Windwaarschuwing Vrijdag 8 mei

Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #25 Mei 08, 2009, 18:46:11
edit2Rapporteer  
<edit>

Wat een mooie dag bleek te zijn is uitgedraaid op een drama.
arvidnl

Berichten: 187
Antwoord #26 Mei 08, 2009, 19:03:01
edit2Rapporteer  
hoorde net op 3fm dat er een kitesurfer is afgevoerd met een ambulance  nadat ie door een windvlaag enkele meters over het strand is gesleurd..
iemand al wat meer over gehoord?

hoop dat het "letsel"waar ze het over hadden mee zal vallen
LOEN

Berichten: 767
Antwoord #27 Mei 08, 2009, 19:31:18
edit2Rapporteer  
Viel niet mee, was serieus letsel .
Niet alleen strand maar kwam ook een obstakel in voor.
Er zal wel snel wat meer duidelijkheid komen, maar het is niet best...  Undecided
xray

Berichten: 3688
Antwoord #28 Mei 08, 2009, 20:00:36
edit2Rapporteer  
Niet best is zacht uitgedrukt zeker omdat er ook  nog een dode te betreuren is vandaag op Horst....

Er kan niet genoeg en zeker op niet genoeg manieren gewaarschuwd worden wat mij betreft. Internet alleen is gewoon niet voldoende!

Sterkte aan de nabestaanden en aan de zwaargewonde....
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #29 Mei 08, 2009, 20:31:51
edit2Rapporteer  
Alleen jammer dat niet iedere kitesurfer hier op het net kijkt. Undecided
xray

Berichten: 3688
Antwoord #30 Mei 08, 2009, 20:33:09
edit2Rapporteer  
Daarom zei ik ook 'niet genoeg manieren'.
Vinni

Berichten: 5944
Antwoord #31 Mei 08, 2009, 20:34:56
edit2Rapporteer  
Echt heel erg. Volgens mij is dit het eerste dodelijk ongeval op Strand Horst. Sterkte aan de nabestaanden
leeany

Berichten: 844
Antwoord #32 Mei 08, 2009, 23:56:18
edit2Rapporteer  
Een vlaggensysteem bij alle kitesurf spots lijkt me een idee.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #33 Mei 09, 2009, 09:03:57
edit2Rapporteer  
Een vlaggensysteem bij alle kitesurf spots lijkt me een idee.


Dan moeten de meeste wel snappen wat die vlaggen betekenen.

Ik heb een dergelijk scenario nu al een aantal keren meegemaakt, met doden en gewonden als resultaat (jaren geleden autostrand). Ik zou niet weten hoe je iedereen kan overtuigen hoe gevaarlijk het op een bepaald moment is.

Gisteren bleven er ook genoeg mensen doorvaren terwijl de lucht erg zwart aan het worden was en de wind een beetje inkakte, met forse vlagen er tussendoor....
spruce

Berichten: 451
Antwoord #34 Mei 09, 2009, 17:08:51
edit2Rapporteer  
Ondanks de windwaarschuwingen zoeken we met z'n allen toch de gevaarlijke momenten op. Het is dat ik momenteel geblesseerd ben, maar anders was ik ook gaan varen.

Bij kitesurfen heb je toch een soort van schijnveiligheid.
Ik heb toch depower en ik weet heus wel wanneer ik mijn safety moet trekken.
Maar feitelijk ben je dan al te laat.

Ik denk dat ik me voor ga nemen om een helm te dragen boven de 25 knopen.
Waarom niet altijd een helm dragen?
Tja niet cool zeker? Niemand doet het immers.

Ik herinner me vorig seizoen nog een pittig dagje waarbij er ook donkere lucht aan kwam bij borsele.
Kwam naar de kant om eigenlijk even te rusten, maar pas toen realiseerde ik me de donkere lucht achter me.
5 tal minuten daarna ook een dikke wind bui met als gevolg dat vrijwel iedereen naar de kant geblazen werd.
Opvallend was dat niemand releaste maar paniekerig stond te wachten op hulp.

