De Zandmotor

Idefixe

Berichten: 8241
April 01, 2011, 22:10:04
edit2Rapporteer  
Vanuit de projectgroep heeft men de NKV verzocht het volgende bericht te publiceren. Bij deze dus.


Werkterrein project De Zandmotor afgesloten gebied - ook voor surfers!
 In de periode van 1 maart tot en met 31 oktober 2011 sluit Rijkswaterstaat de kuststrook af tussen de standopgangen Schelpenpad en Watertoren van de gemeente Westland. Deze afsluiting is noodzakelijk in verband met de aanleg van de Zandmotor, een schiereiland ter hoogte van Ter Heijde.
Tijdens de aanlegperiode is het werkterrein afgesloten gebied, dit betreft ook de zee ter plaatse van de aanleglocatie. Om het werkterrein te markeren heeft de aannemer tot voorbij de laagwaterlijn hekken geplaatst. In zee liggen boeien die het afgeloten gebied markeren. De aannemer constateert dat niet iedereen zich aan deze markering houdt. Daarom vragen wij via deze weg ruime afstand te houden van het afgesloten werkterrein.
 Door daar te surfen breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook de mensen die daar aan het werk zijn! Vragen Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Meer informatie over de werkzaamheden vinden jullie op de website van project De Zandmotor: www.dezandmotor.nl.

 Hartelijke groet, Karen Willemsen adviseur omgevingsmanagement De Zandmotor
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #1 April 04, 2011, 12:16:03
edit2Rapporteer  
Vreemd dat de NKV of zelfs De Zandmotor management nog geen eens de locatie goed weet te benoemen.
Ze zijn namelijk tussen Monster en Kijkduin bezig, zelf gezien vanaf het strand, dat is dus niet ter hoogte van Ter Heijden... Roll Eyes
matta

Berichten: 195
Antwoord #2 April 06, 2011, 09:01:44
edit2Rapporteer  
Maar het word wél erg vet!  Smiley
Radical Ronnie

Berichten: 386
Logs: 0 | 1555 uur
Antwoord #3 April 06, 2011, 09:14:51
edit2Rapporteer  
Maar het word wél erg vet!  Smiley

Valt nogal tegen: Je mag er de rest van het seizoen niet eens in de buurt komen, op straffe van hoge boetes :-(
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 April 06, 2011, 09:47:57
edit2Rapporteer  
We hadden het er al eerder over.

Die is dus al bijna af.
Dat moet je die opspuiterts meegeven, die rainbowen er al lustig prematuur op los voordat er ruchtbaarheid/vergunning/toestemming/draagvlak voor is.
Is dat hollansche voortvarendheid of zijn het gewoon lentekriebel$?
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #5 April 06, 2011, 12:44:13
edit2Rapporteer  
Ik was afgelopen maandag nog op locatie, en ze gaan echt hard.

Tot mijn verbazing waren twee gasten een downwinder aan het maken, en wat denk je, ze kiten gewoon dwars door de werkzaamheden heen, niet te geloven.  loser
Stuff

Geen avatar

Berichten: 76
Antwoord #6 April 20, 2011, 20:39:08
edit2Rapporteer  
En dat terwijl ze een duidelijke omleiding hebben neergezet, speciaal voor kiters
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 April 20, 2011, 22:55:05
edit2Rapporteer  
Dat binnenmeer wordt wel leuke spot!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 April 21, 2011, 16:15:15
edit2Rapporteer  
Dat binnenmeer wordt wel leuke spot!

Dat is slechts tijdelijk.
Zoals al eerder aangegeven is dat gebied nu sowieso al verboden gebied. En het heeft er alle schijn van dat de natuur de overhand gaat krijgen, en niet de recreanten...
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #9 April 28, 2011, 12:38:23
edit2Rapporteer  
.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #10 Mei 05, 2011, 11:12:19
edit2Rapporteer  
25 april en 2 mei foto's
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Mei 05, 2011, 11:18:58
edit2Rapporteer  
Hoe verziek ik de Nederlandse kust? Grin

Ziet er prachtig uit, helaas een NO-GO area ter land en ter zee voor alle mensen op dit moment. 

En naar wat ik begrijp is de toekomst onzeker of dit ook gaat veranderen. De originele plannen zijn natuurgebied, slechts toegankelijk voor wandelaars. Verboden te surfen e.d. tot 200m uit de kant

Het is hopelijk een voordeel dat het hele project nog niet is goedgekeurd, en daarmee ook de bestemming niet.

