Regio Kornwerderzand

Lord of the Boards

Berichten: 869
Mei 14, 2008, 01:41:26
edit2Rapporteer  
Edit Morres: topic is samengevoegd, vandaar het rare start-topic!
Info/opmerkingen e.d. over Kornwerderzand?
Plaats ze hier
Regiovertegenwoordiger, Marcus Schlüter (funsport Makkum)


Originele bericht van Lord of the Boards:

Ook op Kornwerderzand gelden regels. Zo mag je bijvoorbeeld NIET in het natuurgebied varen. Dit staat aangegeven met bordjes in het water. Moeilijk kan het dus niet zijn.................

Gisteren was het erg druk, dus ging men maar lekker in het natuurgebied varen. Aanspreken was geen beginnen aan. Dan kon je de hele middag als een politieagent heen en weer lopen.
Vandaag kwam de natuurbrigade zijn gal spuien met opmerkingen als: Zo kan het niet doorgaan, spot sluiten, bekeuringen, etc. Lijkt me dus duidelijk dat ze alles zien wat er gebeurt. Mijn advies: Als je je niet aan de regels kan houden, rot dan alstjeblieft op en ga je eigen homespot verkloten!

Als je niet kan varen, kom dan ook niet naar Korn. Vandaag de reddingsbrigade moeten bellen voor een duitser omdat ie geen hoogte meer kon lopen vanwege de aan- uit wind en uiteindelijk met een gecraste kite bijna de haven in dreef.

Het gaat de laatste dagen dus weer lekker met onze reputatie.

amen.
diederik

Berichten: 908
Antwoord #1 Mei 14, 2008, 01:48:44
edit2Rapporteer  
....dankzij beginners en mooiweerkiters! en daar kunnen diegenen die al jaren bezig zijn uiteindelijk voor boeten
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #2 Mei 14, 2008, 01:50:45
edit2Rapporteer  
nouw.. daar hoef je geen beginner voor te zijn zie..  http://www.hanglos.nl/gallery/0F51F1B4-84F7-4277-970B-6B45FA9BDE3D/kitegallery:Rhino6_11_Mei_2008.html

Zonde van zo'n spot.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 Mei 14, 2008, 01:55:10
edit2Rapporteer  
vandaag was het weer raak, enkel duitsers in de vogelzone en 2 mensen die uit de vaargeul zijn gehaald door reddingsboot van makkum omdat ze niet konden herstarten (1 daarvan zeker een duitser, ander weet ik niet)
speedster

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #4 Mei 14, 2008, 01:55:35
edit2Rapporteer  
Ik was gister ook daar en maakte me, bleek achteraf, ook schuldig aan het passeren van de grens (niet ver maar toch).
Die 2 palen waartussen de denkbeeldige lijn de grens van het natuurgebied vormt staan mijlenver uit elkaar.

Zelfs wanneer je bekend bent met de spot zal je ongetwijfeld regelmatig onbedoelt eroverheen varen.
Is het geen idee er voor te lobbiën om betere markeringen aan te brengen daar?
diederik

Berichten: 908
Antwoord #5 Mei 14, 2008, 02:07:16
edit2Rapporteer  
nee geen gelobby...is al genoeg gebeurt...is alleen maar blaffende honden wakker maken
speedster

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #6 Mei 14, 2008, 02:11:08
edit2Rapporteer  

blaffende of slapende honden?
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #7 Mei 14, 2008, 02:24:09
edit2Rapporteer  
Ik was gister ook daar en maakte me, bleek achteraf, ook schuldig aan het passeren van de grens (niet ver maar toch).
Die 2 palen waartussen de denkbeeldige lijn de grens van het natuurgebied vormt staan mijlenver uit elkaar.

Zelfs wanneer je bekend bent met de spot zal je ongetwijfeld regelmatig onbedoelt eroverheen varen.
Is het geen idee er voor te lobbiën om betere markeringen aan te brengen daar?


Je hebt wel gelijk dat ze wat ver uit elkaar staan. Ik bedoel ook niet de mensen die op het randje zaten, maar sommigen gingen bijna tot aan het strand aan de overkant. Dan ben je er toch wel duidelijk voorbij of niet? Misschien werkt een hek beter.

diederik

Berichten: 908
Antwoord #8 Mei 14, 2008, 02:41:53
edit2Rapporteer  

blaffende of slapende honden?

hehehe blaffende honden bijten niet! foutje bedankt!
rob s.

