Kiten in Griekenland van de zomer

mbetz

Berichten: 576
Mei 17, 2007, 21:45:07
edit2Rapporteer  
Ik wil van de zomer met de familie naar een van de Griekse Eilanden. Rhodos ken ik al, wij gaan er met Pinksteren weer heen. (Alex Beach en natuurlijk Prasonissi)
Ik ben zelf gevorderd maar mijn dochter van 14 is nog een beginner.

Wie heeft er ervaring, wat is een mooi eiland om te kiten? Ik zoek een grote baai waar het veilig is om te kiten en in ieder geval geen aflandige wind...

Bedankt

Mike
 Joepie
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #1 Mei 17, 2007, 22:04:36
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=24850.0

Onderwerp: Reisverslag Rhodos mei Haring Harrrie  (gelezen 306 keer) 
Haring Haaaar Rie
KiteHigh guru

Berichten: 1174



  Reisverslag Rhodos mei Haring Harrrie
« Gepost op: mei 15, 2007, 11:14:07 am » Antwoord met citaat Verander 

--------------------------------------------------------------------------------
Reisverslag Rhodos


In mei 2007 zijn we voor 11 dagen naar Rodos geweest naar Theologus in het Hotel doreta beach al in via Ferio vacanties

Van te voren veel gelezen op de sites over het vervoer van de kites en het board
Ik had een 14 en en 10 meter raven Naish 2 kite  mee genomen en een f-one board 1.40. style

We vlogen met Martinair  die onderstaande melding gaf over kiteboards:

Surf-/kite-/wave-/etc- board  < 165cm en < 20 kilo € 80 per retour.  (http://www.martinair.nl/?stlcmpid=9960&gclid=CKTquc7Xj4wCFRgHEgodeBrVAQ )

Ik had een kiteboard van 1.40 meter in een boardbag van 1.60 meter gestopt en dacht als "blonde" kiter dat ik dit wel voor niks kon mee nemen naar rhodos.

Had zels een uitdraai van transavia bij me die helemaal niet praat over  (160 inch) (L+B+H). .

Ik had de meest blonde incheck STEWARDESS uitgezocht bij de incheck balie. Ze begon gelijk over 80 euro betalen mijnheer.   
Ik haar de uitdraai laten zien van transavia en tegen haar gezegd dat ik van de week nog gebeld had met klantenservice Martinair waarna zij weer is gaan navragen bij haar chefs en hoofden van dienst, kortom alle tips die ik hier op internet had gelezen heb ik uitgeprobeerd 

Maar na een ongeveer een kwartier te hebben gewacht moesten we als nog betalen 

Bij transavia schijnt het vrij te zijn, dus als je kan kiezen vlieg niet met Martinair.

Het hotel was top al in en super gelegen aan het strand 

300m links van het hotel ligt de kitespot
 
Als er wind was  begon meestal te waaien om 14.00 uur bij Alex Beach
 
De start en landingzone bij Alex beach is niks. Een kiezelstrand waarbij je weinig grip heb bij een windvlaag en aan de kant was de wind vrij vlagerig 
Weinig ruimte om je kite te starten en neerlaten. 
Voor beginners geen goede spot 
De surfschool waar ik mijn spullen heb gestald rekende 50 euro voor stalling en rescue dienst (voorseizoen) Hoogseizoen is 70 euro per week

Prasonisi ben ik nog geweest maar er was toen geen wind

We hebben voor 4 dagen een auto gehuurd a 80 euro en 25 euro voor de benzine. Het verhuurbedrijf zit tegenover het hotel
Regel  je dit bij het hotel dan ben je bijna het dubbele kwijt


Eindconclusie :

Van de 11 dagen 3 dagen gekite waarvan 2 dagen lekker met de 14 meter raven 2 kites.
1 dag gevaren waarbij net te weinig wind was om knap hoogte te kunnen lopen.

