Welke maat voor kite en board als beginner

marliesje

Berichten: 76
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #50 September 24, 2013, 22:07:50
edit2Rapporteer  
ok 6-9 of 7-10?

(pfff weer wat om over te moeten beslissen) Wink  Shocked
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #51 September 24, 2013, 22:09:44
edit2Rapporteer  
jups, is veel beter om niet teveel overlap te hebben, ik zou 7-10 gaan moest ik van jou zijn Wink
marliesje

Berichten: 76
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #52 September 24, 2013, 22:12:04
edit2Rapporteer  
omdat je in t begin toch niet in al te harde windsn oefent denk ik?
wasbeer

Berichten: 432
Antwoord #53 September 24, 2013, 22:16:25
edit2Rapporteer  
Klopt Wink
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #54 September 24, 2013, 22:36:12
edit2Rapporteer  
Een 6 is weer bizar snel natuurlijk...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #55 September 24, 2013, 22:55:33
edit2Rapporteer  
Heb eens een Jeckyll 12m(? nouja een knoop of 15) 2012 getest en was er eigenlijk niet zo heel erg over te spreken. Vond het maar een traag sturend ding. Kwalitatief vond ik het ook niet zo bijzonder.

Een 9m Hatch zal niet traag zijn natuurlijk, maar ik zou gewoon eens wat aanbiedingen in de gaten houden. Blijkt die Gaastra voordelig te zijn zou ik het gewoon doen.



euh, jekyll is een van de snelste kites die er is. vanaf  2013 is wel veel heel anders geworden, maar op gebied van snelheid is de hatch de traagste kite. In 15knopen testen is natuurlijk ook niet ideaal maargoed, ik heb eventueel nog een 10,5jekyll 2013, nieuwstaat.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #56 September 24, 2013, 23:02:33
edit2Rapporteer  
Heb eens een Jeckyll 12m(? nouja een knoop of 15) 2012 getest en was er eigenlijk niet zo heel erg over te spreken. Vond het maar een traag sturend ding. Kwalitatief vond ik het ook niet zo bijzonder.

Een 9m Hatch zal niet traag zijn natuurlijk, maar ik zou gewoon eens wat aanbiedingen in de gaten houden. Blijkt die Gaastra voordelig te zijn zou ik het gewoon doen.



euh, jekyll is een van de snelste kites die er is. vanaf  2013 is wel veel heel anders geworden, maar op gebied van snelheid is de hatch de traagste kite. In 15knopen testen is natuurlijk ook niet ideaal maargoed, ik heb eventueel nog een 10,5jekyll 2013, nieuwstaat.

Ik had het ook specifiek over stuursnelheid.

Of anders was het de Hatch, kan ook. Ik vond het in ieder geval een traag ding.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #57 September 25, 2013, 00:34:50
edit2Rapporteer  
Marlies, met 60 kg zou ik voor een 9-6 combo gaan. (mn vriendin vaarde 9-7 park tot voor kort en woog 68kg) En dan zeg ik het maar nog één keer en het verbaasd me dan ook niet dat er mensen die zichzelf Kite Guru durven te noemen weer over mijn mening zich zullen verslikken op een jodenkoek met een slok kokend hete koffie in den mond: Maar met een Naish Park grijp je nooit mis! Tenzij je Ruben, Kevin, Aron, Jesse, Shawn enz... Ambities hebt. De park is gewoon een Kite waar je alle kanten mee op kan van beginner tot Pro... Ook met deze Kite kun je wereldkampioen worden en dat bewees Jalou afgelopen seizoen nog. De kwaliteit van het materiaal is ook gewoon top.  Kun je niet  met deze Kite varen, dan zou ik weer even een lesje of wat nemen of een andere hobby zoeken Grin
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #58 September 25, 2013, 06:15:24
edit2Rapporteer  
Ik heb  zelf park 7m die van jalou is geweest. Moet alleen eens de stuurlijnen langer maken  back stolde heel snel nu
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #59 September 25, 2013, 06:42:12
edit2Rapporteer  
Ik heb  zelf park 7m die van jalou is geweest. Moet alleen eens de stuurlijnen langer maken  back stolde heel snel nu

Bekend voorkomend probleem, eenvoudig op te lossen maar voor een beginner is vervelend en wat lastiger.
marliesje

