Laat berichten zien
|
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8
|
26
|
Algemeen / Trefpunt / Re: Enschede Kiten carpool (ik rij wel)
|
Gepost op: November 21, 2016, 13:36:25
|
Beginner, Z wind en wonend in Enschede.. Met zuiderwind heb je niet veel opties, dan zit je snel op Schellinkhout of Mirns. Laatste lijkt me logischer voor jou qua afstand maar ik ken de spot niet. Schellinkhout is erg beginnersvriendelijk, meeste Ijsselmeer spots wel. Ijmuiden kan net aflandig zijn met zuid/ZO, sowieso met die vlagen en als beginner zou ik het er niet op gokken. Ja de havenmond vangt je wel op, maar die is wel erg hard en maar 10 meter breed. Dus qua spot (ook filetechnisch) zou ik Mirns proberen mits er meer mensen zijn. Let wel op, 25-35 knopen maken het je niet makkelijk. En laat alles groter dan die 7 in de tas mits je 100+kg weegt. Oja en t water is wat kouder dan op zee  Have fun 
|
|
|
27
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Jumping over windsurfers
|
Gepost op: November 21, 2016, 11:26:05
|
Top filmpje! Dan hoef ik dit niet meer te doen, heb t al gezien  Zelfde geldt voor de Nick Jacobsen filmpjes waar hij van huizen springt. En alle Jackass flimpjes - waarbij ik ook 0 intentie heb om dit na te doen. Als we willen betuttelen, doe dat dan op de belangrijke dingen. Risico = kans dat het gebeurt x impact. Dan zie ik voorrangsregels, kiten in vogelgebied, kiten bij aflandige wind, .. als veel belangrijkere issues dan een een pro die wat met zijn vrienden dolt.
|
|
|
28
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Alternatief voor een Flysurfer Speed 3
|
Gepost op: November 11, 2016, 18:16:46
|
Bedankt voor de tips en idd een Naish lijkt beter te vinden. Moet ik dan op zoek naar een maat 8 / 10 /12? Woon zelf in Apeldoorn en wil ook wat kunnen doen bij (erg)weinig wind.
Misschien goed om even aan het overzichtje toe te voegen: 0. Standaard (3/5 struts) LEI waaronder de Catalyst en Zima: >12 knopen 1. LW LEI: >8knopen 2. A15: 7-8 knopen 3. HPF: 6-7 knopen 4. Race: 6-7 knopen Er zit dus een wereld van verschil tussen een light wind/single/no strut LEI en een 'normale' LEI als het aankomt op weinig wind. Daarnaast blijft een foil bij veel minder wind in de lucht dan een (LW) LEI omdat de foil lichter is. Ik kan me voorstellen dat je bij landboarden bij minder wind al wel kan boarden omdat je niet (zoals bij kitesurfen) hoeft te planeren ('niet door het (water)oppervlak zakt') bij weinig wind. Dan zou je in theorie meer aan een foil hebben. Probeer het gewoon even uit!
|
|
|
30
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: 5/3mm wetsuit warm genoeg voor de komende dagen ?
|
Gepost op: November 04, 2016, 16:30:40
|
Ik heb een goede 5/3, met 5 mm boots, 3mm gloves, 3mm cap + vest (1mm lycra) en €8 regenjas. Dan is het te doen tot buitentemperatuur + watertemperatuur = >10 graden. Daaronder wil je eigenlijk niet het water op  Tip: als je een goede 5/3 hebt investeer dan in boots etc. en een zomerpak. Dan kan je naar gelang de temperatuur altijd een passende outfit aantrekken. Mocht je onder de buiten + watertemp = 10 graden nog willen varen dan moet je wel echt naar een 7/6 wetsuit of droogpak. Maar met die NLse winters zijn dat maar een paar dagen per jaar.. Lang leve global warming 
|
|
|
32
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: Oktober 19, 2016, 15:24:25
|
De 12m van Frank ook een half uurtje gevaren, het is geen snelle kite maar sturen gaat ook weer niet onmogelijk traag al is het wel met een lichte vertraging.
