Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
|
Zo'n beetje alle windranges opgegeven door de fabrikanten zijn gebaseerd op een persoon van 75kg. Als gulden regel mag je 15kg per stap omhoog/omlaag hiervan rekenen wat kitemaat betreft.
In Nederland is een 1 kite quiver vaak een 10m of 9m. Voor jou dus 10/11m 2 kite quiver: (11 of 10)/7. Voor jou dus 12/9m of zelfs 14/9m 3 kite quiver 12/9/7 14//(11 of 10)/7
Nu is het zo dat niet alle typen en merken dezelfde kitematen hebben. En soms zitten maten dicht bij elkaar.
Om tot de juiste keuze te komen zul je eerst moeten nadenken hoeveel kites wil ik uiteindelijk kopen?
|
|
|
geloof68

|
Ik sluit me aan bij Michiel. Als je eerst de keuze maakt of je op redelijk korte termijn voor 1, 2 of 3 kites gaat, kun je je keuze maken. In NL loopt de windsterkte flink uiteen, dus kiezen de meeste kiters al snel voor 2 of meer kites. Ligt er ook aan hoe ver je moet rijden om te kiten. Als je ver moet rijden, wil je niet voor niets aan het water staan.
Als je kiest voor 12/9 heb je een mooie overlap en mis je wel wat low-end. High-end zul je nog niet missen als beginner, daarvoor dien je eerst uren te maken met de 9m.
Qua board is bijvoorbeeld 135*42 cm geschikt. Niet te smal en geschikt voor een breed inzetbereik.
|
|
|
Maikelz
Geen avatar
|
Ik ben wel van plan om meteen 2 kites te kopen zodat ik wat meer het water op kan gaan. Ikzelf woon in Breda. Dus de directe locaties waar ik kan kiten is of Oostvoorne dan wel Brouwersdam. Ook ga ik in de zomer nogal vaak naar Nieuwvliet. Ik beschik over een auto, maar om voor niets te rijden is ook niks natuurlijk.
Hartelijk bedankt voor de reacties!
|
|
|
Sayootje

Logs: 0 | 511 uur
|
Ligt er ook aan waar je gaat varen. Als je op binnenwater vaart zou ik een maatje groter nemen dan op zee. Vaak is de wind toch minder hard in het binnenland.
Zelf ben ik begonnen met een 12M op zee. Ik was wel 7 kilo lichter. Ik voer deze kite vanaf 15 tot 22 knopen. Omdat je in het begin nog niet in harde wind oefent, is een grotere maat wel handig. Maar idd letten of je er nog 1 bij gaat kopen. Als ik nu 1 kite quiver zou hebben, dan was het een 11M (die gebruik ik in mijn huidige quiver het meeste). Voor jou zou ik zeggen: binnenwater een 14 of 13 (ik zou niet groter dan 14 gaan als beginner, een grotere kite vraagt meestal toch iets meer ervaring) en op zee een 12 of 11.
Qua board idd minimaal 42 breed. Hoe groter/ breder des te meer low end je uit je kite haalt over het algemeen. Ook is het makkelijker leren op een groot board. Dus groter kan ook. Bovendien heb je later, als je beginner af bent, plezier van dat board als lichtwind board.
|
|
|
Ocean-Limbo

|
Dag mede kiters!
Ik zit mezelf toch een partij te twijfelen welke kitemaat voor mij geschikt is en dit geldt ook voor de board. Ik heb deze vraag op meerdere forums gesteld en ik krijg allemaal verschillende antwoorden.
Ik hoop dat ik jullie niet teveel van last ben, maar ik ben het echt even kwijt.
Vriendelijke groeten,
Mike
Beste Maikelz, als ik jou was zou ik er niet aan beginnen. Kitesurfen is best een dure sport. Dat geld kun je veel beter uitgeven aan lekker-uit-gaan-eten, kadootjes voor je vriendin of werken aan je populariteit in de kroeg .. Daarbij is kitesurfen een sport waarbij je je behoorlijk kunt bezeren en zijn de Nederlandse wateren eigenlijk veel te koud. Waarschijnlijk woon je ook een end van de kust af en moet je een flinke rit maken met je auto. Dat is niet bevorderlijk voor je beurs noch voor het milieu ... Je zult ook merken dat je veel geld kwijt bent aan parkeertickets en/of parkeerbonnen want helaas moet je bij de meeste kitespots parkeergeld betalen. dat kan behoorlijk in de prijzen lopen. Als beginnende kiter zul je vaak door onkunde en onervarenheid in "beschermde kuststroken" terecht komen. Je wordt dan vrijwel direct geflitst door agressieve milieuliefhebbers/handhavers. Ook deze boetes zijn niet mals .... Heb je wel eens snooker of darten geprobeerd ......?
|
|
|
Bbtw