Berichten: 26
Antwoord #9 Mei 14, 2008, 02:55:39
edit2Rapporteer  
Twee extra palen er bij met de bordjes verboden toegang zal al heel veel schelen op korn. Zat zelf ook al in het verboden gebied zonder er erg in te hebben. Pas na er op aangesproken te zijn had ik het door hoe de lijn loopt en die loopt niet parralel aan het strand maar het ijselmeer in. Dus wees gewaarschuwd.
kitepower07

Berichten: 265
Antwoord #10 Mei 14, 2008, 03:55:58
edit2Rapporteer  
Het was gister ook onguur druk op Korn, nog nooit meegemaakt!
Maar aan de andere kant... als je niet zoveel waarde hecht aan het dicht bij de kant showen van je laatste en allervetste tricks, dan was er nog zat ruimte downwind.

e_surf

Berichten: 611
Antwoord #11 Mei 14, 2008, 03:56:31
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren ook verschillende malen personen gewaarschuwd, die
veels te ver het natuurgebied in voeren.
Over het algemeen is het onwetendheid van degenen die hier onbekend zijn.
De markeringen staan ver uitelkaar en het is moeilijk te
zien wanneer je over de grens bent.
Wanneer je onbekend bent op een spot, vraag dan in ieder geval eerst even
aan iemand (een local) tot waar je mag varen.

Hou de markeringspalen in de gaten en trek een rechte lijn vanaf
de afsluitdijk, langs deze markeringspalen tot aan het appartementengebouw
boven Makkum.
Zie ook het plaatje; het schuin gearceerde is de kitezone

Er lag gisteren om ongeveer 16.00 uur een rubberboot van
de "groenen" te controleren.
Deze lag net boven de grens en hield tijdje de kiters in de gaten.
Ik hoop niet dat er geouwehoer achter weg komt.

Nog even een kleine waarschuwing.
Iets verder vanaf de kant, wordt het vrij snel diep en
met aflandige wind (Noord tot Oost) is de kans op afdrijven zeer
aanwezig.
riesie

Berichten: 111
Antwoord #12 Mei 14, 2008, 04:24:36
edit2Rapporteer  
Ik was er ook en het viel me op dat de meeste kiters aan de rand van het gebied vaarden, downwind (waar het diep is) vaarde haast niemand. Hier was wel iets meer chop natuurlijk. 

Waarom laat eigenlijk niemand z'n kite op op het strandje?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Mei 14, 2008, 07:54:10
edit2Rapporteer  
@riesie, jij bent zeker laatste tijd niet op 'strand' geweest?
Is niks van over, afgeslagen en daarna vervolgens versterkt met basaltblokken om golven te breken, dikke niks zooi daar.
@E-surf, vandaag lagen ze ook te controleren hoorde ik van Mr Gaastra Wink en die kans van afdrijven is dus 2x voorgekomen Sad
1x zelfs de reddingsboot van KNRM erbij(voor niks)
Finne

Berichten: 34
Antwoord #14 Mei 14, 2008, 15:35:07
edit2Rapporteer  
Was maandag ook op Korn en ik moet zeggen dat de locals daar toch de meeste, zo niet alle, kiters netjes aanspreken als ze over de denkbeeldige lijn varen. Een enkele kiter vaarde af en toe te ver het gebied in. Zelf vind ik het dus wel meevalen met die "overtredingen" en vind de reactie dan ook wat overdreven. Maar ik ben dan ook geen local en geen groene.     

