moeilijke keuze??

FonezzzZz

Berichten: 515
Augustus 27, 2007, 16:50:33
edit2Rapporteer  
Hey mensen,

Ik twijfel zwaar tussen een bow/sle of een setje C-kites. Ik heb altijd gevaren met C-kites, ben er zelf mee begonnen (Fone - mach6). Maar ik wil nu graag een nieuwe combo kopen.

Ik weeg 70 kg en ik ga ws met een 129 boardje varen. Ik had een 14 meter en 10 meter, maar die 14 meter vind ik snel een sleurzak worden. Die 10 meter bevalt me wel, maar vind ik totaal niet stabiel in vlagerige wind.

Ik wil graag een kite met grote leercurve en ik wil graag freestyle dingen proberen, dus uitgehaakt vliegen is een must.

Nu twijfel ik tussen bow/c,
- de bow heeft een huge range, springt super gemakkelijk en is naar mijn mening stabieler -> vlagerig is die erg stabiel?
- c kite blijft toch zo lekker direct/snel, contstante pull en zien er gewoon mooier uit in de lucht  ThumpsUp schater.

Ik zoek of een c-kite die ultra stabiel in de lucht hangt en zit dan te denken aan een 8/12 range of 7/11?
of ik wil een bow kite, die erg snel reageert en niet zo'n hoge bardruk heeft. ook 2 maatjes.

en dan een 2007 model.

 (grinnik_kitesmiley)


Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Augustus 27, 2007, 17:02:32
edit2Rapporteer  
Voor c-kite zou je natuurlijk naar de Fuel 2007 kunnen kijken
en dan de maten 7/11m en ook de Torch 3 in de maten 8/12m
Dit zijn allebij wel stabiele kites en natuurlijk zeer geschikt voor
uitgehaakt vliegen.

Je zou bijvoorbeeld ook voor de Cabrinha Swichtblade 2 kunnen
gaan dat is een freestyle bow en geefd je net wat meer range
en is ook wat stabieler, kan je gaan voor de maten 8/12.
En dan heb je ook nog de Takoon Furia is ook een freestyle bow,
alleen weet ik niet in welke maten die is.
diederik

Berichten: 908
Antwoord #2 Augustus 27, 2007, 17:23:11
edit2Rapporteer  
ik heb met zowel bows als c-kites gevaren...mijn ervaringen:

bows: langzaam sturen,  voelen een beetje soft aan maar veel depower en snel te varen

c-kites: constante pull, extreme harde lift, snel sturen, hoge vliegsnelheid

Ik zou persoonlijk met c-kites blijven varen, maar als ik jou was zou ik een 12/14 bow nemen voor de low end (deze maten sturen helemaal traag) en voor de kleinere maten een of meerdere c-kites. De c_kites van nu hebben trouwens ook veel low-end en depower! Je kan natuurlijk ook gewoon zelf testen

C-KITES RULE!!!
FonezzzZz

Berichten: 515
Antwoord #3 Augustus 27, 2007, 17:35:29
edit2Rapporteer  
Ja ik heb zelf ook die switchblade II gevaren 10 meter, maar deze kite vond ik erg langzaam reageren ook, maar ut vaart wel heel makkelijk, alleen wat ik miste was toch wle beetje pull! maar je had wel weer ziekelijke hangtime.. als ik over de golve heen popte. Barretje aangetrokken en je blijft hangen!

Bij de C-kites twijfel ik tussen die fuel 2007 of torch III,

is er nog een goeie bow freestyle kite?

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Augustus 27, 2007, 18:58:42
edit2Rapporteer  
ik heb met zowel bows als c-kites gevaren...mijn ervaringen:

bows: langzaam sturen, voelen een beetje soft aan maar veel depower en snel te varen

c-kites: constante pull, extreme harde lift, snel sturen, hoge vliegsnelheid

Dat is veels te algemeen, dat kun je absoluut niet zeggen. Er zijn zoveel verschillende flat/SLE/bow kites op de markt.

Snel sturen: Rebel, veel bardruk en zeer goed gevoel: Rhino7 om er maar een paar te noemen. En daarbij is snel sturen en veel bardruk iets wat erg persoonlijk is, vooral het laatste. De TorchIII heeft ook niet veel bardruk, terwijl een Vegas7 je armen er zowat af rukt.

De keuze wat voor kite je wilt varen moet je eerst afvragen:

- Mijn budget (2006, 2007 of 2008 materiaal)
- hoeveelheid kites in je quiver (2 genoeg voor flat, 3 nodig met C-shapes om zelfde windrange af te dekken)
- Welke eigenschappen vindt je belangrijk: total depower, groot depowerbereik, snel sturen, hoog springen, enz.
- Waar wil je de kites voor gaan gebruiken: freestyle, cruisen, airtime

Vraag je dit eerst eens af, en ga dan op zoek naar de geschikte kite. Hiermee kun je al heel veel kites wegstrepen zodat je wat makkelijker kan zoeken.

