Speed3 15 Deluxe

Corsurf

Geen avatar

Berichten: 6
April 01, 2010, 22:57:27
edit2Rapporteer  
Beste vrienden en vriendinnen van de kitesport.

Ik ben nieuw op ’t forum, dus eerst ff voorstellen…
Ik ben Cor en ben een paar jaar geleden begonnen met kitesurfen. Voordat ik begon met kiten heb ik jarenlang recreatief gewindsurft. Overigens ben ik nog steeds fanatiek windsurfer. Ook heb ik me bezig gehouden met powerkiten (flexifoil blades en stackers) en wat mountainboarden (ozone frenzys)

Nu ik een paar jaar kitesurf, heb ik inmiddels een leuk setje materiaal om me te kunnen vermaken op ’t water. Ik kite met Flysurfer kites, en wel de volgende modellen: Psycho4 8 en 12, Speed3 15 Deluxe en een Speed2 SA 19. De boards die ik gebruik zijn Spleene Rip 34 (134x40) en Door 59 (159x45).

Onlangs heb ik mijn nieuwe aanwinst een paar uur gevaren in een vlagerige bries met gemiddeld 13 knopen. Een beetje weinig om echt tekeer te gaan, maar met mijn gewicht van 72kg moet er toch een leuke dag op ’t water van te maken zijn. Doordat ik nog met mijn winterpak (Gul Astro) heb gevaren, ik ben niet zo'n bikkel, heb ik tijdens de kitesessie een lage trapeze gebruikt (om de rits van het pak te beschermen) Ik vaar liever met een hoge trapeze.

Mijn windmeter gaf windsnelheden van gemiddeld 13 knopen, minimaal 9 en maximaal 16 knopen. Tijd om mijn nieuwe Speed3 15m Deluxe, in combinatie met de Rip34, aan een testvlucht te onderwerpen. Dat de heren van Flysurfer niet stil hebben gezeten blijkt zeker uit het gedrag van de vlieger. Die is bijzonder stabiel en vlaagbestendig. Een kite voor liefhebbers van hoge, verre sprongen gevolgd door zachte landingen. Hoe de kite zich gedraagt ten opzichte van tubekites weet ik niet, want ik heb nog nooit een tubekite bestuurd.

Voor degene die foto’s willen zien heb ik een paar plaatjes bijgevoegd.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 April 02, 2010, 00:58:52
edit2Rapporteer  
Cor van stedebroec?
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 April 02, 2010, 09:58:45
edit2Rapporteer  
Beste Cor, kom jij ook toevallig uit de buurt van Terneuzen? Vraag mij dat af omdat je vermoedelijk vanuit je werk (Broomchemie) dit item post.
Corsurf

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #3 April 03, 2010, 06:52:27
edit2Rapporteer  
Beste Reflex,

Ik post dit inderdaad vanaf mijn werk. Hier even tijd gemaakt deze foto's met kitesurfend Nederland te delen. Helaas die dag helemaal alleen op 't water. Begin die middag kwam nog een windsurfer, maar dat was verder de laatste boarder die ik daar heb gezien die dag.

Cor
Corsurf

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #4 April 03, 2010, 08:09:11
edit2Rapporteer  
Hoezo, Cor van stedebroec. Omdat ik zoveel Flysurfers heb???

Cor
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 April 03, 2010, 08:14:39
edit2Rapporteer  
Ok ik heb 12 jaar in Terneuzen gewoond en woon nu in Hulst dus we zullen elkaar vast nog wel eens zien.
nielsen

Geen avatar

Berichten: 90
Antwoord #6 April 03, 2010, 08:46:22
edit2Rapporteer  
hey cor, vette kite hoor! mooie foto's ook, hoe heb je die gemaakt en met welke camera??

jo gr niels
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #7 April 03, 2010, 10:17:26
edit2Rapporteer  
Welkom Cor

Nu ff zakelijk.... Wil toch even een opmerking plaatsen. Natuurlijk zonder al te negatief over te komen maar varen in gemiddels 13 knoop met een minimum van 9 knoop vind ik nou niet echt bijzonder voor een 75 kg rider met een 15m2 kite in z'n handen. Persoonlijk zou ik ook nog wel eens z'n Flysurfen aan de tand willen voelen. Ben erg benieuwd hoeveel druk die kites daadwerkelijk op kunnen bouwen.

See you
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #8 April 03, 2010, 11:03:52
edit2Rapporteer  
Die wolk in het midden van die eerste pic. Apart hoor.
HJ: het is niet alleen het varen, maar ook wat je er dan mee kan. En dat is meer dan met de meeste kites kunnen bij deze windkracht.
Ga het gewoon een keer regelen. Bel/mail flysurfer ff. Er zijn genoeg teamriders die je kunnen helpen. En anders bij de KBO of een ander evenementje.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 April 03, 2010, 11:23:57
edit2Rapporteer  
De Speed 15m2 heeft een kitemaat van me ook. Moet er nog steeds een keer aanhangen.

