Leren Kiteboarden

zomerzon

Geen avatar

Maart 07, 2010, 09:43:45
edit2Rapporteer  
Hallo Guys
Ik ben 48 en heb windsurf,snowboard en cablewake ervaring,maar iedereen roept ListenToMe kiteboarden leer je nooit ,je bent te oud Cry,iemand ervaring en waar te leren voor een beginner
Alex
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #1 Maart 07, 2010, 10:02:39
edit2Rapporteer  
Volgens mij ga je het heus wel leren, Alex. Misschien een beetje minder snel dan de jonge honden, maar dat mag de pret niet drukken. Ervaring is er hier voldoende en waar je aan de slag kunt is afhankelijk van waar je zelf woont. Er zijn inmiddels veel kitescholen. Neem iig. les, ga niet zelf proberen. Het is ook heel prettig  en verstandig als je een buddy zoekt, zodat je samen (of met z'n drieen) het proces verder kan doorlopen.  Het is f**king verslavend, hou daar maar rekening mee. Het is niet zonder risico, zeker niet in het begin, dus doe jezelf en ons een plezier door er op een intelligente manier mee om te gaan. (goede begeleiders, veel vragen stellen hier en op het strand etc. ) Succes! ThumpsUp
remcokite

Antwoord #2 Maart 07, 2010, 10:12:17
edit2Rapporteer  
Volgens mij goed te doen , neem eerst een lesje ,weet je gelijk hoe of wat .
En ind. hou rekening met de verslavings faktor!!

succes
Idefixe

Antwoord #3 Maart 07, 2010, 10:13:38
edit2Rapporteer  
Hallo Alex,
welkom bij de club. Als eerste is er voor wat betreft je leeftijd geen bovengrens om te starten met kitesurfen. Zolang je lichamelijk een beetje fit bent kun je met kitesurfen beginnen. Er zijn massa's 40 plussers die aan de vlieger hangen.
Als je helemaal nieuw bent in de sport is het nu een mooie tijd om je "in te lezen" over alle aspecten van deze sport.
Ik heb jouw bericht even naar "deze afdeling"  verplaatst. ( beginners en materiaal vragen)  je vindt hier echt heel leesvoer over van alles en nog wat. Het is voor een echte beginner op dit moment toch veel koud om het water op te gaan. Hoe meer informatie je vindt des te sneller zul je straks je eerste meters op het water maken.
Als het weer een beetje warmer wordt kun je het beste eerst les nemen. Er zijn in Nederland behoorlijk wat kitesurfscholen. Zowel op het binnenwater als op zee. veel mensen vinden het prettig om de eerste beginselen op het binnenwater te leren. je hebt dan meestal les op water waar je overal kunt staan en geen last van stroming / branding en dat is in het begin wel zo prettig. het nemen van een les is, als echte beginner, eigenlijk wel een must.
Kitesurfen kan zonder voldoende kennis een behoorlijk gevaarlijke toestand zijn. Bij een goede school leer je naast de techniek zelf ook veel over het beschikbare materiaal en hoe je na je les het beste verder kunt gaan.
Nogmaals: zolang je een beetje fit bent kun je met deze sport beginnen. Kijk wel uit want het is een echte verslaving en niet goed voor je (niet kitesurfende) sociale contacten..........
HDFrank

Antwoord #4 Maart 07, 2010, 11:12:34
edit2Rapporteer  
Alex,

Bullsh*t,
Zelfs ik, nu 48, ben 3 jaar geleden de verslaving aan gegaan.......

Met het lijstje van ervaring met andere board sporten heb je al een voor sprong op mijn start.

Suc6
Mvgr Frank
bertvh

Antwoord #5 Maart 07, 2010, 11:23:55
edit2Rapporteer  
idd , had dezelfde achtergrond en begot 2 jaar jonger!
vorig jaar ook gestart
heb uiteindelijk maar2 lesjes gehad
&e theorie + op het strand vliegeren, de volgende direct op t water eers boddydraggen daarna mer het boardje ,en vertrokken was ik.
je bent er veel vlugger mee weg dan windsurfen, daarbij heb je de ervaring qua wind en boardgevoel(snowboard)ben je der zoooo mee weg.
Undergrounder

Antwoord #6 Maart 07, 2010, 11:25:56
edit2Rapporteer  
Kiten is makkelijker te leren dan windsurfen en ook veel minder zwaar. Natuurlijk leer je dingen moeilijker als je ouder wordt maar als je fysiek een beetje in goede doen bent kan het altijd. Wel les nemen zoals iedereen zegt idd en daarna als je voor jezelf gaat altijd veilige condities opzoeken en lang een groot board en een kleine kite nemen. Dan kan er weinig gebeuren.
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 Maart 07, 2010, 12:08:28
edit2Rapporteer  
Ghehe je zal verbaast staan hoeveel oudere jongeren onder die vliegers bungelen.
Kijk eens of je de DVD Kiteboarding Progression Beginner op de kop kan tikken.
Je kan alvast een beetje oefenen met een 2 lijns matrasvliegertje om de belangrijkste manouvres van de kite te leren, ik heb hier ooit een paar van uitgetekend:
gebruikersnaam