Berichten: 76
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #60 September 25, 2013, 08:04:05
edit2Rapporteer  
Het verbaast me toch dat als je zwaarder bent je met een 7-9 toe kan voor de overlap
en lichter adviseer je dan 7-10, dat zou toch andersom moeten zijn?
hoe lichter hoe dichter de maten op elkaar?
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #61 September 25, 2013, 08:52:35
edit2Rapporteer  
Een 10-7 combi lijkt mij meer geschikt voor 75 kg plus. Ik zou, net als eagle-jan ook zei, bij 60 kg een 9-6 combi nemen. Het uitgangspunt is meestal 3 meter tussen je grootste en kleinste maat. 2 meter geeft te veel overlap. Of je nu 100kg of 50 kg weegt, maakt voor de overlap niet zo heel veel uit. Als je zwaarder bent schuift het windbereik alleen op. Bij 4 meter er tussen heb je meestal een gat tussen je grootste en kleinste kite. Dat wil je liever ook niet.

Welk merk te kiezen? Ik zou gaan voor een quiver dat geen aanslag is op je budget. Als beginner kan je de vliegeigenschappen van een kite toch nog niet beoordelen. Ook heb je nog geen idee wat jouw voorkeur of stijl wordt. Daarvoor moet je eerst leren kiten. Daarna zal je realtief snel (1 a 2 jaar) een set willen die beter aansluit bij je voorkeur of skills.
marliesje

Berichten: 76
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #62 September 25, 2013, 09:57:44
edit2Rapporteer  
hoi,

ik wil niet na 1 jaar een nieuwe set aanschaffen, vind ik eerlijk gezegd zonde van mn geld Wink
moet er hard voor werken. Vliegercontrole heb ik goed onder de knie hoor ik van de leraar,z al wel komen
door de jaartjes kitebuggien? tis vooral board controle in het water en het nieuwe soort vlieger waar ik aan moet wennen (en de bar natuurlijk ipv handles), dus wil wel iets all rounds, waar ik langer mee kan doen, snap je?  stijl: simpel... lekker cruisen Smiley misschien n klein sprongetje tzt (wil je stiekem toch eens proberen natuurlijk) maar geen wild gedoe, gewoon lekker chill varen Smiley

heb nog wel n klein ander vraagje..aansluitend op de "overlap discussie" Wink...
. als je je vliegers liever redelijk  full power vliegt is een kleinere overlap dan wel aan te raden? (7-9?) of heeft dat er niks mee te maken?




Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #63 September 25, 2013, 13:29:50
edit2Rapporteer  
10-7 kan prima met 60 kilo. Die 10 kan je dan houden tot een knoop of 20 zeker en geeft je net iets meer low-end op matige dagen.

Voor 75 kilo zou ik al naar een 11 of 12 gaan.

hoi,

ik wil niet na 1 jaar een nieuwe set aanschaffen, vind ik eerlijk gezegd zonde van mn geld Wink
moet er hard voor werken. Vliegercontrole heb ik goed onder de knie hoor ik van de leraar,z al wel komen
door de jaartjes kitebuggien? tis vooral board controle in het water en het nieuwe soort vlieger waar ik aan moet wennen (en de bar natuurlijk ipv handles), dus wil wel iets all rounds, waar ik langer mee kan doen, snap je?  stijl: simpel... lekker cruisen Smiley misschien n klein sprongetje tzt (wil je stiekem toch eens proberen natuurlijk) maar geen wild gedoe, gewoon lekker chill varen Smiley

heb nog wel n klein ander vraagje..aansluitend op de "overlap discussie" Wink...
. als je je vliegers liever redelijk  full power vliegt is een kleinere overlap dan wel aan te raden? (7-9?) of heeft dat er niks mee te maken?

Beetje varen en soms een sprongetje....jaja dat zeggen ze allemaal  Roll Eyes Totdat je merkt dat je wel heel graag hoge sprongen maakt, of dat je het wel erg leuk vindt in de golven, of toch eens dat uithaken wil proberen  Grin

Maar met een allround set kan je zeker het eerste jaar goed op weg.

