vraagje

bikiniisuit
Gast
Juli 07, 2009, 17:37:29
edit2Rapporteer  
Gisteren op Schellinkhout klapte mijn 10 m kite binnenste buiten en ging als een dikke banaan op t water liggen (door te weinig wind kon ik de waterstart niet goed makn). Het omklappen gebeurde dus toen de kite al op het water lag. Waarschijnlijk had ik m niet goed opgepompt. Ik zwaaide naar een andere kiter zo van "shit wat nu?"  want ik was gevaarlijk dicht bij de dijk (tegen de dijk aan) en riep zoiets van "safe doen of zo?". Hij knikte en toen ik aan me safety getrokken had, wist ik t ook ff niet meer. Hij riep toen iets van aan de middelste lijnen trekken (wat ik ook probeerde). touw sneed best wel in mijn handen en de wind begon weer hard aan te trekken en die verrekte dijk was eng dichtbij. Gelukkig kwam er een blonde jongen aan kiten en die pakte m bij de leading edge. Als hij er niet geweest was had ik even niet geweten wat te doen. Ik heb 1 jaar en 1 mnd ervaring. Dit niet eerder meegemaakt. Iemand enig idee wat je nu precies in deze situatie moet doen. Vind het echt heel vervelend dat ik t niet weet. Ik heb een Cabrinha 2008, Switchblade (dus geen 5 lijnen). Kon ff geen ouder topic vinden hierover.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #1 Juli 07, 2009, 21:31:57
edit2Rapporteer  
dit heet inverteren, daar kan je op zoeken.
Succes!
bikiniisuit
Gast
Antwoord #2 Juli 08, 2009, 16:32:48
edit2Rapporteer  
dank je El Rudo. ik heb al de antwoorden gelezen. de thread was nogal chaotisch met geirriteerde reacties, maar heb wel een indruk, gekregen. 1 persoon stelde een goede vraag DM2008: "Even terugkomend op mijn situatie: wat is de juiste handelingswijze bij een inverterende kite?
Ik bedacht het volgende:
Zodra de kite op het water ligt, 1 stuurlijn paar meter inhalen, en dan de rest v/d lijnen opwinden tot ik bij de kite ben, en een self-rescue uitvoeren (goed te doen als je kan staan op binnenwater, wat irritanter indien op zee).
Of moet ik meteen de chickenloop releasen om te zorgen dat vrijwel alle power uit de kite is (en, belangrijker, dat de kans op een loopende kite tot vrijwel 0% gereduceerd is)?". De vraagsteller heeft m eigenlijk al zelf beantwoord. Afhankelijk van je nivo, ervaring, type kite zul je er dus vroeg of laat mee te maken krijgen. Voor mij is de conclusie safety trekken en oogcontact met mijn mede kiters. Afhankelijk hoe gevaarlijk de situatie dan is, ook 2e safety trekken. Top dat ik hulp kreeg van 2 jongens in de buurt, die blijkbaar de situatie herkenden. Ik was de enige beginner op t water. Nogmaals ONTZETTEND bedankt.


Het zal ongetwijfeld nog eens voorkomen dat ik een kite inverteer, en wil de volgende keer wat beter voorbereid zijn.
bitburger

Berichten: 316
Antwoord #3 Juli 08, 2009, 16:42:11
edit2Rapporteer  
Als je tijd hebt proberen de lijnen op te rollen.
En als het echt niet safe voelt moet je gewoon zonder nadenken realeasen!!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 Juli 08, 2009, 17:22:33
edit2Rapporteer  
Niet aan een stuurlijn binnen halen maar een front line.
Ander kiters kunnen je helpen, door je bridle lijnen terug te slaan over te tips van je kite. Je kite ligt dan weer buitenste buiten op het water en je kan gewoon launchen en naar de kant varen. Goed kijken of de voor en achterlijnen niet gedraaid zitten, hier kan je wel even mee varen maar zsm weer goed doen ivm slijtage en breuk.