Je geeft al aan dat je stabiliteit wilt en geen grote kites -> flats. Maar voor unhooked tricks zijn de C-shapes nog altijd meester. Bij een flat zul je meestal eerst je depowerstrap moeten verstellen als je unhooked gaat. Kan wel, maar is wel iets om rekening mee te houden.
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #5 Augustus 27, 2007, 19:28:08
edit2Rapporteer  
ik heb de switchblade 2 10
en ben er echt super tevreden over hij stuurt wel een beetje traag in weinig wind maar als je lekker powert bent dan is die echt heeerlijk en stuurt hij gewoon super
hij heeft een goeie high end
low end vind ik niet zo goed

en een goeie hangtime

drifter

Berichten: 1757
Antwoord #6 Augustus 27, 2007, 20:57:59
edit2Rapporteer  
Als ik 70kg zou wegen, zou ik Switchblade 10m als grootste kite varen. Daar kun je met weinig wind al snel mee varen. Bij veel wind kun je echt goed hoog gaan. Niet een kite die je veel hoeft te sturen. De schijnbare wind komt er snel in, barretje van je af en je loopt goed hoogte. Niet veel bardruk.
SwitchBlade heeft aardige windrange, maar niet echt veel depower tot aan de stopper (vergelijkbaar met C-kite). Wel heb je maximale depower voorbij de stopper.

Switchblade is een Freestyle/wakestyle kite, en is misschien niet de snelste kite, maar leent zich daardoor wel perfect voor freestyle tricks. Schiet niet meteen agressief in een loop als je met 1 hand aan de bar hangt.

Geen probleem met unhooked. Niet nodig om strap aan te trekken, de kite kan nagenoeg niet stallen. Unhooked zeer stabiel. Zet de stopperbal los, en je kunt de bar loslaten. Alle druk gaat eruit, kite staat vaak nog wel in de lucht, zodat je de bar weer kunt pakken. Mocht ie in het water vallen dan heb je met waterstarten echt voordeel ten opzichte van C kite.
Kortom een vertrouwde kite om nieuwe dingen mee te proberen.

Kennissen van me hadden de Furia getest. Ze varen normaal met cabrinha. De furia was een snelle kite. Eigenlijk te snel, met weinig bardruk. Weinig draagkracht bij transitions.
Het positieve van de Furia lijkt me dat het wel een fijne kite is voor te golfrijden en om gewoon lekker te kiten. Maar ik denk dat je een goede rider moet zijn om met de Furia te freestylen. Laat staan om ermee te gaan beginnen met freestyle.

FonezzzZz

Berichten: 515
Antwoord #7 Augustus 27, 2007, 23:16:48
edit2Rapporteer  
@ Rhino kiter, ik wil 2007 materiaal, dat is het budget

ik heb nu een 10 meter en 14 meter c. maar ik wil eigenlijk me 10 meter en 14 verkopen, als de 14 niet lukt dan hou ik deze gewoon.

Dus daarom d8 ik aan 7/11 8/12 of 10 meter kite.

- total depower hoeft niet
- stabiel in de lucht
- freestyle/hangtime
- direct stuurgevoel
- niet te veel bardruk maar je moet de kite nog wel voelen.

en een kite die je niet meteen afstraft bij verkeerd uitgevoerde trick. Dus redelijke depower als je barretje loslaat, als je valt etc.

thnx for the reacties trouwens!
robin..

Berichten: 1511
Antwoord #8 Augustus 28, 2007, 01:42:52
edit2Rapporteer  
 total depower hoeft niet
- stabiel in de lucht
- freestyle/hangtime
- direct stuurgevoel
- niet te veel bardruk maar je moet de kite nog wel voelen.

======cabrinha switchblade======
dennis81

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #9 Augustus 28, 2007, 13:51:39
edit2Rapporteer  
 total depower hoeft niet
- stabiel in de lucht
- freestyle/hangtime
- direct stuurgevoel
- niet te veel bardruk maar je moet de kite nog wel voelen.

Ik heb hem zelf nooit gevlogen maar als je de testen leest(bv KSM) komen jou eisen aardig overeen met de gaastra max......nog voordelig ook
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #10 Augustus 29, 2007, 01:25:55
edit2Rapporteer  
nog meer freestyle bows buiten Cabrinha.......?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Augustus 29, 2007, 14:35:50
edit2Rapporteer  
De eerste goede freestyle flatkite moet nog uitgevonden worden naar mijn mening! Dat wil niet zeggen dat freestyle niet kan met een flat, maar de 2007 C hybrides zijn zo goed dat ze nog steeds domineren op het gebied van freestyle.


Als ik het zo lees lijkt me C-shape hybrides zoals de TorchIII, F-one TribalII en Vegas06 (07 heeft veel bardruk) bijvoorbeeld jou type kite.

Vooral freestyle en spronghoogte zijn dik bij deze kites, hangtime is vaak iets beter met een flatkite, maar zeker niet verkeerd bij deze kites.

Wat vond je van F-one? De 2007 kites zoals de TribalII hebben zeer veel depower, maar zijn wel echte C-shapes met alle vliegeigenschappen die je van een C-shape verwacht. Bardruk is laag, zeer geschikt voor freestyle (ook unhooked), 5th lijn safety en dikke airtime en een hangtime waarvoor je je niet hoeft te schamen.

Nu F-one alle 3 hun 2007 kites inmiddels vervangen door de nieuwe 2008 Bandit. Hierdoor zullen de prijzen ook wel gaan zakken. Dus lekker gunstig!

Gebruik de zoekfunctie op dit forum, er is genoeg geschreven over deze kites. Ook in kiteboarding.de staat en duidelijke review over deze kites tegenover alle andere grote freestyle C-kites in 2007 bijvoorbeeld.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.