Ondanks de windwaarschuwingen zoeken we met z'n allen toch de gevaarlijke momenten op. Het is dat ik momenteel geblesseerd ben, maar anders was ik ook gaan varen.
Bij kitesurfen heb je toch een soort van schijnveiligheid.
Ik heb toch depower en ik weet heus wel wanneer ik mijn safety moet trekken.
Maar feitelijk ben je dan al te laat.
Ik denk dat ik me voor ga nemen om een helm te dragen boven de 25 knopen.
Waarom niet altijd een helm dragen?
Tja niet cool zeker? Niemand doet het immers.
Ik herinner me vorig seizoen nog een pittig dagje waarbij er ook donkere lucht aan kwam bij borsele.
Kwam naar de kant om eigenlijk even te rusten, maar pas toen realiseerde ik me de donkere lucht achter me.
5 tal minuten daarna ook een dikke wind bui met als gevolg dat vrijwel iedereen naar de kant geblazen werd.
Opvallend was dat niemand releaste maar paniekerig stond te wachten op hulp.
Gelijk een wijze les voor mij en anderen, hou het weer eens in de gaten achter je. Voor je is het weer dat geweest is, achter je is het weer wat eraan komt !!
Overigens viel mij op dat die dag de barometer op mijn horloge vlak voor de bui als een malle veranderd was. Ook deze gadget gaat denk ik standaard mee op het water voor mij.
Sowieso draag ik altijd reddingsvestje en ook deze heb ik 1 keer nodig gehad.
Mesje aan mijn trapeze om lijnen door te snijden.
En volgende week bridles gelijk even checken en backup systeem bouwen voor het geval een bridle of katrol het begeeft.
En het liefst een Iron-heard safety op mijn best bar of een 2009 Best bar nemen. Dat domme lusje staat me totaal niet aan.
Allemaal dingen die risico kunnen beperken, maar die wel al tijdje op de planning staan