maak energie tijdens het sporten.

Inginieurs_vande_toekomst

Geen avatar

Berichten: 2
September 12, 2013, 12:24:17
edit2Rapporteer  
Hallo,

wij zijn eerstejaars studenten Engineering, Design and innovation aan de Hogeschool van Amsterdam en wij hebben opdracht gekregen om een prototype te ontwerpen en uit te testen met kitesurfers als doelgroep. De opdracht hiervoor is om een draagbare stroomvoorziening(die gebruik maakt van windenergie) te realiseren die jullie benodigde elektronische apparatuur kan opladen. We hebben een korte vragenlijst opgesteld die jullie hopelijk willen beantwoorden.
 
Vragen kite/wind surfers:

Wil je de eventuele windturbine en oplader op de uitrusting of op het strand?

Wat voor elektronisch apparaat zou je met de oplader willen opladen(smartphone, camera, etc.)?

Heb je de eventuele windturbine (mocht deze op de uitrusting geplaatst worden) liever op je plank of op je kite/zeil?

Wil je tijdens het surfen je apparaat opladen, of mag het ook na het surfen zijn?

Wat is de gemiddelde duur van een ritje surfen?

Hoe heb je jouw kite/zeil het liefst ten opzichte van de wind(met de wind mee, tegen de wind in, schuin mee/tegen)?

Wat is de minimale en maximale windsnelheid waarin je gaat surfen?

Misschien heeft u nog suggesties?


Mvg,

DT/EDV1G
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #1 September 12, 2013, 12:31:55
edit2Rapporteer  
Krijgen jullie ook Nederlands als vak? Het is ingenieurs en geen inginieurs.

Als kitesurfers gebruiken we geen elektrische apparaten. Op enkele gekke Duitser met elektrische pomp na.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #2 September 12, 2013, 12:39:47
edit2Rapporteer  
 schater
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #3 September 12, 2013, 12:40:56
edit2Rapporteer  
de  gemiddelde kiter vaart globaal tussen de 15 en 35 knopen.
je bent met de auto dus je hebt energie bij je voor je camera / telefoon.

Ik neem aan dat je tijdens het varen je telefoon of camera niet wil verliezen in het water . . . tijdens het varen lijkt me uberhaubt niet iets wat veel mensen zullen willen.  Op het strand kunnen je spullen gestolen worden.

Waar wil je precies heen? Ik zie de meerwaarde niet echt, behalve dat jullie een opdracht hebben gekregen een energiecentrale op wind te ontwikkelen/realiseren

ps: ik heb het liefst mijn kite tegen de wind in, alleen is dit in de praktijk natuurlijk niet mogelijk . . . .
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 September 12, 2013, 12:42:34
edit2Rapporteer  
 Shocked
Even vooraan beginnen..  Kitesurfen is een sport die op zee en meren plaatsvind. Het materiaal (kites en boards) kan aardig op zijn donder krijgen (klappen) en nattigheid (zout). Electrische apparaten zijn niet nodig voor de sport, en niet gemakkelijk onder alle omstandigheden heel en droog te houden.. De enige apparaten die bij mijn weten bij sommigen meegaan het water op zijn:

- Gopro/actie camera's
- Telefoons
- GPS loggers

De battery life van de eerste is het kortste (uurtje of 2 max 3 afhankelijk van de settings).
Deze apparaten opladen betekend een snoertje/connector de waterdichte behuizing in. Hiervoor is geen voorziening in de huidige behuizingen, die zou je dus eveneens moeten ontwerpen... Aangezien de sessies van de meeste mensen de 2  a 3 uur battery life van de actiecamera's niet overstijgen zie ik geen markt voor een oplader op de kite of board of op je helm of waar dan ook op je gear.

Wat betreft je vragen:
1. turbine nergens, op uitrusting ónhandig'op strand diefstal gevoelig..
2. Als iets dan Camera, extra battery ligt 10 keer meer voor de hand..
3. beide geen goed idee
4. Erna, maar batterij wissel is 10 x slimmer
5. 1,5 tot 2 uur
6. Halve wind..
7. 10 tot 35 knopen
8. Ontwikkel in plaats hiervan iets anders... een betere batterij bijvoorbeeld...

Sorry voor de 'negatieve' reactie. Hoop dat je er wel wat mee kan..
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #5 September 12, 2013, 12:56:14
edit2Rapporteer  
tsja, het probleem bij de opdracht is dat kitesurfers in principe geen elektrische apparatuur bij zich hebben. Denk dat Peer de mogelijke apparatuur goed opsomt en hier is het inderdaad gewoon eenvoudiger en goedkoper om een extra batterij bij je te hebben.

Als de opdracht om het didactische doel gedaan wordt, prima, maar verwacht niet dat kiters of windsurfers hier daadwerkelijk op zitten te wachten,
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #6 September 12, 2013, 12:57:14
edit2Rapporteer  
Ik wil wel een windturbine die een flinke bouwlamp van stroom voorziet, kan ik tenminste in het donker kiten Grin. Zal wel een flinke windturbine moeten worden waarschijnlijk haha.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 September 12, 2013, 13:05:05
edit2Rapporteer  
Dat is een goed idee Frank! Briljant!
Liefst aan een zeppelin of 1 lijns kite (zo'n zeshoek ofzo) zodat de bouwlamp een beetje hoog in de lucht staat..