Gelijk een wijze les voor mij en anderen, hou het weer eens in de gaten achter je. Voor je is het weer dat geweest is, achter je is het weer wat eraan komt !!

Overigens viel mij op dat die dag de barometer op mijn horloge vlak voor de bui als een malle veranderd was. Ook deze gadget gaat denk ik standaard mee op het water voor mij.

Sowieso draag ik altijd reddingsvestje en ook deze heb ik 1 keer nodig gehad.
Mesje aan mijn trapeze om lijnen door te snijden.
En volgende week bridles gelijk even checken en backup systeem bouwen voor het geval een bridle of katrol het begeeft.

En het liefst een Iron-heard safety op mijn best bar of een 2009 Best bar nemen. Dat domme lusje staat me totaal niet aan.

Allemaal dingen die risico kunnen beperken, maar die wel al tijdje op de planning staan Sad


spruce

Berichten: 451
Antwoord #35 Mei 10, 2009, 15:29:30
edit2Rapporteer  
Ik probeer momenteel erachter te komen hoe het luchtdruk niveau vlak voor de bui in horst verliep.
Weet iemand een site waar je dat kan terugkijken?
Mijn horloge logt namelijk maar een paar dagen

Het krankzinnige is dat ze bij meteo duidelijk de bui zien aankomen en dat er aan de andere kant doden vallen. Zouden eigenlijk waarschuwing moeten uitzenden net als ze dat voor de scheepvaart doen
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #36 Mei 10, 2009, 15:48:17
edit2Rapporteer  
Er zijn vooraf toch waarschuwingen genoeg te lezen geweest? 90 km per uur is niet niks en hoe heftiger de omstandigheden, des te moeilijker te voorspellen en des te groter dus de kans dat ze nog extremer worden dan de waarschuwingen.

Eigenlijk zou je zelfs als ervaren kiter weg moeten blijven uit zulke condities, als je geen risico wil lopen. Maar 't is precies wat je zegt, uiteindelijk willen we allemaal steeds harder, hoger en heftiger. Eerlijk en herkenbaar verhaal trouwens. In het begin was ik een beetje bang voor harde wind, maar nu ik steeds meer (schijn)controle krijg over m'n kite sta ik ook te trappelen bij windkracht 6. En dan ben ik nog geen jaar bezig, dus kun je nagaan als je veel verder bent.

Hier staat wel iets, maar is misschien niet specifiek genoeg: http://www.meteo24.nl/nl/index.php?go=2,5  Kan het wel voor je navragen aan een contact bij het knmi als je wil.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #37 Mei 10, 2009, 16:26:24
edit2Rapporteer  
Achteraf is makkelijk praten kan ik enkel zeggen. Hoeveel mensen waren er aan het kiten? Veel dus. Dat deze persoon net te ver uit de kust zat is gewoon pech hebben. Om nu te zeggen dat hij schuldig is om te gaan kiten met dat weer. Nee dat vind ik te ver gaan. Achteraf hadden we ook kunnen weten dat meneer Tates zelfmoord ging plegen, maar wie hield hem tegen?
Mriek

Berichten: 649
Antwoord #38 Mei 10, 2009, 16:43:07
edit2Rapporteer  
Nee joh, ik heb het helemaal niet over schuld. Volgens mij zeg ik dat ook nergens en dat heeft ook sowieso geen zin.

We nemen allemaal een risico! Iedereen kan dezelfde pech hebben. Echter, de kans op die pech wordt wel groter naarmate de condities zwaarder worden. En misschien leren zulke tragische ongelukken ons dat de grens ergens anders ligt dan we denken. Of dat zo is weet ik niet, maar de vraag vind ik wel belangrijk.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #39 Mei 10, 2009, 16:52:56
edit2Rapporteer  
Vrijdag is voorbij , ik knal er een slotje op...............
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.