Vin repareren

Pjoeloe

Berichten: 322
Juli 26, 2008, 13:09:05
edit2Rapporteer  
Hi Guys,

Onlangs 1 vin aan gort gevaren op een stukje corraal (in Egypte). Dit is daar nog door de locale Pyramidesnuiver getracht met 2-componentenlijm te fixxen, maar helaas.

Nu mijn vraag: hoe kan ik dit repareren? Met epoxy lijm oid?







Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #1 Juli 26, 2008, 13:23:55
edit2Rapporteer  
Yep, ik zou het zo doen, binnenkant van de scheur proberen te ontvetten met Thinner.

Buitenzijde invetten met lossingswas, of een doekje WD 40, of aftapen met schilderstape zodat deze schoon blijft.

Bij de lokale bouwmarkt heb je epoxy in kleine doseerverpakking, beetje ertussen doen, verdelen, en afklemmen met een goeie lijmtang. Minimaal 24 uur laten klemmen. Evt een ingevet boutje in je vin draaien zodat je schroefdraad niet volloopt

Mocht je schroefdraad  toch wat vollopen, ff een m6 tapje erdoorheen draaien...
Pjoeloe

Berichten: 322
Antwoord #2 Juli 27, 2008, 17:44:38
edit2Rapporteer  
Ah, super!

Iemand nog suggesties welk type epoxy-lijm hiervoor het beste is? Vind namelijk op de website van Polyservice Amsterdam een aardige waslijst met verschillende type epoxy-lijm soorten...
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #3 Juli 28, 2008, 09:31:31
edit2Rapporteer  
Gewoon deze: ThumpsUp Verkrijgbaar bij elke bouwmarkt. Persoonlijk zou ik ontvetten met Aceton i.p.v. Thinner.
Pjoeloe

Berichten: 322
Antwoord #4 Juli 28, 2008, 15:04:53
edit2Rapporteer  
Ok, hoorde gisteren van een maatje dat ie nog een pot GT 600 en een poly harder 355 had staan van Polyservice... maar dit had hij gebruikt voor z'n aquarium, tja ieder zo z'n hobby  loser

Ennieweej, ik dus maar even voor de zekerheid met Polyservice gebeld om te vragen of ik hiermee de fin kon repareren. Maar die vroeg van wat voor materiaal de fin gemaakt was... PP, PE, epoxy, polyeruthaan of polyester..  Huh Heeft iemand een idee waar ze van gemaakt zijn? Ik denk zelf van polyester....
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #5 Juli 28, 2008, 19:44:38
edit2Rapporteer  
Zo te zien is de vin gemaakt van een soort G10 plaat, dus laagjes glasweefsels afgeperst in een hars.
Dus geen PP (Polypropeen) of PE (Polyethyleen). Hoogst waarschijnlijk Polyester, Epoxy of Polyurethaan.

Het mooie van Epoxy is dat het een waanzinnige hechting geeft op Epoxy of Polyurethaan (mits goed ontvet!!).
Zelfs op Polyester hecht Epoxy beter als Polyester zelf. De Polyester moet wel ongeveer 2 maanden oud zijn.
Dus reparaties op onder andere Polyester dus altijd met Epoxy.

Als je twijfelt, kan je altijd ff langs gaan bij Polyservice. Die zien, ruiken en voelen wat voor materiaal het is Wink.

Succes! ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.