Gran canaria, playa del ingles, december 2009

Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
November 11, 2009, 21:11:25
edit2Rapporteer  
Dag dames en heren.

Is er iemand die mij iets kan vertellen over het kiten in gran canaria in december?

Van 20 t/m 26 december ga ik daar hoogstwaarschijnlijk een paar dagen vertoeven en ik vraag me af welke spullen ik mee moet nemen? 6 / 10 / 14?

Bedankt!

d@ni

Berichten: 904
Antwoord #1 November 11, 2009, 21:39:09
edit2Rapporteer  
Ik ga toevallig van 26-12 tot 3-1 naar playa del ingles. Het is niet de ideale locatie voor kiten, maar er schijnen op GC wel een aantal spots te zijn.

Fuerteventura is beter maar daar konden we niet heen.

Ik ben ook benieuwd , ben er nog niet geweest dus ik kan je verder niet helpen. Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen als je bent geweest, dan weet ik de 26e waar ik moet zijn. Wink
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #2 November 12, 2009, 00:40:48
edit2Rapporteer  
Dan gaan we elkaar inderdaad precies mis lopen, jammer!

Ik heb wel een heel deprimerend wind statutje gevonden: http://www.windfinder.com/windstats/windstatistic_gando_gran_canaria.htm ...

Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 November 20, 2009, 22:50:04
edit2Rapporteer  
Oke, daar komt ie weer (heb vaker over GC gepost)

Gran Canaria kan erg goed zijn om te kiten en er zijn erg goede spots te vinden, niet alle spots zijn makkelijk te vinden en zeker niet geschikt voor families. Ook zijn er een aantal materiaal onvriendelijke spots. ook zijn er een aantal spots waar je je afvraagt of je niks "kwijt" raakt..

De windsterkte kan zeer uiteen lopen, ik heb afgelopen herfst 4 dagen kunnen kiten, vorig jaar geen enkele dag en in 2007 elke dag.. zo kan ik wel even door (terug) gaan.
Grote maten zijn niet nodig, of het waait genoeg voor een 10m of het waait niet, een 6m kan ook vaak gebruikt worden. Er zijn locals met  9m als grootste kite ..

Kijk niet naar de Gando statistieken, gelden niet voor het zuiden.
Vargas is een goede spot voor de N-NO wind, meer dan een 6m heb je daar waarschijnlijk niet nodig, helaas alleen maar kiezels en grote stenen strand, een echte enkel killer.. Locals nemen grote stukken zeil mee om de kite op neer te leggen / klaar te maken. (4x4m dekzeil meenemen dus)

De beste tijd voor Gran Canaria is tussen oktober en april, de wind is dan meer Oost en komt dan aan op de zand stranden in het zuiden (San Augustin en Playa del Ingles). Hier gok ik dus altijd op.

Tussen Maspalomas en de meer westelijke plaatsen zijn geen kite mogelijkheden, het waait er vrijwel nooit tenzij er een storing over trekt. Het is zelfs zo dat er bv in Mogan W-10kts staat en er op La Punta O-30kts staat. (als je dus in het westen zit: elke dag even rond het middag uur naar Ingles / Augustin rijden om te kijken...)

Vanaf mei t/m septemer waait de passat wind (N - NO). Op zich geen harde wind maar door de vorm van het eiland versneld deze aan de oostkant en is dan bij Pozo erg hard (40+kts, Pozo Izquierdo is een officiele windsurf worldcup stek, kiten verboden) vervolgens neemt de wind weer wat af naar het zuiden en laat het eiland los in het zuiden, je ziet de schuimkoppen op zee maar nauwelijks wind op het strand (tegengestelde wind zelfs, je zit in een vacuum)

De beste spots voor de oosten wind zijn:
La Punta, Playa del Ingles (mooie golven zijn mogelijk) Alleen bij de punt kiten!!
Las Burras strand (San Augustin), het water in bij de keien/stenen (opletten dus)
San Augustin strand (alleen als het erg rustig is op het strand)
Dit zijn alle zand stranden en La Punta is het mooist, wel een 15 minuten lopen door de duinen of langs het strand

Voor alle spots geld dat je beter eerst even de locals moet vragen naar de regels, ook daar staat e.e.a. onder druk en zijn ze niet blij met kitende toeristen in zwemmersgebieden.. kiten wordt er weer gedoogd na een lange periode van totaal verbod, hou daar svp rekening mee.

Ik probeer altijd alle kites mee te nemen (je mist toch altijd de kite dieje thuis laat) maar als ik toch moet kiezen dan laat ik mijn 14m thuis (nu als handbagage mee genomen)
Nou weer even genoeg getypt.. als je meer wilt weten hoor ik het wel
Arjan
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #4 November 20, 2009, 23:16:07
edit2Rapporteer  
Hej Arjan

Bedankt voor je enorme verhaal. Volgens jou zijn er enkele goede spots en is er dus prima te kiten.

Je hebt het over 'de beste tijd' tussen oktober en april. In mijn tijdsbesef hoort december hier dus ook tussen. Ik heb wat statestieken gezocht die in december en januari niet veel goeds opgeven en ook de huidige voorspelling voor de komende dagen (http://www.windfinder.com/forecast/grancanaria ) ziet er niet super uit.

Heb jij ook ervaring met de wind in december?