Dank voor het delen van de ervaring! Ik begin ondertussen wel een beetje af te haken bij de gruwelijk versimpelde conclusies en vergelijkingen steeds. Waarom steeds een stukje er uit pikken en dan concluderen dat de A15 ofwel compleet top, ofwel een enorme flop is.. Het is een andere kite, ander design, met andere eigenschappen en een volledig andere prijsklasse. Uiteraard is het handig om een vergelijking te maken met andere kites, graag zelfs, maar laat iedereen vervolgens voor zichzelf bepalen of ze deze eigenschappen en prijs in een kite zoeken. Niet iedereen wil duizenden euro's neerleggen om die ene knoop op de foil er bij te kunnen pakken, maar ikzelf bijvoorbeeld wil wel 300 euro neerleggen om rond 8-10 knopen lekker de zomeravonden te kunnen freeriden na het werk op mijn twintip. Dus als iemand ervaringen heeft zie ik ze graag, ook van andere kites zoals hier besproken worden trouwens, maar laat de conclusie of ze top/flop zijn en dat kite XXX veul beter is lekker aan de eindgebruiker..
|
|
|
33
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: Oktober 17, 2016, 15:59:46
|
Laat ik eens proberen het feitelijk te maken door het voor het gemak van de discussie even zo neer te zetten:
1. Strutless/one strut LEI's 2. A15 3. HPF foilkites (laatste flysurfer & chrono's) 4. Racekites
Ervan uitgaande dat we allemaal hetzelfde wegen (zeg 70kg), dezelfde hydrofoil, een 12m kite en windmeter hebben kom ik op basis van discussies hier uit op een low-end van:
1. LW LEI: >8knopen 2. A15: 7-8 knopen 3. HPF: 6-7 knopen 4. Race: 6-7 knopen
Ok top Joost, dank voor het delen. Dat maakt het overzicht hierboven ook weer wat betrouwbaarder. Ja wel met een 18m ipv 12, maar ook met vergelijkbare flysurfers op de kant. *gestrekt inkomend been van Marc in 3.. 2.. 1..* 
|
|
|
34
|
Algemeen / Bijna ongelukken & ongelukken / Re: [2016-10-06] Dode gevonden na grote zoekactie op Oosterschelde
|
Gepost op: Oktober 06, 2016, 11:58:25
|
Pittg nieuws, zo wordt je weer even met je neus op de feiten gedrukt. En hoewel ik ook benieuwd ben naar de omstandigheden die leiden tot zoiets tragisch, lijkt het me inderdaad goed eerst even de nabestaanden de tijd te geven dit te verwerken. Die gaan misschien ook even googelen om duiding te krijgen en willen hier niet allerlei speculatieve 'domme beginner/aflandige wind kiter' opmerkingen lezen.
Te zijner tijd komen feiten wel boven water, dat scheelt ook weer e.e.a. aan speculatie.
|
|
|
35
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Advies voor eerste kiteset
|
Gepost op: Oktober 03, 2016, 09:42:30
|
Iemand (objectieve) inzichten over deze kites en mijn doel? Op het internet is veel te vinden, maar heb vaak de indruk dat er altijd een commerciele insteek is. Vandaar dat ik uitkijk naar jullie inzichten!  Allereerst, de North Rebel is een freeride/big air kite, niet geschikt om te waveriden. Objectieve inzichten zijn er niet. 90% van de tijd zweert eenieder bij zijn eigen merk en is de rest troep. Wat je wel redelijk veilig kan concluderen is er weinig verschil in kwaliteit zit bij de A-merken (allemaal dezelfde fabrieken in Sri Lanka/China/..) en dat er weinig verschil in vlieg eigenschappen is tussen merken, zeker niet iets wat je als beginner zou opmerken. Wel zit er veel verschil in de modelletjes per merk natuurlijk. Als ik je wensen zie en daar een Rebel tussen zie staan zou ik eerst even de wave/old school modelletjes opzoeken per merk en die zelf testen/huren. Dan kan je een ranglijstje maken en die gebruiken om een goedkoop overjarig of tweedehands modelletje op de kop te tikken.
|
|
|
36
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: September 27, 2016, 09:55:08
|
Echter het low-end op de hydrofoil van een foilkite (jou categorie 3 en 4) bestaat simpel gezegd uit twee componenten:
a. wat is de minimale windsnelheid waarbij de kite zichzelf kan "dragen" cq. netjes in de zenith blijft staan? b. wat is de minimale windsnelheid waarbij de kite genoeg druk genereert om je op de hydrofoil te trekken?
b. ligt hier lager dan a.
Bij de A15 is a. lager dan b. En dat maakt het verschil.
Dat laatste geloof ik direct aangezien de A15 een ander model is dan de flysurfer/chrono's. De A15 lijkt stabieler/vergevingsgezinder te zijn, maar daardoor ook minder efficiënt. Volgens mij gaat daar ook 90% van de discussie over, doordat appels met peren worden vergeleken. Misschien zou iemand met bijv. een Aurora2 op moeten staan, dat is een model methigh(er) aspect ratio kite. Misschien geeft dat een betere vergelijking. Of vergelijken met instap producten van FS/Ozone.. Zijn er uberhaupt 'instap foil kites' van de bekende merken? Ach man Eltimm wat mekker je nou over je 105kg. Jij vaart gewoon met een boodschappentas nog weg in 2 knoopjes. Anders ben je een pannenkoek. Met je Pansh.
