Kitesurfen in Space...

Moradius

Juli 12, 2007, 18:14:14
edit2Rapporteer  
In slechts 90 daagjes naar Mars en slechts 15 jaar naar de dichtstbijzijnde ster Alpha Centauri (4,3 lichtjaar)

Bron: http://www.spacetoday.org/Rockets/NASASpaceSails/SailingToStars.html

Video: http://science.discovery.com/convergence/cosmos/solarsail/videoclip.html

Wie weet staat er ooit nog eens NASA i.p.v. Naish op onze kites  (grinnik_kitesmiley)
Jarno

Geen avatar

Antwoord #1 Juli 12, 2007, 20:41:41
edit2Rapporteer  
Kheb m niet helemaaal af gekeken, maar het lijkt mij vrij logisch, dat als we naar de sterren of mars willen dat we beter spaceshuttles bouwen die op zonne energie werken, omdat dat overal in de ruimte aanwezig is, toch? en benzine raakt op...
Moradius

Antwoord #2 Juli 12, 2007, 23:18:26
edit2Rapporteer  
Klopt de conventionele raketmotoren hebben voor de echte afstanden grote beperkingen. Volgens mij duurde het zo'n 8 maanden met een raketmotor om op Mars te komen. In de ruimte zit genoeg 'gratis' energie, de truc is natuurlijk om deze energie zo te gebruiken dat je er mee kan reizen. Deze space-kites kunnen in theorie 1/10e van de lichtsnelheid halen. Maar uiteindelijk heb je voorlopig wel raketmotoren nodig om ze in de ruimte te krijgen.

Wat wel minder is dat je straks in de galaxy ook de bekende lame discussies tussen astronauten gaat krijgen: "met een C-shape ben je veeeeeeeel sneller op Mars dan met een bow" "Echt niet!" "Echt wel!"
leeany

Antwoord #3 Juli 13, 2007, 02:42:28
edit2Rapporteer  
maaruh, als op licht energie auto's maximaal 120 kmpu gaan ofzo...
hoe wil je dan in hemelsnaam een raket op zonne energie doen terwijl hij een zwembad aan kerozine of wat voor een zooi dan ook verbruikt in 2 min? ( bij 't opstijgen )
Bart13

Geen avatar

Antwoord #4 Juli 13, 2007, 02:46:09
edit2Rapporteer  
een auto is iets kleiner dan een shuttle
leeany

Antwoord #5 Juli 13, 2007, 03:25:29
edit2Rapporteer  
en een auto verbruikt ook wel een tikkeltje minder in 2 min.. loser InLove
Emma

Antwoord #6 Juli 13, 2007, 03:57:49
edit2Rapporteer  
ik heb het filmpje niet gegekeken maar voor zover ik weer kan je kan de zonne energie van een auto niet vergelijken met dat van zo'n ding. Een auto werkt namelijk met zonnecellen, en het idee achter die ruimtevlieger daar is dat het licht het elke keer alshetware een klein duwtje geeft, en aangezien je in de ruimte geen wrijving hebt zal dat zorgen voor een steeds grotere snelheid. Maar om het de ruimte in te krijgen heb je dus wel brandstof nodig.
Moradius

Antwoord #7 Juli 13, 2007, 04:01:21
edit2Rapporteer  
Een gewone raket brengt het pakketje rond de baan van de aarde. Pas in de ruimte pakt het hele systeem zichzelf uit en pas dan wordt er 'gekite' (zie video). Dat gaat inderdaad niet lukken om alles met uitgeklapte kite de ruimte in te krijgen.

En je kan dit systeem niet vergelijken met zonnepanelen. Een zonnepaneel zet licht om in electriciteit, bij deze space-kite geven de lichtdeeltjes van de zon tikjes tegen het reflecterende zeil waardoor deze Naish Enterprise steeds harder gaat. En in de ruimte heb je uiteraard niet meer te maken met de zwaartekracht zoals op aarde dus je hebt een smooth ride.

Ik heb in ieder geval alvast www.sunguru.cz geregistreerd, because you never know....  loser
Emma

Antwoord #8 Juli 13, 2007, 04:33:23
edit2Rapporteer  
that's what I meant Moradius, alleen jij hebt het even netjes in alinea's getypt, en misschien iets mindern onduidelijk verteld Wink
Moradius

Antwoord #9 Juli 13, 2007, 04:56:46
edit2Rapporteer  
Verrek je was me voor. Inderdaad what Emma said klopt helemaal. Ik heb zo het gevoel dat jij de eerste space-kitechick wordt  YeSS

Jeroen Oomen

Antwoord #10 Juli 13, 2007, 14:34:49
edit2Rapporteer  
maaruh, als op licht energie auto's maximaal 120 kmpu gaan ofzo...
hoe wil je dan in hemelsnaam een raket op zonne energie doen terwijl hij een zwembad aan kerozine of wat voor een zooi dan ook verbruikt in 2 min? ( bij 't opstijgen )
Bij het opstijgen kerosine, en in space zonne-energie. In space heb je een vacuum, dus als je eenmaal snelheid hebt, rem je niet meer af.
Ik vraag me alleen af of je wel genoeg zonne-energie hebt een paar lichtjaar van de aarde vandaan. Hier doet het licht er 8 minuten over om de aarde te bereiken vanaf de zon, een paar lichtjaar verderop doet het er dus een paar jaar over om je te bereiken... Maargoed, in een vacuum zou je daar geen last van ondervinden lijkt me.
Wat ik me ook afvraag is wat voor motor je nodig hebt in een vacuum. Straalmotor gaat niet werken, propeller al helemaal niet... Iets met druk, lucht naar buiten blazen met veel druk kan wel, maar lucht gaat na een tijdje op, dus zou je iets moeten maken wat zonne-energie omzet in lucht, ofzo...
Matjas the scissor-kid

Antwoord #11 Juli 13, 2007, 23:39:08
edit2Rapporteer  
Ja inderdaad...hoe verder van de zon af, hoe minder licht toch?
Verder is het wle eel bruut, en misschien krijgen we ooit nog echt een enterprise starship  loser ThumpsUp Joepie
Emma

Antwoord #12 Juli 14, 2007, 03:11:33
edit2Rapporteer  
Ik zal mijn best doen Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.