 
Finne

Berichten: 34
Antwoord #15 Mei 14, 2008, 15:45:37
edit2Rapporteer  
Heb trouwens wel respect voor diegene die zich actief inzetten en als aanspreekpunt fungeren op hun spot.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Mei 15, 2008, 05:28:44
edit2Rapporteer  
Ik vind het ook meevallen die overtredingen, maar het vogelgebied moet je gewoon niet ingaan.
Ik heb geen moeite met het vogelgebied, alleen met de periodisering op korn, je mag hele jaar door windsurfen, maar kiten niet. Das te zot voor woorden natuurlijk.
Mja, wat doe je er aan
Ohja, gister zelf ook nog naar die duitse lessers lopen schreeuwen, maarja, up-wind horen ze dat niet.
Overigens was het schreeuwen om de aandacht te krijgen om vervolgens te wijzen dat ze uit de zone moeten, maar ze haben es nicht gewust
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #17 Mei 16, 2008, 03:04:42
edit2Rapporteer  
Nou ja, misschien is mijn reactie ook wel een beetje overdreven geweest vanwege die palen die zo ver uit elkaar staan. Maar feit is wel dat de "handhavers" op drukke dagen alleen maar schijnen toe te kijken, om vervolgens op een rustige dag (wanneer er alleen locals zijn) gaan zitten zeuren over de vorige dag en ineens wel streng toezien. Alsof ze het op drukke dagen niet aandurven om iemand aan te spreken ofzo. Mijn ervaring is dat de locals zich altijd keurig aan de regels houden en anderen aanspreken, maar vervolgens dus worden aangesproken op het gedrag van anderen. Iedere keer gaat het zo.
Maar ja, kreeg vandaag telefoon van Marcus (RV). De nasleep van afgelopen dagen is dus dat de politie vandaag langs geweest is en een paar locals erop heeft aangesproken (en wederom gedreigd met bekeuren ) omdat ze te dicht bij het natuurgebied opstappen.................. De officiele boeien (die altijd al verkeerd hebben gelegen) liggen er weer in en onze opstapplaats ligt net naast de boei, net zoals het altijd al is geweest. Nu willen ze ons dus wegsturen naar het zogenaamde strandje, waar alleen maar stenen en badgasten liggen en het meteen diep is  ThumpDown. Nu dus maar hopen dat we in ieder geval kunnen blijven starten vanaf onze huidige plek, want dat is de enige die momenteel echt geschikt is.
Verder probeert Marcus meer afbakeningspalen te regelen voor het natuurgebied, zodat dat nog wat duidelijker wordt.

Ik baal er altijd zo van dat de locals iedere keer weer de klos lijken te zijn door het gedrag van (duitse) gasten.


@ Morres. Die reddingsboot was er niet voor niks. Die duitser verloor steeds meer hoogte en kon zelf nooit meer terugkomen. Toen hij ook nog zijn kite crashte en niet meer herstartte heb ik gebeld om te voorkomen dat ie nog meer ellende zou veroorzaken door de vaargeul in te drijven. Daarna heeft hij nog een kwartier geprobeerd om tegen de wind in te zwemmen met zijn kite 25 meter achter zich. Vervolgens is hij opgepikt door de boot en hebben ze zijn board ook nog even opgevist.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Mei 16, 2008, 06:11:55
edit2Rapporteer  
@ lord, Ja dat begreep ik, en is goed dat die gebeld is, want dat kan vies misgaan met die 2 prutsers. Ik heb je titel ff heel beetje aangepast (kornwerd toegevoegd)

Vandaag was het weer raak, WEER diezelfde duitse lessers in de vogel zone @#$(@#*$ en WEER die kerel met Rhino6 (zwart-wit) die aanspoelde VOORBIJ het strand (kom). Vanavond stonden er 25+lui op het water, dus redelijk druk. Ik moet helaas constateren dat het eigenlijk alleen de Duitsers waren die in de vogelzone zaten!

oh, voor de mensen die er kiten: Er is een paal die de zone aangeeft afgebroen, er steekt een stuk paal uit de bodem net ONDER water, HEEL gevaarlijk dus, pas op, want je wordt gespiest als het mis gaat.
Henning

Berichten: 581
Antwoord #19 Mei 16, 2008, 14:44:33
edit2Rapporteer  
Met afladige wind en daar lessen... uberhaupte gekte;
De eerst x aantal meter zijn ondiep maar je zult maar een leerling hebben die loopend achter zijn kite aangaat... die zien we nooit meer terug...

Verder met diepte niet zo'n probleem; Mag aannemen dat wanneer een kiter @ korn vaart prima kan bodydraggen Smiley

Misschien eens een idee om het @ oase.com te zetten?? (of staat het daaral..)

Naja... tot zaterdag, dan gaat de cam mee Smiley Kijken of er wat te hakken valt!

