Waterdichte hoes voor foto- en videocamera

Dylan

Geen avatar

Berichten: 83
Juli 19, 2008, 22:09:00
edit2Rapporteer  
Voor iedereen die met zn camera in het water wilt om de mooiste shots te maken    loser

Omdat ik niet helemaal tevreden was met mijn aquapac, en omdat ik dacht dat ik het zelf beter kon, ben ik zelf begonnen om een waterhoes te maken. Eentje waarbij ik mijn foto-, maar ook mijn videocamera in kwijt kan!











Benodigde materialen:


- Witte snijplank voor het frame (mijne kwam van de Hema)

- Rubber vel voor de pakking (had ik nog liggen)

- Plexiglas of glas voor ruitje

- 8 RVS M5 boutjes + moertjes

- Transparant tafelzeil of pvc vensterfolie van tent (mijn tafelzeil kwam van life & garden)

- 1/4"-20 UNC schroef als camera statief schroef (mijne kwam van ijzerhandel)



Bouwwijze voor diegene die het zelf willen maken:


1. Teken het frame af op de snijplank. Ik had 2 cirkels getekent van 14cm diameter, met een binnencirkel van 10cm. Aan een van de cirkels teken je een lip, maak deze zo lang mogelijk (bijv 20cm). Teken op een van de cirkels ook alvast de 8 gaten af die je later in de rand gaat boren.


2. Zaag de delen uit de snijplank uit met een decoupeerzaag.


3. Teken een cirkel op het plexiglas, of bestel bij een glashandel een rond ruitje van 4mm dik met 14cm diameter. Het plexiglas kan je gewoon met de decoupeerzaag uitzagen.


4. Boor de 8 gaten in de ring die je eerder hebt uitgezaagd. Boor ze eerst in 1 ring, en leg ze later over de andere ring heen en boor ze door om zo passende gaten te krijgen. Indien je met glas werkt heb je een glas boortje nodig om door het glas te boren.


5. Teken de cirkels af op het rubberen vel en knip deze uit.


6. Het is tijd om de zak maken. Knip een rechthoek uit van ongeveer 55cm x 120cm. Om er een zak van te maken kan je hem nu in de breedte dubbelvouwen, en de randen omvouwen en vaststrijken. Maar maak eerst een gat van 10cm diameter ergens in het midden (ik had de mijne iets uit het midden gemaakt).


7. Om de zak dicht te strijken, vouw je de randen een paar cm om, en ga je er met een strijkijzer over. Ik had een latje gepakt en deze met aluminium folie gewikkeld, en de vouw op het latje gelegd. Daarna legde ik er een stukje alufolie overheen en ging ik er met het strijkijzer over. Maak eerst een proefstukje!!


8. De cirkel met de lip eraan, waar je camera op vast komt te zitten, moet je 90 graden buigen. Ik heb dit met een verfstripper gedaan, eerst goed warm stoken, en dan buigen. Klem de cirkel met een plaatje erop vast met een lijmklem en je kan netjes de lip buigen.


9. Zet de boel in elkaar!!


PS: ik zal wel het en ander vergeten zijn, dus je moet wel een beetje je hollandse boerenverstand gebruiken!!

Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #1 Juli 19, 2008, 23:08:14
edit2Rapporteer  
Supergaaf en zeker niet te ingewikkeld ThumpsUp

Dit gaat zeker navolging krijgen.

Vraagje, hoe groot is de afstand lensglas tov ruitje van de onderwaterzak? En heb je misschien al een foto vanuit de zak genomen en ben je bereid deze ook hier even te posten?

Alvast bedankt,

Joost
GjT

Berichten: 281
Antwoord #2 Juli 21, 2008, 11:48:15
edit2Rapporteer  
Zeker een mooie en makkelijk te bouwen oplossing ThumpsUp
Je bent idd nog iets belangrijks vergeten: de sluiting!
Zou je hier nog iets over kunnen vertellen?

GrGjT
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Juli 21, 2008, 17:09:20
edit2Rapporteer  
Errug handig! ThumpsUp

De sluiting is volgens mij iets van een halve PVC-pijp geklemd in een hele. Die kan je gewoon kopen bij de Blokker Grin.
Dylan

Geen avatar

Berichten: 83
Antwoord #4 Juli 21, 2008, 17:11:16
edit2Rapporteer  
Lens afstand tov het ruitje kan je instellen zodat deze minimaal is, omdat er meerdere gaten gaten in de lip zitten waar je je camera op vast kan schroeven.. Misschien dat er kans op spiegeling is, maar dan zou ik iets moeten verzinnen waardoor de zak aan de binnenkant donkerder is rondom de lens..

De sluiting is eigenlijk het idee van www.clip-n-seal.com , gemaakt van 2 pvc afvoerpijpjes die in elkaar passen.

Ik zal binnenkort even een foto plaatsen gemaakt vanuit de zak. maar je zal niet echt verschil zien in scherpte.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.