Maar goed een in het donker kiteset op je kite? Windturbine en ledlampjes.... zou ik ook nog wel willen proberen voor de studenten... graag ook een lampje op 1 bareinde... of natuurlijk rood en groen....  en een grote op het board (aan beide zijden Huh)
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #8 September 12, 2013, 13:17:47
edit2Rapporteer  
Haha Frank, maar is een bouwlamp niet wat klein? Denk dat je bijna stadionverlichting nodig hebt om wat te kunnen zien in het donker.

Kreeg bij de vragen wel het idee dat de studenten echt totaal geen idee hebben wat kitesurfen is en vandaar dat de vragen wat vreemd overkomen maar ik zal een poging doen ze te beantwoorden:

Wil je de eventuele windturbine en oplader op de uitrusting of op het strand?
Strand, niemand wil een sneldraaiende turbine op zijn hoofd of board (130x40cm) gemonteerd hebben lijkt me. De kite kun je niks in hangen omdat elk grammetje gewicht erin er 1 teveel is, ook zal hij dan crash en waterproof moeten worden aangezien een kite minimaal 1x per sessie het water raakt bij de gemiddelde kiter.

Wat voor elektronisch apparaat zou je met de oplader willen opladen(smartphone, camera, etc.)?
Over het algemeen is een sessie te kort om een apparaat helemaal leeg te krijgen en daarnaast kun je ivm waterdichtheid niks opladen tijdens het gebruik en zal dus een batterij wissel (die je ook thuis of in de auto kunt opladen) altijd de voorkeur hebben

Heb je de eventuele windturbine (mocht deze op de uitrusting geplaatst worden) liever op je plank of op je kite/zeil?
Geen van beide, zie vraag 1. Al zou een 10cm groot fannetje nog wel te doen zijn.

Wil je tijdens het surfen je apparaat opladen, of mag het ook na het surfen zijn?
Na

Wat is de gemiddelde duur van een ritje surfen?
2-3uur

Hoe heb je jouw kite/zeil het liefst ten opzichte van de wind(met de wind mee, tegen de wind in, schuin mee/tegen)?Ik zou zeggen, ga eens op het strand kijken. Een kite is constant in beweging, het enige moment dat hij relatief stabiel staat is als men op snelheid is en 1 kant op blijft varen. Maar zo'n stuk varen is gemiddelde 200m waarna er alweer gekeerd word. Een kitesurfer is extreem wendbaar dus keren is geen moeilijke manoeuvre en word daarom ook vaak gedaan.

Wat is de minimale en maximale windsnelheid waarin je gaat surfen?
4-7bft (12-35kn)
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #9 September 12, 2013, 13:30:01
edit2Rapporteer  
Wat dachten jullie van een self-powered windmeter (snelheid en richting) met internetverbinding ? Dan kunnen we thuis zien hoe hard het waait op het strand.

Nu zijn we afhankelijk van de meetboeien van Rijkswaterstaat die meestal (tientallen) kilometers verderop liggen en niet echt heel representatief zijn.
Zelf een windmeter kopen en plaatsen op het strand heeft niet veel nut, want zonder internet verbinding heb je er natuurlijk niets aan. Daarnaast hebben de meeste ook stroom nodig, sommig niet.. maar stel dat ik een smartphone wil gebruiken voor de internetverbinding dan heeft die ook stroom nodig.
Zou misschien wel bij een strand tent geregeld kunnen worden, maar het zou zo veel simpeler zijn als het een "doosje" zou zijn die je ergens neerzet en op niets aangesloten hoeft te worden.
Inginieurs_vande_toekomst

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #10 September 12, 2013, 13:38:16
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.


Maar het gaat meer om het idee dat ons ontwerp stroom op gaat wekken.

En dan is onze vraag aan jullie, Hoe en waar zouden jullie een turbine tolereren op de uitrusting.

En geen van ons is zelf een kitesurfer, dus de windrichting, duur van het surfen, enzovoorts is voor ons niet bekend.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #11 September 12, 2013, 13:42:25
edit2Rapporteer  
Het antwoord is dan duidelijk.

Niet dus.

Geen behoefte aan..
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #12 September 12, 2013, 14:47:17
edit2Rapporteer  
Maak iets voor Natura 2000 want die vervelen zich toch maar en houden van alternatieve energie als ze uit hun energie verslindende 4x4 stappen.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #13 September 12, 2013, 14:50:12
edit2Rapporteer  
Is er uberhaubt 1 van jullie groep die ervaring heeft met wind of kitesurfen, volgens mij niet namelijk. Die vragen slaan echt helemaal nergens op. Er is echt geen behoefte aan elektriciteit op het strand. De enigste reden die ik nog zou kunnen verzinnen is voor het aansluiten van een elektrische pomp voor die gene die extreem lui zijn om de kite niet op te pompen.
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #14 September 12, 2013, 15:27:18
edit2Rapporteer  
Een windmeter + webcam met een wifiverbinding is het enige nuttige wat ik me kan voorstellen... om de stranden in de gaten te houden of het genoeg waait, en of er gekite word...

