Één 7m kite en vier mogelijkheden.

Baksteen

Berichten: 129
April 08, 2012, 14:45:53
edit2Rapporteer  
Een tijdje geleden heb ik hier op deze site advies gevraagd over hoe groot mijn tweede kite zou zijn. Ik heb nu een North Rebel 2007 9 meter en ik weeg 67 kilo en ik ben ook nog een beginner. De meeste kiters raadde mij een 7 meter kite aan en dan liefst een kite van hetzelfde type / merk  als wat ik nu heb. Helaas voor mij is een Rebel te duur.

Nu ben ik een lange tijd opzoek geweest naar een 7 meter kite en heb ik een paar kites op het oog. Tweedehands heb ik me suf gezocht en ben in totaal 3 keer voor niets naar tweedehandskites gereden. De particulier(en) die een kite verkochte vertelde mij dat de kite er goed uitzag, helemaal top, van een oud vrouwtje geweest  Wink, enzovoorts. Eenmaal aangekomen waren ze op hun eind. Voor mij dus geen tweedehands gezoek meer. Tenzij de buurman het op de hoek verkoopt  Smiley want lang reizen doe ik niet meer.

Toen ik een 9 meter kite nodig had ben ik hier goed geholpen en daarom val ik jullie hier weer lastig met welke kite ik nu het beste, naast mijn Rebel 9 meter '07, kan kopen.  

De kites waar ik uit kan kiezen zijn ( op prijs gesorteerd ) :  
1. Een vriend verkoopt een in zeer goede staat verkerende Fone Bandit 7 meter wel één van de oudste serie maar voor ± €400,- is die het goedkoopst. Hij komt pas over twee maanden uit Amerika dus mocht dit de beste keus zijn dan moet ik eventjes wachten.
2.  Liquid Force Hifi Comp 2011 7 meter. €598
3. Airush DNA 2011 alleen heeft de winkel geen 7 meter meer maar wel een 6. €700
4. Liquid Force Envy 2011 7 meter. €749

De enige eisen die ik heb zijn:
1. Goede bouwkwaliteit maar dat moet wel goed zitten bij zulke nieuwe kites.
2. De veiligheid, dat is voor mij het belangrijkst.
3. Een zo goed mogelijke aansluiting op mijn huidige kite zodat ik een goede low-end en high-end krijg.

Hopelijk krijg ik een reactie. Ik snap dat de beste optie testen is maar die mogelijkheid is er niet want dan moet ik weer stad en land afreizen: kite ophalen, terugbrengen enzovoorts. En ik voel geen grote verschillen omdat ik nog maar een beginner ben.

Ik ben benieuwd!  YeSS
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 April 08, 2012, 15:01:06
edit2Rapporteer  
Als je een Rebel hebt, dan ga ik er vanuit dat je een kite zoekt die daar goed bij past.
Die bandit vind ik echt te duur. Die hifi is niet te vergelijken met je rebel, evenals de DNA. Envy weet ik zo niet uit mn hoofd, maar aan het profiel te zien van de kite zal hij niet op je rebel lijken, maar ik kan je dat dus niet uit ervaring zeggen.
Kites die qua eigenschappen op de rebel lijken zijn:
Een nieuwe rebel :+
Cabrinha Switchblade
Best Nemisis(?)
Gaastra Jekyll
Ozone Edge

Voordeel is dat bovenstaande(op nieuwe rebel na) geen 5th hebben.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #2 April 08, 2012, 15:02:43
edit2Rapporteer  
Voor de door jou genoemde prijzen moet je fluitend overjarige nieuwe kites uit 2011 kunnen kopen.

Zo kwam ik bijvoorbeeld dit tegen.

http://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=423922850967222&set=a.164908323535344.43844.132733153419528&type=1&theater

En een Bandit 4 lijkt me in jouw geval nog niet zo'n gek idee ook.
Uiteraard hebben andere zaken en merken ook zulke actie's

Iig de 4 door jouw genoemde opties zou ik persoonlijk niet voor gaan.

Succes.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 April 08, 2012, 15:09:50
edit2Rapporteer  
Wat ook telt is dat de Bandit Uno niet echt een veilige kite is. En de andere die jij opnoemt zou ik
ook zoiezo niet aanraden. En wat betreft tweedehands kopen, je moet gewoon foto's vragen aan
de gene die een kite verkoopt. Je vraagt een paar detail foto's en dan kan je snel genoeg zien
of de kite nog goed is.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 April 08, 2012, 17:08:44
edit2Rapporteer  
Die Bandit \Uno moet je ff niet doen.....
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #5 April 08, 2012, 17:27:55
edit2Rapporteer  
Ok, de Uno dus niet. Welk type Bandit is veilig? Want misschien heeft hij niet de Uno..

