Welke railsbevestigings methode?

Joosdo

Berichten: 748
Januari 25, 2008, 06:37:14
edit2Rapporteer  
Nu de cdtjes onderweg zijn moet het grote shapen alvast beginnen .

Vacumeren en 3d shapen begint aardig strak te worden. Mijn grootste moeite zit altijd in het bevestigen van de rails. Al van alles geprobeerd:

Forex met epoxy = ondergesmeerde base

Geultje frezen, onderzijde afplakken en volgieten met pu, niet 100% vlak en gevuld...

LeonB's nieuwste methode = beetje gebonden qua shape en duur...

Kortom, deel je railbevestiging, ben zo benieuwd.

Mzzl Joost
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #1 Januari 25, 2008, 15:24:36
edit2Rapporteer  
Gewoon lijmen met Bison secondelijm + spuit-activator. Werkt als een tierelier! ThumpsUp
Wel prijzig....voor 10,-euries heb je zo'n setje waarmee je 1x board kan doen.

Lord of the boards, heeft er al eerder een topic over geschreven, check: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=24657.0

Perfecte methode wanneer je met ABS of Forex strips werkt. De reden waarom ik m'n sidewalls aangiet is omdat ik helemaal geil ben van PU....vandaar schater.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #2 Januari 25, 2008, 15:45:28
edit2Rapporteer  
ik ben nu ook bezig met abs... maar ik frees de echte rail klein beetje in... ik frees uit de core 0.6 cm x 0.3 cm in, daar leg ik dan de rail in... ik zal ter illustratie morgen ff fotootje plaatsten. om de rail zo "koud"tegen de kern aan te lijmen lijkt me een beetje vragen om problemen, althans op de rail zelf.. de tips doe  ik anders.. een en ander wordt wel duidelijk als je de foto's ziet..
GjT

Berichten: 281
Antwoord #3 Januari 25, 2008, 15:46:16
edit2Rapporteer  
Heb nog Forex liggen, dus ik ga deze keer weer Forex gebruiken. Geeft bij mij, bij het aanplakken aan de kern eigenlijk geen problemen. Heb  wel eens wat problemen gehad met de hechting van het laminaat.

ik gebruik de volgende methode:
1.) pak een plaatje MDF iets groter dan het board
2.) leg de core met uitgezaagde outline (minus raildiepte) hierbovenop
3.) leg hier stroken Forex tegenaan en schroef deze vast in de plaat MDF (om de 10 cm). Maak alles netjes op maat.
4.) Schroef alles weer los.
5.) schuur (grof) en ontvet de Forex stroken waar ze geplakt moeten worden
5.) leg een laagje PE folie tussen de core en het MDF
6.) plak de stroken tegen de core met epoxy/glassbubbles en schroef alles vast op de plaat MDF

enige nadeel is dat je bij een transparant board, de gaatjes in het Forex blijft zien.

GrGjT
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #4 Januari 26, 2008, 20:21:59
edit2Rapporteer  
Heyy,

Ja kan ook gewoon zo: een plaat 18mm mdf pakken, dan een plaatje 10mm er bovenop, en daaruit de vorm van het boardje 1,5mm ruimer uitzagen.

Dan de kleiner gezaagde kern met latjes in de mal klemmen, (wel even de mal aan de randen waar de PU in gegoten word een paar keer insmeren met lossings was).

Dan kan je zo om de kern het lossings was ingieten, je hebt geen last van dat de kern gek krom gaat buigen.

Het werkt ideaal, het uitzegen van de 10mm mdf plaat hoeft niet echt super precies als het maar groter is als het boardje uiteindelijk moet worden,let er wel op dat je even de kopse kant van de 10mm MDF plaat even aan de binnen kant af plakt met wat glad tape.

Het Kost wel even wat tijd, maar je kan uitendelijk als je weer een andere vorm wilt hebben gewoon de 10mm mdf plaat aanpassen, of je maakt alleen een nieuwe 10mm plaat.

Ik vind dit erg makkelijk en snel.

IK hoef geen rails voor te gieten.

Ik heb geen probelemen met dat de kern gek krom gaat buigen.(wat met een groefje frezen wel gebeurt)

En de kern blijft mooi vlak.

