Wat kunnen we leren.....?

Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #75 Mei 13, 2009, 15:14:05
edit2Rapporteer  
Ik lees in meerdere postings dat de wind voor de windhoos afnam.
Dan wil ik de jongeren toch graag op een oud gezegde willen wijzen

De stilte voor de storm.

het is een gegeven dat vlak voor de wind echt gaat toenemen er een soort van vacuum onstaat voor de bui, waardoor de wind sterk zal afnemen.
Zelfs al kon je de bui niet zien aankomendoor al aanwezige bewolking.
Werd hij wel aangekondigd door de afname van de wind.

Achteraf is het hel makkelijk praten van wat had je kunnen of moeten doen.
Je zal iedere keer dat je het water op gaat de afweging moeten maken of jij het risiconiveau acceptabel vindt.

Het blijft een zeer tragisch ongeluk welke misschien voorkomen had kunnen worden maar zeker weten doen wij het nooit.

ik heb persoonlijk maar een stelregel 'bij twijfel niet het water op'



kootsie

Berichten: 444
Antwoord #76 Mei 13, 2009, 17:08:38
edit2Rapporteer  
Toch nog even terugkomen.

1. Buienradar.

Er is iemand die stelt dat de buien zo licht waren dat je gewoon door kon kiten.
Hier ben ik het niet mee eens. Als er buien zijn moet je nooit kiten.

Door het aaneenkoppelen van plaatjes lijkt het net of er een wolkendek van rechts naar links verplaatst. Dat is voor het grootste gedeelte schijn.

De wolken worden ter plekke gevormd met lucht die ter plekke opstijgt en daar ter plekke een wolk wordt. Het is dus per defenitie niet helemaal duidelijk hoe dat precies gaat uitpakken. Buienradar laat een trend zien.

Als de trend ''buien'' aangeeft is dat voldoende om niet te gaan kiten en te wachten tot het buiengebied voorbij is.

2. Depower.

C-kites zijn bijzonder slecht te sturen als je ze teveel depowert. Mijns inziens is dit een veel gemaakte fout. Ben hier in het verleden bijna zelf de klos van geweest. Het resulteerde in een knock out. Ook ik werd uit het water getrokken.
Doordat de kite niet meer goed stuurt bij teveel depower krijgt deze de neiging achter in het venster te vallen en daar te poweren. Dan hang je met je goede bedoelingen dus ineens boven de kant.

Het is daarom dat ik wilde weten met wat voor een vlieger er gevaren is, en of die vlieger 100 procent gedepowerd stond. Dat zou een bevestiging kunnen zijn van mijn verhaal.


3. Gebrek aan inzicht.

Opvallend vaak gebrek aan inzicht gezien. Denk dat hier een taak ligt voor de opleidingen, maar ook in forums als deze kunnen dit soort zaken nog eens worden toegelicht. Een paar fouten die je vaak ziet.

-vlieger starten terwijl de vlieger uit de wind staat.
-vlieger starten en direct boven je hoofd sturen (echt irritante slechte gewoonte)
-vlieger in dit soort situaties niet starten aan de waterkant
-twijfelen en toch gaan.
-starten met obstakels benedenwinds.
-...............vul maar aan.

Ik hoop hiermee een bijdrage te leveren, dit heeft niks te maken met gebrek aan respect, het is niet voor niets een apart topic.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #77 Mei 13, 2009, 17:39:22
edit2Rapporteer  
Sorry hoor maar dit heeft niks meer te maken met wat we kunnen leren van dit voorval. Als jij gefrustreerd raakt van mensen die hun kite naar 12 uur brengen na het starten dan is dat jouw probleem. Als men daar behoefte aan heeft dan moet men dat vooral doen. Tuurlijk iedereen snapt dat je met je kite laag naar het water moet lopen maar na het starten op 12 uur brengen om zo eventueel te depoweren/poweren is juist slim.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #78 Mei 13, 2009, 19:11:17
edit2Rapporteer  
Afgelopen 8 mei ging er een kiter op het strand als een raket downwind omdat hij in 30 knopen wind direct zijn vlieger naar 12 uur stuurde. Hij moest ''gered'' worden door ander kiters die in de buurt stonden. Want hiji ging volledig van zijn voeten. De enige reden dat hij nog leeft is dat er geen obstakels stonden.

