1 bandit dos 10m2 met 2 boards of toch 2 kite quiver?

jagunsu

Geen avatar

Berichten: 5
Juni 21, 2009, 18:02:33
edit2Rapporteer  
Hallo!

Ik heb een paar weken geleden een kitecursus in Tarifa gedaan, en nu wil ik graag materiaal kopen!

mijn 'data'
30 jaar, 178cm met 71kg, windsurfervaring
spot: Voornamelijk Noordzee, Cuxhaven (waddengebied, ligt droog bij eb, vloed 2m diepte), verder af en toe met wat NL vrienden aan de NL kust, 1-2x per jaar surfvakantie in Tarifa/Egypte. Ik woon in Bremen (Dld)
Voornamelijk wil ik met 13 tot max 25kt kunnen kiten, met focus op 15-20kt wind. Als windguru <15kt voorspelt neem ik niet de moeite om de 100km te rijden naar mn kitespot met het risico dat de wind lager uitvalt, en als beginner wil ik ook niet op zee met >22kt

heb al het eea ingelezen over kites, boards maar mij ontbreekt het een beetje aan praktijk ervaring wat de beste keuze is dus kom ik hier even vragen  Smiley

mijn hypothese, als ik naar die windrange kijk, lijk ik met 1 kite deze windrange af te kunnen dekken?
mijn oog is daarbij gevallen op een bandit 11m2 of bandit dos 10m2, aangezien die een van de grootste windranges schijnen te hebben (12-30kt voor de 10m2 dos), sterk, stabiel, goede depower en makkelijk te relaunchen en self-landen zijn? Verder schijnt de 10m2 dos een stuk 'beweeglijker' te zijn als bv een 12m2 kite met bijna zelfde low-end?

is dat ook zo vanuit jullie ervaring, of is dat wat gehyped?
ik kan een nieuwe dos 10m2 met bar voor 950 euro kopen. Is wel duur, maar ik dacht dat dat toch wel OK zou zijn omdat de kite een grote windrange afdekt en ik er dus maar 1 nodig heb, en het een goede kite is waar ik niet na 1-2 jaar op uitgekeken ben.

mee eens of niet? toch beter een goedkopere bow kite nemen? of ander alternatief?
andere goede aanbiedingen die ik gevonden heb:
xbow 3 10.5m2 nieuw voor 699,- incl bar
SB3 10m2 nieuw voor 699,- incl bar
SB3 12m2 nieuw voor 759,- incl bar

vraag nummer 2 is, welk board?

Ik dacht zelf, om de grote range van zo'n bandit dos optimaal uit te buiten, om met 2 boards te plannen. Boards zijn ook goedkoper dan kites, makkelijker te wisselen bij veranderende omstandigheden en duurzamer  Wink

1 board om te beginnen met kiten, wat ik later kan houden als lichtweer board (12-18kt wind)
later een tweede board kopen als ik beter kan kiten voor met meer wind. Dat zou dan een 129x37 moeten zijn als ik de beginners-tabel lees?

welk board zouden jullie me aanraden als beginner board wat later een goed lichtweer board is?
in de beginners-tabel wordt iets van 139x39 aangeraden, maar is het wellicht verstandig om dan naar een iets langer of iets breder board te kijken?
Een spleene door 159 of vergelijkbaar leek me toch wat te veel van t goede met mijn gewicht, en ook wellicht wat te lang/vlak aangezien ik op zee vaar waar t wel vaak choppy kan zijn met getijdestroming/wind.

wat opties die ik op ebay.de track:
spleene session 08 139x40
naish haze 08 148x42
cabrinha prodigy 09 138x41 of 148x43

of denken jullie, met zo'n 2 board quiver haal ik niet zoveel extra range uit een bandit dos 10m2, en een one-for-all 133x39 ofzo is ook voldoende?

welke vinden jullie voor mijn gewicht/ervaring en kitespot het meeste aan te raden?

sorry voor het lange verhaal, bedankt voor jullie adviezen!

groet, John
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Juni 21, 2009, 18:16:15
edit2Rapporteer  
je hebt er goed over ngedacht! hulde!
950 voor een dos is niet duur als dat compleet is? in de winkel?
Dos is deels hype, maar wel een goede kite. De low-end van de kite wordt vaak overdreven, ja hij is erg goed, maar er zijn wel meer merken die dat hebben.
Ik kan je niks vertellen over Cabrinha, dus dat doe ik ook maar niet. 2 boards vind ik persoonlijk overdreven. Neem gewoon 1 goed allround board. Stel voor jezelf vast in wat voor soort water je het meest gaat varen en stem daar je board op af. Als je F-one kite koop, en een goede deal wil maken bij de winkel dan kan je wss het beste een trax4 nemen.

edit: je zou je beginnersboard ook 2e hands kunnen kopen Smiley
edit2: als je echt op die spots blijft varen, zit je waarschijnlijk vaak op choppy water. De trax4 is daar wel geschikt voor, je kan ook 2hands een trax3 scoren(veel lui stappen over op 4, hoewel de verschillen niet erg groot zijn)
jagunsu

