6 December 04, 2008, 14:59:23
edit2Rapporteer  
Citaat
... omdat hij kennelijk op zoek is naar voedsel

Beestje lust geen surfers toch  Shocked

Surfers wel maar kitesurfers niet  ThumpsUp
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 December 04, 2008, 15:01:30
edit2Rapporteer  
Zegt wel veel over de water conditie hier in nederland wordt blijkbaar toch steeds warmer de zee hier. Straks hebben we over een paar jaar haaien hier zwemmen.


linkje



Hahaha ja aan dat artikel moest ik ook al denken maar ik doelde er meer op dat ze gewoon in de buurt van t strand komen etc.  en de golfsurfertjes opgaan eten oid.
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #8 December 04, 2008, 15:16:29
edit2Rapporteer  
Ik was een jaar of twee op Ijmuiden aan het varen. Had net mijn kite opgepompt en was nog geen 30 meter het water op, steekt er ineens een zwarte vin op (5 meter afstand) uit het water. Ik wist niet hoe snel ik weer terug naar de kant moest! Safety getrokken en uithijgen...

Bleek het uiteindelijk een bruinvis te zijn! (die trouwens zwart zijn Tongue)

 

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #9 December 04, 2008, 15:29:13
edit2Rapporteer  
Ik was een jaar of twee op Ijmuiden aan het varen. Had net mijn kite opgepompt en was nog geen 30 meter het water op, steekt er ineens een zwarte vin op (5 meter afstand) uit het water. Ik wist niet hoe snel ik weer terug naar de kant moest! Safety getrokken en uithijgen...

Bleek het uiteindelijk een bruinvis te zijn! (die trouwens zwart zijn Tongue)


Ik heb een soortgelijke ervaring gehad tijdens mijn kite sessie in Bonaire. Was een aardig eindtje het water op en zag dus ook een vin boven komen. Je schrikt je helemaal rot en die 131x40 cm voelt in een keer erg klein aan.... Oren plat en met mach 5 naar de kant. Op de kant aangekomen zag ik dat het om dolfijnen ging en ben toen snel weer het water in gegaan. Helaas hadden ze niet meer op mij gewacht  Undecided
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #10 December 04, 2008, 20:51:10
edit2Rapporteer  
Afgelopen zomer aan het wakeboarden op mauritius duikt er vlak voor mijn neus een grote groene zeedrempel op. Het was een reuzenschilpad die vrolijk aan het ronddobber was en schrok van de boot.
xxedguyxx

Berichten: 443
Antwoord #11 December 05, 2008, 09:44:18
edit2Rapporteer  
Zegt wel veel over de water conditie hier in nederland wordt blijkbaar toch steeds warmer de zee hier. Straks hebben we over een paar jaar haaien hier zwemmen.


linkje



Hahaha ja aan dat artikel moest ik ook al denken maar ik doelde er meer op dat ze gewoon in de buurt van t strand komen etc.  en de golfsurfertjes opgaan eten oid.



Haaien? ach, daar ben ik nu ondertussen al aan gewend dat die hier rondzwemmen.. En laatst nog een kitesurfer hier die met 2 walvissen had gesurft.. rara waar ben ik Tongue
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #12 December 05, 2008, 10:31:46
edit2Rapporteer  
Zelfs op het nieuws was er aandacht voor. Het zal dus wel een druk weekeind worden met mensen die komen kijken. Er zijn nog geen foto's..................

 ThumpsUp Misschien een verzinsel van de ondernemersvereniging  ThumpsUp
deltomaso

Berichten: 83
Antwoord #13 December 05, 2008, 12:45:20
edit2Rapporteer  
laatste keer op wijk dacht ik in de branding een golfsurfertje te zien met zijn hoofd in het water, snel erheen, was het een zeehond! Geweldig!!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.