Als je full power wil blijven varen wordt je overlap sowieso kleiner. Bij een quiver overlap wordt het gehele windbereik van een kite meegenomen, dus ook volledig gedepowered. Maar waarom zou je perse full power willen blijven? De meeste kites zijn gedepowered nog goed te vliegen tot op zekere hoogte (volledig gedepowered worden ze traag en onresponsief, maar dan heb je normaal gesproken toch al de kleinere maat gepakt)
pvd

Berichten: 19
Antwoord #64 September 29, 2013, 09:39:04
edit2Rapporteer  
Ahoi,
hoop info in deze topic mbt aanschaf beginners spul.
Ik heb een mooie plank op het oog die normaliter vrij prijzig is, maar kan hem via een kennis voor een leuk prijsje mee nemen, maar twijfel of het model / formaat handig is voor een beginner / lichtgewicht.

Gaat om een Spleene Session High Tech 2012 van 141 x 43

Ik zelf weeg ~60 en ben 178 hoog.

De prijs waarvoor ik m' mee kan nemen is echt een lachertje, maar als ik er niks aan heb schiet dat natuurlijk niet op ;-) Het formaat plank is misschien wat aan de grote kant, dus vandaar de vraag; kan dit nog net, of is dit gewoon niet slim?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #65 September 29, 2013, 13:30:07
edit2Rapporteer  
Leuk board voor weinig wind, maar als je wil freestylen met jou gewicht is deze veel te groot
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #66 September 29, 2013, 14:14:29
edit2Rapporteer  
Zou een 130 nemen. Als het echt heel goedkoop is kun je em kopen voor de dagen met minder wind. Om te leren is het natuurlijk ook handig om een grote plank te hebben maar je bent er dan sneller op uitgekeken. Je kunt em natuurlijk altijd weer verkopen met misschien nog wel wat winst als je em nu goedkoop op de kop kunt tikken.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #67 Oktober 01, 2013, 13:31:42
edit2Rapporteer  
Hoi Marlies, ik heb je in het begin van dit topic een PM gestuurd over de 9m gaastra jekyll van mijn vriendin, deze staat nog steeds te koop voor een zacht prijsje (300 euro voor 2010 jeykll aangeschaft in 2011 incl. bar). Zij weegt ook 60kg en kan daar mee varen wanneer mannen met 12-14m kites varen. Sowieso dus niet groter gaan dan een 9, daarnaast of je nou een 7 of een 6 er bij neemt, dat is persoonlijk, de overlap van een 7 is wel lekker omdat je die dan eerder kan pakken en in het begin ga je toch niet in stormcondities kiten dus is een 6m niet nodig.

Mocht je het geld hebben en er voor over hebben kan je altijd nieuw kopen maar 2e hands als eerste kite is echt niet verkeerd, mocht het stuk gaan is dat ook niet zo'n drama als bij een gloednieuwe kite.

Verder zag ik dacht ik op marktplaats nog een 7m jekyll 2010 kite only staan voor de spotprijs van 100 euro dus dan ben je voor 400 euro klaar ipv 1500-1600 euro. Dan bewaar je dat geld voor een mooie vakantie waar je het kiten goed onder de knie kan krijgen Smiley
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #68 Oktober 02, 2013, 10:33:42
edit2Rapporteer  
Ik heb vorige week een nieuwe Switchblade 2013 12m met quicklink 2013bar. Ik vind het een supergave, degelijke kite die lekker instuurt en heel erg makkelijk herstart. Ik heb met een F-one Bandit 6 12m, F-one Bandit 6 14m en een Slingshot ralley 2014 gelest. De Cabrinha Switschblade die ik nu heb vind ik makkelijker te bedienen. De gecombineerde inflate/deflate vind ik ook wel heel makkelijk. De bar is heel erg clean en geeft een degelijk, strakke indruk.
Qua ervaring kan ik je verder niet helpen aangezien ik nog volop aan het oefenen ben mijn eerste meters te varen.  Grin
skydivesanta

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #69 Oktober 03, 2013, 16:20:59
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf 1m 65 en +/- 58 kg.

Men eerste kite van 2012 was de Rally van Slingshot. Maatje 9m².
Staat nu ook te koop voor 600€ met bar.

Daarnaast heb ik de  Slingshot RPM 6m².

Voor mij de ideale combo..

Nu op zoek naar een RPM 9m².
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.