Waterstart vs snowboarden. Helpt dat elkaar?

Patrick1982

Berichten: 51
September 10, 2012, 17:12:54
edit2Rapporteer  
Hej

Ik heb nu een flink aantal uren kiteles gehad maar de waterstart gaat zo moeilijk bij mij:-(.
Gelukkig weet ik wat mijn probleem is en ik fout doe waardoor ik er tijden komende lessen (zal niet heel veel meer zijn ben ik bang) aan kan werken.

Nu is het ook nog zo dat als het waait ik moet werken en als ik vrij ben de wind vaak niet gunstig is.

Nu kan ik natuurlijk wakeboarden en (indoor)snowboarden, zeker komende periode is snowboarden gunstig.

Nu mijn vraag:;
Aangezien wat lastig gaat, het board gevoel nog niet optimaal is zou het dan voor mijn waterstar niet handig zijn om dit najaar veel te snowboarden?

Of sta je bij snowboarden totaal anders op je board?

Thanx alvast voor de info en eventuele tips.
DennisG

Berichten: 56
Antwoord #1 September 10, 2012, 17:21:29
edit2Rapporteer  
Boardgevoel is altijd goed om te hebben als je start. Er is alleen wel een belangrijk verschil tussen snowboarden en kiteboarden en dat is dat je bij snowboarden veel meer op je voorste voet staat. Snowboarders worden in het begin vaak wat eerder over hun boardje heen getrokken.

Je kan natuurlijk ook gaan wakeboarden met je kiteboardje. Dan voel je je boardje beter aan.

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #2 September 10, 2012, 19:18:22
edit2Rapporteer  
Dit vond ik destijds zelf een handig filmpje bij het leren van de waterstart.


http://www.youtube.com/watch?v=4_wIGPAkj1I


Verder komt het gewoon neer op oefenen en nog eens oefenen. Zoek wel een rustige spot op met weinig golven. Dat scheelt enorm veel in de progressie die je kunt maken. Want als je constant op anderen moet letten terwijl je in het begin vooral op de kite aan het letten bent is dat niet relaxte oefenen. Ook veel stroming en golven bemoeilijken het leerproces.


Wat betreft het snowboarden. Het zal zeker wel iets schelen, maar ook weer niet zo heel veel is mijn gedachte. Vrienden van mij die veel snowboardervaring hadden hebben het zeker niet sneller geleerd dan ik. Het is vooral de kite controle in het begin dat het lastigste is.

Je kunt overigens zeker tot half oktober nog wel oefenen in de zee. Zo snel loopt de temperatuur niet terug van het water.
Daarna zou je in de winter bijvoorbeeld wat met een trainer kite kunnen oefenen op het strand. Veel oefenen met een kleine snelle kite scheelt enorm veel. Je zult daar meer aan hebben dan snowboardles te nemen.

SnaaK

Berichten: 137
Antwoord #3 September 11, 2012, 16:32:48
edit2Rapporteer  
Board gevoel is altijd goed.

Maar kitesurfen = 75% kitegevoel en 25% boardgevoel

En vooral de waterstart komt vanuit je kite.

Lekker deze winter gaan powerkiten dus mocht je het niet voor die tijd onder de knie hebben.
Merijnhe

Berichten: 263
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #4 September 11, 2012, 18:40:28
edit2Rapporteer  
Lekker het water op om te oefenen zodra je maar kunt is het belangrijkste advies dat ik je kan geven, het heeft bij mij ook best wel lang geduurd.

Check ook even of je wel het juiste board hebt. Een verkeerd (met name te klein of smal) board maakt het in het begin extra lastig.

En kijk of je in de winter niet eens met je snowboard en kite de sneeuw in kan. Omdat je bij snowkiten geen waterstart hoeft te maken (je kunt ten slotte niet zinken) kun je met snowkiten erg veel leren en is het natuurlijk gewoon erg leuk.  Dit kan zodra er voldoende sneeuw ligt in NL, als er op de meren ook nog ijs ligt dan gaat het nog beter, check dit voor een van mijn filmpjes van afgelopen winter in NL
http://vimeo.com/36422133

en anders naar één van de snowkite spots in Duitsland of helemaal ultiem Noorwegen :-) Hou voor Noorwegen Versus kiteschool in Scheveningen in de gaten:
https://www.facebook.com/pages/Versus-Kiteboarding/160436250644951?ref=ts
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #5 September 13, 2012, 08:31:39
edit2Rapporteer  
Beste Patrick,

Bekijk het filmpje goed, het wordt niet genoemd!
Maar op het moment van de waterstart strek je je voorste been naar de kite toe....

Start naar links, linker been uitstrekken en board iets naar je kite brengen,
gewicht op achterste been(rechter)  (9-12 sec in het filmpje)

Start naar rechts. rechterbeen uitstrekken en board insturen.
Gewicht op achterste linkerbeen, door knie te buigen en billen boven je enkel te houden.
(1.09 - 1.13 in filmpje)

Suc7
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 September 13, 2012, 09:08:33
edit2Rapporteer  
Snowboarders drukken op hun voorstebeen bij kiten sta je meer op je achterste been.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #7 September 13, 2012, 09:40:04
edit2Rapporteer  
Voor waterstart maakt het m.i. niets uit. Voor wavekiting wel. Voelt ongeveer hetzelfde. Meer druk op je voorste voet bij carves...
JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #8 September 13, 2012, 13:56:36
edit2Rapporteer  
Snowboarders drukken op hun voorstebeen bij kiten sta je meer op je achterste been.

Moet zeggen dat ik bij mijn eerste keer wakeboarden erg veel aan mijn snowboardervaring had. Maar dan niet het snowboarden dat je op de piste doet.. Oftewel: Oefenen in de winter door vooral veel offpiste te gaan! Grin

En oefenen inderdaad. Ik had nog geen meter gevaren na mijn eerste les (telkens net te weinig wind) en ben daarna eerst nog eens gaan bodydraggen om vervolgens op vlak water te gaan oefenen met starten. En sinds gisteren lukt de transitie eindelijk YeSS
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.