Finnen informatie G10 / FR4

Lude

Berichten: 1420
April 06, 2009, 23:45:21
edit2Rapporteer  
Ik wil zelf een kiteboard bouwen.. dus zoveel mogelijk zelf doen. Dus ook finnen. Een grote boekenpers geleend en wilde daar wat testjes mee doen met +/- 30 lagen glasvezel + epoxy om een benadering van een G10 plaat te maken.

Maar.. getriggered door een discussie over finnetjes vanmiddag ben ik net even op zoek gegaan naar G10, momenteel het best gewaardeerde materiaal om finnen van te maken.
 
Nu blijkt dus G10 een beetje out-of-date te zijn, en FR4 (Flame Retardant Type 4) is de nieuwe 'standaard'. (sidenote: FR2 b.v zonder glasvezel maar met katoen) Dit wordt dus gebruikt als basis voor printplaten vanwege de sterkte, temperatuursbestendigheid en (niet) geleidende eigenschappen.

Wel leuk dat we zelfs op het water niet zonder enige vorm van elektrotechniek kunnen  Wink

Verder googelen geeft:
http://www.fr4g10.com/fr4.htm

Een plaat van +/- 8mm dik kost bijna 300 dollar (108 x 144cm).  Stel een fin is gemiddeld 10cm lang en 5cm hoog, komt dit neer op 294finnetjes! Dit terzeide..

Dus Molliebollie, ik moet je gelijk geven! met 10e per fin maak je inderdaad al dikke winst!

En dan nu de vraag, wie weet waar 8mm dikke FR4 of gewone printplaten te koop zijn hier in de buurt? Lekker experimenteren, lijk me leuk!!
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #1 April 07, 2009, 00:40:43
edit2Rapporteer  
Dus Molliebollie, ik moet je gelijk geven! met 10e per fin maak je inderdaad al dikke winst!

Like I said ...massaproductie. Ware het niet dat inderdaad een vin aardig wat testshit met zich mee brengt..maar dat zijn allemaal eenmalige kosten. Stel dat jij die vinnetjes op de markt wilt brengen, zul je er ook zeker van moeten zijn dat die dingen niet te snel slijten, niet breken of andere dingen. Maar qua materiaal ong. 1 dollar dus. Vraag me af waar die andere 9 dollar/euro dan vandaan komt...

Maargoed... ben benieuwd of je er iets van kunt maken.... (zou zelf op iets kleinere schaal beginnen )
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 April 07, 2009, 02:16:28
edit2Rapporteer  
mja, machinetijd inkopen van een cnc is ook niet goedkoop, zeker niet als je zelf niet na wil schuren.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #3 April 07, 2009, 09:15:54
edit2Rapporteer  
Het vooraf testen is een punt, maar aangezien bijna elke producent G10 gebruikt is dat voor anderen niet meer nodig (ze behandelen het verder niet naderhand)

Ik heb zelf een grote cnc router die bijna af is.
Kan plaatmateriaal van 244 bij 122 onder en tot 70cm in hoogte frezen.. dus die heb ik al Wink
Het schijnt wel zo te zijn dat je hard door je frezen heen gaat als je veel in dit materiaal bezig bent..

Maar ik wil het helemaal niet in productie gaan zetten, anders had dit alles hierboven echt niet met jullie gedeeld!
Ik wil gewoon een kleine plaat van 50x50cm zodat ik lekker kan pielen!
Mario

Berichten: 111
Antwoord #4 April 07, 2009, 13:51:51
edit2Rapporteer  
elk board vraagt eigenlijk een ander vinnetje,
daar zit het testen in,en dat kost geld,
en transport en invoerrechten en aan het eind natuurlijk de btw,dan kom je snel aan € 10
opjebekrol

Berichten: 67
Antwoord #5 April 09, 2009, 21:51:14
edit2Rapporteer  
Het grappige is dat als al dat geld naar die research gaat, hoe kan het dan dat ze er niet achter zijn gekomen dat die schroeven te los gaan zitten na het board een aantal keren te hebben gebruikt. Ik ben absoluut geen goede, doorgewinterde kiter die van zn board het uiterste vraagt. Ik vraag me dus nogal af waar die research kosten dan in zitten :s Dat die schroeven blijven zitten lijkt me toch een belangrijk punt om op te letten..  Want als ze dus goed research hadden gedaan waren ze er achter gekomen en hadden we deze discussie helemaal niet gehad
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #6 April 10, 2009, 00:02:04
edit2Rapporteer  
Goed punt.. simpel ringetje als in een borgmoer zou wel wat tegen kunnen gaan.

Volgensmij komt het losdraaien grotendeel door het buigen (flexen Smiley ) van je board
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.