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #2 Juni 21, 2009, 18:41:56
edit2Rapporteer  
ja, is compleet (wel zonder pomp)
is door een F-one handelaar in Hongarije die veel over Ebay handelt (wettools.com)
klinkt vaag maar is wel betrouwbaar, vriend van me heeft er ook besteld zonder problemen.
hij kan me ongetwijfeld ook een trax4 meeleveren maar die zal nog steeds wel erg duur zijn, ik zat eerder te denken aan een niet al te duur boardje (beste 2ehands 200-300 euro, max 350 ofzo)

welke kite is dan vergelijkbaar en goedkoper met de 10m2 dos qua eigenschappen? core GT?

voor choppy Noordzee/Waddenzee met mijn 71kg, welke grootte van allround board is dan aan te raden?
Ik zag nog een nieuwe NKB X-ride 08 129x38 voor 359, schijnt wel een goeie te zijn voor chop maar ik dacht dat die nog wel te klein zou zijn voor mij als beginner? Moet natuurlijk wel eerst goed leren kanten en hoogte lopen...
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #3 Juni 21, 2009, 19:39:26
edit2Rapporteer  
Op E-bay zijn ze ook te vinden voor 850 euro uit Litouwen, maar weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is.. moet je maar even kijken.
jagunsu

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 Juni 21, 2009, 20:11:40
edit2Rapporteer  
had die Litouwen aanbieding ook al gezien, maar dat vertrouw ik niet. Geen referenties etc, en het is ook niet 100% duidelijk of dat met of zonder bar is etc.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Juni 21, 2009, 20:30:41
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf de Core GT en is inderdaad sterk te vergelijken met de Dos. Alleen wat prijs betreft zit er weinig verschil in hoor. Het enigste voordeel is dat je eens een kite hebt die niet iedereen heeft  Wink
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #6 Juni 21, 2009, 20:43:32
edit2Rapporteer  
had die Litouwen aanbieding ook al gezien, maar dat vertrouw ik niet. Geen referenties etc, en het is ook niet 100% duidelijk of dat met of zonder bar is etc.

Staat in dat het compleet is, bovendien heb je paypal kopersbescherming als ik het goed heb.
Maar in principe is die discussie denk ik beter op zn plaats in het topic van Winkel-aanbiedingen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #7 Juni 21, 2009, 21:27:19
edit2Rapporteer  
hallo Jagansu,


Als je alleen > 15 knopen gaat varen, zul je vlug in situaties komen dat het eigenlijk al te hard (>25) waait voor een Uno 11 of Dos 10. Maar omdat je 100km hebt gereden ga je toch het water op. Je staat dus overpowerd te kiten en persoonlijk vind ik dat geen pretje. Je safety-marge is bij 1kite-quiver nihil. Daarom: beter 2 kites, dan heb je wat speelruimte ...

Ik (80kg) heb een Bandit Uno 11m en hiermee vaar ik heerlijk van 15/16 knopen tot 22 knopen. Dus ........
Tip 1: koop een Uno 11m. Dat scheelt een hoop euri!

Rond de 20 knopen stap ik over op mijn Uno 9m. Dit is werkelijk een super kite! Met dieze vlieger kun je ontspannen doorgaan tot 30 knopen. Dus ........
Tip 2: van de euri die je op de Dos bespaart koop je een Uno 9m of 7,5m

Ik heb ook met 2 board quiver gewerkt, maar merkte dat ik toch altijd het prettigste board koos om te varen. (Het grote board ben ik trouwens kwijtgeraakt en nog steeds niet terug ThumpDown: Spleene Rip+)

Vaar momenteel OR Mako Classic, een echte wave-ripper en chop-killer. Heerlijk ......(maar dat is natuurlijk persoonlijk)
jagunsu

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #8 Juni 21, 2009, 21:42:39
edit2Rapporteer  
Staat in dat het compleet is, bovendien heb je paypal kopersbescherming als ik het goed heb.
Maar in principe is die discussie denk ik beter op zn plaats in het topic van Winkel-aanbiedingen.


Hmm ja, dat klopt natuurlijk wel met die paypal bescherming. Ik vind alleen dat het niet eenduidig in de ad staat of het met bar/lines etc is of niet. Heb net n mailtje gestuurd, ff afwachten.
jagunsu

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #9 Juni 21, 2009, 21:53:06
edit2Rapporteer  
hey limbo,

Ik was inderdaad eerst van plan een 2e hands Uno 11m2 te kopen, maar ben 2x op ebay overboden, 2x ging die kite voor 700 euro weg.
Toen kon ik een 2e hands dos 10m2 voor 850 krijgen, maar die was al een keer of 20 gevlogen dus toen dacht ik, dan kan ik beter een nieuwe voor 950 halen..

