kite oplaten? Ook jij verantwoordelijk!

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #50 September 12, 2007, 02:02:06
edit2Rapporteer  
Chico, goeie tip! Het is ook de enige manier om mij met een Nordic Walking Stick te zien: Als er gegarandeerd niemand in de buurt is!
We hebben overigens ook wel een zoiets gedaan met een strand paal op de playa, er staat er 1 van zo'n 60 cm hoog op de zandbank voorbij het 2e duintje.
Boompie

Geen avatar

Berichten: 52
Antwoord #51 September 12, 2007, 02:11:34
edit2Rapporteer  
Op oostvoorne had ik ook iemand die me kite opliet zonder te wachten op een seintje. Hij gooide de kite omhoog en me kite begon als een gek te tollen. Moest ik weer naar de kant om me lijnen weer goed te doen. (huilen_kitesmiley)

Lijkt me misschien handig om de persoon aan wie je het vraagt, effe een kleine cursus kite oplaten leert:
1) Kite pas pakken als de kiter z'n leash heeft vastgemaakt en z'n bar beet heeft.
2) Kite dan pas oppakken.
3) Wacht op seintje van kiter en dan pas kite lostlaten.

En over de scholen op oostvoorne zijn er weinig die een signaal geven. Ik zag zondag een cursist een kite oplaten midden in de powerzone en de kiter ging er hard achteraan.....
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #52 September 12, 2007, 02:52:03
edit2Rapporteer  
fijn trouwens als we het allemaal zo met elkaar eens worden, doet met toch denken aan een ander hoogtepunt op KH:
https://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=26481.0


hahaha Kom niet meer bij hier  schater

On topic: Dat met z'n 2 en op en neer laten doen da Bob(azieaad van 2,01m) en ik ook altijd werkt perfect.
Ik geef mijn kite omgedraad in zijn hand (LE boven) en loop dan naar mijn bar aan de andere kant van het wind venster... thumbs up and go!
brutus

Berichten: 214
Antwoord #53 September 12, 2007, 03:22:07
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het zo is gegaan... namelijk dat meneer er vreselijk van baalde dat hij een te kleine kite had en waarschijnlijk haast had om zijn andere kite op te pompen en op te tuigen en daarmee dus de fout gemaakt dat hij zijn lijnen dus niet goed heeft vast geknoopt. Wat resulteerde in een flinke smakker over de dijk. Je moet gewoon zorgen dat je de tijd neemt voor dat soort dingen want volgens mij gebeuren de naarste en ook de meeste ongelukken met het oplaten met verkeerd bevestigden lijnen.
Dus neem je tijd voor het optuigen van je kite en als je mazzel hebt dan heb je iemand die oplet met oplaten !!!!!

Haast had deze meneer niet en ik probeer ook niet de schuld van een eigen fout richting de oplater te schuiven. De oplater had niet mogen loslaten omdat ik daar geen sein voor had gegeven. Aangezien mijn kite veel te veel druk had wilde ik het sein ook helemaal niet geven en hem net vragen om de kite weer neer te leggen. In plaats daarvan zie ik mijn kite in 1 keer de lucht inschieten en door het windvenster schieten. Dat mag ik hem best verwijten want dat zie ik als gedeelde verantwoordelijkheid. Zelf check ik als oplater altijd positie van de kiter t.o.v. de wind. of de lijnen wel goed vast zitten, niet gedraaid etc.. Ik laat zelf pas los als ik het gevoel heb dat het kan ook al staat de kiter bij wijze van spreken al vijf minuten met zijn duim omhoog.

Enfin als kiter had ik ook duidelijke instructies kunnen geven en dat ga ik vanaf nu ook zeker weer doen.
#RemcO#

Berichten: 342
Antwoord #54 September 12, 2007, 13:59:09
edit2Rapporteer  
ik heb me kite 1 x opgelaten d.m.v. een vrouw van een jaar of 60 die niet kite.. ik was me bar nog aan me trapeze vast aan 't maken en huppaa daar ging hij al :Smiley
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #55 September 12, 2007, 14:48:49
edit2Rapporteer  
ik heb me kite 1 x opgelaten d.m.v. een vrouw van een jaar of 60 die niet kite.. ik was me bar nog aan me trapeze vast aan 't maken en huppaa daar ging hij al :Smiley

