oplaten van de kite

michiel v geel

Berichten: 3127
Maart 13, 2008, 23:50:54
edit2Rapporteer  
ik zie het helaas nog te vaak fout gaan, stuur en powerlijnen die verkeerd om zitten. bovenwinds of juist ver in het windvenster de kite oplaten en daar gebeuren ook de nodige ongelukkig bij.

voor alle beginners die er nog over twijfelen of alle pro's (en de mensen die zich zo voelen) die ook wel eens laks worden legt dekiteschool het hiet nog eens kort en krachtig uit met een aantal fotos.

de lessen zijn btw al gestart check www.dekiteschool.nl



Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #1 Maart 13, 2008, 23:55:43
edit2Rapporteer  
Top  ThumpsUp  ThumpsUp  ThumpsUp

En mocht je denken wat reageert diet kite raar,de spullen neerleggen en opnieuw checken.

Niet eigenwijs ziin zie mijn andere topic
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,30172.0.html
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #2 Maart 13, 2008, 23:57:41
edit2Rapporteer  
Prima uitleg!!!

Lex

Berichten: 4827
Antwoord #3 Maart 13, 2008, 23:59:49
edit2Rapporteer  
Goed bezig Michiel!
arjanschip

Berichten: 311
Antwoord #4 Maart 14, 2008, 00:17:42
edit2Rapporteer  
Je ziet behoorlijk veel mensen die hun mensen recht tegenin of haaks op de wind uit leggen. Zelf leg ik ze eigenlijk altijd met de wind mee uit! je legt je bar op zn kop en je kunt precies zien of je lijnen goed zitten. Als je het dus niet weet altijd gewoon met de wind mee uit leggen!
Gerard
Gast
Antwoord #5 Maart 14, 2008, 00:29:29
edit2Rapporteer  
Je ziet behoorlijk veel mensen die hun mensen recht tegenin of haaks op de wind uit leggen. Zelf leg ik ze eigenlijk altijd met de wind mee uit! je legt je bar op zn kop en je kunt precies zien of je lijnen goed zitten. Als je het dus niet weet altijd gewoon met de wind mee uit leggen!

Doe ik ook altijd. Werkt het prettigst en leidt nooit tot fouten. Waar ik nog wel eens last van heb is dat de kite draait en op de trailing edge over het strand glijdt. Naar achteren stappen lost dat direct op maar hij stijgt dan wel in de powerzone op.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #6 Maart 14, 2008, 00:50:19
edit2Rapporteer  
Met de wind mee leggen is ook gewoon het makkelijkst, als je je lijnen (dat bedoel je toch?) tegen de wind uitloopt valt dat je goed tegen. Ik leg de bar nooit op de kop, de kite altijd tussen de lijnen en dan de binnenste lijnen onderaan vast en de buitenste bovenaan.

michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #7 Maart 14, 2008, 00:55:39
edit2Rapporteer  
nee ik adviseer ze altijd downwind van je kite uite te lopen. ga na het bevestigen van je lijnen even op de bar staan en trek de stuurlijnen strak dan kan je zien of ze niet gedraait zitten. doe je dit downwind dan kan je dat niet en maar je sneller fouten
Gerard
Gast
Antwoord #8 Maart 14, 2008, 01:02:48
edit2Rapporteer  
 Huh Huh
Volgens mij bedoelen jullie hetzelfde of begrijp ik het niet??
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #9 Maart 14, 2008, 01:57:54
edit2Rapporteer  
wat ik ook een voordeel vind (wat zeker niet vergeten moet worden) bij de manier van michiel is dat diegene die de kite op laat niet op je lijnen staat te dansen en te limboën.
De kite kan gewoon aan de kant van de leading edge gepakt worden en 90 graden gakanteld worden voor het oplaten.

Doe je het andersom dan (dus je bar omdraaien) dan moet de oplater tussen de lijnen gaan staan...

vind ik zelf gewoon niet zo'n fijne manier...
arjanschip

Berichten: 311
Antwoord #10 Maart 14, 2008, 02:17:53
edit2Rapporteer  
Sorry ik zei het een beetje vaag maar ik bedoel dus niet wat Vinni bedoelt maar wat Spoon en Michiel en de rest bedoelen:D
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #11 Maart 14, 2008, 03:42:38
edit2Rapporteer  
Volgens IKO moet je je lijnen downwind uitleggen. Is namelijk veiliger...aangezien je beter ziet hoe je lijnen liggen en je kite geen enkele kans heeft de lucht in te gaan als je (per ongeluk) aan de lijnen/bar gaat trekken.