Eigenlijk dus te kort gekite.   
Wist wel dat het minder waaide in mei maar had op 50 % gerekend

Voor de rest heeft de familie zich prima vermaakt bij het hotel en op rhodos mede door het stralende weer en de weinige wind   


Gr Richardt


PS ik ben nou in Frankrijk, Denemarken en Griekenland geweest, maar de beste plekken om te kiten zijn toch in Nederland      (schellinkhout. wijk aan zee egmond aan Zee Andijk en Enkhuizen)


 
 
 
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #2 Mei 17, 2007, 22:05:47
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik wil van de zomer met de familie naar een van de Griekse Eilanden. Rhodos ken ik al,

Sorry niet goed (te snel) gelezen

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Mei 17, 2007, 23:03:45
edit2Rapporteer  
Ben 2 jaar terug naar Naxos geweest. Ligt 8km naast Paros en Anti-Paros, waar jaarlijks een PKRA stop is.

In de 7 dagen dat ik er was maar 1x toen nog C-shape 12m2 kunnen varen, de rest van de tijd overpowered op een 8m2!! Op Paros was diezelfde week de wind een stuk minder sterk.
http://www.naxos-windsurf.com/english/spot_kitesurf.htm


Over een week ga ik naar Lefkas, ook daar is het goed kiten. Check http://www.milosbeach.gr/en/index.php


Beide eilanden zijn lang niet zo toeristisch als Rhodos, een reden waarom ik daarom voor die lokaties heb gekozen. Dat houdt in ook alle aanverwante zaken zoals uitgaan daar een stuk minder is.

Als ik terug ben zal ik hier wel wat posten over Lefkas (Lefkada)
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #4 Mei 18, 2007, 04:55:25
edit2Rapporteer  
Rhino Kiter, Naxos en Lefkas vond ik ook op Kitebeaches, ziet er mooi uit en nog niet zo toeristisch!
De berichten over Naxos spreken van gemiddeld 4-5Bft in de zomer, jouw ervaring is dat er veel meer wind staat..

Bedankt voor de info!

Mike
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Juni 03, 2007, 15:52:01
edit2Rapporteer  
@ Mike: het is een windsmurfspot, dus die worden niet warm of koud van 5Bfrt. Het waaide echt heel hard. Maar het klopt dat het er in de zomermaanden 4/5 Bfrt kan zijn. Neem minimaal in C-shape maat 8/12m2 mee (16m2 heb ik niet hoeven gebruiken, maar je weet maar nooit).


Over Lefkas: hier wat info van mijn kant bij gebrek aan andere info. Ik ga kitebeaches proberen aan te passen op de foutieve info:

Ik ben net een dag terug uit Lefkada (Lefkas). Helaas niet van dat topweer gehad als normaal in Griekenland. Toch nog 4 van de 7 dagen kunnen kiten.

Agios Ioannis beach is de naam van dat strand met al die windmolen (ruines). Het is een 5km lang strand met stenen en grof zand. Helaas is het bezaaid met troep vanuit zee, maar ook van de Grieken zelf. Pas op voor glas, het ligt er veel en je ziet het niet goed!

Ik zal je moeten teleurstellen: er zijn GEEN andere spots op Lefkada waar kiten is toegestaan behalve op dit strand. Het staat nergens aangegeven, maar je kunt dit navragen in de surfclub op het strand:http://www.milosbeach.gr/en/index.php

De eigenaar is een windsmurfer, en voor het eerst dat ik iemand ontmoet heb die niet zo blij is met kiters, ook al verhuurd hij Carbinha materiaal. Voor de club liggen een paar gele boeien: stuurboord kite gedeelte, bakboord ervan windsmurf. Hij raakt aardig verhit als je je kite op het windsmurf gedeelte op gaat laten, ook al is er helemaal niemand (zoals in mijn geval). Er staat NIETS aangegeven, we hebben ook gezegd dat bordjes handig zouden zijn.

