draaien in sprong, kijken naar landingsplaats of richting draaing??

snipes

Geen avatar

Berichten: 26
Juni 03, 2009, 12:03:54
edit2Rapporteer  
Hallo,

ik heb de discussies over springen aardig doorgezocht, maar kom verschillende meningen tegen over het springen en een niet geplande draaing, zodat je met je rug in het water valt.

De een zegt 'kijk naar de plaats waar je wilt landen' en de ander meld dat als je per ongeluk draait, kijk dan in de richting waar je naar toe draait en je komt weer goed uit..

Nu heb ik het gisteren uitgeprobeerd en als ik in de richting van m'n landing kijk, dan kon ik m'n draaing niet corrigeren. 1 keer keek ik in de richting van m'n draaing en dat ging goed.
Bij hogere sprongen heb ik vaak de rotaties, maar misschien doe ik iets anders verkeerd.

Wat is jullie mening?
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #1 Juni 03, 2009, 12:31:29
edit2Rapporteer  
Als je naar  bv. links vaart, achterste voren komt te hangen, en gaat kijken naar de richting waar je wilt landen dan moet je wel met de draaiing mee kijken, dus in dit geval achterste voren hangend over je linker schouder kijkend. Eventueel je benen wat intrekken om de draaiing wast te versnellen...
joeri

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #2 Juni 03, 2009, 12:50:46
edit2Rapporteer  
ik heb ook een tijdje ' gedraaid' maar na goede videobestudering en tips kwam ik erachter dat het echt aan de pop ligt.
als je goed en stabiel afzet en goed popt dan draai je veel minder.
dat is volgens mij het belangrijkste! krijg dat goed onder de knie...
ook het optrekken van je benen met je buikspieren helpt enorm

succes
snipes

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #3 Juni 03, 2009, 15:38:43
edit2Rapporteer  
@manketrunkie, ik draai niet helemaal achterstevoren, maar naar de zijkant en dan land ik hem op de zijkant of rug. In de lucht kan ik het dan niet corrigeren. Wat ik wel doe is naar beneden kijken. Misschien moet ik meer van het uitzicht genieten..? De afzet is verder wel ok denk ik, want ik wordt redelijk hard uit het water getrokken en kom dan ook een 5/6 meter hoog. Maar net na het hoogste punt draai ik soms..
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #4 Juni 03, 2009, 18:24:35
edit2Rapporteer  
ZO..best hoog....of LIJKT het 5-6 meter...

Maar goed..ik had het ook een tijdje..blijven oefenen....en niet naar je kite kijken, maar tijdens het afzetten gewoon in de vaarrichting kijken en tijdens je sprong naar je landingsspot kijken. Je houding in de lucht maakt ook uit, probeer eens je benen in te trekken of te grabben...
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Juni 03, 2009, 20:31:39
edit2Rapporteer  
Al eens geprobeerd zonder de afzet? Dan kom je niet zo hoog maar indien je dan niet draait weet je dat het toch door je afzet komt. In het begin probeerde ik ook te veel te focussen op mijn afzet tot iemand mij vertelde dat afzetten niet nodig is tenzij je echt hoog wilt springen.

Nu is het draaien dus ook gestopt, en kan ik beginnen met de afzet te oefenen.

En zelfs zonder afzet kan je met een goed gepowerde kite hoog springen.
snipes

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #6 Juni 04, 2009, 09:25:49
edit2Rapporteer  
@jb Waroo, 5/6 meter lijkt vaak zo, maar die ene keer dat ik keihard op m'n rug ging was wel die hoogte. We hadden foto's gemaakt en dan kun je het beter inschatten.

Maar wat mij verteld is dat ik in de sprong niet genoeg naar achteren hang, maar een beetje schuin naar voren, wat de rotatie lichtjes inzet. Dit komt vanuit de afzet..
Als de rotatie onverwachts wel ingezet wordt, dan kun je het maar beter afmaken.

Iedereen bedankt voor de tips!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #7 Juni 04, 2009, 11:04:47
edit2Rapporteer  
Je zou even kunnen vragen of iemand je sprong zou willen filmen of een serie foto's schieten. Waarschijnlijk wordt het probleem dan snel duidelijk.

Persoonlijk denk ik dat het met het kijken te maken geeft. Als je goed kijkt en je kite optijd terugstuurd dan kun je best een slechte afzet goed maken.

Veel gemaakte fout is dat je de neiging hebt om te kijken hoe hoog je springt en dus naar beneden zal kijken. Doordat je naar beneden kijkt zet en een voorwaartse rotatie in en zal je, afhankelijk van de hoogte, waarschijnlijk op je rug landen. Ook zal je dan waarschijnlijk je schouders iets in draaien wanneer je naar beneden kijkt en dat zorgt ook voor een rotatie.

Dus tijdens de sprong je schouder evenwijdig aan de bar houden en niet naar beneden kijk.

