Grevelingendam: geschikt voor beginners??

paul56

Logs: 0 | 299 uur
September 17, 2010, 18:19:31
edit2Rapporteer  
Op de spot info staat Grevelingendam voor gevorderden / experts. Kan iemand mij vertellen wat de reden hiervoor is.
Vanuit Breda is dit makkelijker aan te rijden, dan Oostvoorne
ash

Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #1 September 17, 2010, 19:03:30
edit2Rapporteer  
Voor een beginner is het zeker een goede spot.
Er wordt daar zelfs lesgegeven.

-Grote betaalde parkeerruimte direct aan het water.
-Je kan ver vanaf de kant tot aan je middel in het water staan.
Er is een grasveld waar je je kite kan oplaten, maar het is ook mogelijk om je kite in het water op te laten mits je iemand hebt die je meehelpt.

Er zijn 2 aspecten waar je rekening mee moet houden.

1. Aan de waterkant liggen Stenen die glad kunnen zijn.
Als je de kite op het grasveldje oplaat of als je van het water af komt moet je over een smalle strook stenen lopen.
Mocht je dan uitglijden of struikelen dan kan ik me voorstellen dat je de controle over de kite verliest met alle gevolgen van dien.Let dus op.
Als je nog niet de kite goed onder controle hebt zou ik zeker met hulp je kite in het water oplaten.

2. Het grasveldje is redelijk groot, maar niets in vergelijking met het strand bij Oostvoorne.
Als je door een windvlaag meegesleurd wordt heb je niet veel ruimte om je fout te corrigeren.

p.s.
er liggen scherpe schelpen, dus neem schoentjes mee.
En neem een zak -of een mooie dame mee die dan halfnaakt op je kite kan liggen, zodat deze niet wegwaait.

Het is zeker een goede beginners spot, ik zou zeggen ga er heen en ervaar.

Iw@n

Antwoord #2 September 17, 2010, 21:19:10
edit2Rapporteer  
Zoals ash al zegt; Kite controle is wel nodig om het water in te gaan.

Verder is de ruimte om er te kunnen staan minder dan in oostvoorne.

Wat wel een voordeel is dat je niet een heel stuk hoeft te lopen en dat er minder kiters bezig zijn dan in oostvoorne.

Grevelingendam is tot nu nog gedoogd gebied, maar er gaan verhalen rond dat GHZ het wil gaan verbieden..
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 September 17, 2010, 22:18:35
edit2Rapporteer  
In het verleden heeft een kiter daar het leven gelaten op de kant...

Op het water is er geen probleem zoals Ash al ruim voldoende beschrijft.
Echter, je moet daar je kite altijd tussen de bomen en struiken oplaten: geen ruimte voor fouten!

En daarbij drijven beginners nogal eens af. Je hebt in principe maar een punt waar je met je kite in en uit het water kan komen. En dat is dat punt met die scherpe rotsen e.d. Schoentjes een must, evenals goede kitecontrole.

Ik raad je sterk aan om toch naar Oostvoorne te blijven gaan, en daar eerst goed de basis onder de knie te krijgen.

En nog iets: in de regel waait het altijd minder hard op de Grevelingen dan op Oostvoorne. Is open zee, Grevelingen binnenland.
Idefixe

Antwoord #4 September 18, 2010, 00:03:14
edit2Rapporteer  
Grevelingendam is een spot die behoorlijk onder druk staat ( natuurtoestanden / nieuwe inrichting Grevelingenmeer)
paul56

Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #5 September 18, 2010, 14:34:07
edit2Rapporteer  
Super mensen, bedankt voor de info. Ik blijf nog even op Oostvoorne genieten en oefenen. Midden oktober een week naar Dakhla/Marokko. Daarna ben ik voldoende gevorderd Smiley om de Grevelingendam eens te gaan proberen
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.