@ Cor: waarom een Speed 3 15m2 + Speed SA 19m2?
Die overlappen toch mega?
En is de Speed 2 SA 19m2 niet nog beter in weinig wind?
Corsurf

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #10 April 03, 2010, 12:36:47
edit2Rapporteer  
@HJ, Het is alsof je de met de Speed3 iets minder lowend heb dan met de Speed2. (de Psycho3 was ook meer park 'n ride dan de Psycho4) Echter, om de echte lowend van de vlieger te bereiken moet je de vlieger goed leren kennen. Dit is met foilkites niet anders dan met tubekites. Iemand die drie dagen met een tubekite heeft vaart, kan er niet hetzelfde uithalen als iemand die al drie maanden met zijn kite vaart. Het is wel altijd zo dat je lekkerder kan varen als je comfortabel gepowered bent, dan dat je moet sinussen. met mijn 19m SA is het alsof de lowend van de kite eenvoudiger te bereiken is, zeg maar minder vaartechniek nodig is om de lowend er uit te halen. Anderzijds blijft de Speed3 weer stabieler in de lucht hangen, als je je boardje verspeeld bent. Dit is erg comfortabel bij vlagerige wind. Ik was er deze dag pas voor de tweede keer mee aan het varen, dus bijzonder goed ken ik hem nog niet. Wordt het een zomer als vorig jaar, dan verwacht ik er veel vaaruren mee te maken. Als ik echt lowend wil gaan cruisen pak ik mijn Door i.p.v. mijn Rip. Ik heb die dag met de Rip gevaren, omdat die gewoon veel speelser vaart.

@WIMPII, De 19m is zeker beter in weinig wind, daarom heb ik deze vlieger niet ingeruild. Ik had de 19m op het moment dat ik ging kiten niet bij, alleen mijn Speed3 15 en Psycho4 12. Ik heb vorig jaar mijn Psycho3 13 en 8 ingeruild voor een Psycho4 12 en 8. De speed3 heb ik erbij gekocht voor de fun. Hij heeft een wat hoger fungehalte dan de Speed2, doordat die sneller draait, downloopen is nu makkelijker, en zie je dat je de loop niet haalt, dan stuur je hem gewoon terug. Ik ben even snel voor het werk een paar uur de plas op geweest, van de schuurzolder even wat kitespul gepakt  en snel naar het water.

@Niels, ik heb de GoPro camera Helmethero wide (http://www.goprocamera.com/index.php?area=2&productid=1) vorig jaar na de zomer gekocht. Leuke camera voor wat filmpjes en foto's te schieten. Bovendien blijkt deze goed waterdicht. Bij deze uitvoering worden ook plakkers geleverd voor bevestiging op je board. Ik wilde eerst de VIO POV1.5 kopen, maar daar zit aan de camera een kabel naar een recorder, die je dan weer in een waterdichte tas moet steken. Een heel gedoe, en je bent minder vrij in je bewegingen.

@Reflex, Ik vaar gegelmatig op de Paulinapolder, naast de Dow. Als ik wat meer ervaring heb opgebouwd met het kiten, wil ik wat verderop richting Nieuwvliet gaan varen, daar heb je meer golfjes om te rijden.

Cor
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 April 03, 2010, 13:14:33
edit2Rapporteer  
...Echter, om de echte lowend van de vlieger te bereiken moet je de vlieger goed leren kennen. Dit is met foilkites niet anders dan met tubekites. Iemand die drie dagen met een tubekite heeft vaart, kan er niet hetzelfde uithalen als iemand die al drie maanden met zijn kite vaart. ...

Deels mee eens, dat ligt aan diegene die ermee vaart (ervaring), maar vaak ook aan de kite. De mate van "feedback" is hier debet aan. Bijvoorbeeld de tegenwoordig zo populaire SLE's met weinig bardruk blijven erg lastig te varen in het low-end.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 April 03, 2010, 14:01:28
edit2Rapporteer  
Kwam deze review overigens tegen (voor wat het waard is):

http://www.sbckiteboard.com/2010_kite_reviews?news_id=1297&uniqid=1761
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #13 April 03, 2010, 14:28:24
edit2Rapporteer  
Thx voor jullie reactie Cor & WIMPIII.

Leuk om het verslag dat Michiel gepost heeft even te lezen. Dan kun je idd duidelijk de verschillen qau lowend vaareigenschappen tussen tube en foilkite lezen.

"The low-end power is excellent but it does take some time to adjust to getting the power in the lightwinds. As inflatable riders, the Test Team is used to working power into the kite by steering it. This large and long foil doesn’t generate power in this way. Instead, you park the kite and sheet out and edge to surge the kite forward in the wind. This increases the apparent wind speed and the subsequent truck like pull. Once you’ve figured out how to fly this kite, it has tons of power and was the lightwind gem of the test. It has consistent pull and power and once trimmed you can unhook and it generates some decent pop. The power generation through the turns is sometimes difficult to time because of the long length of the kite, but the kite initiates the turn quickly and the steering is direct. The Speed 3 delivers big hang time jumps in really light wind even with smaller sized twin tip boards. This kite can be a ton of fun for anyone looking to get out on the water more than their friends. The Speed 3 also relaunches quickly from the water with an aggressive pull of the steering lines it reverses off the water can be steered airborne."
hollandkiter

Berichten: 298
Antwoord #14 April 03, 2010, 14:41:33
edit2Rapporteer  
""Als ik echt lowend wil gaan cruisen pak ik mijn Door i.p.v. mijn Rip. Ik heb die dag met de Rip gevaren, omdat die gewoon veel speelser vaart.""

Moet je die Spleene eens omruilen voor een Flyradical, dan merk je pas hoe speels en los het kan ;-)

Testen van de kites en boards kan natuurlijk op Sticked!

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.