Hoppaaaa, golfsurfbord gekocht --> ombouwen naar kitesurfboard

matta

Berichten: 195
Mei 09, 2011, 21:52:50
edit2Rapporteer  
Geachte Dames en Heren  YeSS

Ik ben Maarten, en het lijkt mij leuk om zelf een golfsurfboardje te klussen omdat ik ze nieuw vrij prijzig vind. Het boardje is van PU/Polyester met enkele deukjes in het bovendek... Wat we nu hebben:











Allereerst mijn vraag: Is dit een goed formaat boardje om mee te golfsurfen? (niet dat ik er straks geld in stop en het als een baksteen vaart)  Grin

Wat ik eraan moet doen:
- board strak maken
- verstevigen met polyester hars en glasvezelmatten
- inserts maken voor straps
- Straps bestellen
- vinnen bestellen
- wax kopen
- voetpad aanschaffen en plakken

Dan nu de vragen:
- Hoe maak ik het board mooi strak? Het lijkt nu wel een golfbal... Opschuren tot de kern en dan opnieuw met hars etc. bewerken? Of ruw maken en dan hars erover tot deze strak is?
- hoeveel polyester-hars en wat voor glasvezelmatten heb ik nodig? Ik ben +/- 70-75 kg.
- waar kan ik mijn inserts vandaan halen?
- waar kan ik een voetpad + straps vandaan halen?
- En kan ik het board een mooi kleurtje geven? Of net zoals in de laatste acces een bamboe fineer eroverheen? Of moet het board dan vacuüm getrokken worden?

Muchos gracias!

Maarten
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 Mei 09, 2011, 22:09:09
edit2Rapporteer  
Ik neem aan dat je er een kite golfsurfboard van wilt maken, en niet een boardje om zelf met de handen een golf in te peddelen?

Voor de rest heel erg veel werk om hier wat moois van te maken. Oplappen misschien een beter idee.

Maar een ding is zeker, zonder versterking trap je hem met je kite zo aan gort!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 Mei 09, 2011, 22:26:57
edit2Rapporteer  
erg groot, teveel werk en het is polyester. finlayout is wss ook niet optimaal..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Mei 09, 2011, 22:31:29
edit2Rapporteer  
6"3 zou best goed kunnen met zijn gewicht.
Enne, waar zie jij de vinnen dan? Zie ik iets over het hoofd? Ik vermoed een thruster set-up (3 vinnen), en dat is prima.

Maar helemaal mee eens, Polyester is een gedoe. Zou er gewoon een paar matten over het dek heen lamineren, met desnoods een sheet bamboe eronder. Oplappen, niet kaal maken. Kun je net zo goed zelf een blank zo shapen.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #4 Mei 10, 2011, 09:39:04
edit2Rapporteer  
Vergeet dit 'project':
a. Een golfsurfboard is van polyester, dit is redelijk zacht dus bubbels krijg je altijd bij een surfboard. Polyester afschuren kun je vergeten, plamuren ook, gewoon de bulten accepteren.
b. Een golfsurfboard is niet sterk genoeg om sprongen te overleven. Je zult bij de eerste sprongen met jevoeten door ht dek heen gaan, en wellicht breek je je board (alhoewel het board een stringer heeft). Dus alleen als be strapless wilt varen, dus echt golfrijden, onder sprongen kun je dit board gebruiken.
c. voor het varen met straps op de noordzee is dit een vri groot board, 6'3" is 1.87m, op de korte steile noordzee golven een vrij groot board.

Ik zou dit board gewoon als golfsufboard houden voor als er geen wind staat, en het niet verprutsen met inserts, verstevigingen en plamuur!
matta

Berichten: 195
Antwoord #5 Mei 10, 2011, 10:13:12
edit2Rapporteer  
Ik ben nog een beginner wat golfsurfen betreft, dus een relatief groot board vind ik geen probleem. Dan kan ik het board ook nog een keer gebruiken als het weinig waait met een grote kite of als het niet waait proberen te golfsurfen  Grin

Er zit inderdaad een thruster set-up op. De vinnen heb ik nog niet. Een simpel setje vinnen van +/- 20 euro is genoeg lijkt mij?

Kan ik het beste eerst een laag polyester-hars op het board leggen om het board strak te krijgen?

En daarna 1 laag aan de bovenzijde (160gr?) glasvezeldoek of kan ik beter keper gebruiken? Natuurlijk een 2e laag onder de voetbanden voor de stevigheid....

Is het verstandig om ook op de onderzijde een glasvezelmat te leggen voor de stevigheid?

@mbetz, tnx voor je reactie! De bulten laat ik er dan lekker in zitten, dat is jammer. Springen was ik toch al niet van plan met dit board.

