Belgische gele (leerling) lycras gaan zeker(?) levens redden volgens video

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Augustus 13, 2011, 19:41:22
edit2Rapporteer  
Of zeker geen levens redden ?
http://www.facebook.com/video/video.php?v=10150259246412584&comments
 (click op link en bekijk video en commentaar - let ook op de dikke donkere wolk die komt aandrijven op de horizon wat zeker windstoten gaat geven)

nutvandegelelycra.com [HD]
by Jacques Pernet (videos)

Op een dag is een er beachmaster die met zijn goede vriend de politieker, even de veiligheid van de kiters gaat garanderen, onder het mom van potentieel gevaar voor de samenleving. Alle beachmasters, worden bij elkaar geroepen en zij zijn allemaal categoriek "tegen", want een gele lycra zal geen levens redden, draagt niet bij tot de veiligheid en is louter een identificatie! Maar wacht even, zo kunnen we van iedere kiter van onze club, onmiddellijk zien of hij/zij al dan niet lidgeld heeft betaald. En dat bijgestaan door de politie en overheid?! Handig toch, dus toch maar ja dan €€€.

Alle kiters aan de galg dan maar. En het systeem werpt onmiddellijk zijn vruchten af, van alle kanten krijg je druk om de gele lycra te dragen en de kassa rinkelt.

Moraal van het verhaal. Draagt de gele lycra bij tot de veiligheid? Neen! Kort door de bocht? Absoluut niet, iedereen weet dat een lycra geen bijdrage levert tot veiligheid, het is eerder onveilig want een gele lycra over je pak, blijft nat, stoot warmte af en heeft "wind-chill" factor. Dus onderkoeling en snellere afkoeling als gevolg. Onder de gele lycra kiters van dit weekend waren er een stuk of vijf die de lycra aan hadden omdat ze hun lidgeld hadden betaald en de lycra uiteraard, maar de beachmasters hebben geen controle gedaan op de kennis van het kiten!

Waarom dan wel die gele lycra? Het is een identificatie van een groep. En daar komt de kat op de koord. Dit is pure discriminatie. Want je kan van op een afstand zien of het individu een kiter, zeiler, een duiker of een zeiler is. Ik weiger principieel een gele lycra, een blauw kruis, een rode bol of een gele ster aan te plakken. Misschien is gele ster wat ver gezocht niet? En toch is het dan weer typisch Belgisch om slaafs alles op te volgen en als schaapjes de deskjokeys te volgen wat gedicteerd wordt. Er is nog nooit in welke tak van sport of vrije tijd een groep zo geviseerd. Skydivers, benjijumpers, duikers, fietsers, lopers, ... doen allemaal hun ding. Percentueel zijn er veel meer mensen die aangereden worden door fietsers, dus geven we de fietsers dan maar een blauwe lycra?

Ik draag de gele lycra niet, louter uit principe en overtuiging van mijn individuele vrijheid.
Voor alle andere aspecten van veiligheid voor kiters en sporters, ben ik de eerste om de vaandel te dragen.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #1 Augustus 13, 2011, 20:37:40
edit2Rapporteer  
Als ik je verhaal lees dan heb je wel een punt. Wel even een opmerking over het filmpje: ik weiger mij verplicht aan te melden op een social network om een filmpje te kunnen bekijken. Misschien even de youtube versie posten?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Augustus 13, 2011, 21:09:58
edit2Rapporteer  
Hoi CORE - dit is niet mijn filmpje en niet mijn commentaar.

Ik ga gewoon niet meer kiten in België gedurende de zomer periode.

De reden van de lycra toestanden: een vrouw van bij de politikers bekende familie (drukkers van overheids documenten) heeft het leven gelaten bij het leren met een te grote kite op het strand - zonder les.
En omdat zij bekend was moeten wij nu boeten.
Als het Piet Snot of Otto Normahl was geweest dan hadden we nooit lycras gehad.
Ik vraag me nog steeds af waar je met de verplichte vuurpijlen moet blijven op je kite board. Waarschijnlijk in rechterkastje vooronder.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Augustus 14, 2011, 11:13:26
edit2Rapporteer  
Leuk, maar niet iedereen heeft of wilt Facebook....

En ja, veel veiliger word het door de Lycra's, dat moet komen door bewustwording van de gevaren bij de kiters zelf.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Augustus 14, 2011, 14:47:01
edit2Rapporteer  
Ik volg het verhaal over belgie op afstand... mijn conclusie, lycras werken inderdaad niet. Duidelijk verhaal... grappig commentaar. maareh.. wat als het met die kiter met de ss rev was fout gegaan? hebben jullie die jongens er niet op aangesproken voor of tijdens het filmen? ok dit was wel de uitgelezen kans om de dood van een kiter vast te leggen op video. maar jou taak als meer ervarene blijft nog steeds anderen behoeden  van gevaarlijke situaties. ook voor jou eigen veiligheid! filmen kan dan altijd nog.
feddomw
Gast
Antwoord #5 Augustus 14, 2011, 14:53:43
edit2Rapporteer  
Gezien het totale gebrek aan wind in het filmpje zag ik geen gevaar voor deze lycra drager. Gortdroog commentaar, dit.

Ik merk ook op dat dit soort idiote wetgeving uitsluitend in bananenrepubliek BE of bijvoorbeeld IT zou kunnen. Vooral de verplichting om flares bij je te hebben vind ik top.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 Augustus 14, 2011, 15:09:46
edit2Rapporteer  
Staat geen wind, maar wel donkere wolken nabij + vrijwel geen afstand tot andere vertoevende op het strand.

Als ik het goed begrijp moet je in Belgie een certificaat halen en bij een voldoende  krijg je de lycra en ben je verplicht contributie te betalen? Alleen is het strand toch publiek domein ?

Garnaaltje

Berichten: 21
Antwoord #7 Augustus 22, 2011, 18:45:17
edit2Rapporteer  
met geld kan en mag je alles
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.