Greetings..Pro Kiter... Cool
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #5 Januari 27, 2008, 02:25:47
edit2Rapporteer  
@ prokitert:

wat bedoel je precies hiermee en waarom?

"let er wel op dat je even de kopse kant van de 10mm MDF plaat even aan de binnen kant af plakt met wat glad tape."


Mzzl Joost
prokiter

Berichten: 829
Antwoord #6 Januari 27, 2008, 02:45:41
edit2Rapporteer  
Heyy,

Nou omdat kops MDF erg hard zuig, krijg je dit niet goed dicht met los wax, dus daarom even glas tape aan de binnen kant van de mal plakken op de kopse kant, en dan in smeren met los wax, want dan kan je straks dus goed het boardje er uit halen.

En denk er aan om de 10mm mal niet vast te lijmen aan de 18mm plaat.

Want als je de 10mm mal net iets scheef zaagd, en je legt het boardje er later in en je gaat gieten, dan kan je hem als je geen geluk hebt er niet meer uit krijgen, en als je de mal alleen vast schroeft, dan kan je gewoon als de PU hard is de mal los schroeven van de 18mm plaat, en dan kan je het boardje er zo uit duwen.... ThumpsUp

Hopelijk begrijp baar hoe ik het uitleg... Grin

Greetings..Pro KIter.... Cool
Dirkie

Berichten: 479
Antwoord #7 Januari 27, 2008, 02:47:15
edit2Rapporteer  
Ik gok dat hij hiermee bedoel dat je de zaagsnede van de mal even moet afplakken. Anders lost het pu waarschijnlijk niet lekker uit de mal vanwege het ruwe oppervlak. Het rape moet je wel nog met lossingswax insmeren.

@prokiter: Ik had je methode laatste gezien in dat topic met het vuren bordje. Zag er goed uit, ga het ook proberen op die manier...
Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #8 Januari 27, 2008, 02:58:50
edit2Rapporteer  
Heb ik het goed begrepen, prima methode idd. Ga denk deze manier aanhouden.

Zeer frustrerend als je iets niet helemaal in de vingers hebt ThumpsUp

Mzzl Joost
WIMPIII

Berichten: 766
Antwoord #9 Januari 27, 2008, 18:00:52
edit2Rapporteer  
Dit was mijn methode bij mijn laatste board:
Plastic goot om draden weg te werken bij de lokale bouwmarkt halen.
Aan de binnenkant insmeren met lossingswas. De breedste helft gebruiken.
Pu giethars mengen. eventueel met pigment erin voor het gewenste kleurtje.
Hars in het gootje gieten. zorg dat deze waterpas ligt om dikteverschil te voorkomen
Na enig uitharden eruit halen. zorg dat ie niet compleet uitgehard is, dan blijft je gootje goed in vorm.
Nu vier stuks maken.
Tegen je schuimkern of houtkern aan plakken met verdikte epoxy(aerosil of glassbubbles) Wel ff je pu railtje vetvrij maken natuurlijk.
Ik had een schuimkern waarvan ik de bodem al had gelamineerd. Heb een randje ter dikte van het schuim weggesneden en het daar tegenaan geplakt. Zo kun je je kern sandwichen tussen je laminaatje.
Ik hoop dat je het snapt.

Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #10 Maart 26, 2008, 22:26:53
edit2Rapporteer  
ik ben nu ook bezig met abs... maar ik frees de echte rail klein beetje in... ik frees uit de core 0.6 cm x 0.3 cm in, daar leg ik dan de rail in... ik zal ter illustratie morgen ff fotootje plaatsten. om de rail zo "koud"tegen de kern aan te lijmen lijkt me een beetje vragen om problemen, althans op de rail zelf.. de tips doe  ik anders.. een en ander wordt wel duidelijk als je de foto's ziet..

Ik ben ook bezig met ABS rails. Gewoon tegen de rail aan plakken werkt wel. Als je maar goede secondenlijm gebruikt (die met dat spuitbusje versneller erbij). Versneller op het hout spuiten en de lijm op het ABS. Als je op het lange stuk begint, vouw je de rail zo om de tips heen. En omdat je secondenlijm gebruikt, zit het ook vrijwel meteen vast.

Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.