Lekker blij mee zijn!
Overigens heb ik de A15 als aanvulling op mijn Edge omdat die laatste te kort komt onder een bepaalde windkracht.
|
|
|
37
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: September 26, 2016, 09:53:18
|
Hulde Michiel, je uiteenzetting brengt wel wat structuur in de vergelijking. Laat ik eens proberen het feitelijk te maken door het voor het gemak van de discussie even zo neer te zetten: 1. Struless/one strut LEI's 2. A15 3. HPF foilkites 4. Racekites Ervan uitgaande dat we allemaal hetzelfde wegen (zeg 70kg), dezelfde hydrofoil, een 12m kite en windmeter hebben kom ik op basis van discussies hier uit op een low-end van: 1. LW LEI: >8knopen 2. A15: 7-8 knopen 3. HPF: 6-7 knopen 4. Race: ? Schiet maar raak  Overigens (@Evan), ik wil absoluut niet pretenderen dat alle foils/merken hetzelfze zijn, ik ben juist benieuwd naar de verschillen. Qua windbereik in eerste instantie op de low-end, maar ook bijv. in combinatie met andere type boardjes dan hydrofoil.
|
|
|
38
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: September 23, 2016, 09:06:35
|
Als je kiteforum erop naslaat blijkt dat om de A15 goed te laten trekken (power) je wat veranderingen aan moet brengen aan de bridle...ten koste van stuursnelheid...
Als ik 12kn lees bij een 18m foilkite op een TT, dan zit er gewoonweg te weinig power in. Met mijn Speed5 12m kan ik dan allang gepowerd varen met een twintip.
Precies waar we voor waarschuwden dus: door de lage AR en aantal cellen zeer stabiel maar te traag en zompig om echt lekker mee te knallen en onder de streep juist kiters af schrikt om met een foilkite te gaan varen.
Terwijl de laatste generatie(s) race en freerace foilkites alles behalve traag of indirect zijn voor de hoeveelheid power en hangtime die je er voor terug krijgt. Maarja, door Pansh te proberen wordt het achterhaalde vooroordeel van traag en lomp en alleen maar verder bevestigd. Voor mij in ieder geval geen tubekites meer onder de 30kn/groter dan 9m.
Daar gaan we weer.. Dus nogmaals, nergens probeert Pansh met de A15 zich te positioneren als racekite of Speed5 kloon. Daar is het model ook niet naar en daar is de prijs ook niet naar. Het is eerder een beginner foilkite die 80% van de performance levert voor 20% van de prijs. De diehard (invested) foilers zullen het niks vinden, maar tubers zoals ik hebben zo wel de kans om met een lage instap kennis te maken met foils. En ervaringen te delen zoals de 18m is retetraag (maar dus in vergelijking met mn 11m C4, en niet met de R1). En er achter te komen dat foils anders varen en niet simpelweg bigger = more windrange, maar je board ook belangrijk wordt. Ik zie dit topic graag als een plek voor beginnende foilers, met diehards die goede tips hebben. Niet voor diehards om alternatieven/beginnersvragen af te kraken, dat is zonde van jullie kennis en expertise 
|
|
|
39
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: September 22, 2016, 17:25:06
|
@Eltimm vanaf 12 knopen kan ik prima met mn 18m en twintip varen (tenzij de wind wegvalt natuurlijk), dus zal iets minder zijn geweest. Maar idd de 18m (heb ik ook) is echt traag. Wil er een 2:1 bar opzetten als ik weer wat meer tijd heb. Benieuwd hoe dat uitpakt!
Ik vraag me ook af of een 15m niet eigenlijk net zo goed presteert; minder oppervlak maar een stuk sneller en daarmee weer meer power bij het insturen.