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #20 Mei 16, 2008, 19:48:38
edit2Rapporteer  
Nieuws betreffende Kornwerderzand van Marcus Schlüter:

Marcus heeft contact gehad met het hoofd handhaving natuurbelangen Friesland. Marcus heeft Dhr Dam gesproken over de kitesurfactiviteiten de laatste 1,5 week.
Enkele keren zijn er kitesurfers aangesproken op het feit dat ze in het vogelgebied zaten. Er zijn geen boetes uitgedeeld, wel is er meerdere keren gewaarschuwd. Zowel door It Fryske Gea als door de Politie.
Ook heeft de polititie meerdere kitesurfers erop aangesproken dat men strikt genomen ten Westen van de boei hoor te kiten (en op te stappen), het gebied tussen de boei en de palen is een bufferzone waar niet in gevaren mag worden.
Eergister is de boei weer geplaatst, en het protest kwam op gang, de opstapplek licht namelijk ten Oosten van de boei. Men zou dan dus op het inmiddels verdwenen strandje moeten opstappen.

Het contact van Marcus en Dam heeft het volgende opgeleverd.
-De recent geplaatste boei word ter hoogte van de opstapplek verplaatst
-Opstappen op de vaste plek wordt niet beboet
(deze opstapplek is het gedeelte waar je NIET over de rotsen hoeft te klauteren)
-Er wordt gekeken of er meer boeien worden neergelegd om het natuurgebied aan te geven, normaliter staan er 3 palen, nu nog maar 2 en het wás al moeilijk om in te schatten of je in het gebied zat.

Dit alles vereist wat geduld omdat de mensen die dit beslissen niet de mensen zijn die het uitvoeren.


Tot die tijd: Hou je als Kiter aan de regels en je wordt respecteerd door de Natuurbelangen!

NB: 1 van de 3 palen is afgebroken, MAAR er staat nog een stuk onder water, dit levensgevaarlijke apparaat spiest je als je er op valt, uitkijken geblazen!!!
MarcusMakkum

Berichten: 41
Antwoord #21 Mei 16, 2008, 19:51:51
edit2Rapporteer  
Kornkiters  Smiley ....help vanaf nu a.u.b. mee om de spot kitebaar en open te houden door (af en toe) diegene aan te spreken die
je a) nog nooit eerder op Korn hebt gezien door hem/haar voor de tijd te wijzen op de grens van het natuurgebied en op op het feit dat Korn géén beginnersspot is ivm met de diepte (ff op duitse les dan maar  Wink
en b) vooral diegenen die wel de grens van het natuurgebied overschrijden...  loser

Let op...wettelijk moeten we 200m bufferzone (afstand) in acht nemen vanaf de grens (palen met rood-wit bord). Daar kun je over zeiken maar dat is helaas de wetgeving in Europa (NB-wet en Natura 2000)  :'(

Kitende groet, MarcusMakkum
Steven

Berichten: 1301
Antwoord #22 Mei 20, 2008, 19:48:12
edit2Rapporteer  
Even voor de duidelijkheid, je hebt de kitezone.. die is bekend. Alleen waar moet je opstappen. Veruit de meeste mensen (ik ook) stappen op in de berm langs de weg. Het bord, met info over de spot staat bij het strandje. Is het dan ook niet zo dat je daar dan moet opstappen? De locals en en scholen stappen ook op in de berm. Beetje vaag allemaal, en als de locals en de scholen dan ook nog het verkeerde voorbeeld geven doet dat de spot niet goed. Ook al snap ik dat daar opstappen fijner is, ook qua diepte. Aan de andere kant, met die stenen daar.. Als school snap ik het dan helemaal niet, je moet je cursisten dan wel heel goed uitleggen waarom je nu die locatie hebt uitgekozen en waarom je daarop stapt. Dat het niet de normale gang van zaken is voor een beginner, want het is geen beginners spot.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #23 Mei 20, 2008, 20:18:19
edit2Rapporteer  
qua op en- en neerlaten is het geen beginnersspot, maar qua diepte wel.
Maar ik snap je punt goed Steven, alleen dat strandje is volledig weggeslagen...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #24 Mei 26, 2008, 02:52:58
edit2Rapporteer  
ooooh, die Jan, die was pissiiiig! Zomaar zn board ingenomen Sad
Geen stijl man, geen stijl Sad
Blij dat je die kerel je board weer uit handen kon nemen, op tijd en wel..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.