Waveboard & lichtwindboard

mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Augustus 19, 2009, 21:07:19
edit2Rapporteer  
Fellow kiters!
Maar weer eens een vraag en aangezien ik er niet echt veel van terug kan vinden op het forum een nieuw topic.

Ik ben op zoek naar zo'n waveboardje.
Een paar topics maar wil echt nog veel meer weten   Grin

Weet niet of men eisen realistisch zijn, maar smijt het toch maar even in de groep, je weet nooit.
Waar ik naar op zoek ben is een waveboard met volgende eigenschappen:

-met straps of in ieder geval monteerbaar (misschien nog beter dat laatste dan heb ik de 2)
-goeie up-wundeigenschappen (maar dat hebben directional waveboardjes altijd heb ik de indruk...?)
-liefst niet té groot
-maar wel groot genoeg want het moet men lichtwindboardje worden (heb nu een TT Underground FLX 132, weeg 70kg)
-quadfins
-wil er wel graag wat mee springen en spelen

Ik wil er voornamelijk mee in Nederland varen, maar als ik ergens op vakantie ben en er zijn echt mooie golven wil ik daar natuurlijk ook men gangen op kunnen gaan!

ik ben geen golfsurfer maar heb er wel ongelofelijk veel zin in en dat is ook wat waard hé   Joepie

als ik de fora afschuim kom ik vaak de OR Mako tegen. Voldoet deze aan al men eisen? iemand ervaring?
en dan de Takoon Burning 5,1 ? die lijkt me ook wel interessant en vind ik ook nog eens mooi (niet onbelangerijk) zeker deze laatste zie ik wel zitten!!

alvast bedankt voor de reacties!
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #1 Augustus 19, 2009, 21:23:34
edit2Rapporteer  
nog wat verder gezocht en ik denk dat ik dat springen met een waveboardje maar moet vergeten.
Ok. zonder springen dan  Roll Eyes
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #2 Augustus 19, 2009, 21:49:48
edit2Rapporteer  
Hi,

tip 1.
Ik heb een Mako Classic, dit is een twintip met wave-eigenschapen. Ik ben daar zeer tevreden over. OR heeft ook speciale waveboards (directionals), zullen dus ook wel goed zijn. ThumpsUp

tip 2
Ik heb deze week een waveboard van Chica Creek kunnen testen. Zeer mooi board: goed doordacht, handmade (super afwerking), customized en geweldig om te varen.  Met dit board heb je iets unieks tegen een prijs die niet hoger is dan een productieboard. Ik zou zeggen: "Ga eens testen in Zeeland ....". YeSS

Ben momenteel hard aan het sparen .......... Sad
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #3 Augustus 19, 2009, 21:54:37
edit2Rapporteer  
dank voor de tips! heb ik wat aan.  ThumpsUp
Zeker die Chica Creek lijkt me heel interessant!

Kwam ondertussen ook de "Cabrinha S-Quad" tegen, die lijkt me ook wel de moeite!

als je zegt "ga eens testen in Zeeland" . Waar in Zeeland bedoel je dan?
Ik zit meestal in Brouwersdam of Vrouwenpolder.
Weet je een adresje waar ik zo'n boards kan testen dan? Shocked
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #4 Augustus 19, 2009, 21:55:04
edit2Rapporteer  
ah, en alvast veel succes met dat sparen ;-)
(weet waarover je het hebt!)
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 Augustus 19, 2009, 22:01:35
edit2Rapporteer  
@mistab52

Je kunt dit board testen op V-polder.

http://www.hanglos.nl/secondhand/185004/secondhandboard-other-chica-creek-custom-kite-wave-board.html

Het afgebeelde board heb ik getest. Super! ThumpsUp

Achim (bouwer) kan je veel tips geven ...... ThumpsUp ThumpsUp

Veel plezier (mss zien we elkaar wel op V-polder, Neeltje-J of B-dam)
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #6 Augustus 19, 2009, 22:11:52
edit2Rapporteer  
nice !
Heb een mailtje gestuurd dus wacht vol ongeduld op antwoord :-)

bedankt voor de tips en mss tot op het water !
flykite

Geen avatar

Berichten: 32
Antwoord #7 Augustus 19, 2009, 23:45:54
edit2Rapporteer  
Edit: commercieel

En voor foutjes hebben we de edit knop.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Augustus 20, 2009, 08:56:29
edit2Rapporteer  
Vaar zelf een waveboard van underground. En die is 172cm (5'8") in lengte, en ik vind hem eigenlijk nog te klein.