Tenzij je gaat snowkiten natuurlijk, dan is het de 18m parkeren en gaan.. lekker hoor! Als ik wat geld over heb ook maar eens proberen!
|
|
|
40
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: September 21, 2016, 10:48:09
|
Heb de pansh zondag gevaren op blijburg. Op zich fijne sessie gehad, maar wat marc zegt had ik ook last van: Te weinig snelheid, dus te weinig kracht kunnen genereren als ik in het water lag. Kon dus wel heen en weer varen, maar als de gijp te breed ging vanwege onhandigheid, lag ik in het water en moest bodydraggen. Kon niet niet op het bord gaan staan. Ach, zonder de pansh had ik helemaal niet kunnen varen. Qua lift/hangtime: zit er wel in, maar allemaal erg traag en technisch. Hookte vorige keer uit vanwege erg grote chickenloop en bar te hard aanjensen. Wel het idee dat er meer hangtime dan lift inzit, dus echt superhoog kom je niet, maar je zweeft wel een tijdje  Welke maat heb je? En enig idee hoe hard het waaide?
|
|
|
41
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: September 19, 2016, 16:52:12
|
Zelf zoek ik naar een ultieme low-end kite voor op de hydrofoil. Een Concept Pulsion lijkt een optie, maar de Pansh A15 12m is er ook in lichtere stof...voor nog niet eens de helft van de prijs van de Pulsion...
Je zou naar mijn weten de eerste zijn die de light fabric optie daarmee koopt. Benieuwd wat dat nog voor verschil maakt, maar als je met 4-7 knopen kan varen, kan je altijd varen. En ik kan geen prijs vinden voor de concept air pulsion (2017) op de website, wat gaat die kosten? 4-7 knopen.. waar hebben we t eigenlijk over 
|
|
|
42
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Zijn er ook heup beschermers
|
Gepost op: September 19, 2016, 12:30:28
|
Een gespecialiseerde (revalidatie) arts zou aan de breuk moeten kunnen zien wat de waarschijnlijke oorzaak was: of het door een klap van opzij is gekomen of doordat je bijv met je knie op de bodem bent geland waarbij je heupkop het zwakste punt bleek.
Dat laatste kun je niet voorkomen, behalve door in dieper water te springen. Het lijkt me onwaarschijnlijk om met je knie op je bord te landen en zo je heup te breken.
Als een klap van opzij op je bord de oorzaak is moet je dit kunnen zien aan blauwe plekken/wonden/trauma bij je heup. Het is normaliter niet makkelijk je heup te breken zolang je onder de 40/50 bent, dan moet het weefsel daar ook beschadigd zijn. Het risico hiervan kan je iets beperken met crashpants, maar tenzij je uitgebreide protectie hebt is het voornamelijk het zachte weefsel wat je beschermt en niet je bot. Je kan alleen de kracht die er op komt wat beter verdelen over een groter oppervlak (bij harde protectie).
Long story short: check bij een arts wat de waarschijnlijke oorzaak was, wat risico's zijn voor de heup in de kitesport en pas daar je vaarstijl op aan.
|
|
|
43
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Beginners cursus of privé les?
|
Gepost op: Augustus 30, 2016, 14:31:52
|
@ etienne Klopt als een bus, maar ik ga er vanuit dat een beginner nog niet direct ziet hoe hij/zij dit moet doen. Als de beginner meteen released is de power er af, kan de meer ervaren kiter zijn kite er uit sturen. Maar ik mag hopen dat 2 verstrikte kites 2x een beginner is, aangezien je als ervaren kiter gewoon de lesser de ruimte geeft. Daarbij les je vlak bij de kust omdat je nog niet upwind kan varen en wil je niet achter 2 loopende kites aan over de basaltblokken/strand.
@Youri 5 uur lessen is niet veel. Op zich kan je daarna prima zelfstandig verder, maar zorg er voor dat je de eerste 10x o.i.d. met iemand anders gaat kitesurfen die ervaring heeft. Of spreek wat mensen aan op de spot die ook gaan kitesurfen, geef aan dat je beginner bent en vraag hen om advies over de wind, grootte van de kite, oplaten etc.. Er zijn genoeg app groepjes waar je bij kan afhankelijk van naar welke spot je wilt (zie 'Trefpunt'). Als je dat doet kan er eigenlijk weinig mis gaan.
En wat tammie zegt klopt ook als een bus, op vlak water is het veel makkelijker leren. Mocht je voor het Ijsselmeer kiezen mis je alleen vaak een (breed) strand om je kite op te laten, schroom niet om eerst het water in te lopen en daar je kite te launchen.
|
|
|
44
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Infexion Lab: hoe snel breken gebruikte lijnen? - North 2014
|
Gepost op: Augustus 30, 2016, 13:33:55
|
Dat idee heb ik ook, ik vaar al 2,5 jaar met 1 bar (Ozone lijnen) en de lijnen zien er echt nog top uit. Zelfs achter de sheeted sleeves zie ik geen verkleuring, laat staan rafeling. De pigtails op de kites gaan er steeds meer uitzien als het depowerkoord van Evan hierboven, terwijl de lijnen 2 x meer gebruikt zijn dan betreffende pigtails (vaar die bar met 2 kites).