je kent dat, stiekem ga je altijd in prijs omhoog lol Wink

maar ik vond op papier het voordeel van de Dos dat de 10m2 de gelijke low-end heeft als de 11m Uno, en dat de 10m2 Dos wat beweeglijker/direkter is en een hogere high-end heeft dan de 11m2 Uno, wat wel van voordeel is in mijn 'one-kite' quiver idee Wink
Verder is de 10m2 dos later evt makkelijk naar boven uit te breiden als ik dat nodig zou vinden met een 7m2 of 8m2 dos omdat ze dezelfde 45cm bar hebben..

maar als iemand een mooie 11m2 uno tegen een goede prijs in de aanbieding heeft ben ik natuurlijk wel geinteresseerd..!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Juni 21, 2009, 23:57:15
edit2Rapporteer  
Heb je hier iets aan?   Lips Sealed


http://www.kitehigh.nl/2ehands/advertentie/540
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #11 Juni 22, 2009, 13:02:36
edit2Rapporteer  
Ik heb jou gewicht en heb zelf ook de Dos 10 + 7m2. Ik vaar op een boardje met een goede low-end. De trax4 is wederom weer getest als de maat der dingen, zeker wat betreft het low-end.

Idd. klopt het als een bus dat de 10m2 BanditDos hetzelfde low-end heeft als de 11m2 bandit(Uno). Echter er zit wel verschil in. De bardruk is iets lager geworden en hij heeft een beter te controleren high-end.

Verder zou ik als ik jou was de F-one Revolt2 niet negeren. Het mag misschien dan niet het "topmodel" zijn van F-one, kwa low-end en windrange komt hij overeen met de Dos. Maar daarbij is het nog stabieler, nog makkelijker te controleren. Itt de Bandit (uno) is de Banditdos meer high-performance geworden. Daarvoor heeft hij wat aan stabiliteit ingeleverd (nog steeds erg goed, maar het kan beter)

80% van de kiters heeft die extra performance van de Dos echt niet nodig. Zeker als je gaat beginnen. En het gehele truuken reportoire is met de Revolt2 ook goed te doen. De revolt1 is helemaal een toppertje, daar hij kwa prestaties vrijwel gelijk was aan de Bandit(uno), tegen een lagere prijs. Foutje van F-one Wink

Het low-end van de revolt(2)/bandit(dos) is buitengewoon goed, slechts enkele kites benaderen het of komen in de buurt. En de meeste zijn ook deltashapes. Deze kites zijn ook echte low-end kites. Ze hebben veel prestaties bij minder wind. De 10m2 is door te varen tot een knoop of 25kn gemiddeld (als je ervaren bent zelfs tot 30kn), maar dan is vooral van de Dos de prestaties al zo groot dat het voor een beginner teveel is.

Als one kite quiver is de 9m2 daarom aan te raden, echter 10 + 7 combo is echt top voor je gewicht.
Ik red met een snel planerend plankje (en ervaring, want vooral low-end eruit krijgen wat er in zit is in het begin lastig, met elke kite) van 12 - 35kn gemiddeld (40kn heb ik gedaan gemiddeld, maar is gekkenwerk. Gevaarlijk ook en niet fijn)
c0g

Geen avatar

Berichten: 157
Antwoord #12 Juni 22, 2009, 13:37:55
edit2Rapporteer  
Volgens mij is de bottom line dat je het prima bekeken hebt, jagunsu.
Van 13 tot 25 knopen kun je uit de voeten met de 10m. Dos, al heb je het met 25 knopen wel een beetje zwaar, maar 't kan.  (En op zee heb je 14/15 knopen nodig vanwege stroming en golven.
Ik heb nu een paar maanden de 10m. Dos, en ik gebruik 'm met 1 board, altijd.
Tot nu toe geen andere kite nodig gehad, (74 kg) als ik nog 's rijk word koop ik  een 7m. erbij, maar vooralsnog vind ik dit de eerste echt werkende `1- kite quiver.

Goeie keuze, gewoon doen. Veel plezier!  Joepie
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juni 22, 2009, 13:50:07
edit2Rapporteer  
Mee eens c0g ThumpsUp
Behalve dat van echte one-kite-quiver. Dat is toch echt de 9m2 voor iemand 75kg
En zeker op de wadden waar het toch al harder waait als gemiddeld ergens anders langs onze kust Wink

Echter, wordt maar snel rijk want die 7m2 is helemaal te gek Joepie Joepie
Die pak ik al vanaf 18kn gemiddeld op vlak water, en 20kn op zee
richard

Berichten: 381
Antwoord #14 Juni 22, 2009, 14:15:21
edit2Rapporteer  
Ben ook een 10m bandidos fan met naish thorn board (makkelijk hoogte lopen, goede pads).  Ik heb nog andere kites maar die staan eerlijk gezegd stof te happen. De bandit trek ik het snelst uit de kast.

Ideaal bereik, makkelijk te varen. Goed te verstellen. en zien er mooi uit.


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.