Tnx allemaal!  Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Mei 10, 2011, 11:21:02
edit2Rapporteer  
je kan op polyester wel plamuren nl met polyesterplamuur, maar de bulten zullen blijven komen. Eerst enorm ontvetten en flink opschuren. Polyester voor handlamineren bevat vaak parafine om de huid dicht te maken (het monostyreen verdampt tijdens het werk, maar is wel nodig voor de polymerisatie van de hars), dit is slecht om op te hechten.
Wat je hebt is een afgetrapt board, met plamuur er op een afgetrapte smacker.
Tip van El Rudo: niets meer aan doen, lekker oefenen met golfsurfen, is wel een beetje kort om het mee te leren.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 Mei 10, 2011, 12:20:54
edit2Rapporteer  
Ik zou hem
-waxen
-tel nummer erop zetten
En je hebt een heerlijk plankje om mee te klooien, straps heb je niet nodig, en 6'3'' is naar mijn mening een perfecte maat om mee te kiten.. alleen voor golfsurfen zelf, in Nederland, is hij wel erg klein..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Mei 10, 2011, 21:10:26
edit2Rapporteer  
Ik zou hem
-waxen
-tel nummer erop zetten
En je hebt een heerlijk plankje om mee te klooien, straps heb je niet nodig, en 6'3'' is naar mijn mening een perfecte maat om mee te kiten..

Precies, strapless is dat een goede maat. Mijn 5'8" is eigenlijk te klein voor mijn 75kg bijvoorbeeld. 6'0" t/m 6'4" zijn prima strapless te varen.

Toch zal hij zeer snel beschadigen onder de druk van je hielen die de kite er extra op uitoefend. Versterken kan echt geen kwaad, of gewoon voor een paar honderd euries een tweedehands kitewaveboard op de kop tikken. Ben je in een keer klaar!
matta

Berichten: 195
Antwoord #9 Mei 10, 2011, 21:44:50
edit2Rapporteer  
Ik zou hem
-waxen
-tel nummer erop zetten
En je hebt een heerlijk plankje om mee te klooien, straps heb je niet nodig, en 6'3'' is naar mijn mening een perfecte maat om mee te kiten..

Precies, strapless is dat een goede maat. Mijn 5'8" is eigenlijk te klein voor mijn 75kg bijvoorbeeld. 6'0" t/m 6'4" zijn prima strapless te varen.

Toch zal hij zeer snel beschadigen onder de druk van je hielen die de kite er extra op uitoefend. Versterken kan echt geen kwaad, of gewoon voor een paar honderd euries een tweedehands kitewaveboard op de kop tikken. Ben je in een keer klaar!

Ach, student en je wilt wat..... Als ik geen waveboard kan vinden voor +/- 250 euro, ga ik eind deze week beginnen met het versterken van het board, dat is sowieso nodig Smiley En zo duur is het niet om met dit boardje door te gaan! Straps en pads heb ik nog niet nodig, inserts ga ik er wel in zetten voor het geval dat ik dat wil proberen.

Maar nu heeft nog niemand antwoord gegeven op mijn vraag:
- Hoeveel grams glasvezeldoek heb ik nodig? En welk doek is het beste? En hoeveel lagen kan ik het beste doen?
- Op de boven én onderzijde glasvezeldoek?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Mei 10, 2011, 21:52:30
edit2Rapporteer  
Over hoe surfboardjes gemaakt worden is best veel te vinden op het net. Check de foto sequence die laatst in acccess stond, en in z'n geheel hier te vinden is:

http://www.kitesurfboard.nl/boards/custom.php

Ik zou die inserts lekker laten, en je puur toeleggen op het versterken van het board. En geef er niet teveel aan uit. Voor 300,- moet je best een prima overjarig modelletje kunnen vinden.

Over hoeveel grams kan ik je niet adviseren.
Wel de plek, en dat is bovenop.

Ga dan naar een surfshop en koop basewax en tropical wax (blijft langer zitten in ons koude water dan de col die je voor kiteloos golfsurfen zou gebruiken.
slayer1965

Berichten: 90
Antwoord #11 Mei 19, 2011, 08:58:15
edit2Rapporteer  
Hallo Maarten,

Ik ben zelf ook een kitesurfboard aan het bouwen en ga zelf 3 lagen keeperweefsel 160 boven , en 2 lagen keperweefsel 160 onder gebruiken. Dat is een vrij veel gebruikte toepassing heb ik het idee.
Wel gebruik ik epoxyhars ipv polyestherhars ivm met mijn kern die bestaat uit XPS schuim.

Met Vriendelijk groet

Rob Visser
matta

Berichten: 195
Antwoord #12 Juni 07, 2011, 14:14:16
edit2Rapporteer  
Dames en heren,

Ik heb het board verkocht.
Dit omdat ik voor ongeveer 200 euro + veel tijd pas klaar was was en een epoxy surfboard te koop is voor +/- 250 euro en ready to surf is. De benodigde factor tijd heb ik helaas niet in overvloed beschikbaar op dit moment, dus het zit er even niet in.

Tnx voor alle tips en tot op het water!

Groetjes,
Maarten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.