Dus doe niet zo bijdehand, want niet iedereen snapt dat of weet dat. Dat is juist het probleem dude.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #79 Mei 13, 2009, 19:18:54
edit2Rapporteer  
Heeft niks met bijdehand te maken. Het geval waar jij over praat is een exces en blijkbaar iemand die het windvenster niet begrijpt. Ik ben het eens dat dat slecht is ja. Maar na het starten je kite langs de rand van het windvenster naar 12 uur brengen is niet verkeerd te noemen.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #80 Mei 13, 2009, 19:30:04
edit2Rapporteer  
Daar had ik het niet over dude, dat snapt iedereen
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #81 Mei 13, 2009, 19:32:42
edit2Rapporteer  
Ben het wel met kootsie eens.
Met stabiele wind ben ik er persoonlijk ook geen fan van.
Maar met vlagerige wind zoals Horst is je kite op 12 geen aanrader.

Een vlaag in je kite en hij vliegt ineens bijna over je heen.
Vlaagje weer weg en je kite heeft precies genoeg tijd om recht in de powerzone de volgende vlaag te pakken, vul de rest maar in.

Ook zorgen die vlagen voor lift als je je kite op 12 houd.
Die vrijdag ook nog, stond iemand nog ff te praten met de kite (stil) op12
en die werd ineens dik 2 meter de lucht in gegooid.

Persoonlijk zie ik te vaak ongelukjes gebeuren door mensen die de kite op 12 uur houden aan de kant.

Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #82 Mei 14, 2009, 10:05:50
edit2Rapporteer  
3. Gebrek aan inzicht.

Opvallend weinig gebrek aan inzicht gezien. Denk dat hier een taak ligt voor de opleidingen, maar ook in forums als deze kunnen dit soort zaken nog eens worden toegelicht. Een paar fouten die je vaak ziet.

Weinig gebrek aan inzicht? Dat is toch juist goed?
Of is je Nederlands gewoon niet zo goed? Roll Eyes

Wat misschien wel een idee is, is om bv 1 keer per jaar een soort van safety workshop/evenement te houden.
Je zou een paar boeien uit kunnen zetten die bv 200m uit elkaar liggen waar je langs moet varen en zodra er iemand een rode vlag opsteekt moet je zsm je safety trekken.
Om het wat veiliger te maken moeten er natuurlijk nog een paar mensen downwind staan om diegene te assisteren mocht er iets fout gaan.

Zou dat een goed idee zijn?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #83 Mei 14, 2009, 10:22:09
edit2Rapporteer  
Ben het wel met kootsie eens.
Met stabiele wind ben ik er persoonlijk ook geen fan van.
Maar met vlagerige wind zoals Horst is je kite op 12 geen aanrader.

Een vlaag in je kite en hij vliegt ineens bijna over je heen.
Vlaagje weer weg en je kite heeft precies genoeg tijd om recht in de powerzone de volgende vlaag te pakken, vul de rest maar in.

Ook zorgen die vlagen voor lift als je je kite op 12 houd.
Die vrijdag ook nog, stond iemand nog ff te praten met de kite (stil) op12
en die werd ineens dik 2 meter de lucht in gegooid.

Persoonlijk zie ik te vaak ongelukjes gebeuren door mensen die de kite op 12 uur houden aan de kant.