ja man haar schuld
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #56 September 12, 2007, 17:55:03
edit2Rapporteer  
ik heb me kite 1 x opgelaten d.m.v. een vrouw van een jaar of 60 die niet kite.. ik was me bar nog aan me trapeze vast aan 't maken en huppaa daar ging hij al :Smiley

ja man haar schuld
Word, moet je maar beter afspreken hoor..
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #57 September 13, 2007, 00:05:54
edit2Rapporteer  
ik heb me kite 1 x opgelaten d.m.v. een vrouw van een jaar of 60 die niet kite.. ik was me bar nog aan me trapeze vast aan 't maken en huppaa daar ging hij al :Smiley
en ze zeggen dat bejaarden altijd zo sloom zijn!
KitingDaddy

Berichten: 25
Antwoord #58 September 13, 2007, 02:04:20
edit2Rapporteer  
Ben zelf ook nog maar een beginner maar als ik voor iemand de kiet oplaat kijk ik zelf ook altijd even mee naar de positie en de lijnen. Pas als ik een seintje krijg laat ik de kite los.
Heb hetzelf meegemaakt op Workum dat ik per ongeluk aan 1 zijde de stuur en powerlijnen had verwisseld, vroeg aan een mede beginner om hulp die pakt de kite hoort een bulk  ListenToMe (hij dacht dat ik dat was) en liet de kite los.................ZANDHAPPEN dan word het toch wel erg lastig om je safety te actieveren hoor!!! Op de buik achter een kite aan die een mooie loop maakt in het windvenster. Gelukkig alleen maar wat schrammen en veel schrik.

Sindsdien kijk ik altijd als ik een kite oplaat of alles goed zit en wacht ik net zolang tot ik een sein krijg.

Wat ook fijn is als je iemand z'n kite oplaat en je kijkt naar de lijnen en de kiter dat de kiter dan in 1 keer de lijnen strak trekt en dan ook nog eens de bar aantrekt......Wedden dat je de kite loslaat  ThumpDown. Dus communiceer heel goed met elkaar  InLove scheeld een hoop ergernis.
Henning

Berichten: 581
Antwoord #59 September 13, 2007, 02:40:03
edit2Rapporteer  
Zelf als Flysurfer gebruiker ook wel eens te maken met deze problematiek.

Meestal dan vooral met het landen (kan hem ook zelf neerlaten maar heb dan een bak ruimte downwind, en dat gaat in de zomer niet @ vol workum)

Gelukkig snapt iedereen het ong met de instructie van: Beet-houden bij de tip en goed vast houden, vooral niet loslaten; wat er ook gebeurt.

Self-lauch gaat gelukkig in 99% van de gevallen goed, maar helaas kan het toch voorkomen dat de kite gek gaat doen (windstoot / wind te kort / Tangled-up Toming ondaks de goede controle) maar dat is vooral op te lossen door een plek te kiezen waar je down-wind nog wat speling hebt, zodat het niet te veel problemen gaat geven mocht de handel @ de saftey moeten. Helaas is de ruimte @ workum wel eens beperkt...

Verder check ik de lijnen van een ander altijd als er een kite omhoog gegooid moet worden...
En het maatje, daardoor laatst wel een dik boze duister, maar wat was hij blij toen het eens met 30knp begon te stoten (het waaide al dike 20 en hij zou een 15m2 f-one in de lucht gooien)
HelldogBE

Berichten: 94
Antwoord #60 September 13, 2007, 17:46:10
edit2Rapporteer  
er is ook een verschil tussen 15knopen en 35knopen.
Zo'n 14m gaat niet snel in een krachtige loop gaan omdat er een bridle of stuurlijn ergens rond zit en heb je meestal (ik altijd al tenminste) de tijd om te reageren door de andere stuurlijn erg veel in je hand te nemen.

maar als er een stormwind staat gaat alles zoveel sneller dat ik meestal enkel launch met de chickenloop ingehaakt (zonder leash eraan dus) en mn safety klaar voor moest het fout gaan.

Belachelijk hoe je soms mensen hun kite met de stuur en powerlijnen verkeerd aangekoppeld ziet launchen (okay zo'n shit kan zelfs de beste overkomen in een verstrooid moment), maar dan proberen ze terwijl ze gesleept worden toch maar die kite te besturen??? Terwijl moesten ze onmiddelijk releasen het ding gewoon zonder kracht op de grond zou vallen!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.