Vandaar dat ik wel benieuwd ben of schijn bedriegt, danwel dat ik gewoon veilig door kan blijven varen met die bar.
|
|
|
45
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Beginners cursus of privé les?
|
Gepost op: Augustus 30, 2016, 13:23:35
|
Hallo Karel,
Dank voor je reactie. Zelf dacht ik ook dat een privé les beter zpu zijn voor mij maar ik wilde het toch hier op het forum navragen aan de experts. Ik heb mijzelf al redelijk ingelezen in de sport, ook bijna alle youtube filmpjes gezien. Ik vraag me alleen af in hoeverre alle veiligheidsonderdelen aan bod komen. Darom denk ik dat het handig is om een boekje aan te schaffen waar alles instaat ipv elk onderdeel apart op te zoeken.
Tja, van andermans fouten kan je inderdaad heel goed leren Dit hoef ik niet te missen bij privé les, ik kan aan de leraar vragen of hij de veelgemaakte fouten kan voor doen of iets dergelijks.
Fare well, Youri
Zo te zien maak je je al druk genoeg om veiligheid. 95% van de ongevallen zijn te voorkomen met gezond verstand en tijdens het varen is het moeilijk om iets catastrofaal verkeerd te doen (behalve aan één kant van je bar blijven trekken). Als iets fout gaat heb je een situatie vaak van tevoren al verkeerd ingeschat. Noem een te grote kite voor de windkracht, bij aflandige wind varen, boardleash gebruiken, gaan oefenen te dicht bij andere beginners of te dicht bij obstakels, wachten tot die donkere wolkenpartij te dichtbij is om nog veilig te kunnen landen, .. Een instructeur dekt dit risico al af. Als jij zorgt dat je: - weet hoe je veilig een kite de lucht in krijgt en in welke positie je deze houdt (in theorie, de praktijk oefen je dan wel) - weet hoe je blind je 2 safeties moet gebruiken en wat er gebeurt als je ze trekt - weet dat als jouw kite met een andere kite in de knoop komt je direct de safety bij je chickenloop trekt dan komt het wel goed tijdens de cursus. Zeker met je kite ervaring! Focus je lekker op proberen je eerste meters te maken en te genieten 
|
|
|
46
|
Nieuws & Video / Nieuws & Video / Re: Infexion Lab: hoe snel breken gebruikte lijnen? - North 2014
|
Gepost op: Augustus 30, 2016, 10:47:01
|
Ik heb nog wel paar stukken zeeko 2016 lijnen 300kg breeksterkte die ik hiervoor wil doneren. Zowel nieuw als gebruikt.
Als dit andere lijnen zijn (met gladde afwerking) dan ben ik wel benieuwd wat de breeksterkte is bij verschillende mates van 'rafeling' of andere zichtbare vorm van slijtage. Dan kun je op basis van visuele inspectie enigszins inschatten of de lijnen nog goed zijn/vervangen moeten worden.
|
|
|
47
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: Augustus 30, 2016, 10:37:42
|
Voor de Pansh 18m heb je tussen volledig power en volledig depower een verschil van ca. 80-90 cm. Met mijn standaard Cabrinha XL bar haal ik dit ook niet, om een dergelijk lange depowerstroke te krijgen moet ik de bar aanpassen met een clamcleat zodat ik de lengte van de frontlijnen (powerlijnen) voldoende in lengte kan varieren.
Ja dat is ook een puntje, wat doe je met die meter aan depowerkoord? Nu slingert ie los rond mijn bar, wat irritant is omdat die er snel omheen slaat. Maar een magneetje heeft met zo'n lang koord ook weinig nut? Dan vormt zich een lus die op barhoogte hangt, dat trek je in no-time weer los.
|
|
|
49
|
Stijlen / Discussie / Algemeen / Freeride / Re: Pansh kites
|
Gepost op: Augustus 22, 2016, 20:28:12
|
Ok dat idee had ik al maar even checken, lijkt me raar dat een paar meter hogere/lagere V veel uitmaakt qua hoek op een totale lijnlengte van 27m.
Hij geeft zelf aan dat eerst een van zijn backlines brak, de kite ging loopen en tijdens het loopen de rest scheurde. Dat is eerder een probleem met een backline. De schade ontstond 'mostly in the air', wat natuurlijk wel door een verkeerde hoek/stress kan komen.
Voor mij belangrijker, die connector lines moeten kennelijk breken voor de kite/bridles het begeven maar deden dat niet. Kun je die zelf makkelijk vervangen?
|
|
|
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8
|
|