Maar wel weer een mooi voorbeeld hoe ons land tegenwoordig bestuurd wordt met al die gemeentes, provincies en de regering. Dit hele project is nog niet goedgekeurd, maar wel al bijna voltooid Huh
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #12 Mei 05, 2011, 11:50:29
edit2Rapporteer  
Michiel,

twee zielen één gedachte.

Voor de recreanten wordt dit een NO GO.

- de stromingen zijn nog niet bekend!
ze kunnen beter zeggen dat er een zeer krachtige mui vorming zal plaats vinden noord en zuid van de zandmotor. Waardoor zwemmen op de punt en op de flanken onverantwoordelijk wordt.

- Onze eigen ervaring. Een mui (golfbrekers) was goed te gebruiken als wind en stroming aanlandig was.

- De zandmotor is x maal groter dan de oude golfbreker.
2de wet van water (kracht/oppervlak maal 2 is weerstand in het kwadraat) gaat hier zeker op.

Kite surfen zal hier volgens mij een NO NO GO worden. ThumpDown

ik heb nog veel meer op mijn lever, maar daar wil ik jullie NU  nog niet mee lastig vallen.. ListenToMe
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Mei 05, 2011, 12:23:29
edit2Rapporteer  
Michiel,

twee zielen één gedachte.

Voor de recreanten wordt dit een NO GO.

He HDFrank!

Als ik het goed begrijp som jij nu zaken die vallen onder kennis van zee stromingen en hierbij gezond verstand gebruiken of dit verantwoord is voor recreanten of niet. Logica zeg maar Wink

Helaas weet ik uit ervaring via de Reddingsbrigade aldaar dat de veiligheid van zwemmers en andere recreanten niet meer op nummer 1 staat qua afwegingen voor gemeentes en provincie!

Het opspuiten van de Noordzeekust van Hoek van Holland tot en met Scheveningen heeft vrijwel alle golfbrekers onder een dikke laag zand gelegd. Kortom, die doen hun werk niet meer. De ontstane stroming is nu zo fors dat dit onder bepaalde omstandigheden ronduit gevaarlijk is geworden.

Dit was op voorhand al voorspelt, maar er is totaal niet naar geluisterd! Gewoon doorgaan met de plannen....

Ik kan je vertellen dat er inderdaad meer reddingen zijn uitgevoerd sinds het opspuiten.


Deze zandmotor kan voor epische golf/kitesurf omstandigheden zorgen, maar zal zeker risico's met zich meebrengen zoals bijvoorbeeld de wijlen Slufter die ook kende: ongekend harde stroming die gevaarlijk is voor zwemmers. Alleen gevorderde kiters en windsurfers weten daarmee om te gaan.
Daar mocht je ooit wel komen...
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #14 Mei 16, 2011, 15:51:20
edit2Rapporteer  
9 mei
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #15 Juni 15, 2011, 16:10:57
edit2Rapporteer  
Nog steeds verboden vaargebied...

Lucht foto's van 17, 24 en 30 mei...
Dennis.

Berichten: 218
Logs: 0 | 90 uur
Antwoord #16 Juni 15, 2011, 19:49:09
edit2Rapporteer  
Begint al aardig vorm te krijgen....
Hoorde vandaag ook dat ze waarschijnlijk 2maanden eerder klaar zijn, dan de planning was.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #17 Juni 16, 2011, 07:53:02
edit2Rapporteer  
Dat poeltje dat terhoogte van de strandtenten ligt is een leuk idee!!!! schater

Wordt of is nu al brak water, omdat het stilstaat, dus geen verversing.
Weet iemand wat het idee hier achter is?
Misschien omdat, vanuit de strandtenten, je anders wel héél ver moet lopen om bij een stukje zee te komen. YeSS
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #18 Juni 16, 2011, 07:54:42
edit2Rapporteer  
Of zou men zo verstandig zijn geweest om een open verbinding ( bv buis) met het open water te houden. Huh Huh
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 Juni 16, 2011, 10:26:48
edit2Rapporteer  
Hier meer info: http://www.dezandmotor.nl/

Dat meertje zit in de originele plannen. Lijkt me ook een viese boel te gaan worden net zoals op Ouddorp.

