Kiten als zwaargewicht

Nickje

Berichten: 98
April 27, 2012, 19:24:21
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal,

Omdat ik zelf een zwaargewicht ben, 125kg, vroeg ik mij zo eens af, puur uit nieuwsgierigheid, wat nou de maximale ballast van een kite, bar en bijbehorende componenten in het algemeen is (ik snap dat dit alles per kite en bar verschilt). Maar even globaal gezien.

Ik kite nu zo'n twee jaar zonder problemen met mijn materiaal, afgezien van een geknakte chickenloop dan



Lude

Berichten: 1420
Antwoord #1 April 27, 2012, 20:07:54
edit2Rapporteer  
Op mijn chickenloop safety systeem stond bij mijn vorige set 'max weight 90kg'. Zelf zit ik daar iets boven. Er wordt altijd een grote veiligheids-factor gebruikt.. maar wat precies de waardes zijn is denk ik gokken
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #2 April 27, 2012, 20:23:50
edit2Rapporteer  
 Roll Eyes

Nickje

Berichten: 98
Antwoord #3 April 27, 2012, 20:44:55
edit2Rapporteer  
Ja er zal idd wek een ruime marge zijn... Minn chickenloop is getest tot 350 kilo, zit ik nog niet aan haha!! Vraag me wel af hoe het zit met lijnen enzo.. Zijn ook getest tot 275 per lijn... Maar goed, das maximaal natuurlijk incl impact e.d.

Haha die foto's, dan valt het bij mij nog mee Smiley)
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #4 April 28, 2012, 03:15:36
edit2Rapporteer  
Als jij omhoog getrokken word is de trekkracht vast niet al te weinig op het "explosieve" moment.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 April 28, 2012, 08:16:29
edit2Rapporteer  
Er is nogal wat verschil ik kwaliteit in lijnen. (coating, manier van vlechten) En het hangt idd ook sterk af wat je mee doet. Dus dat is niet 1,2,3 te zeggen.
Er zijn zelfs lijnen van 880 kg. En wellicht nog wel meer.
Nickje

Berichten: 98
Antwoord #6 April 28, 2012, 09:34:45
edit2Rapporteer  
@geronimo, dit zou toch geen problemen moeten opleveren?

@mvbtje, ja idd, hangt natuurlijk ook af van het.soort lijnen...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #7 April 28, 2012, 10:01:16
edit2Rapporteer  
Goed onderwerp! Ik ben zelf ontwerper van chickenloops en barren voor een kite merk, en we nemen een zeer ruime marge voor de "power train", dus vanaf de stiksels in de vlieger tot de stiksels in de trapeze met alles er tussen in. De moeilijkste punten zijn koppelingen tussen hardware en lijnen, en slijtage, er van uitgaande dat de losse onderdelen ruim gespecificeerd zijn. We gaan uit van minstens 500kgf voor iedere schakel. Ontzettend sterke lijnen (350kg+) voegen - op een directer gevoel wegens minder rek - niks toe, 250+ is genoeg als je ze niet teveel laat slijten.
Ik (@98kg) merk zelf dat ik veel meer slijtage heb dan lichtere gasten, dat klopt ook wel want in de berekeningen versnellingen zit een kwadraat verwerkt, en in hele abrupte belastingen zelfs een derde macht. Nu is het wel zo dat het hele systeem behoorlijk elastisch is dus echte schokken worden redelijk uitgedempt door vervorming in de kite en ietsje rek in de lijnen.
Ik kan je adviseren je gear regelmatig te inspecteren op slijtage en functie, let daarbij op stiksels in je trapeze, de lus van je chickenloop, depowerkoord, trim systeem, knopen om ringen, alle sleeves (om de lusjes in je lijnen), katrollen en lijnen die daar in lopen, en de aanhechtingspunten op je vlieger.
Nickje

Berichten: 98
Antwoord #8 April 28, 2012, 18:00:00
edit2Rapporteer  
Aha, thanks El Rudo voor de info!! Goed te weten dat de systemen ook berekend zijn op de wat zwaardere onder ons Smiley

Ik controleer idd mijn gear regelmatig op slijtage, zeker op de "zwakke punten". Zowiezo elke keer voor ik het water opga!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.