Kiten bij aanlandige wind

Saxo

Geen avatar

Berichten: 12
Augustus 08, 2010, 15:32:04
edit2Rapporteer  
IK ben beginnend kiter (kan al weg en weer varen zonder veel problemen) maar heb nog nooit met aanlandige wind gevaren.

Is het aangeraden om op het water te gaan met pal aanlandige wind? Gevaar van op strand getrokken te worden?

Jeroen89

Berichten: 201
Antwoord #1 Augustus 08, 2010, 15:48:20
edit2Rapporteer  
je geeft je eigen antwoord al.

verder is het gewoon ruk varen met pal aanlandige wind.
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #2 Augustus 08, 2010, 15:56:14
edit2Rapporteer  
Aanlandinge wind is goed te doen.
Test je safety systeem voordat je het water opgaat, er raak er vertrouwd mee.
Ken de vaarregels.
Ga niet varenbij harde wind als je het je het niet vertrouwd.
Loop eerst hoogte,of zoek een plaats waar het niet al te druk is zodat je genoeg ruimte hebt als er iets verkeerd gaat.
Mocht er dan iets gebeuren dan spoel je vanzelf weer aan land.
mocht een situatie ontstaan zijn die nét goed afliep dan doe je het dus fout.
Hou je hand bij de center safety als je het niet vertrouwd, zodat je direct aan je safety kan trekken.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #3 Augustus 08, 2010, 16:04:55
edit2Rapporteer  
Saxo!

"kan al weg en weer varen zonder veel problemen"

In deze zin zit misschien je probleem al!

Zonder VEEL  problemen......  ThumpDown
Als deze weinige problemen voortkomen uit kitecontrole zeg ik "nog niet doen"

Ga met vertrouwen het water op, anders op de kant blijven...

veel suc 6
ash

Berichten: 256
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #4 Augustus 08, 2010, 16:09:50
edit2Rapporteer  
HDFrank, Dat is goed opgemerkt en met die uitspraak sluit ik me aan.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #5 Augustus 08, 2010, 16:10:05
edit2Rapporteer  
Heerlijk, aanlandige wind.

als er iets fout gaat hoef je niet te vrezen dat je afdrijft en verzuipt, enkel dat je een been breekt als je op t strand klapt.

Nee, even serieus, kiten kan prima met aanlandige wind, zoek wat ruimte, zit niemand anders in de weg, blijf op je omgeving letten, want iedereen kite binnen dezelfde route heen en weer en houd het veilig.
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #6 Augustus 08, 2010, 16:12:27
edit2Rapporteer  
Ga het gewoon eerst even proberen bij een spot waar je een eind kan lopen. Loop dan zo ver mogelijk naar achteren en ga kiten. Mocht het dan mis gaan, val je in het water en kan er weinig gebeuren. Houd alsjeblieft wel rekening met andere kiters die daar ook varen ListenToMe ListenToMe.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 Augustus 08, 2010, 16:32:25
edit2Rapporteer  
aanlandige wind heeft voor en nadelen.
Ook is het per locatie / de plek waar je gaat kiten,  heel verschillend.
Op veel binnenwater locaties heb je aan land weinig ruimte. Gaat het fout bij het starten of landen heb je meteen een probleem. Aan het strand / op zee heb je dan minder problemen. 


Op het binnenwater kun je vaak een flink stuk het water inlopen. Aan zee kun je dit in het algemeen wel vergeten. Ga je dus op zee met aanlandige / onshore wind je dingetje doen moet je wel goed hoogte kunnen varen.

Op zee zie je met aanlandige wind vaak een hele zwerm beginners ( die niet kunnen varen / geen hoogte kunnen houden) voor in de waterlijn staan. Dit geeft dan weer een woud van vliegers op 12 uur waardoor je niet lekker in de branding heen en weer kunt rossen. ook hier moet je dus goed hoogte kunnen lopen.

Vooral bij gasten die graag hun tricks vlak voor de kant doen zie je bij onshorewind hier en daar nog wel eens iemand met z'n bakkes het strand opknallen. Met onshore wind sta je met een vlaagje al snel met je hele spul op de kant. Afstand dus.

Voordeel van onshore wind: heb je materiaal pech / boardje kwijt? De meeste zooi spoelt direct aan. ( inclusief jezelf  Tongue )
El Banditos

Berichten: 955
Antwoord #8 Augustus 08, 2010, 18:44:32
edit2Rapporteer  
Ik vaar altijd op het strand/zee, en moet zeggen ik vind pal aanlandige wind veel fijner dat side shore.

Waar je wel op moet letten en moet kunnen bij vol aanlandig is snel kunnen starten en wegvaren, anders kan het wel eens lastig zijn op momenten dat het hoog tij is en dus wat dieper aan de kant met golven. Dan lig je voor je het weet weer op het strand. Dat is een kwestie van oefenen, en daar leer je van.

Weet idd wel je safety te vinden en weet ook dat deze werkt, mocht het nodig zijn.

Om verder in het kort antwoord te geven op je vraag of het kan, JA het kan. Maar heeft zoals eerder gezegd voor en nadelen. En het is ook erg afhankelijk van de persoon, de een vind het niks en de ander zoals ik vind het heerlijk
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #9 Augustus 09, 2010, 10:26:24
edit2Rapporteer  
Zoals reeds gesteld: kiten bij aanlandige wind is geen probleem als je hoogte kunt houden om snel van de kant weg te komen!

Pas wel op met de spot omstandigheden: Als er obstsakels aan de kant zijn kunnen deze de wind en wind kracht beinvloeden: bijvoorbeeld een als je op een strand start met een hoog duin achter je, dan zal de aanlandige wind omhoog gedrukt worden, over het duin heen, deze stijgwind kan gevaarlijk zijn, je kunt dan makkelijk gelift worden met de kite als je hem start.
 Zelfde geldt voor bomen, rotsen of flatgebouwen.

Dus bij aanlandige wind niet alleen op de condities op het water letten maar check ook hoe eea er net achter het strand uitziet!

Na het starten de kite laag houden, en snel et water in, dan heeft de wind minder grip op je kite als er een rare vlaag komt, je kite produceert minder kracht en je junt je kite sneller op het water droppen als je problemen hebt.
laatste geld vlgs mij overigens in alle situaties, ik hou altind mijn kite laag bij de grond/water als ik start, dat is gewon veiliger.

Suc6

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.