Verder inderdaad geen vraag naar. het wordt nu een beetje: Product zoekt probleem, ipv probleem zoekt product....

PS: als jullie een waterdichte, crashproof GoPro behuizing kunnen maken die wordt opgeladen door windenergie (hoeft niet 60m diep, maar wel crashproof/waterdicht) dan zijn julie binnen. Maar dat zal wel niet Tongue
jerryvanrhee

Berichten: 237
Logs: 0 | 270 uur
Antwoord #15 September 12, 2013, 15:56:04
edit2Rapporteer  
Kort gezegt komt het er op neer dat je doormiddel van kitesurfen, energie op moet wekken?

Als puur kitesurfers de doelgroep zijn,zou ik voorstellen om een soort fannetje te maken, die je op je auto kan bevestigen. Zodat je zonder je autoaccu leeg te trekken, toch je smartphone oid. kan opladen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #16 September 12, 2013, 16:12:31
edit2Rapporteer  
Studenten van TU hebben zoiets gemaakt:


http://www.youtube.com/watch?v=mChu9MxDeIA


Kite wekt energie op, dat moet je ergens opslaan.

Als je deze opgeslane energie kunt omzetten in warmte kun je bijv. een ruimte verwarmen (bijv omkleedhokje op het strand na een koude sessie)
Of wat ook gaaf zou zijn als je alle energie van alle kites van alle kiters  kunt opslaan in warmtebuizen die in een poeltje net onder de bodem liggen. Die warmen dan het water op zodat je hartje winter in warm water kunt kiten haha Wink 
Probleem wat je dus moet oplossen is hoe krijg je energie van de kite naar een draagbaar device.



Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #17 September 13, 2013, 08:56:02
edit2Rapporteer  
Kite-energie omzetten naar zwakstroom, waarmee je dan weer je pak kunt verwarmen in de winter... dat lijkt me wel wat!  Joepie
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 September 13, 2013, 08:59:21
edit2Rapporteer  
Tja volgens mij geldt nog altijd de wet van behoud van energie.

Als (een gedeelte van) de energie die gegenereerd wordt door de kite wordt omgezet in elektriciteit betekent dat we minder hoog springen of minder hard varen.

Ook als je extra apparatuur meeneemt moet er meer gewicht de lucht in, wat energie kost, dus minder energie over voor hoog & hard.


Een ding op het strand zie ik als enige optie. Maar dat heeft natuurlijk niets meer met kitesurfen te maken.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 September 13, 2013, 09:00:05
edit2Rapporteer  
Ik zeg piezo-strips in je board lamineren en over chop gaan beuken!
Dat zal wellicht net genoeg stroom opwekken voor pak verwarming Wink
feddomw
Gast
Antwoord #20 September 13, 2013, 09:13:54
edit2Rapporteer  
Tja volgens mij geldt nog altijd de wet van behoud van energie.

Als (een gedeelte van) de energie die gegenereerd wordt door de kite wordt omgezet in elektriciteit betekent dat we minder hoog springen of minder hard varen.


Er zijn hier op het forum mensen die daar niet in geloven. Die (natuurkundige) wet is namelijk een complot van de olie-maatschappijen.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #21 September 13, 2013, 10:23:39
edit2Rapporteer  
Ik zie een NUTTIGE uitdaging. schater
Wat ik me kan bedenken is, dat als je tijdens het kiten energie kan op wekken en opslaan
 om zodoende bij windloze dagen de wind molens de andere kant op kan laten draaien zodat we WEL kunnen kiten
 Joepie YeSS Joepie

Of zjn hier soms tegenstanders voor dat idee?????? schater
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #22 September 13, 2013, 14:24:07
edit2Rapporteer  
Er zijn hier op het forum mensen die daar niet in geloven. Die (natuurkundige) wet is namelijk een complot van de olie-maatschappijen.

schater schater schater

Pas op, he? Ik werk voor dergelijke maatschappijen Wink
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #23 September 13, 2013, 15:13:04
edit2Rapporteer  
Tja volgens mij geldt nog altijd de wet van behoud van energie.

Als (een gedeelte van) de energie die gegenereerd wordt door de kite wordt omgezet in elektriciteit betekent dat we minder hoog springen of minder hard varen.

Ook als je extra apparatuur meeneemt moet er meer gewicht de lucht in, wat energie kost, dus minder energie over voor hoog & hard.


Een ding op het strand zie ik als enige optie. Maar dat heeft natuurlijk niets meer met kitesurfen te maken.

gewoon een grotere kite pakken in dat geval Grin
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #24 September 13, 2013, 20:14:59
edit2Rapporteer  
Vergeet de windturbine; wordt niks.
Maar in plaats daarvan energie opwekken via waterverplaatsing langs het board. In board zelf energie opslaan. Als je je board kwijtraak na een crash komt ie naar je toevaren middels onboard gps en kleine motortje. Verdere details moeten jullie zelf maar bedenken Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.