Self rescue - hoe lijnen oprollen bij klapperende kite?

Kitepilami

Mei 12, 2009, 20:03:17
edit2Rapporteer  
Gisteren moest ik een self rescue doen nadat mijn kite in tweeën was gescheurd.

Ik had mijn safety getrokken (5 lijns) en ben begonnen met oprollen van de lijnen op de bar . Dat ging goed en de kite bleef netjes op zijn rug liggen.  Totdat ik halverwege de lijnlengte was, toen kwam er toch weer druk te staan op alle lijnen en begon de kite wind te vangen. Ik kon vervolgens vrij weinig omdat de lijnen dan erg dun zijn.

Het lijkt erop dat de extra lengte van de 5e lijn teniet wordt gedaan als je dichter bij de kite komt. En dat daardoor de kite weer wil vliegen. Klopt dat?

Hoe rollen jullie je kitelijnen op als die klappert in de wind? Moet je dan een paar extra slagen maken op de 5e lijn, zodat die altijd korter is dan de power/stuurlijnen?

En hoe doe je dat met een 4-lijns, als die je hebt geflagd?

Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Mei 12, 2009, 20:18:03
edit2Rapporteer  
Altijd eerst 1 lijn een paar meter oprollen en dan pas de rest. Zo is het bijna onmogelijk dat je kite weer opnieuw powerd als je dichterbij komt.

Of dit je 5elijn, stuurlijn of powerlijn is hangt er vanaf welke lijn je safetylijn is.
Jelle

Antwoord #2 Mei 12, 2009, 20:56:33
edit2Rapporteer  
Heb ik ook gehad met een 16m Vegas, kwam spanning op andere lijnen toen ik eindelijk dichtbij was. Hij ging weer vliegen maar gelukkig was de wind zacht.
Grote spanwijdte, dan moet je de 5th ook een heel eind meer oprollen dan de overige lijnen. En dat lengteverschil behouden door daarna alles samen te wikkelen.
Zat je in diep water?
Kitepilami

Antwoord #3 Mei 12, 2009, 21:09:33
edit2Rapporteer  

Zat je in diep water?

Yep, IJburg, in de stroming met de werkbrug downwind. Doordat er weer spanning op de lijnen kwam, kon ik toch nog zijwaarts bewegen.

Er kwam gelukkig ook nog iemand om hulp te bieden, maar toen was ik niet ver meer van de kant, dus dat was niet meer echt nodig.

Bedankt trouwens voor jullie reacties. Dit zal me van pas komen bij de volgende self-rescue (die zeker ooit weer gaat komen).
Antwoord #4 Mei 13, 2009, 13:38:32
edit2Rapporteer  
als je released vliegt je bar een x aantal meters naar voren.
de 5e lijn rol je eerst op in je hand totdat je bij de bar bent.
rol dan eerst het losse stuk lijn om de bar.
dan neem je alle lijnen samen en rol alles verder op.
op deze manier zou de kite nooit kracht kunnen krijgen.
met 4 lijnen hetzelfde, eerst de lijn oprollen waar de leash aan zit en dan de rest.
laatst ook nog is een self rescue gedaan en dan kom je er weer achter hoe zwaar/moeilijk het eigenlijk is...
Lude

Antwoord #5 Mei 13, 2009, 14:10:47
edit2Rapporteer  
Maar wel belangrijk.. laatst een paar honderd m terug gezwommen ivm geknapte lijn.. dacht dat stukje zwem ik wel even, lijnen zijn toch stuk. Stond op het strand met beide benen aanmekaar gebonden door die vervelende lijnen.. (nu toch maar mesje gekocht)
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.