toestemming oversteek op wad

Undergrounder

Berichten: 150
September 15, 2009, 21:54:09
edit2Rapporteer  
Als je voor een keer een oversteek of een andere tocht op het wad zou willen maken zou je dara dan toestemming voor kunnen krijgen en wie moet je dat vragen ?
Ernestooo

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #1 September 15, 2009, 22:18:30
edit2Rapporteer  
Ken alleen het verhaal dat een paar gasten (drie als ik het goed heb) vorig jaar of jaar daarvoor vanuit buurt harlingen naar Vlieland zijn gevaren. Daar waren ze niet zo van gecharmeerd. Aantal hebben een bon gekregen. Die bon kan je krijgen omdat het BPR op de waddenzee van kracht is, zoals bijna overal in NL. Volgens het BPR is kiten niet toegestaan.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 September 15, 2009, 22:30:32
edit2Rapporteer  
ik was daar 1 van, we waren met 4, 3 op de bon. meer staat op http://members.home.nl/morres

en idd, je krijgt geen toestemming.
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #3 September 15, 2009, 22:42:10
edit2Rapporteer  
Hebben jullie van te voren toestemming gevraagd ?
Kan het ook niet bij uitzondering met begeleiding van een rib oid ? Zou wel erg flauw zijn als dat niet kan.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 September 16, 2009, 00:31:16
edit2Rapporteer  
vergeet et maar die toestemming ga je niet zomaar krijgen. event organisatie grootscheeps.. maybe...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 September 16, 2009, 00:43:19
edit2Rapporteer  
ook niet, je moet door vaarroutes en door natuurgebied, waar motorboten niet altijd mogen komen.

wij hebben van tevoren de KNRM, havendienst harlingen, havendienst terschelling(brandaris) ingelicht. Drijfvesten aan en telefoons mee, waterdicht (3 stuks)

Halverwege nog een korte stop gehad en de brandaris gebeld om weersvoorpspellingen(liep op tot windkracht 8)

Zoals je in de interviews kan horen heeft de politie gezegd dat wij halverwege hebben aangegeven dat we gingen stoppen, wat dus totaal niet zo is. Toch bleven ze dat volhouden.

Wij kwamen er naderhand achter, dat de brandaris elke illegale activiteit verplicht is te melden, dus daarom wist de politie er vanaf. En ik denk dat de brandaris/politie onderling niet goed hebben gecommuniceerd.

De knrm had er geen moeite mee, kwam halverwege nog ff rondje om ons heen doen. Bovendien deden wij de crossover tijdens de HT-roeirace en hadden wij 2bootjes die we via de telefoon konden bereiken, waarvan een ook op het water was tijdens de HT-race en de ander een soort particuliere KNRM was.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 September 16, 2009, 06:15:18
edit2Rapporteer  
Het is niet alleen verboden maar je zal daarmee ook de NKv onder de voeten lopen die druk bezig is met ontheffingen op het bpr en natura 2000 in het waddengebied. Denk niet dat die 1 keer plezier hebben opweegt tegen nooit meer kiten of wel? Mail ff naar Idefix mocht je dit toch van plan zijn. Hij zal het wel uitleggen waarom dit niet slim is Wink
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 September 16, 2009, 09:20:21
edit2Rapporteer  
Daar komt tie dan  Grin 

Voor het Waddengebied geldt in ieder geval het BPR. Hierin is bepaalt dat het kitesurfen ( zonder ontheffing) is verboden. Daarnaast heb je te maken met de NB wetgeving ( waarbij het kitesurfen ook is verboden) Tevens zijn er een aantal zone's op het Wad als speciaal Natuurgebied ingericht.
Het Natura 2000 gebeuren is op dit moment nog niet van toepassing . Men is bezig met de invoering hiervan. Vanuit de NKV zijn we druk aan het werk om de huidge locaties ( ook die locaties waar we nog geen BPR ontheffing hebben)  in het Natura 2000 gebeuren op te laten nemen. Dit laatste gaat behoorlijk goed maar je begrijpt dat wij er niet op zitten te wachten dat er kitesurfers in een natuurgebied of midden op de wadden in het nieuws komen! Het gaat in deze NIET om de discussie of je wel of geen schade aanricht. Het gaat om het negatieve beeld wat je met zo'n actie van kitesurfers creëert.
Vanuit de NKV hanteren wij het standpunt: Kitesurfers zijn mensen die hun verantwoordelijkheid ten opzichte van hun omgeving / milieu echt wel nemen. Echter dienen de beperkingen die vanuit die achtergrond zijn opgelegd wel op reële feiten / zaken gebaseerd te zijn.
Door dit standpunt ( en de groei van de vereniging) worden wij de laatste tijd als volwaardige partij  in de diverse overlegstructuren en organen gezien en gehoord
Je begrijpt dat wij dit graag zo houden.
Mooie lange ( goed georganiseerde) downwinders zoals bijvoorbeeld een oversteek van het IJsselmeer sluit ik in de toekomst niet uit. Op dit moment liggen echter de prioriteiten op het gebied van behoud en creëren van nieuwe kitesurflocaties.
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #8 September 16, 2009, 11:08:19
edit2Rapporteer  
Het gaat hier om het plan de elfstedentocht voor de helft te windsurfen en de andere helft te kitesurfen. Goed te doen, maar dan wel voor een deel over het wad. Met goede begeleiding en toestemming van de verschillende partijen hoeft dit zeker niet een negatief beeld van de kitesport te geven lijkt me, eerder een zeer positief. De route kan met zorg worden gekozen en moet natuurlijk niet door beschermd natuurgebied.

Ik heb de vraag bij RWS neergelegd en wacht hun reactie af.

Mocht het niet mogen dan kan ik em altijd nog via deze route windsurfen.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #9 September 16, 2009, 12:33:43
edit2Rapporteer  
ik denk dat je toch beter eerst beschermde natuurgebieden in kaart had kunnen brengen, om een alternatieve route bij rws aan te kunnen geven..mocht het lukken, dan moet ik snel leren windsurfen Grin
nielsen

Geen avatar

Berichten: 90
Antwoord #10 September 16, 2009, 12:35:42
edit2Rapporteer  
Vette acties zeg, van de 4 die het wad zijn overgestoken! Zou het ook mogelijk zijn om van Delfzijl naar Emden te kiten?
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #11 September 16, 2009, 13:04:34
edit2Rapporteer  
De route die ik in gedachte heb mag iig door de normale pleziervaart gevaren worden dus compleet beschermd gebied zal het niet zijn. Om buiten deze gebieden te blijven is daarlangs  dus iig mogelijk . Maar in overleg met RWS en evt ander partijen zal moeten blijken waar ik wel of niet langs mag.
In principe ben ik van plan om de route alleen te varen, domweg omdat ik niemand ken die én kitesurft en windsurft en ook nog elfstedenwindsurfervaring heeft. Maar mochten die er wel zijn, je mag altijd mee. Een wedstrijd zal het alleen niet zo snel worden, daar wordt de organisatie veel te ingewikkeld voor.
Eerst maar eens alla Anne-Marie Reichman het gewoon doen om te kijken of het kan en mag.


Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #12 September 16, 2009, 13:09:17
edit2Rapporteer  
onderdegrond zolang dat je dit in overleg doet met de instanties en als ze nee zeggen het ook niet stiekem doet hoor je ons ook niet klagen. We willen gewoon leiver niet dat het stiekem gedaan word waardoor vervolgens de kitesport en het werk van het NKV daar in diskrediet gebracht word. Super dus dat je het langs de officiele kanalen probeert Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.