Zijn de andere kites ook niks?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 April 08, 2012, 17:41:18
edit2Rapporteer  
Ok, de Uno dus niet. Welk type Bandit is veilig? Want misschien heeft hij niet de Uno..

Zijn de andere kites ook niks?

Persoonlijk zou ik de Bandit 1 t/m 3 overslaan. De Bandit 4 & 5 zijn dan wel niet mijn type kites
maar het is wel veilig en vaart aardig. Alleen doet de constructie wel onder voor andere merken
vind ik persoonlijk.

De Airush DNA zou wel kunnen, schijnen goede kites te zijn. Alleen is misschien de prijs wat
aan de hoge kant voor een 6m. De LF Envy durf ik niets over te zeggen, wel dat de prijs misschien
wat hoog is. De LF Hifi is meer een freestyle kite met 5 lijnen. Heeft ook minder depower als een
SLE kite of als je Rebel.

Maar als ik het goed begrijp ben je nog helemaal een beginner of kan je al aardig varen?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #7 April 08, 2012, 21:06:20
edit2Rapporteer  
Ja die DNA is een fijne kite
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #8 April 08, 2012, 21:33:46
edit2Rapporteer  
Over DNA heb ik veel goeds gelezen. Vooral dat hij user friendly is en goed voor een beginner. Maar hij is er niet in een 7 meter....een 6 en dat is te klein?

Wat ik tot nu toe kan is:
- Controleerbaar heen en weer varen.
- Één kant goed up-wind varen.
- Bochtjes maken.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 April 08, 2012, 21:37:13
edit2Rapporteer  
Ik denk met jou 67 kilo dat misschien een 6m zelf nog beter is. 3m tussen de kites kan tegenwoordig prima. Ik denk dat je een mooie overlap tussen de kites hebt en dat je high-end naar mate je echt goed kan varen fantastisch is van deze kite.

En volgens mij kan je met de DNA goed doorgroeien en de sport helemaal prima onder de knie krijgen.
De bouw kwaliteit van Airush is zeker goed te noemen en als je nog wat van de prijs af kan praten dan denk ik dat je een erg goede deal hebt.
FlyingHigh

Berichten: 2707
Antwoord #10 April 08, 2012, 21:46:43
edit2Rapporteer  
Ik heb hier een 7m Best Bularoo v2 liggen met 2011 perfomance bar. Is echt maar drie keer gebruikt, omdat ik in september overgestapt ben op switch. Heb hem vorig jaar in april nieuw  gekocht.  Denk dat deze perfect bij jou 9m past. Kijk maar bij reviews en je zult zien dat het een top kiteje is.  Voor 400€ is ie van jou met plaksetje tas en pomp!!
Is trouwens vorig jaar nieuw aangeschaft in april.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 April 08, 2012, 21:55:16
edit2Rapporteer  
Ik heb hier een 7m Best Bularoo v2 liggen met 2011 perfomance bar. Is echt maar drie keer gebruikt, omdat ik in september overgestapt ben op switch. Heb hem vorig jaar in april nieuw  gekocht.  Denk dat deze perfect bij jou 9m past. Kijk maar bij reviews en je zult zien dat het een top kiteje is. 

Ik zou als topic starter ook even naar deze kite kijken, ik heb deze zelf gevaren om te testen
en het is een goede stabiele kite waar je als beginner en gevorderde veel plezier aan zult hebben.

Misschien kan je een goede prijs afspreken met FlyingHigh. Smiley

Wel denk ik nog steeds dat een 6m misschien iets beter is maar als de prijs echt veel uit maakt dan
zou ik daar vanaf stappen.
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #12 April 08, 2012, 21:57:11
edit2Rapporteer  
Mocht ik zwaarder worden dus met wetsuit, trapeze, schoentjes enzovoorts aan, en ik weeg iets onder de 70 kilo, kan ik een 6 meter dan nog gebruiken of heb ik er dan niks aan? M'n board is een North X-ride uit 2010 met een lengte van: 129 x 38 cm.

Op internet lees ik dat de DNA een les kite is omdat hij makkelijk is. Ik kan ook een Slingshot Key HD 7 meter uit 2010 kopen voor €650. Over de Slingshot heb ik gehoord dat ik daar heel erg snel op uit ben gekeken. Is dat bij de Airush ook het geval? Ik wil dit seizoen en volgend seizoen het kiten gewoon goed onder de knie krijgen. Dus lekker cruisen, 100% controle hebben met zoveel mogelijk veiligheid en een kite die perfect bij mijn Rebel past Smiley .

