Leading edge gescheurd

phille.g

Geen avatar

Berichten: 8
April 05, 2010, 19:56:13
edit2Rapporteer  
Fellow kiters,

Onlangs is m'n (oude) kite gescheurd en ik heb een reparatie-vraagje.

De situatie was als volgt:
De naad op de leading edge was een beetje dik aan het worden (de bladder wou er precies uitkomen). Dus ik naar de winkel m'n probleem uitgelegd aan de uitbater ( loser) ... die had er niet zo veel zin in denk ik (ik had de kite 2dehands gekocht, dus niet bij hem, misschien daarmee ...) en plakte er prompt een plakker op en zei "Zo, dat komt NOOIT meer los".
De plakker zag er degelijk uit en ik dacht (naief als ik was) "Ok, hij weet vast wel waar hij mee bezig is dus laat ik het zo proberen".
Je raad het al, de eerst volgende keer dat ik de kite opblies ... "KNAL!" een scheur van 80cm over de naad van de leading edge  Huh
Zie foto's ...

Ik heb ondertussen voor vervanging gezorgd, maar toch zou ik de kite graag opknappen.
Wat denken jullie, kan dit genaaid worden? Moet er en stuk stof over?
Heeft iemand iets gelijkaardigs meegemaakt?

Cheers!
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #1 April 05, 2010, 20:37:40
edit2Rapporteer  
Kan je gewoon laten repareren. Ik heb destijds hetzelfde gehad en opgestuurd naar kiterepair.nl. Ze hebben een stuk doek erop gezet en goed vastgenaaid.

Je kan ook zeilkapot.nl proberen. Met beide heb ik goede ervaringen. Als je de foto naar ze mailt, kunnen ze je wel een offerte geven.
 
Is de bladder van de LE niet kapot gegaan? Bij mij was hij dusdanig uitgerekt dat ik toch een nieuwe moest kopen. Dat was uiteindelijk duurder dan de reparatie van LE zelf.

Succes ermee!
phille.g

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #2 April 05, 2010, 20:47:21
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je reactie.
De bladder is niet kapot, maar waarschijnlijk wel uitgerekt. Hij zag er nogal ... euhm ... opgeblazen uit ...
Maar kan dat dan kwaad? Vormt dit nog een probleem als de LE goed is gerepareerd?

Is het doenbaar om die LE zelf opnieuw dicht te naaien? Kwestie van de kosten laag te houden ...
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #3 April 05, 2010, 21:33:32
edit2Rapporteer  
Je kan evt een stuk uit een oude bladder afknippen en om het uitgerekte stuk heen schuiven. Vervolgens aan twee kanten vastmaken met een stukje tear aid oid, zodat deze op zijn plek blijft zitten. Maar het zal wel een zwakke plek.

Zelf naaien van een kite heb ik  me nooit aan gewaagd.


phille.g

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #4 April 05, 2010, 22:10:35
edit2Rapporteer  
Is dit nodig dan (stukje oude bladder om uitgerekte stuk heen schuiven)? Zit de sterkte dan niet in de LE zelf?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 April 05, 2010, 22:23:41
edit2Rapporteer  
De uitgerekte bladder zal een flink stuk dunner geworden zijn en daardoor ook sneller lek gaan, als hij dat niet al is.

En het repareren van de LE zou ik alleen doen als je ervaring als zeilmaker hebt en daar ook de juiste naaimachines, garen en naalden voor hebt.
Met een simpel thuismachientje en/of naald en draad moet je er gewoon niet aan willen beginnen, grote kans dat je machientje niet eens door de meerdere lagen dacron heen komt en je met de verkeerde naald het doek kapot prikt waardoor je binnen de kortste tijd weer met een kapotte LE zit.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 06, 2010, 00:11:51
edit2Rapporteer  
Best Waroo uit 2006.Weggooien, geld niet waard, scheurt volgende keer ergens anders. waroo is sinds 2007 een stuk kwalitatiever.
Naish-Kiter

Berichten: 1513
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #7 April 06, 2010, 00:57:07
edit2Rapporteer  
De uitgerekte bladder zal een flink stuk dunner geworden zijn en daardoor ook sneller lek gaan, als hij dat niet al is.