Logs: 0 | 118 uur
|
@oceaan limbo Die jongen vraagt gewoon om een goed advies. Als je hem dat niet kan geven, kom dan niet met zo'n nietszeggend stom antwoord! Voor de meeste onder ons is het beginnen van een nieuwe hobby best lastig en je krijgt behoorlijk veel uiteenlopende adviezen. Zeer waarschijnlijk ben jij zo'n natuurtalent en alleskunner die geen advies nodig heeft, maar dit telt niet voor iedereen.  @maikelz Ik kan je geen goed advies geven aangezien ik zelf ook net begonnen ben. Ik heb echter wel al mijn spullen aangeschaft. Ik ben zelf 191cm en 110kg en heb gekozen voor een 12m Cabrinha Switchblade. Het board dat ik er bij had gekocht was een 138x40, maar deze heb ik na de vele tips en adviezen van dit forum ingeruild tegen een 141x44,5. Ieder geval veel succes!
|
|
|
Ocean-Limbo

|
Beste Bbtw, Sorry, ik dacht dat iedereen wel begrepen zou hebben dat mijn bijdrage aan deze topic komisch bedoeld was. Ik dacht dat na zoveel goed bedoelde adviezen een ironisch stukje wel zou mogen... toch?  Speciaal voor jou zal ik er bij een volgende keer boven zetten "Komisch bedoeld".....  Ik vind het niet nodig om ook nog eens een advies te geven want dat heeft hij al genoeg gekregen en dan ziet hij de bomen door het bos niet meer (Bbtw: dit is een uitdrukking)....  In die zin is jouw advies ook een overbodigheid. Natuurlijk wens ik Maikelz heel veel succes met het maken van een goede kite-/boardkeuze en veel plezier met kitesurfen .... (Bbtw: dit is niet komisch bedoeld, .... maar serieus) PS waarschijnlijk is er in heel Nederland geen kiter te vinden die er zolang over gedaan heeft om tot een beetje kitesurfen te komen als ik. Ik ben dus verre van een natuurtalent maar ik heb wel vlug in de gaten wanneer iets komisch bedoeld is.....
|
|
|
mvbtje
Geen avatar
|
Ik zou voor een 12 m gaan en daar minimaal 20x mee oefenen in bft 5 (16-21 knopen) Dan pas een 8 m erbij voor als het harder waait (24-30 knopen in eerste instantie). 4m verschil lijkt veel maar 12m is eigenlijk de 10m voor zwaardere personen. 9 ligt dan imo te dicht bij je 12m dus zou ik bij 2 kites de 8 erbij pakken want als je het eenmaal kunt wil je toch wat meer highend.
|
|
|
|
Bbtw

|
Beste Bbtw, Sorry, ik dacht dat iedereen wel begrepen zou hebben dat mijn bijdrage aan deze topic komisch bedoeld was. Ik dacht dat na zoveel goed bedoelde adviezen een ironisch stukje wel zou mogen... toch?  Speciaal voor jou zal ik er bij een volgende keer boven zetten "Komisch bedoeld".....  Ik vind het niet nodig om ook nog eens een advies te geven want dat heeft hij al genoeg gekregen en dan ziet hij de bomen door het bos niet meer (Bbtw: dit is een uitdrukking)....  In die zin is jouw advies ook een overbodigheid. Natuurlijk wens ik Maikelz heel veel succes met het maken van een goede kite-/boardkeuze en veel plezier met kitesurfen .... (Bbtw: dit is niet komisch bedoeld, .... maar serieus) PS waarschijnlijk is er in heel Nederland geen kiter te vinden die er zolang over gedaan heeft om tot een beetje kitesurfen te komen als ik. Ik ben dus verre van een natuurtalent maar ik heb wel vlug in de gaten wanneer iets komisch bedoeld is..... Sorry ocean limbo, ik las namelijk gisteren ook zo'n zelfde soort opmerking in een topic wat door mij was opgestart. Ik ben hier ook nieuw op het forum en kreeg een beetje de indruk dat je het meende. Ik merk zelf ook heel erg, dat je als beginner in het kiten je veel verschillende info krijgt en dat er voor ons veel te leren valt. Ieder geval mijn excuses voor de misopvatting.
|
|
|
Ocean-Limbo