Mocht je iemand op het water willen helpen, zorg er voor dat je niet zelf in de problemen komt en de knoop groter maakt.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #5 Juli 08, 2009, 17:59:02
edit2Rapporteer  
El rudo ik heb exact gedaan wat die jongen zei en aan de middelste lijnen getrokken (ook al vond ik dit onlogisch, fijn dat jij dit toch even bevestigt want ik twijfelde als een gek). Alleen jammer dat ik niet veel kracht had om de kite naar me toe te trekken, want de kite trok mij bijna de dijk op (bar los, safety los). De afgelopen 2 nachten heb ik tot heel laat in de nacht mijn touwen moeten ontknopen, 1 pump vervloekt, en wilde mijn frontlijnen eigenlijk met was insmeren (die gebruik voor mijn skimboard) omdat ze volledig stroef zijn geworden. Ik zie nu al dat ze met zichzelf makkelijk gaan knopen (de stuurlijnen zijn wel soepel gebleven). Bij dit soort acties schrijf je echt af op je materiaal want het lijdt eronder. Terwijl ik aan t punniken was schoot ook de gedachte dat ik het helemaal niet erg vindt om met zo een ontzettend suf beginnersmerk als Cabrinha te rijden, want de kite ging niet tollen en ik heb wel (misschien vals gevoel van) vertrouwen in mijn gear/merk, zeker omdat je een stuk ervaring mist.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Juli 08, 2009, 19:30:20
edit2Rapporteer  
oooowh bij een Bowkite staan de front lines in het midden (van links naar recht:
linker stuurlijn, linker front line, rechter front line, rechter stuurlijn. Zo zit het ook bij je bar.Die (blonde?) jongen had het dus goed.
Bij een bow kan je meestal ook aan twee front lines tegelijk trekken omdat ze dan volledig depoweren - er staat nog wel een restje kracht en dat kan voor een kleiner iemand, grote kite en harde wind nog zoveel zijn dat het moeilijk te houden is.

Is jouw kite geel? Dan is de beschrijving "Dikke Banaan" wel toepasselijk! Cabananazinha? schater
bikiniisuit
Gast
Antwoord #7 Juli 09, 2009, 11:16:26
edit2Rapporteer  
jij ontsettent plagerige FRIESkop. ik klein ?, slank ja, wacht maar tot ik je op t strand of satehplaya tegenkom  loser. Beginners zijn medooogenlooos  Tongue
(tuurlijk snapte ik t van die lijnen, kan geen lijn meer sien)
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #8 Juli 11, 2009, 00:56:03
edit2Rapporteer  
Ha Suit,
Goed dat je er zelf zonder bikinischeuren van af bent gekomen!
5lijns is soms wel veiliger en makkelijker inderdaad.
Btw Cabrinha is geen suf beginnersmerk hoor. Die zelfde kite die jij hebt, daar heeft Ariel Corniel in Cabarete een PKRAstop mee gewonnen, vóór Hadlow enzo als ik het me goed herinner. En ik denk dat Alex Soto 3e was met dezelfde kite.

Jelle
bikiniisuit
Gast
Antwoord #9 Juli 11, 2009, 14:06:49
edit2Rapporteer  
  YeSS HEE Jelle  YeSS, fijn als je kite leraar van vorig jaar je toch volgt in je (mis)stappen. Gut wat kun je  toch veel stomme dingen doen   Roll Eyes– zelfs al heb je braaf je lesjes gevolgd. Heb tijdens me lessen niet zo veel zelfvertrouwen gehad en ook nu voel ik vertrouwen bij je.  Thnx. Heb het afgelopen jaar flink nagedacht over lessen en het veiliger maken van de sport in t algemeen. Vind dat IKO of welke opleiding  ook voor nieuwe leraren een half jaars beginners-buddy- systeem moeten koppelen voor x uren voordat ze hun certificaat krijgen.  Weg met de jrlijkse fee. Nu hangt alles aan geld en de sport kan toch zo veel veiliger. Morgen Schellinkhout doen?
martijn

Berichten: 2347
Antwoord #10 Juli 11, 2009, 14:12:07
edit2Rapporteer  
Heb dat gister ook gehad in 7bft met mn 7m na een mislukte trick. Gelukkig had ik alle ruimte maar wist ook niet wat ik moest doen.
Omdat ik crashte en mn lijnen slap hingen waaide mn kite een stukje weg waardoor hij een beetje draaide. Hij schoot daarna gelukkig weer goed Smiley
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 Juli 17, 2009, 22:45:34
edit2Rapporteer  
Ik was even weg, dus Schellinkhout kwam er niet van.
Goed dat je volhardt!
De IKO had ik al opgegeven, maar ja wat is het alternatief, mondiaal gezien? In NL is er een goede knwv-opleiding, in sommige landen weer andere. Misschien moet je bij internationale contacten toch meer naar de skills kijken en niet op een papiertje afgaan.
IKO-opleiding was prima in NL maar daarna niets meer geleerd. Veel meer van dit forum. En de praktijk.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.