trespa i.p.v forex?

eelke

Berichten: 290
Augustus 09, 2005, 16:51:35
edit2Rapporteer  
Hoi,

Ik kan heeeeeeel erg goeiekoop aan trespa platen komen...

Mijn vraag is of ik dat kan gebruiken i.p.v forex  (sealedlips_kitesmiley)


thnx eelke
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #1 Augustus 09, 2005, 21:06:15
edit2Rapporteer  
Hey Eelke,

Ik heb er in het verleden ook aan zitten denken maar vond dat er te veel onbekende factoren in het spel waren. Ik heb namelijk geen idee hoe trespa hecht aan epoxy. Volgens mij is trespa niet echt veerkrachtig, het zal in ieder geval sneller breken want forex kan je zowat in een hoek van 90 graden buigen bij wijze van spreken, in tegenstelling tot trespa.
Ook denk ik dat het een stuk zwaarder is, maar dat is misschien te verwaarlozen bij een 1 cm brede rail.
Aan de andere kant is trespa wel mega hard dus beschadigingen zal je niet snel krijgen in je rail.

Als je het doet, ben ik wel heel erg benieuwd naar je bevindingen. Ook ik kan aan goedkope rest stukken komen.

Succes
Pieter84

Berichten: 117
Antwoord #2 Augustus 09, 2005, 21:53:37
edit2Rapporteer  
Hey, ik ken iemand die een hele brede rail (dus zeg maar tot diep in het board, ong. 5 cm) van trespa had gemaakt. Verder een schuimkern en een paar lagen glasweefsel dacht ik, maar van dit laatste ben ik niet helemaal zeker. De hechting met de epoxy was iig slecht en liet dus ook weer los. Maar hij had het er over dat je trespa voor buiten had en voor binnen, en dat hij de verkeerde had gebruikt, maar dat de andere wel goed zou hechten. Beetje vaag verhaal dus, en ik weet niet of dit laatste ook klopt....
D1is

Berichten: 376
Antwoord #3 Augustus 16, 2005, 00:14:26
edit2Rapporteer  
ik heb nog steeds een plankje op dde zolder liggen, na de eerste keer lag ie uit elkaar. trespa hecht zich heel slecht aan epoxy!!! tenminst dat is mijn ervaring...
Luc=los

Berichten: 90
Antwoord #4 Augustus 16, 2005, 01:09:21
edit2Rapporteer  
trespa is een merk naam het gaat gewoon om HPL wat je als top of bodem laag kan gebruiken. op deze manier zijn al heel veel boards gemaakt het hecht prima met epoxy (wel de lijm kant dan niet de zicht kant) als vervanger van forex in een sidewal kun je het niet gebruiken
djb

Berichten: 415
Antwoord #5 Augustus 18, 2005, 18:39:08
edit2Rapporteer  
wat is dan wel een goede vervanger voor forex????????

ik ben niet echt tevreden over forexrand. ik vind het een te zacht materiaal! ivm beschadegingen. wie weet wat?????
mijn randen ebben al een paar keer een opdonder gekregen van het strand en heb tog wat lucht tussen me forex en glas van 0,5cm breedt.

of weet iemand al waar je ABS kunt krijgen dat is volgens mij het beste!!!!!!
Mitchel_12000

Berichten: 1183
Antwoord #6 Augustus 19, 2005, 16:46:12
edit2Rapporteer  
ABS is wel moeilijk te verwerken met epoxy. Je moet het geloof ik flamberen ofzo. Ik heb ook al zitten kijken naar Polycarbonaat. Is ook mega hard en bijna onbreekbaar, maar wel weer reteduur voor een plaatje en de hechting schijnt ook weer niet zo geweldig te zijn.
Luc=los

Berichten: 90
Antwoord #7 Augustus 20, 2005, 01:49:53
edit2Rapporteer  
of gieten zo als besproken in deze http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=10764.0 topic
ik heb er geen ervaring mee dus kan niet zeggen hoe hard het word
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #8 Augustus 20, 2005, 13:34:18
edit2Rapporteer  
Luc=Los  Jij hebt het helemaal verkeerd. HPL is een product formica is de merknaam klopt net als abet laminati is ook hpl

Echter trespa is van het zelfde materiaal gemaakt volgens mij (weet 100% zeker waarvan trespa is gemaakt in ieder geval, en dat is gewoon geperst papier met hars) maar trespa is in allerlei diktes verkrijgbaar weet ze niet allemaal maar ik heb 11mm dik en 5 mm dik.

Dit spul heeft een vrij gladde finish dus zul je het eerst heel grof moeten schuren en dan goed ontvetten weet verder niks van de verbinding die dan ontstaat maar doe je niet goed schuren etc ja dan valt het ui mekaar.

Trespa is mega hard en goed veerkrachtig zeker genoeg voor je board (je board hoef je toch niet 90 graden te verbuigen?) Nadeel, het is zwaar, zeer zwaar, daarom zou ik je trepa strook iets van 5 bij 5mm maken want anders is het echt zonde van het gewicht en dit is nog steeds super sterk.

Aller grootste nadeel van strespa is de hardheid Je decopeer zaag komt er amper doorheen vrezen breken er op af en schuren vergeet het maak dan kun je het best nog raspen.

Zou het bij pu giethars, forex of abs (moet je flamen) houden
Luc=los

Berichten: 90
Antwoord #9 Augustus 21, 2005, 22:58:32
edit2Rapporteer  
ja tim je hebt helemaal gelijk ik heb formica en trespa  door elkaar gehaald
als trespa goed hecht wat het volgens kiterus niet doet (ff test stukje maken)
lijkt het me goed spul
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #10 Augustus 26, 2005, 17:47:50
edit2Rapporteer  
beste om met terspa te werken is eerst grof zagen met een decopeer zaag en dan met een mal van mdf kun je er een boven vrees langs halen om het laatste beetje mooi recht te maken
(R)Ikke

Berichten: 1406
Antwoord #11 Augustus 29, 2005, 22:06:22
edit2Rapporteer  
Trespa, is een zwaar geperst kunststof. Heet trouwens tegenwoordig Ki-Kern. Nadeel is dat het relatief erg zwaar is. Zoals Kiterus al zegt is het slecht te verlijmen, dit komt omdat het geen poreus materiaal is. Je kunt het wel opruwen, maar dan nog betwijfel ik het resultaat.

Ik zou het gebruik van Ki-Kern (trespa) niet aanraden. En luister naar kiterus, die heeft ervaring

Greetz
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.