Verder vaart dit boardje strapless lekkerder als met straps. Zal wel komen omdat de inserts niet helemaal lekker zitten om er ook het goed low-end uit te halen. Als low-end board is strapless wel erg goed.

Verder is het bijzonder moeilijk als je een twintip gewend bent. Strapless gijpen gaat best na een paar keer oefenen, maar met straps is dat een stuk lastiger. En in de golven is het andersom lastiger. Omdat de noordzee vaak een rommeltje is zijn straps erg handig om niet van het board afgegooid te worden. Toch blijf ik strapless volhouden omdat het een apart gevoel geeft.

Dit geldt niet voor alle waveboardjes, alleen voor de underground. De North Rocketfish vaart makkelijker met straps bijvoorbeeld.

Maar wil je snel resultaat, dan zeker eens die mako proberen. Er zijn overigens nog meer dedicated wave twintips. Kwa low-end zijn ze vergelijkbaar met gewone twintips (of zelfs iets minder door de vaak rondere rocker)
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #9 Augustus 20, 2009, 09:27:44
edit2Rapporteer  
Om eerlijk te zijn denk ik dat je te veel wilt.

Eerst maar eens over de twintip varianten (mako): leuke boards, varen vast heel lekker, maar het heeft niets te maken met de manier waarop je een surfboard gebruikt.

Dan over springen en straps: springen kan prima met een waveboard, alleen is het risico op breuk een stuk groter. Maar als je leert landen als een windsurfer (staartlanding), zul je niet veel problemen hebben. Met straps kan je net zo hoog springen als met een twintip, het is jou techniek die de beperking vormt.

Maar waarom straps? Als je het waveboard als lichtweer board wilt gebruiken raad ik je aan om juist zonder straps te gaan varen. Zonder straps kan je het board veel beter aanvoelen. Je voet enkele centimeters verplaatsen kan soms een wereld van verschil maken en met straps gaat dat niet. En uit ervaring kan ik je garanderen dat zonder straps varen bijna altijd leuker is dan met (uitzondering: 4 m met vlagerige 7 bft).

Over boards: er zijn veel waveboards op de markt en de meesten zijn niet slecht, maar... gemaakt voor niet-nederlandse omstandigheden. Vergeet al die spits neusige boards waarvan de neus ook nog eens lekker krom is. Het zijn vaak uitermate snelle boards, maar in mijn ogen niet echt geschikt voor de nederlandse omstandigheden. Wel voor ZA, WA of Hawaii, maar daar kiten wij (meestal) niet.

Voor jou gewicht zou ik een fish achtig board, 5.8 x 20, nemen. Nogmaals, vergeet die voethaken, helemaal niet nodig (maar als je toch wilt, prima, je kan ze er altijd vanaf halen).

Nog één tip: als je zonder voetbanden vaart moet je (meestal) waxen. Dat is op zich prima, maar na ongeveer een uur verliest de wax zijn grip doordat je de wax opstuwt met je voet (kiters geven nu eenmaal meer druk dan surfers). De oplossing is een zo dun mogelijke pad, niet veel groter dan waar je voet staat, en alles daarnaast alsnog waxen (daar sta je alleen maar incidenteel).
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #10 Augustus 20, 2009, 10:04:20
edit2Rapporteer  
@Michiel: Underground heb ik ook goeie ervaring mee. (Heb er 1 op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje want ze zijn niet goedkoop heb ik de indruk)

Vind je jouw board te klein omdat je met zo'n flatkite vaart? Heb ik helemaal geen ervaring mee. Ik had anders ook gedacht aan maat 5'8''-5'9''

@Michiel & Magic ed
Weet (na wat verder onderzoek) dat de Mako mogelijk niet de eigenschappen heeft die ik zoek. Ik zoek toch een board dat me echt het surfgevoel geeft en snel reageert in de golven. Vrees alleen dat dat met zich meebrengt dat ik met een "moeilijk" board moet beginnen.

Waarom straps? Omdat dat me toch een iets zekerder gevoel geeft. Versta me niet verkeerd, ik wil eigenlijk beide. (dus straps die ik eraf kan halen), want ben er van overtuigd dat je gelijk hebt over het strapless varen, namelijk dat het superrelax is en dat een klein plaatsverschil van je voeten een geheel ander gevoel geeft.