Vergeet daarbij ook niet dat wind in vlagen over het water/land "rolt", hierdoor kan je ook omhoog getrokken worden, of kan je kite naar beneden geslagen worden. Als je begint met springen kom je daar snel achter, soms kom je onverwacht op de 2de of 3de verdieping, soms wordt je hard uit de lucht gedrukt.
Het beeld dat wind alleen zich horizontaal verplaatsende lucht is is dus niet correct. Een vlaag komt vaak als een brede straal schuin naar beneden en verspreid zich als de vingers van een hand over het water. Je krijgt hier een beeld van als je een vlaag in vaart, eerst moet je wat afvallen om druk te houden en halverwege de vlaag kan je weer oploeven. Wedstrijdzeilers maken hier ook gebruik van om hoogte te pikken. Het verschil in richting tussen de wind in de linker- en rechterkant van de vlaag is vaak zomaar 15° maar het kan ook meer zijn.
Aan de rand van de vlaag is het erg chaotisch. Je voelt soms flarden wind die maar een deel van je kite raken.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #84 Mei 14, 2009, 12:54:25
edit2Rapporteer  
Haha goed opgemerkt Vliegenaar!  Ben al te lang van school! Thanks, heb het gewijzigd!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #85 Mei 14, 2009, 15:23:05
edit2Rapporteer  
Een vlaag komt vaak als een brede straal schuin naar beneden en verspreid zich als de vingers van een hand over het water.

Weet je daarvan ergens film/simulatie?
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #86 Mei 14, 2009, 18:46:39
edit2Rapporteer  
Eigenlijk mogen we praten over een geluk bij een ongeluk.
Wat niet wegneem dat ik elke gewonde of dode betreur in de kitesport.
Dit had allemaal veel erger kunnen zijn.

Mensen die met zulke harde wind een handlepassleesh gebruiken moeten worden aangesproken als deze niet juist op de safetylijn is aangesloten.

Ook onbergrijpelijk dat er zoveel kite's niet gezekerd op het strand lagen.
Er zijn tig kite's op en over de snelweg beland.
Hier hadden ook doden kunnen vallen.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #87 Mei 14, 2009, 21:11:42
edit2Rapporteer  
Hoe wil je een kite dan zeker met een wind van 50knp en die snelheid dat men van het water af moest en moest schuilen? Ik was er niet bij dus weet het niet maar heb toch gehoord dat men zand op de kites had gedaan.
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #88 Mei 15, 2009, 11:23:50
edit2Rapporteer  
Gebrek aan inzicht dus.

Je moet beseffen dat het zand op je kite bij zulke windsnelheden eerder van je vlieger afwaait dan met normale wind.

Vervolgens moet je passende maatregelen nemen. (checken, zand erbij, iets anders erop, opruimen)
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #89 Mei 15, 2009, 13:23:11
edit2Rapporteer  
Citaat
ik heb persoonlijk maar een stelregel 'bij twijfel niet het water op'

En Zo Is Dat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ThumpsUp  ThumpsUp   ThumpsUp
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #90 Mei 15, 2009, 13:28:18
edit2Rapporteer  
Citaat
ik heb persoonlijk maar een stelregel 'bij twijfel niet het water op'

En Zo Is Dat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  ThumpsUp  ThumpsUp   ThumpsUp

Helemaal mee eens!!! 
Wat we er ook uit kunnen leren is: ben je wel goed verzekerd? voorkomt het ongeluk niet, maar je moet er toch ook niet aan denken zwaar gewond te raken of erger en niet verzekerd te zijn met alle gevolgen die erbij komen voor familie of nabestaanden..
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #91 Mei 15, 2009, 14:47:47
edit2Rapporteer  
Gebrek aan inzicht dus.

Je moet beseffen dat het zand op je kite bij zulke windsnelheden eerder van je vlieger afwaait dan met normale wind.

Vervolgens moet je passende maatregelen nemen. (checken, zand erbij, iets anders erop, opruimen)

Ik doel er juist op dat de situatie zo was dat men snel wou gaan schuilen ipv open voor de elementen te blijven staan met het risico nog wat tegen je aan te krijgen ook. Tenminste zo kan ik het mij voorstellen. Natuurlijk hadden ze zoals veel mensen gedaan hebben plat op de kite moeten liggen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #92 Mei 15, 2009, 16:14:22
edit2Rapporteer  
Citaat van: www.kitesurfschool.ORG op Mei 14, 2009, 15:23:05
+
Een vlaag komt vaak als een brede straal schuin naar beneden en verspreid zich als de vingers van een hand over het water.


Weet je daarvan ergens film/simulatie?

dat niet maar hier vind je wel wat, best interessant.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.