In 6 knopen kunnen sommige ook iets van 18knopen varen ofso, dat is al 3 keer de windsnelheid. Hoorde dat is een keer bij een filmpje en dat geloof ik ook best. Dat doen ze dan op een raceboard.
America's cup maakt wel een ontwikkeling door ja. Ik ben in naples gaan kijken was echt een spectacle wat een event!, toen helaas nog met de AC45's
Voor beneden de 20 knopen heb ik gelukkig nog mn good old tornado, als je die alleen vaart +spi is bijna 50 sqm nu nog foils, Ik betrap me er wel op dat ik steeds vaker kite dan zeil...
Leuk clipie va een race tussen kites, cats en skiffs en de winaar was...... een kite
Hoe hard waait het in Luderitz als ze voor de wereldrecords gaan? Ik neem ff aan dat ze ook daar harder gaan dan de wind. 60kn wind lijkt me wat stevig namelijk.
Met een foilboard heeft Nicolas Caillou van Zeeko kiteboatding al bijna 3x gehaald. Nu op.gsm, maar zal het thuis ff opzoeken.
Wel is het zo dat hoe harder het waait hoe lager de windsnelheid/vaarsnelheid op halve windse koersen wordt. Er is nog veel winst te behalen dus in de toekomst. Op Luderitz volgens mij rond de 35kn volgens mij
klopt allemaal, maar deze boot is voor wedstrijden met meerdere rakken ontwikkeld, net als een course race board. Dus op kruisen, afkruisen, en alle koersen daar tussen in. Het gaat er niet om dat kiten per se sneller is. Deze cat is een complete doorbraak op het gebied van wedstrijd zeilen, en ik vind het een geweldig spektakel! Lüderitz is waar aan binnenkort, ik zag alleen dat die dikbil Douglas niet meedoet. Moet ie niet z'n record verdedigen?
« Laatste verandering: September 08, 2012, 11:01:02 door El Rudo »