Zoals het er nu uitziet ga ik echt een dag van te voren de windvoorspellingen bekijken en neem aan de hand daarvan wel of niet spullen mee. Acht jij dit verstandig of heb jij er ervaring mee dat de voorspellingen voor grancanaria vaak niet veel soeps lijken, maar het er toch wel vaak waait?

(mijn range is overigens 14, 10 en 6 (OR Rise))

Nogmaals bedankt!

Jarno
Janus

Berichten: 524
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 November 21, 2009, 00:32:14
edit2Rapporteer  
Hoi Jarno,

Scary.. we hebben dezelfde set.. ;-) ook een Mako 140?

Je kan eigenlijk altijd wel een spot vinden om te kiten, als het echt niet lijkt te waaien staat er altijd nog genoeg voor je 14m op het Burrero strand (vlak bij het vliegveld)
Je moeter alleen veel voor rijden en is dat het je waard? (lees wat vind de familie daar van.. ;-)  )
't zoeken naar de wind kan nm nogal frustrerend zijn...

De Gando voorspellingen kloppen over het algemeen wel, wordt er ONO afgegeven dan komt de wind aan op La Punta (en San Augustin) bij N to NO vrijwel niet.

Zelf gok ik op de wind op San Augustin en als de golven goed zijn loop ik naar La Punta, waait het op die plek niet dan doen we andere dingen, iedereen blij.

Als het kan alles meenemen, de 14m past netjes opgevouwen makkelijk in de 6m tas en ging bij mij mee als handbagage..
december.. wel ervaring mee..niet zo'n goed maand, evenals januari en februari (de "natste" en koudste maanden), wel de meeste kans op Oostelijke wind die aan komt op Ingles..maar je zal zien dat als je alles thuis laat omdat de verwachting slecht is het een winderig weekje wordt.. net als in NL zitten de meteorologen er nog wel eens naast.. dus gewoon alles meenemen, in de hoek van het appartement knikkeren en maar zien of je kunt kiten..
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 November 21, 2009, 18:47:31
edit2Rapporteer  
We hebben exact dezelfde set... tenminste.. mijn 14 is een 2007, de rest is allemaal 2009 ... en inderdaad een mako 140 :-)

Tja natuurlijk kan ik alles meenemen, maar dan zit er op het vliegveld vast weer een extra bedrag aan te komen ivm gewicht enzo..

Ik denk dat ik het gewoon van de voorspellingen ga laten afhangen. Ik zou het namelijk ook helemaal niet vervelend vinden als ik daar een golfsurfboardje zou moeten huren om lekker een paar dagen te kunnen golfsurfen, want volgens mij kan dat daaro ook prima. En dan besteed ik liever m'n centen aan het huren van een surfboardje dan aan kosten voor kitemeuk als ik die toch niet kan gebruiken.

Nogmaals bedankt!



d@ni

Berichten: 904
Antwoord #7 November 26, 2009, 14:12:11
edit2Rapporteer  
Het kost mij bij Ryanair € 80,- totaal voor de kitespullen mee te nemen. Ik neem ze toch mee want huren kost voor 1 dag net zo veel.

Ik zie het wel, waait het niet kunnen we toch weer andere dingen doen.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #8 December 08, 2009, 22:02:06
edit2Rapporteer  
Ja, dat vroeg ik mij dus af, is het een beetje te doen om spullen te huren daaro?

Maar als jij zegt dat huren al zo veel kost, dan is meenemen misschien net zo goed.

Ik zit alleen een beetje met mn board, ik heb daar nu nog helemaal geen tas voor oid. en zit te denken er zelf een te knutselen, hebben jullie daar nog advies over?
d@ni

Berichten: 904
Antwoord #9 December 15, 2009, 13:50:48
edit2Rapporteer  
Ik was deze zomer op tarifa, toen heb ik mijn spullen xrpes niet meegenomen omdat ik wist dat ik niet vaak kon gaan. Toen kostte het € 80,- voor 1 dag.

ALs je meerdere dagen wilt gaan dan moet je gewoon je eigen spullen meenemen. Bij een aantal maatschappijen is een golftas gratis, dus daar moet je dan je kitespullen in doen.

Bij Ryanair moet je ook voor een golftas betalen, dat kost € 80,- voor een retour.

Ik zou een golftas zoeken, past veel in en zoals ik zei is dat bij een aantal maatschappijen gratis mee te nemen.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #10 December 29, 2009, 15:00:52
edit2Rapporteer  
Zo ik  ben weer terug!

In een notendop mijn ervaringen:

Het vliegen met Ryanair ging niet slecht.
Ik heb een mystic golfbag gekocht met daarin een board, kite, trapeze, bar, pomp. Op de heenreis niets moeten bijbetalen, op de terugreis 50 euro.
De heenreis was een nee op de vraag of het sportspullen was genoeg om niets bij te betalen, de terugreis was de nee niet genoeg en omdat de dame achter de balie mij niet geloofde heb ik toch maar gewoon betaald.

Daar heb ik bijna elke dag op het water kunnen staan met mn 10 en ongeveer zuidwestlijke wind. Daardoor was de wind vaak iets aflandig tot schuinaanlandig.
Vanaf de vuurtoren onderaan playa del ingles tot een eind naar boven aan de oostkust heb ik op het water gestaan. Het was niet overal even legaal, maar door de winderige omstandigheden en het ontbreken van badgasten werd het wel overal gedoogd.


Al met al, een prima week gehad met niet al te veel zon, maar wel goede wind.


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.