Voorspelling onweer, toch kiten?

Jelle

Oktober 01, 2005, 23:48:53
edit2Rapporteer  
Voor zondag wordt er een enkele onweersbui voorspeld. Gaan jullie dan toch kiten? Pas het water af als je de eerste klap hoort?

- Jelle
TtHoM@s

Antwoord #1 Oktober 02, 2005, 00:01:35
edit2Rapporteer  
wel kiten.

het water af als je de wolken ziet
Bodhi

Antwoord #2 Oktober 02, 2005, 02:39:45
edit2Rapporteer  
De voorspelling is nu dat het onweer MOGELIJK in de ochtend komt. 's Middags zullen we er (hopelijk) weinig last van hebben. Hou er wel rekening mee dat onweer zich, over het algemeen, TEGEN de windrichting verplaatst. Kan dus vrij onverwachts zijn intrede doen! Veel plezier morgen (vandaag (grinnik_kitesmiley))!!
litewave

Antwoord #3 Oktober 02, 2005, 22:01:47
edit2Rapporteer  
En dat de bliksem over een afstand van 3-4 kilometer kan inslaan.
Passie

Antwoord #4 Oktober 02, 2005, 22:05:19
edit2Rapporteer  
en dat er dan waarschijnlijk windstoten aan vooraf komen zoals ik vanmiddag heb  meegemaakt
~Sjors RE-CO2

Antwoord #5 Oktober 03, 2005, 09:40:46
edit2Rapporteer  
Voor zondag wordt er een enkele onweersbui voorspeld. Gaan jullie dan toch kiten? Pas het water af als je de eerste klap hoort?

- Jelle

als je op staat naast het aankleden ook niet vergeten je hersenen weer in zijn pannentje te doen... Wat is dit voor een vraag man.

Als je logisch nadenkt weet je het...

En als je risico wilt lopen (Waar ik zelf ook wel een naar neig..) moet je toch gaan, maar het hier niet vragen. Komt nogal dom over namelijk.
niels

Antwoord #6 Oktober 03, 2005, 10:11:26
edit2Rapporteer  
beter een domme vraag teveel
dan een goede vraag tewijnig
Jurrien

Antwoord #7 Oktober 03, 2005, 10:39:48
edit2Rapporteer  
Pas het water af als je de eerste klap hoort?

- Jelle

dan is het miss al wel te laat voor je Wink
ga gewoon ruim van te voren het water af als je donkere wolken ziet aankomen!
kentyman

Antwoord #8 Oktober 03, 2005, 13:17:52
edit2Rapporteer  
Gisteren (zondag 2 okt) was een typische dag dat je echt enorm op je tellen moet passen. Het weer was best mooi zo nu en dan (lekker zonnetje, blauwe hemel, beetje wind) maar er kwamen wolken langs drijven die behoorlijk gevaarlijk waren. Ik was op Noordwijk en daar kwamen best veel donkere wolken langs die gepaard gingen met windvlagen en regen...

Als je gaat kiten moet je sowieso ALTIJD goed op het weer blijven letten (hou je omgeving continu goed in de gaten!). Zie je een donkere wolk? -> direct van het water af & kite landen en eventjes wachten tot ie weer voorbij is, vaak duurt dat 15 minuten ofzoiets. Meestal zijn de windvlagen die met een wolk meekomen niet zo heel heftig, maar soms zitten er best zware tussen en het hoeft maar 1x echt fout te gaan!!

safety first!
Paul

Antwoord #9 Oktober 03, 2005, 14:01:28
edit2Rapporteer  
Ik vind de reactie van Sjors erg jammer, zeker van hem. Het is een serieuze vraag. Veel kiters denken niet na over omweer. Het zou geen overbodige luxe zijn om je te verdiepen in het weer. Voor omweerswolken kunnen windvlagen enorm toenemen, daarnaast kunnen ze de wind 360 graden laten draaien. Inderdaad, 3 tot 4 km voor een omweerswolk kan de bliksem inslaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Onweer

http://bliksem.pagina.nl/

Groet,
Paul
ErikB

Antwoord #10 Oktober 03, 2005, 15:24:13
edit2Rapporteer  
Ben ook al een paar keer van het water afgegaan omdat het wolkendek helemaal dicht trok.
Waren genoeg die lekker door gingen met kiten, gelukkig was het loos alarm en er kwam geen donder en bliksem.
Ook geen windstoten en zware regen buien.
Maar ik neem toch niet het risico, ik blijf liever even wachten totdat het weer weer opklaart.

Geloof me het ziet er niet uit als je word meegesleurd door een windvlaag en je lig aan bonken.
En ik wil nog wel een paar jaartjes mee in iedergeval.

Jelle

Antwoord #11 Oktober 03, 2005, 17:00:44
edit2Rapporteer  
Hou er wel rekening mee dat onweer zich, over het algemeen, TEGEN de windrichting verplaatst.

Dank Bodhi, maar hee??? De wolken waaien toch met de wind mee? (Dom? Sjors, ik heb er niet zo'n moeite mee om nogal dom over te komen bij jou, als ik daardoor wat goede en nieuwe info van anderen krijg.)

Dus de onweerswolk drijft over en als hij een paar kilometer weg is, bliksemt hij nog eens upwind in je kite? Of zijn er onweerswolken die in hogere luchtlagen zich tegen de grondwind in bewegen?

