Stroming bij Muiderberg

Jelle

Berichten: 1293
September 28, 2007, 17:28:15
edit2Rapporteer  

Ik was gister van Muiderberg naar die eilandjes west van Hooft.
Ten noorden ervan raakte ik 2x m'n board kwijt.
Normaal heb ik in 1 of 2 slagen bodydraggen m'n board terug. Maar nu wel 6 keer nodig terwijl ik niet underpowered was.
Ik dacht al aan stroming tegen de wind in.
Op Hanglos/Google zag ik inderdaad stroomslierten bij die eilandjes.
Al is de foto bij zw genomen.
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #1 September 28, 2007, 18:58:52
edit2Rapporteer  
Hoe kan er nou stroming staan bij muiderberg hahahahahhahaa!!
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #2 September 28, 2007, 19:26:18
edit2Rapporteer  
Hahahaha dat is onmogelijk man. Tenzij ze bezig waren het winterpeil op peil te brengen maar daar lijkt het me nog te vroeg voor...
Nick van Kampen

Berichten: 242
Antwoord #3 September 28, 2007, 19:33:20
edit2Rapporteer  
De kaboutertjes
roeb
Gast
Antwoord #4 September 28, 2007, 19:36:35
edit2Rapporteer  
Wat heb jij gerookt?  (grinnik_kitesmiley)
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #5 September 28, 2007, 19:39:50
edit2Rapporteer  
tis 30 cm diep in die vijver... ff chillen nou hoor :P


kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #6 September 28, 2007, 20:07:06
edit2Rapporteer  
enne, lijkt me al helemaal sterk als je boardje wel, maar jij niet door de stroming meegenomen wordt!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #7 September 28, 2007, 21:24:58
edit2Rapporteer  
Hhmmm,  technisch gezien is dit verschijnsel goed mogelijk.
In principe hebben we in NL met 3 soorten van stroming te maken:
a. Getijde  heb je dus op het Ijsselmeer / Markermeer sinds de aanleg van de dijken geen last meer van.
b. Stroming door aanvoer van water door bijv rivieren en het spuien van water. "relatief" veel stroming zie je bijv op het ijsselmeer bij de Ketelmeerbrug. Hier stroomt het water van de Ijssel binnen.
c. Stroming door de wind. Doordat de wind over het water blaast kan de toplaag van het water in beweging komen. In het verleden heeft deze vorm van stroming op het Ijsselmeer al waterverschillen van meer dan 1.5 meter opgeleverd!!! ( was wel extreem)  Op open vlakte's wordt er dan behoorlijk wat water meegenomen. Langs de oevers van bijv eilandjes heeft de wind veel minder grip op het water. Hierdoor kan er langs deze oevers een tegenstroom ontstaan, een soort van terugloop van het door de wind afgevoerde water. Deze stroom is dan tegengesteld aan de windrichting. Doordat je vlieger hoog in de lucht hangt kan het dan dus best wel eens voorkomen dat jijzelf door je vlieger downwind wordt meegenomen en je bordje met de stroming de andere kant opgaat. Het betreft hier dan wel een zeer plaatselijke stroming.
In diep water kan er dan ook een onderstroming ( tegengesteld aan de windrichting) ontstaan. In erg ondiep water gaat het water dan op plaatsen waar de wind geen vat heeft op het water "terugstromen".
Op zee / langs de kust , zie je dit verschijnsel ook: water wordt opgestuwd door de wind en slaat over de zandbanken ( brekende golven). Dit opgestuwde water loopt dan tussen de zandbanken ( muien) en langs ( indien aanwezig) strekdammen weer terug de zee in. Dit kan dus ook weer voor ( plaatselijk) sterke stroming  zorgen........

Kevin

Berichten: 5381
Antwoord #8 September 28, 2007, 21:41:33
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens idefixe.
En ook zeker mogelijk.

mzzl Kevin
Julio

Berichten: 14
Antwoord #9 September 28, 2007, 23:02:17
edit2Rapporteer  
Kan wel, zetten ze de sluizen open, gaat het stromen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #10 September 29, 2007, 01:20:23
edit2Rapporteer  
enne, lijkt me al helemaal sterk als je boardje wel, maar jij niet door de stroming meegenomen wordt!

En dan word ik beschuldiigd van dope!

Hangend aan een flinke kite bij harde wind heb ik heel wat meer luchtweerstand dan m'n boardje.
Dat is de verklaring.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 September 29, 2007, 01:24:59
edit2Rapporteer  
Hoe kan er nou stroming staan bij muiderberg hahahahahhahaa!!

Mooi meegenomen dat ik je aan het lachen krijg, graag gedaan.

Maar kijk ook eens op de foto's van Google Earth bv door vanuit Hanglos uit te zoomen.
Die twee eilandjes naast Hooft.
Wat zijn dat voor slierten die er aan hangen?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #12 September 29, 2007, 01:48:52
edit2Rapporteer  
Ja dat klinkt logisch, Idefix.
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #13 September 29, 2007, 01:59:20
edit2Rapporteer  
enne, lijkt me al helemaal sterk als je boardje wel, maar jij niet door de stroming meegenomen wordt!

En dan word ik beschuldiigd van dope!

Hangend aan een flinke kite bij harde wind heb ik heel wat meer luchtweerstand dan m'n boardje.
Dat is de verklaring.

Joh, denk even na. Je hebt het over stroming en dan ga je over luchtweerstand beginnen, zie de relatie niet helemaal. Denk dat stroming zowel jou als je boardje evenveel naar een kant zal zetten dus netto moet je net zolang bodydraggen voordat je bij je boardje bent.