|
Beste Bbtw, Sorry, ik dacht dat iedereen wel begrepen zou hebben dat mijn bijdrage aan deze topic komisch bedoeld was. Ik dacht dat na zoveel goed bedoelde adviezen een ironisch stukje wel zou mogen... toch?  Speciaal voor jou zal ik er bij een volgende keer boven zetten "Komisch bedoeld".....  Ik vind het niet nodig om ook nog eens een advies te geven want dat heeft hij al genoeg gekregen en dan ziet hij de bomen door het bos niet meer (Bbtw: dit is een uitdrukking)....  In die zin is jouw advies ook een overbodigheid. Natuurlijk wens ik Maikelz heel veel succes met het maken van een goede kite-/boardkeuze en veel plezier met kitesurfen .... (Bbtw: dit is niet komisch bedoeld, .... maar serieus) PS waarschijnlijk is er in heel Nederland geen kiter te vinden die er zolang over gedaan heeft om tot een beetje kitesurfen te komen als ik. Ik ben dus verre van een natuurtalent maar ik heb wel vlug in de gaten wanneer iets komisch bedoeld is..... Sorry ocean limbo, ik las namelijk gisteren ook zo'n zelfde soort opmerking in een topic wat door mij was opgestart. Ik ben hier ook nieuw op het forum en kreeg een beetje de indruk dat je het meende. Ik merk zelf ook heel erg, dat je als beginner in het kiten je veel verschillende info krijgt en dat er voor ons veel te leren valt. Ieder geval mijn excuses voor de misopvatting. Beste Bbtw, Met mijn humor (heb ik die dan?) is het beslist niet mijn bedoeling mensen af te zeiken of te kak te zetten .... ik wil mensen wel waarschuwen voor de verslavende en ontregelende gevolgen van het kitesurfen...  Als ik je met mijn quasi serieuze/ironische praatjes op het verkeerde been heb gezet, dan bij deze mijn welgemeende excuses. Maar ik waarschuw je wel dat er hier op het forum meerdere gasten zijn die er bizarre grappen & grollen op nahouden ..... Wimt is daar zeker een sprekend voorbeeld van ....  .....en het wordt alleen maar erger als er dagen geen woei is geweest ... 
|
|
|
Bbtw

|
 Beste Bbtw, Sorry, ik dacht dat iedereen wel begrepen zou hebben dat mijn bijdrage aan deze topic komisch bedoeld was. Ik dacht dat na zoveel goed bedoelde adviezen een ironisch stukje wel zou mogen... toch?  Speciaal voor jou zal ik er bij een volgende keer boven zetten "Komisch bedoeld".....  Ik vind het niet nodig om ook nog eens een advies te geven want dat heeft hij al genoeg gekregen en dan ziet hij de bomen door het bos niet meer (Bbtw: dit is een uitdrukking)....  In die zin is jouw advies ook een overbodigheid. Natuurlijk wens ik Maikelz heel veel succes met het maken van een goede kite-/boardkeuze en veel plezier met kitesurfen .... (Bbtw: dit is niet komisch bedoeld, .... maar serieus) PS waarschijnlijk is er in heel Nederland geen kiter te vinden die er zolang over gedaan heeft om tot een beetje kitesurfen te komen als ik. Ik ben dus verre van een natuurtalent maar ik heb wel vlug in de gaten wanneer iets komisch bedoeld is..... Sorry ocean limbo, ik las namelijk gisteren ook zo'n zelfde soort opmerking in een topic wat door mij was opgestart. Ik ben hier ook nieuw op het forum en kreeg een beetje de indruk dat je het meende. Ik merk zelf ook heel erg, dat je als beginner in het kiten je veel verschillende info krijgt en dat er voor ons veel te leren valt. Ieder geval mijn excuses voor de misopvatting. Beste Bbtw, Met mijn humor (heb ik die dan?) is het beslist niet mijn bedoeling mensen af te zeiken of te kak te zetten .... ik wil mensen wel waarschuwen voor de verslavende en ontregelende gevolgen van het kitesurfen...  Als ik je met mijn quasi serieuze/ironische praatjes op het verkeerde been heb gezet, dan bij deze mijn welgemeende excuses. Maar ik waarschuw je wel dat er hier op het forum meerdere gasten zijn die er bizarre grappen & grollen op nahouden ..... Wimt is daar zeker een sprekend voorbeeld van ....  .....en het wordt alleen maar erger als er dagen geen woei is geweest ...  Helemaal duidelijk. Als ik er niet aan kan wennen kan ik altijd nog gaan biljarten of darten, denk dat het wel goed gaat komen  Thnx!
|
|
|
|
Ocean-Limbo