Zijn er al eens kiters getroffen door de bliksem?

Jelle

Antwoord #12 Oktober 04, 2005, 19:31:37
edit2Rapporteer  
Quote from: Bodhi op Oktober 02, 2005, 02:39:45 am
Hou er wel rekening mee dat onweer zich, over het algemeen, TEGEN de windrichting verplaatst.

Dank Bodhi, maar hee??? De wolken waaien toch met de wind mee? (Dom? Sjors, ik heb er niet zo'n moeite mee om nogal dom over te komen bij jou, als ik daardoor wat goede en nieuwe info van anderen krijg.)

Dus de onweerswolk drijft over en als hij een paar kilometer weg is, bliksemt hij nog eens upwind in je kite? Of zijn er onweerswolken die in hogere luchtlagen zich tegen de grondwind in bewegen?

Zijn er al eens kiters getroffen door de bliksem?
KiteDemon

Antwoord #13 Oktober 04, 2005, 19:51:26
edit2Rapporteer  
Interessante discussie!
Idd kunnen de onweerswolken in een andere luchtlaag met een andere stromingsrichting zitten. Met zulke tricky condities het water op betekent ook dat je de nodige ervaring en kennis nodig hebt van het weer. De windstoten zitten vaak juist voor de bui dus altijd ruim van te voren het water af en goed je doppen open houden op dat soort dagen.
Heb zelf ook gevaren op zondag en ben ook net op tijd aan de kant gekomen. Gelukkig was iedereen (5 man) netjes naar de kant gekomen. Het blijft een gecalculeerd risico en door je koppie te gebruiken kan je die tot een minimum beperken. Maar er kunnen altijd onvoorziene omstandigheden gebeuren en die zitten ook altijd in je achterhoofd als je het water op gaat......en dat houd je oplettend.

Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 Oktober 05, 2005, 12:23:39
edit2Rapporteer  
Zondag was het tricky.
Ik stond met mijn 12 eerst net gepowered en binnen zeer korte tijd zwaar overpowered. Iedereen was net op tijd aan de kant.
Gewoon goed opletten.
ldr

Antwoord #15 Oktober 05, 2005, 22:10:56
edit2Rapporteer  
ik vind het nogal raar, alle reacties. De een: wel kiten, pas hetw ater af als je naderende onweerswolken ziet. De ander: niet kiten blablabla.
bliksem kán idd 3-4 km verderop inslaan, maar moet je wel rekenen vanaf de uiteinden van de wolk. je moet niet de sec tussen de blksem en de donder gaan tellen, helpt niets. de donder die je hebt berekend was dan wel van die bliksem die miss 12 km verder op was, maar dat wil niets zeggen over hoever de onweersbui van je af is. het kon aan het begin zijn, aan het eind, midden, zijkanten,,, dat weet je nooit precies. Er is zelfs berekend door NASA dat onweer 150 km ver weg in kan slaan loser,, wat heeft het dan voor zin om te gaan rekenen!?!?!? Wilde je dan de tweede maar dan wel geëletrocuteerde benjamin franklin worden? Huh
Ik zou gewoon niet op het water gaan als er een directe waarschuwing voor onweer is. Ze zeggen wel eens vaker dat het om 2 uur zou gaan onweren, terwijl dat al om 12 uur bleek te zijn. Meteorologie voorspelt geen weer, het is niet kijken in een glazen bol, het maakt een verwachting aan de hand van duizenden gegevens verzamelt van over de hele wereld. allerlei dingen hebben invloed op hetweer op een bepaalde plek: Straalstroom, seizoenen, opwaartse stijging, vochtigheid, uitstoot, fronten, zon,zelfs de tijden van de dag kunnen typerend zijn voor een bepaald verschijnsel. Onweer is dagelijks het meest actief op de hele wereld om 19.00.
jullie zouden eens wat meer over weer te weten moeten komen, de kennis van nu is angstaanjagend!!
s.sander

Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #16 Oktober 06, 2005, 10:25:38
edit2Rapporteer  
afgelopen zondag hadden wij een downwinder op texel van p28 naar p9 onderweg een keer moeten stoppen twee keer moeten stoppen voor windstoten en achteraf hoorde ik dat er ook bliksem gezien was.(zie fotoos op www.funsportbeach.com, in de gallerij) daar staan een paar fotoos met een paar beste wolken, maar als de berichten vantevoren onweer hadden opgegeven waren we niet eens gegaan(of ik niet)
maar evengoed hebben we een prachtige dag gehad.
grtzz sander.
Moza

Antwoord #17 Oktober 06, 2005, 12:35:05
edit2Rapporteer  
afgelopen zondag hadden wij een downwinder op texel van p28 naar p9 onderweg een keer moeten stoppen twee keer moeten stoppen voor windstoten en achteraf hoorde ik dat er ook bliksem gezien was.(zie fotoos op www.funsportbeach.com, in de gallerij) daar staan een paar fotoos met een paar beste wolken, maar als de berichten vantevoren onweer hadden opgegeven waren we niet eens gegaan(of ik niet)
maar evengoed hebben we een prachtige dag gehad.
grtzz sander.

Ziet er idd niet erg stabiel uit...! Ik was ook van het water afgegaan! Zeker als de wolken paarsachtig worden!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.