Geven jullie je mening eens over de Cabrinha S-quad? tot nu toe is dat het boardje dat (naar mijn bescheiden mening) het meeste te bieden heeft van de dingen die ik zoek.
Met 1 uitzondering: het is, als ik zo lees, geen lightwind-board. Maar los ik dat niet (deels) op door een grote(re) maat te nemen? Ik weeg immers niet speciaal veel (70kg)
(overigens kan je de straps verplaatsen, wat ook een groot voordeel lijkt)
KKamphuis

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #11 Augustus 20, 2009, 10:26:33
edit2Rapporteer  
North Freestyle Fish zou ik ook in overweging nemen (ideaal voor Nederlandse golven/omstandigheden, prima voor lichtweeromstandigheden, loopt erg goed hoogte):

http://www.youtube.com/watch?v=J9WaIrgotTc


magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 Augustus 20, 2009, 10:31:34
edit2Rapporteer  
Ik ken de S-quad niet, maar als ik naar de maten van dit jaar kijk, zou ik als ik jou was voor de 5.7 gaan. Die is iets breder dan de 5.9 en dat is belangrijker dan de lengte.

En verder kan ik me niet voorstellen dat Pete een waveboard vaart wat niet werkt (gezien z'n achtergrond).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Augustus 20, 2009, 10:33:57
edit2Rapporteer  
@Michiel: Underground heb ik ook goeie ervaring mee. (Heb er 1 op de kop kunnen tikken voor een zacht prijsje want ze zijn niet goedkoop heb ik de indruk)

Vind je jouw board te klein omdat je met zo'n flatkite vaart? Heb ik helemaal geen ervaring mee. Ik had anders ook gedacht aan maat 5'8''-5'9''

Allereerst heeft Magic Ed een erg goed verhaal! En die tip van een ultradun pad neem ik ter harte, want ik heb dat probleem ook! Achterop ga ik zo'n pad kopen wat ik vroeger op mijn shortboard had zitten. Dat werkt ook goed. Voorop een dun pad dus. Thanks Magic Ed voor die tip

Ik heb hem ook voor een zacht prijsje kunnen kopen. Er is een nieuwer model dat echt helemaal de bom is. Echter er zijn zat andere goede boardjes, zoals de North Rocketfish o.a. die ik al had aangegeven.


Idd. kun je met een kite met zeer veel depower (dus in de regel niet een C-kite) lekker op de golven varen zodra je ingedropt bent. Dan is het super om de power uit je kite te gooien. Dat kunnen ook niet alle SLE/Bow/Delta/flat...kites, let daar dus wel op.

Maar als de golven hoog genoeg zijn (niet vaak) kun je zelfs op een kleine twintip geheel op de kracht van de golf varen. Een grotere plank geeft iets meer low-end, maar vooral meer echt golfsurfgevoel. Tevens gijpt het wat makkelijker en is weer stabieler. Ik had achteraf liever een 6' of 6'2" willen hebben. Wie weet komt die er ooit nog eens.

Voor nu blijf ik oefenen op de underground, het is echt niet makkelijk, en des de groter is lol als je een golf kunt rijden.
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #14 Augustus 20, 2009, 10:37:00
edit2Rapporteer  
goeie feedback dat ik hier krijg!  ThumpsUp  ThumpsUp

toevallig (of niet  Grin ) was ik net naar Emielkruisdijk aan het mailen over z'n North Rocketfish 5'4
(broer van de Freestyle)
Ik ga die Freestyle eens checken want die is mss nog meer wat ik zoek !!

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #15 Augustus 20, 2009, 10:54:19
edit2Rapporteer  
Pas op met Emiel, voor je het weet verkoopt ie knollen voor citroenen!


Geintje, Emiel is een topgozer die je eerlijk zal verteleln wat ie van het boardje vind en in welke staat ie is.

Over vliegersoort: ik vaar liever met C kites omdat ik dan meer kan voelen waar m'n vlieger staat. Als er mooie golven staan wordt de druk er toch wel uit gehaald door de golfsnelheid. Maar niets persoonlijker dan de vliegerkeuze...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Augustus 20, 2009, 11:06:57
edit2Rapporteer  
Over vliegersoort: ik vaar liever met C kites omdat ik dan meer kan voelen waar m'n vlieger staat. Als er mooie golven staan wordt de druk er toch wel uit gehaald door de golfsnelheid. Maar niets persoonlijker dan de vliegerkeuze...