En het repareren van de LE zou ik alleen doen als je ervaring als zeilmaker hebt en daar ook de juiste naaimachines, garen en naalden voor hebt.
Met een simpel thuismachientje en/of naald en draad moet je er gewoon niet aan willen beginnen, grote kans dat je machientje niet eens door de meerdere lagen dacron heen komt en je met de verkeerde naald het doek kapot prikt waardoor je binnen de kortste tijd weer met een kapotte LE zit.

evan ik heb al diverse kites gerepareerd ook leading edge.met de normale machine geen probleem om erdoor te komen dit ligt natuurlijk ook aan het vermogen van de machine die je heb.
zelf bouw ik ook 1 lijnsvliegers en ontwerp die en dan moet ik ook door diverse lagen dacronband  en das ook geen probleem.
keessie

Berichten: 260
Antwoord #8 April 06, 2010, 09:23:57
edit2Rapporteer  
Je zal voor een Leading edge reparatie sterker garen moeten gebruiken. Vaak kan dit dikker type garen niet door de onderspoel van een normale hobby-naaimachine. Een leading edge reparatie met standaardgaren heeft geen lang leven.


Kitesufferd

Berichten: 76
Antwoord #9 April 06, 2010, 09:39:53
edit2Rapporteer  
Ik heb zeer goede ervaringen met http://www.kitereparatie.nl. Je kunt ook eerst wat foto's opsturen ter taxatie. Suc6.
phille.g

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #10 April 06, 2010, 20:25:31
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties. Ik zoek eerst welke garen ik moet gebruiken en kijk dan of ze door de onderspoel kunnen...
OandO

Geen avatar

Berichten: 147
Antwoord #11 April 15, 2010, 16:39:14
edit2Rapporteer  
Ik heb diverse kites gerepareerd, en ook leading edges.

Ik gebruik voor de wat zwaarder belaste naden, Goldmann polyester nummer 100, is in alle kleuren te krijgen.

En kan met gewone huishoud naaimachine.


Suc6
phille.g

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #12 April 15, 2010, 19:27:25
edit2Rapporteer  
@OandO: Dat is interessante informatie!

Heb je er dan een stuk stof overgenaaid, of gewoon over de naad terug aan elkaar genaaid?
OandO

Geen avatar

Berichten: 147
Antwoord #13 April 15, 2010, 21:55:44
edit2Rapporteer  
Dat hangt een beetje van de naad af of ie verder nog heel is, desnoods een halve centimeter smaller stikken.
phille.g

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #14 April 17, 2010, 12:14:53
edit2Rapporteer  
DAT wou ik horen! Thanks!
lawalata

Geen avatar

Berichten: 32
Antwoord #15 Juni 08, 2010, 10:55:57
edit2Rapporteer  
super easy te fixen! Ik zou nylon garen gebruiken en zo te zien hoef je nog geen eens een extra stuk erop te naaien Wink
lawalata

Geen avatar

Berichten: 32
Antwoord #16 Juni 11, 2010, 15:05:14
edit2Rapporteer  
Polyester Wink
Jonas

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #17 Juni 23, 2010, 16:24:57
edit2Rapporteer  
Ik had twee weken geleden precies hetzelfde probleem, LE over grote lengte uitgescheurd, bladder was ook opengescheurd. Op zaterdag opgestuurd naar kitereparatie.nl, vijf dagen later kon ik er weer mee kiten. Netjes gerepareerd en niet duur.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #18 Juni 23, 2010, 16:33:56
edit2Rapporteer  
niet duur is geen prijs
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.