Succes

spruce

Berichten: 451
Antwoord #8 Juni 04, 2009, 12:47:11
edit2Rapporteer  
Snipes, ik zal het je komende sessie wel ff leren Wink
snipes

Geen avatar

Berichten: 26
Antwoord #9 Juni 04, 2009, 13:08:51
edit2Rapporteer  
He Spruce,

heb het idee dat je me kent..!? Ik kan wel wat hulp gebruiken, ik kite in Workum,Mirns,harlingen en kornwerderzand
Tycho

Geen avatar

Berichten: 53
Antwoord #10 Juni 04, 2009, 16:14:11
edit2Rapporteer  
Toen ik begon met springen draaide ik ook vaak. Bij mij kwam dat doordat ik scheef afzette. Uiteindelijk worden de meeste draaiingen namelijk al veroorzaakt door je afzet. Wat bij mij erg goed werkte is om vlak voordat je daadwerkelijk afzet recht voor je uit te kijken. (dus niet in je vaarrichting, maar daar haaks op). Op die manier weet je zeker dat je je lichaam recht hebt.
Mr.Klip

Berichten: 171
Antwoord #11 Juni 04, 2009, 18:09:20
edit2Rapporteer  
Snipes, ik zal het je komende sessie wel ff leren Wink
He Spruce,

heb het idee dat je me kent..!? Ik kan wel wat hulp gebruiken, ik kite in Workum,Mirns,harlingen en kornwerderzand
\


haha nee ik ben ook een Snipes;) hij heeft de verkeerde voor zich,hah maar ik zal spruce het wel ff leren komende sessie!
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #12 Juni 04, 2009, 18:33:03
edit2Rapporteer  
Had je deze al gezien? Misschien staat hier nog een gouden tip bij:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,30009.0.html

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 Juni 05, 2009, 08:48:26
edit2Rapporteer  
In de nieuwe Kitesurf mag staat een mooie uitleg over het springen, met enkele tips over de afzet en het tegengaan van draaien. In de lucht moet je jezelf proberen klein te maken en kijken naar de mogelijke plek van landing.

Toch zijn meeste rotaties zoals eerder aangegeven een resultaat van een verkeerde afzet. Probeer eens zonder om het verschil te zien. Vervolgens stap voor stap je afzet perfectioneren.
Matthijs?!

Berichten: 139
Antwoord #14 Juni 05, 2009, 19:19:40
edit2Rapporteer  
Het kan aan vele factoren liggen bij mij was het als ik naar beneden keek dat het ook fout ging je moet gewoon vooruit kijken. Hoeft neit perse naar je kite te zijn maar niet links recht of naar beneden kijken dat zorgt voor een verschil in balans waardoor je gaat draaien
Phyxsius

Berichten: 80
Antwoord #15 Juli 31, 2009, 18:52:25
edit2Rapporteer  
ik zou de vraag graag andersom willen stellen:
wat moet je precies doen om tijdens een hoge sprong een mooie en langzame rotatie (zonder te haperen en een extra zwiep met je benen, maar ook zonder te ver door te draaien) te bekomen ?

uiteraard zeggen jullie dan: net het omgekeerde van wat hierboven beschreven is. Wel, bij mij lukt het niet.
Backroll of frontroll vanuit pop lukt perfect, maar wanneer ik mijn kite instuur geraak ik nooit volledig geroteerd. Welke handelingen moet je doen vóór je aan de sprong begint ? Of kan je ook tijdens de sprong denken "hey, laten we eens roteren" en dit dan nog doen lukken ?

enige ervaringstips zijn zeker welkom !

Matthijs?!

Berichten: 139
Antwoord #16 Juli 31, 2009, 19:18:10
edit2Rapporteer  
ik zou de vraag graag andersom willen stellen:
wat moet je precies doen om tijdens een hoge sprong een mooie en langzame rotatie (zonder te haperen en een extra zwiep met je benen, maar ook zonder te ver door te draaien) te bekomen ?

uiteraard zeggen jullie dan: net het omgekeerde van wat hierboven beschreven is. Wel, bij mij lukt het niet.
Backroll of frontroll vanuit pop lukt perfect, maar wanneer ik mijn kite instuur geraak ik nooit volledig geroteerd. Welke handelingen moet je doen vóór je aan de sprong begint ? Of kan je ook tijdens de sprong denken "hey, laten we eens roteren" en dit dan nog doen lukken ?

enige ervaringstips zijn zeker welkom !



Zover ik weet ervan en hoe ik het doe is je stuurt je kite in zet je sprong af vervolgens zet je je al licht richting de kant die je opgaat af. Hier kom je al beetje in je draai en kijk je richting de kant die je opdraait halverwege als je naar beneden gaat stuur je je kite terug waardoor je terug draait en dan kijk je naar waar je wilt landen en zal je inprincipe niet moeten doordraaien.

Let op zo heb ik het mezelf geleerd en dit is niet erg in de details
Molliebollie

Berichten: 1243
Antwoord #17 Juli 31, 2009, 20:24:19
edit2Rapporteer  
Gewoon goed kanten, dat scheelt al een hele hoop.
Oh, en wat ook vaak de boosdoener is, is het te ver doorsturen en/of het te laat insturen van je kite.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.