Geen avatar

Antwoord #8 Maart 07, 2010, 12:37:23
edit2Rapporteer  
Pas bij Rudo's laatste geniale oefening op voor schelpjes! Of je moet een voorkeur voor masochisme hebben. Komt ook voor. Tongue
Idefixe

Antwoord #9 Maart 07, 2010, 12:39:10
edit2Rapporteer  
"met je reet over het strand" is voor een beginner niet echt een optimaal advies.
Beter zoek je de ruimte op in het water.
Natuurlijk wordt er uitgegaan van een klein matrasvliegertje en kan het in de regel op het strand niet al teveel kwaad maar ga lekker het water in anders krijgen we straks weer allemaal Friese vlag reclames  Grin

http://www.youtube.com/watch?v=fyBFZ-nshcs
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 Maart 07, 2010, 12:47:44
edit2Rapporteer  
Vergeten we de FAQ niet? Lijkt me dat daar het meeste wel in beschreven staat:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36517.0
Morres

Antwoord #11 Maart 07, 2010, 13:19:56
edit2Rapporteer  
waar woon je? ivm je vraag
zomerzon

Geen avatar

Antwoord #12 Maart 07, 2010, 13:27:18
edit2Rapporteer  
Wauw wat een hoop  leuke reacties ,Thx, als mijn pak binnen is ga ik gelijk les nemen,waar ???????  iemand advies,ik woon in doetinchem,strand horst misschien ?of aan de kust ?ik hoor graag van jullie,lekker kiten vandaag een
heerlijke zonnige dag
Alex
[Pepper]

Antwoord #13 Maart 07, 2010, 13:43:54
edit2Rapporteer  
Ah, weer een veertig plusser, we zijn zo langzamerhand in de meerderheid hier...   ThumpsUp

Horst heeft de reputatie nogal vlagerig te zijn. Misschien toch doorrijden naar de IJsselmeerspots in Friesland? Workum en Mirns zijn zeer populair onder beginners omdat je er nagenoeg overal kunt staan (tussen knie en heupdiepte). Er zijn meerdere scholen die les geven op deze spots.

Bij het lessen ga je veel profijt hebben van je cablewake ervaring (is mijn ervaring!). Omdat je al gewend bent aan een board onder je voeten en een trekkracht schuin naar boven kun je je volledig concentreren op je kite. Door je windsurfervaring snap je al hoe je de wind kunt/moet gebruiken dus dat scheelt ook al weer. Zoals El Rudo ook al schreef: paar uurtjes oefenen met een tweelijns vlieger scheelt ook al weer een hoop.

Succes!
Ocean-Limbo

Antwoord #14 Maart 07, 2010, 14:00:39
edit2Rapporteer  
Hi Zomerzonnetje,

Een aantal jaar geleden, toen ik jouw huidige leeftijd had, ben ik begonnen met kitesurfen.
Ik had geen surf ervaring maar was wel een redelijke voetballer en marathonloper

Omdat ik nogal ver van de kust woon en beginners-onvriendelijke kites gebruikte, duurde het leerproces vrij lang ....maar de aanhouder wint.

Momenteel ben ik zwaar verslaafd en heb ik mijn sleurhutje het hele jaar in Vrouwenpolder staan

Leeftijd is m.i. niet de issue maar fitheid...

Neem les, koop goed materiaal, houd vol ....

en geniet ervan .....
Ed.

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #15 Maart 07, 2010, 14:30:04
edit2Rapporteer  
je bent nog jong man..

http://www.youtube.com/watch?v=4ufqy9p8c94

83 jaar Joepie
gnijzink

Antwoord #16 Maart 07, 2010, 16:46:46
edit2Rapporteer  
je bent nog jong man..

83 jaar Joepie

Respect......................
Morres

Antwoord #17 Maart 08, 2010, 00:36:32
edit2Rapporteer  
Neem idd les, een MUST. zelf aanprutsen gaat je je materiaal of je lichamelijke staat zwaar aantasten. Bovendien leer je HEEL snel als je les neemt. Als je aan de kust wilt lessen, www.sky-fighters.nl is erg goedkoop en KNWV/NKV gecertificeerd. Andere goedkope is freeriderz, IKO gecertificeerde instructeurs, zie www.kitesurfles.net Geven allebei les op de friesche spots.

Verder zijn er nog legio scholen, prijzen lopen erg uiteen, net als de ervaringen daarmee.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.