|
@ Bbtw, als we elkaar ontmoeten in Zeeland nemen we een biertje ..... komt alles goed... en de waterstart is gewoon een kwestie van oefenen ..... zelfs ik heb het geleerd ... 
|
|
|
Bbtw

|
@ Bbtw, als we elkaar ontmoeten in Zeeland nemen we een biertje ..... komt alles goed... en de waterstart is gewoon een kwestie van oefenen ..... zelfs ik heb het geleerd ...  Gaan we zeker doen! 
|
|
|
ruud013

|
ik heb zelf een 9,5 kite en onder de windkracht 5 is het niet te doen, hij trekt mij dan echt niet goed uit het water.
ik ben 1,78mtr en 90 kg
grtz. ruud
|
|
|
Ocean-Limbo

|
ik heb zelf een 9,5 kite en onder de windkracht 5 is het niet te doen, hij trekt mij dan echt niet goed uit het water.
ik ben 1,78mtr en 90 kg
grtz. ruud
klopt helemaal ..... een 11m is dan meer op zijn plaats. Ik (82 kg) vaar met mijn 10m Ocean Rodeo Cypher pas echt lekker (hoogtelopen, springen) met een goed 5 bf ..... daarom wil ik binnenkort ook de 12m Prodigy erbij halen ....
|
|
|
Peer

Logs: 0 | 60 uur
|
Ik (82 kg) vaar met mijn 10m Ocean Rodeo Cypher pas echt lekker (hoogtelopen, springen) met een goed 5 bf ..... daarom wil ik binnenkort ook de 12m Prodigy erbij halen ....
Knopen graag Loek... leer het ze nu gelijk goed... de schaal van beaufort heeft niet genoeg resolutie. En daar krijgen we ongelukken van... (de vorige keer ging het ook met die 12 meter bij 6 bft...) 22 knopen is voor een beginner echt wat anders dan 27 knopen.. beide 6 bft..
|
|
|
Giertje

|
Maikelz kijk even bij je persoonlijk bericht.
|
|
|
Ocean-Limbo

|
Ik (82 kg) vaar met mijn 10m Ocean Rodeo Cypher pas echt lekker (hoogtelopen, springen) met een goed 5 bf ..... daarom wil ik binnenkort ook de 12m Prodigy erbij halen ....
Knopen graag Loek... leer het ze nu gelijk goed... de schaal van beaufort heeft niet genoeg resolutie. En daar krijgen we ongelukken van... (de vorige keer ging het ook met die 12 meter bij 6 bft...) 22 knopen is voor een beginner echt wat anders dan 27 knopen.. beide 6 bft..oeps .... sorry ....je hebt gelijk ...... dus zo'n 18 knopies .... 
|
|
|
|
Ocean-Limbo

|
Hoe lang heeft het geduurd Limbo voor je de waterstart onder je knie had ??
Ik heb eerst een hele tijd geklooid met flysurfer psycho. Toen ik daarna een F-one bandit I had, had ik het in 1 middag te pakken.
|
|
|