Buiten persoonlijke smaak zijn er C-kites die je ook niet goed aan kunt voelen, maar inmiddels ook niet C-kites die je ook perfect kunt voelen via de terugkoppeling van de bar. Dat was altijd mijn reden om niet over te stappen op high-depowerkites in 2006/7. Maar inmiddels komen er steeds betere
En met golfrijden de optie hebben om de power er volledig uit te gooien kan niet met een C, en is juist ontzettend fijn (maar dat ik wel weer persoonlijk ;-))

5'4" lijkt me erg klein (of je nu met C of niet C vaart, je pakt altijd de kite een maatje kleiner met een waveboard dan je met een TT zou doen)
Ik zou hem dus eerst even proberen...
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #17 Augustus 20, 2009, 12:00:34
edit2Rapporteer  
mooi, ik weet ondertussen al zoveel meer
Had daarnet Achim aan de lijn. Lijkt me een hele relaxte kerel die wel wat van z'n vak (hobby) kent.  Smiley

Naast LimboBlandit nog iemand ervaring met de boardjes van Chica Creek?
matti

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #18 Augustus 20, 2009, 12:25:24
edit2Rapporteer  
Fellow kiters!
Maar weer eens een vraag en aangezien ik er niet echt veel van terug kan vinden op het forum een nieuw topic.

Ik ben op zoek naar zo'n waveboardje.

Mista,
Ik ben zelf niet zo een begenadigd kiter, ik kan men rakjes en wat met de golfjes spelen, heb op mijn manier fun als je begrijpt wat ik bedoel.

Ikzelf weeg tussen de 80 en 83kg...ik bezit een Mako 140x40 leuk boardje...maar het kriebelde toch om zo een waveboardje te hebben, ,had het door verschillende  zien gebruiken zelfs op een plaats als de Brouwersdam met kleine golven.

Na veel info van deze jongens en één keer een testronde met een oude naish skypirate, waar de voetbanden nog in de windsurfbaord setup stonden was ik verkocht.
na veel raad gevraagd te hebben, kreeg ik de raad om een naish strapped Surf CR 6' 1" te halen die ergens in aanbieding stond was een 2008 boardje van 699 naar 499€.
het heeft twee straps, maar meestal gebruik je alleen de voorste als die mooi op het balanspunt van het boardje staat.
De achterste strap gebruik je alleen bij het carven in de golven.
De achterste voet gebruik je om het boardje te balanceren in de lengetrichting, bvb bij weinig wind de achterste voet bijna tegen de voorste voet aan, om bvb de plank mooi in plané te brengen en of om hoogte te lopen ...dus dat is een belangrijke voet waar je steeds door plaatsing het plankje optimaal stuurt en balanceerd.

Op deze plank heb ik met flysurfer speed² 15m gevaren tot en met een 7m hybrid kite, dus een heel groot bereik.
Men Spleene door die ik had , voor lichtweer , heb ik verkocht, want ik kan met dit board ook heel vlug op weg en cruisen.

Dus ik ben absoluut zeker dat bij een goede scoop rockerlijn een bepaald volume deze boards in het algemeen zeer breed inzetbaar zijn.
Natuurlijk zal het boardje niet zo radicaal draaien als een 5.6...maar wie zegt dat ik dat kan/wil op dit moment snap je...ik kan me als ik alles onder de knie krijg me dan nog een extra boardje voor meer wind en of hogere golven bijkopen, alhoewel ik denk dat ik met mijn nieuwe speeltje wel aardig wat omstandigheden zal aankunnen .
Hier kan je der wat over lezen:
http://www.kiteworldmag.com/2008-board-tests/naish-kiteboarding-custom-cr/
greetz
Frank
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #19 Augustus 20, 2009, 13:15:51
edit2Rapporteer  
Mistab52: al jouw wensen kunnen niet in een board samenkomen (springen ff buiten beschouwing gelaten). Spelen en echt golfsurven gaan niet samen. Voor spelen ben je in de buurt van de Shinn Wave, OR Mako, North freestyle fish etc. Deze speel boardjes zul je amper strapless kunnen varen. Voor meer golfsurfen heb je toch echt een directional bv a la Chica Creek o.d. nodig. Stel je gaat voor het golfsurfen, dan heb je voor de Nederlandse golven een breder board met bv een swallowtail nodig,  voor grotere golven bv atlantische oceaan in Frankrijk, daar heb je meer een gun nodig.  Fin setup: als voor quad fin gaat,  krijg je door hydrodynamisch effect, een losser borad bij hogere snelheid, maar betere grip in de golf.