En het kost echt niet meer tijd hoor..
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #12 Maart 14, 2008, 03:52:01
edit2Rapporteer  
ja ik heb het vroeger ook altijd verkeerd aangeleerd maar doe het sinds 2 jaar ok zo en werkt top
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #13 Maart 14, 2008, 04:13:36
edit2Rapporteer  
Downwind lijnen uitrollen vind ik het beste omdat:

Je vanaf de kite de lijnen uitrolt en dus altijd goed met de lengte uitkomt
Degene die de kite voor je oplaat deze niet perongeluk kan reversen of in de knoop komt met de lijnen.
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #14 Maart 14, 2008, 04:58:08
edit2Rapporteer  
Het kloterige van zo je lijnen uitrollen is de wind, heb het zelf een paar x geprobeerd, maar dan ben ik 2x zolang bezig met mijn lijnen uit de 'knoop' krijgen.   Als ik gewoon vanaf de zijkant de lijnen uitloop dan helpt de wind met het uitdraaien van de lijnen en is het zo gebeurt.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #15 Maart 14, 2008, 05:37:35
edit2Rapporteer  
Ik loop ze ook altijd downwind uit, je moet gewoon de eerste meters vlak in je kite, dus volledig uit de wind neerleggen, de rest blijft dan echt wel liggen. En je uitlooplengte is iig altijd goed!
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #16 Maart 14, 2008, 17:47:12
edit2Rapporteer  
Het kloterige van zo je lijnen uitrollen is de wind, heb het zelf een paar x geprobeerd, maar dan ben ik 2x zolang bezig met mijn lijnen uit de 'knoop' krijgen.   Als ik gewoon vanaf de zijkant de lijnen uitloop dan helpt de wind met het uitdraaien van de lijnen en is het zo gebeurt.

Ik ken een kiteschool in frankrijk (tramontana gebied) waar het vaak knetterhard (30+) waait. Daar tuigen ze dus kites consequent verkeerd om op. Bij normale wind is dat alleen echt niet nodig. Ik heb daar zelf trouwens wel altijd mijn lijnen downwind van min kite uitgelopen. (Tegen de plaatselijke gewoonte in dus) omdat ik juist bij die wind wel zeker wilde weten dat alles goed zat. Je merkt inderdaad wel dat het iets meer tijd kost, maar dat had ik er wel voor over.


Ik loop ze ook altijd downwind uit, je moet gewoon de eerste meters vlak in je kite, dus volledig uit de wind neerleggen, de rest blijft dan echt wel liggen. En je uitlooplengte is iig altijd goed!

En dat is al vast een hele goede oplossing. Je kunt er ook iets zwaars op gooien (tas met pomp er in of board oid) . Het is in ieder geval niet nodig om bovenwinds van je kite je lijnen uit te lopen met alle risico's van dien.
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #17 Maart 14, 2008, 18:31:47
edit2Rapporteer  
Met de wind mee leggen is ook gewoon het makkelijkst, als je je lijnen (dat bedoel je toch?) tegen de wind uitloopt valt dat je goed tegen. Ik leg de bar nooit op de kop, de kite altijd tussen de lijnen en dan de binnenste lijnen onderaan vast en de buitenste bovenaan.



deze manier....tegen de wind in is idd k u t....vooral voor de gene die m oplaat!
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #18 Maart 14, 2008, 21:05:33
edit2Rapporteer  
ik leg m'n lijnen ook altijd downwind uit, je ziet in 1 oogopslag of je lijnen goed zitten, het is makkelijk lanceren, je kan niet per ongeluk vol in de powerzone lanceren etc

ik laat ook het liefst m'n kite op richting het water, mocht er iets fout gaan en ik gedragged worden dan ga ik tenminste richting het water en niet richting het land...
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #19 Maart 14, 2008, 21:40:02
edit2Rapporteer  
een klein hoopje zand op je lijnen does the trick
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #20 Maart 15, 2008, 01:02:08
edit2Rapporteer  
Fuck man..... Als dit al fout gaat dan hou ik mijn hart vast voor de aankomende zomermaanden  Embarrassed

Hier wordt het nog ff in een filmpje uitgelegd  ThumpsUp
http://www.eclipsekiteboarding.net/index.php?option=com_content&task=view&id=63&Itemid=88
En dan ff "How to land and relauch" aanklikken
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #21 Maart 16, 2008, 19:36:08
edit2Rapporteer  
Tegen de wind inlopen. Altijd al gedaan. Nooit problemen gehad met lijnen verkeerd om.
Check altijd wel dubbel.

Vele gemakkelijker vind ik!

Ohja, als jeje lijnen upwind uitrolt zit je ook goed met de lengte hoor.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.