Echt heel vaag hoe ze het hebben over zeehondengebiede + recreatie. Iets wat al jarenlang ver uit elkaar gehouden wordt door de overheid/natuurbeschermers.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #20 Juni 16, 2011, 11:42:01
edit2Rapporteer  
Dan moeten er eerst nog zeehonden zich gaan vestigen. Ik weet niet hoe mobiel die groepen zijn, maar ze zitten niet voor niks al jaaaren op dezelfde zandbanken lijkt me. En ook nog eens al die jaren op exact dezelfde plek op die zandbank.....maargoed ik ben geen zeehondenkenner.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Juni 16, 2011, 11:43:39
edit2Rapporteer  
Dan moeten er eerst nog zeehonden zich gaan vestigen. Ik weet niet hoe mobiel die groepen zijn, maar ze zitten niet voor niks al jaaaren op dezelfde zandbanken lijkt me.

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat de noordkant al maanden een spotplaats is voor zeehonden, gewoon vanaf het strand.

Verrekijkers e.d. totaal niet nodig.
Die beesten zijn dus vrij rap met het vinden van deze plek.

Zoals ik al eerder aangaf nog meer reden voor de natuurbroeders om recreatie daar stevig aan banden te leggen...
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #22 Juni 16, 2011, 12:33:16
edit2Rapporteer  
Aan de zuidkant ben ik ook al een aantal keer zeehonden tegen gekomen.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #23 Juni 16, 2011, 12:43:55
edit2Rapporteer  
Ik kwam dit ouder article nog tegen:

Surfers weer in de fout bij Zandmotor:

Monster 01.05.2011 - Afgelopen week was goed te zien dat het 'eiland' voor de kust van Westland nu goed zichtbaar begint te worden.
   

Zaterdag waren een paar schepen voor Kijkduin en Monster aan het rainbowen terwijl anderen via de pijpleidingen hun zand op de Zandmotor persten. (Ook een klein stukje van de Zandmotor uit de lucht is op de Westlandvideo te zien.)

Woensdag was een stormachtig dagje waar de zee even duidelijk liet zien wat het kan doen. Een ooggetuige op het strand bij de Zandmotor aan het stuk richting Kijkduin zag dat er weer flink wat zand van het strand was afgeslagen. 'Een paar waarschuwingsborden zag je zo in de branding verdwijnen. Eerst de borden zelf en later gingen de stalen palen, die echt niet licht zijn gewoon mee. Dat zwemverbod is geen overbodige luxe daar.'

Eigenwijze surfers

Toch waren er deze week weer surfers die de gevaarlijke zijstroming iets te verleidelijk vonden om acht te slaan op de waaschuwingsborden en tot dichtbij de werkzaamheden capriolen uithaalden. 'Ze snappen nog steeds niet dat die afrastering en de borden er niet voor niets staan. Als ze van die surfborden afspringen of vallen kunnen ze gewoon in drijfzand terechtkomen en kunnen ze geen kant meer op, ' aldus twee beveiligers ter plaatse.

Een aantal weken geleden moesten medewerkers van van Oordt en Boskalis zo 'n waaghals al uit het zand halen die tot zijn middel erin vastzat. De reddingsbrigades en de kustwacht hebben al een aantal surfers uit het water gehaald en de kustwacht heeft er ook nog een aantal bekeurd. Daarna is het een tijdje rustig geweest maar afgelopen week is het dus opnieuw raak. Westlanders.nu zal de betrokken reddinsgbrigades en de kustwacht op de hoogte stellen op verzoek van de beveiliging.

Zeehond Stressie en orka 's.

Aangezien de redactie wekelijks filmopnames maakt van de zeestromingen en de Zandmotor was er zaterdagochtend nog een verrassing te zien tijdens de opnames. Ondanks de gevaarlijke zeestromingen kwam de bekende zeehond Stressie, volgens eigen gewoonte, opeens met zijn kop boven water vlak voor de kust. Opmerkelijk daar vorige week in de media werd gemeld dat tijdens een boottocht van Stenaline op de Noordzee een aantal Orka 's waren gesignaleerd door passagiers. En Orka 's houden wel van een mals zeehondje. Die opnames houdt u in ieder geval nog van ons tegoed.

De redactie heeft afgelopen week van meerdere mensen informatie binnengekregen rondom de ontwikkelingen bij de Zandmotor die we aan het natrekken zijn en verder willen onderbouwen. Daarover meer nieuws later.

Bron:
http://westlanders.nu/index.php/nieuws/monster/55-monster/4855-surfers-weer-in-de-fout-bij-zandmotor


R.B.

Berichten: 951
Antwoord #24 Juni 16, 2011, 14:02:11
edit2Rapporteer  
Laat die orka's en zeehonden maar weg.
Anders ben ik alleen maar in dat poeltje te vinden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.