Ik vaar met m'n 95 kilo een 5.6, 49 cm breed, dubbele konkaaf, thruster, rocketfish (prototype www.nauticfish.com). Geeft een perfect surfgevoel op de Noordzee. Maar moet erbij zeggen dat het een beetje geduurt heeft, tot ik hem goed had afgesteld (vinnen en strap positie). Ik zou dus zeker voor een optie kiezen, waar je met veel vinnnen kunt experimenteren ( FCS heeft bv een brede variatie). Als je voor strapless gaat, zijn pads van NSI (www.nsipadz.com) een optie. Veel succ6 bij je keuze



mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #20 Augustus 20, 2009, 13:32:12
edit2Rapporteer  
hola, dat is héél veel informatie in 1 reactie rocket man!  Grin  ThumpsUp
denk dat ik deze afprint en ga uitpluizen  schater

bestaat er geen boek met al zo'n informatie verzameld? of een goeie website?

of rocket man, wil jij geen boek schrijven?  Wink

was er inderdaad al uit dat ik wat veel vroeg en ga dus op verschillende gebieden een keuze moeten maken
denk trouwens dat ik die voor een groot deel al gemaakt heb

-type golfsurfboard
-quad fin
- removable straps
-voornamelijk op nederlandse golven maar ik moet er toch ook wat mee kunnen varen op iets grotere golven (lees IETS grotere golven :-) )

let the search continue  Smiley
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #21 Augustus 20, 2009, 14:08:28
edit2Rapporteer  
wat je hier van mij leest is het resultaat van veel zoeken op het internet. Ik was ook op zoek naar die éene bron, die ik niet vond. Ik denk het ligt eraan dat wave(kite)boarden nog te jong is.
De rest van mijn verhaal is experimenteren. De koop van mijn board is uiteindelijk een gok geweest, maar ik dacht, je moet ergens beginnen. Heb het op ebay als blank op de kop getikt en heb daarna de andere dingen zoals vinnen, pads, straps etc. bij elkaar gesprokkelt.  Volgende stap was kabelbaan voor de eerste instellingen an dan de zee voor de rest. Tot nu toe kan ik met m'n kites (C of C-type) goed uit de voeten, maar heb'm ook al door de wasmachine gespoeld nadat ik een golf afging en hij uit de lucht viel.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 Augustus 20, 2009, 14:13:50
edit2Rapporteer  
Mooi boardje Rocketman! Maar het lijkt net of hij heel weinig rocker heeft, klopt dat?
mistab52

Geen avatar

Berichten: 85
Antwoord #23 Augustus 20, 2009, 15:05:26
edit2Rapporteer  
ziet er inderdaad netjes uit Rocketman.
Wat zijn de hoogste golven dat je al hebt gepakt? alleen mee in  Nederland gevaren?
is het ook een lichtwindboardje? Van hoeveel knopen ben je vertrokken en welke kite gebruik je dan?
stuitrover

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #24 Augustus 20, 2009, 16:10:28
edit2Rapporteer  
Hi Mistab 52,

Ik heb nu een sessie of 6-7 op een 2008 Cabrinha S-quad 5'9 gevaren en dat is me super goed bevallen. Omstandigheden wat verschillend, van net te weinig wind voor een twintip tot lekker gepowered in golven van zo'n 1,5 m.

De low-end is inderdaad een stuk beter, waar anderen geen hoogte meer konden houden kon ik met de S nog gewoon hoogte lopen.
In de rechte lijn is die wat nerveus, maar dat bevordert een lekker snappy gevoel.

Het gijpen is in het begin best moeilijk, maar dat gaat steeds beter. Wat ik doorgaans doe is even een stukje upwind en daarna downwind in de golven waarbij ik niet omstap. Dus de ene kant op vaar ik switch en de andere kant op gewoon.

Springen kan ook wel, maar ik ben toch wel een beetje bang dat ik hem sloop.

Ik verder geen ervaring met andere directionals, dus kan niet zeggen of deze beter is dan de rest. Wat ik wel kan zeggen is dat ik er blij van wordt!

Maar probeer er gewoon een paar uit, in de 2009 lijn hebben ze nog een maatje groter, dat kan ook interessant zijn.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.