Bij heel weinig wind zou het kunnen uitmaken maar zolang je goed gepowered bent zoals je zegt zal de windsnelheid zeker een orde van grootte meer zijn dan je stroomsnelheid en dus geen invloed hebben.

roeb
Gast
Antwoord #14 September 29, 2007, 04:19:56
edit2Rapporteer  
Op de binnenwateren valt het echt wel mee met stroming..

Dat hoge water wat Idefix omschrijft kan ook ontstaan omdat de sluizen niet worden geopend.
Dit voorjaar stond het water in Andijk 1m hoger dan normaal.. De wind was een week lang 5 bft uit het noorden, hierdoor konden de spuien niet open op het ijsel meer, omdat er veel water aan de waddenzee kant was en het water aan de ijselmeer kant, allemaal tegen de Lelystad-Enkhuizen dijk stond.
Omdat de Ijsel blijft doorstromen hoopt het water zich op in het Ijselmeer, wat er met Noorde wind in resulteerd dat het hoog water wordt, in het zuidelijk deel van het Ijselmeer, echter zal je hierbij nooit dergelijke stromingen krijgen als op zee.

Lijkt mij stug dat het binnenwater 1-2 m van hoogte veranderd in 8 uur tijd (zoals op zee ongeveer)..

Op google earth zie je welliswaar die "stroom" slierten, maar die zijn niet in één dag ontstaan Wink
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #15 September 29, 2007, 12:52:25
edit2Rapporteer  

Citaat

En dan word ik beschuldiigd van dope!

Hangend aan een flinke kite bij harde wind heb ik heel wat meer luchtweerstand dan m'n boardje.
Dat is de verklaring.

Joh, denk even na. Je hebt het over stroming en dan ga je over luchtweerstand beginnen, zie de relatie niet helemaal. Denk dat stroming zowel jou als je boardje evenveel naar een kant zal zetten dus netto moet je net zolang bodydraggen voordat je bij je boardje bent.

Volgens mij denkt hij na, als je zelf in het water ligt met de kite, dan trekt de kite je continu  downwind (door de drag, de kite staat immers nooit 90 graden boven je), dus constant een kracht downwind.

Je boardje vangt weinig wind (cw;lucht*A board is klein), dus die zal door stroming worden beinvloed. Kortom je drijft van elkaar weg (cw;lucht*A van je board is veel kleiner dan de cw;lucht*A van het board).

\\Een windvaantje op je board is misschien een oplossing; ik heb er zelf geenervaring mee.
roeb
Gast
Antwoord #16 September 29, 2007, 14:12:58
edit2Rapporteer  
Die constante druk in je kite heb je toch ook als er geen stroming is??? Die kracht wordt niet anders..
Het verschil dat het langer duurt voor je bij je board bent, met stroming, of zonder hangt 0% af van de wind (tenzij je board onderste boven ligt bijvoorbeeld)..

Wat frank77 beschrijft klopt wel, maar staat niet in relatie met de stroming..
Het draggen kan langer duren met stroming, omdat je met je lichaam meer contact oppervlak heb met het water, dan je board, dit maakt dan het verschil tussen omstandigheden met stroming of zonder, de wind heeft hier dan weinig mee te doen.
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #17 September 29, 2007, 14:39:14
edit2Rapporteer  
yep, vergelijk het even met het volgende:

als ik in de trein stap die stil op het station staat, ik leg mijn boardje aan een kant van de wagon neer en ik ga zelf aan de andere kant van de wagon staan en loop dan richting boardje, dan duurt het zeg 20 seconden om naar mijn boardje te lopen

Zelfde situatie maar nu rijdt de trein 120 km / uur, het zal me echt niet meer tijd kosten om bij m'n boardje te komen.
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #18 September 29, 2007, 14:52:16
edit2Rapporteer  
In principe is er natuurlijk als je je verloren board gaat ophalen niet echt verschil tussen 15 knopen wind tegen 5 knopen stroom of gewoon 20 knopen wind... Duurt even lang voor je je board terug hebt. Je hebt namelijk alleen contact met het water en de lucht. (Niet met de bodem) Zowel je board als jij hebben alleen te maken met de wind ten opzichte van het water
Ik ga er nu wel vanuit dat de stroom overal even hard is, en dat niet jij of je board op de kant eindigt voor je je board hebt...
Ik heb dit zelf wel eens gevraagd hier. (Ging over verloren boards bij de Slufter) Het enige antwoord wat er toen kwam waar ik iets anders kon afleiden dan wat ik nu net hier boven zeg had te maken met verschillen in stroomsnelheid (Board in een mui, en jij niet oid)
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #19 September 30, 2007, 18:11:32
edit2Rapporteer  
als ik in de trein stap die stil op het station staat, ik leg mijn boardje aan een kant van de wagon neer en ik ga zelf aan de andere kant van de wagon staan en loop dan richting boardje, dan duurt het zeg 20 seconden om naar mijn boardje te lopen
Zelfde situatie maar nu rijdt de trein 120 km / uur, het zal me echt niet meer tijd kosten om bij m'n boardje te komen.

Wel als je over het dak van de trein loopt en je al die tegenwind moet compenseren met opkruisen.
Je board ligt recht van je af maar dat kan jij niet doen met je kite.
Dan ben je echt sneller bij je board als de trein (of de stroming) stil staat.
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #20 September 30, 2007, 18:20:41
edit2Rapporteer  
 schater schater schater

Anders moet je een boardleash aan je boardje doen, levensgevaarlijk daar Muiderberg met die harde stroming  Joepie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.