De spot zelf is top kwa windzekerheid. Is het die dag echt zonnig (zo min mogelijk bewolking), dan gaat tussen 13:00 -15:00 uur een thermische wind waaien die begint bij 8kn, en eindigt 20/25kn, in de zomer soms nog harder. Water was nu al heerlijk, alleen zwembroek volstaat! Maar wolken = te weinig wind. Ik ben op andere stranden aan de NO kant van het eiland geweest, maar daar is die wind zeker 2 Bfrt lager. Ook andere stranden in de buurt op het vaste land hebben minder wind heb ik mij door de locals laten vertellen. Dus Milos is de place to be!

De eerste dag waaide het niet, en toen heb ik gesnorkeld op de spot. Ik wist niet wat ik op de bodem zag. Heel grillige rots formaties waar je aardig je benen op kunt breken. Als het waait is er branding waardoor je deze haast niet ziet (zijn ook wit als het zand) Vlak naast de surfclub zijn 2 5m brede stukken zonder rotsen. Het is aan te bevelen de eerste paar meter body draggend af te leggen. De wind is veelal ietsje schuin on shore. Als het gaat waaien nemen ook de golven toe met een korte interval. Golfrijden kan enigzins maar door de grillige bodem heb je geen echt mooie rollers. Wel maakt het het kiten lastig.

In het windsmurfgedeelte is het water vlakker, en ook nog een betere golven. Omdat er naast deze plek een bergkam staat is de wind ook iets sterker door het venturi effect. Helaas mag je hier dus niet komen. In mei was er vrijwel niemand dus ik werd er 'gedoogd'. Erg jammer, want dit is zelfs volgens de locals de lekkerste plek om dicht bij de kant te kiten.

Het mag duidelijk zijn dat er voor beginners geen plek is. Ook met materiaal pech moet je oppassen voor de rotsen +/- 15m voor de kust. Tevens staat er een stroming naar het noorden. Dus boardje kwijt, oppassen geblazen. De Griekse locals zijn vriendelijk, spreken vrijwel geen Engels. Maar verwacht niet dat ze je helpen bij nood. Ik heb er een paar uit het water gevist, en ze waren verbaasd dat ik hielp. Erg dankbaar, maar als Nederlander niet te begrijpen dat ze elkaar niet helpen. Heeft mij overigens wel bier opgeleverd Smiley Wees gewaarschuwd!

Achter het strand ligt een zeer aanlokkende lagune met ondiep water, en spiegelvlak water. Omdat er geen bomen staan haast een ideale, Braziliaanse aandoende spot. Maar wees gewaarschuwd: ligt er voor met visnetten en fuiken. Streng verboden om er uberhaupt te varen. Zelfs woedende vissers kun je achter je aan krijgen hebben locals mij vertelt.

Alleen bij Z in de wind mag er aan de zuidkant gekite worden, maar daar zijn vrijwel geen plekken om uberhaupt je kite op de te laten (geen stranden). Persoonlijk ook de minst mooie kant van het eiland wat mij betreft.

Dan heb je nog het onder windsmurfers beroemde Vassiliki in het zuiden. Een prachtige baai tussen twee behoorlijk hoge bergkammen in (venturi effect). Helaas is het hier verboden voor kiters. Ik had slecht weer, en voor de verandering was er geen zon (zelfs regen) en een harde wind uit het zuiden. Zeer zeldzaam dat er full onshore wind is, maar het was er. Ik ben er wezen kiten omdat het niet druk was, en bij navraag bij een paar windsmurfers mij niet leerde dat je er niet mag kiten. Heb ik later pas vernomen. Erg jammer, want spot is 150m uit de kant nog 1m diep met zacht zand op de bodem. Maar normaal gesproken is de wind hier schuin aflandig en erg vlagerig.

Kortom, wil je er kiten dan kan dat zeker met een zeer grote kans op wind elke dag, maar geen beginners en let op dat je nog altijd naar de kant kunt komen in geval van nood.

Voor meer info en foto's van de spot, stuur me een PB
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.