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik wil geen miskoop doen omdat ik toch wel heel erg moet knokken voor de centjes.  

P.s. FlyingHigh dank je wel voor je aanbod. Klinkt goed. Ik kan het totaal fout hebben maar toen ik begon met kiten hoorde ik iedereen om me heen dat Best slechte kwaliteit leverde. Ik zal me goed inlezen en misschien stuur ik je een berichtje Smiley.
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #13 April 08, 2012, 22:09:10
edit2Rapporteer  
De Bularoo is echt niet van slechte kwaliteit. Is een erg fijne kite die kwalitatief goed in mekaar steekt. Ga je een erg leuke tijd mee beleven mocht je die kite kopen. Lees de reviews even van dat ding en je weet genoeg.  ThumpsUp

En voor die 400 euries kan je je geen bult vallen. Alleen de bar is al 349 euro.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 April 08, 2012, 22:30:32
edit2Rapporteer  
Mocht ik zwaarder worden dus met wetsuit, trapeze, schoentjes enzovoorts aan, en ik weeg iets onder de 70 kilo, kan ik een 6 meter dan nog gebruiken of heb ik er dan niks aan? M'n board is een North X-ride uit 2010 met een lengte van: 129 x 38 cm.

Op internet lees ik dat de DNA een les kite is omdat hij makkelijk is. Ik kan ook een Slingshot Key HD 7 meter uit 2010 kopen voor €650. Over de Slingshot heb ik gehoord dat ik daar heel erg snel op uit ben gekeken. Is dat bij de Airush ook het geval? Ik wil dit seizoen en volgend seizoen het kiten gewoon goed onder de knie krijgen. Dus lekker cruisen, 100% controle hebben met zoveel mogelijk veiligheid en een kite die perfect bij mijn Rebel past Smiley .

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik wil geen miskoop doen omdat ik toch wel heel erg moet knokken voor de centjes.  

P.s. FlyingHigh dank je wel voor je aanbod. Klinkt goed. Ik kan het totaal fout hebben maar toen ik begon met kiten hoorde ik iedereen om me heen dat Best slechte kwaliteit leverde. Ik zal me goed inlezen en misschien stuur ik je een berichtje Smiley.

Maatje van mij weegt normaal gezien zo'n 75 kilo en die vaart een 6m RPM voor harde wind en dat
gaat prima dus dat zal geen probleem zijn want die DNA heeft wel een iets betere low-end. Ik zou de
Slingshot Key zoiezo niet nemen en voor dat geld al helemaal niet.

Ik denk dat de DNA dit jaar zoiezo nog niet gaat vervelen, zoiezo omdat het met harde wind wel prettig
is om een lekkere stabiele kite in het begin te hebben. Maar wil je een iets meer levende kite dan zou
die Best Bularoo V2 een iets beter optie zijn. Let wel op dat deze natuurlijk een stukje agressiever is
als de DNA.

Wat betreft Best kites en kwaliteit, dat zit tegenwoordig helemaal goed. Ik was vorig jaar voor nieuwe
kites aan het kijken en ik ben tot mijn verbazing bij Best uitgekomen. Niet alleen omdat het perfect vaard
maar ook omdat het gewoon net zo goed is als de beste andere merken tegenwoordig.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #15 April 09, 2012, 00:42:32
edit2Rapporteer  
Ik vind dat je als beginner niet met een kleine kite maat moet varen...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 April 09, 2012, 02:11:49
edit2Rapporteer  
beter dan met een te grote...dus ik vind van wel.
Wellicht is dit wat voor je http://windsurf.de/Gaastra-Jekyll-4-2011 en http://eurofun.nl/shop/gaastra-jekyll5-2012/
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #17 April 09, 2012, 09:16:00
edit2Rapporteer  
Ik heb lang een 6-9 combi gevaren (flexifoil atom/ion) en dat gaat goed. Wat ik wel deed was de lijnlengte aanpassen.  Het verschil tussen 9 met korte lijnen en 6 met lange zorgde dat het gat tussen de kites gedicht werd. Heb er ondertussen ook een 7 m bij, maar de 6 is veruit favoriet. Hoe kleiner de kite hoe lekkerder ie vaart. Moet alleen wel voldoende wind staan: vanmiddag wellicht, zoals het er nu uit naar uit ziet. ( ik weeg overigens 73 kg).
Ga voor een tweedehands kite op zoek naar bewezen degelijke merken. Sommige merken vallen dan definitief af.
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #18 April 09, 2012, 11:25:57
edit2Rapporteer  
en anders heb ik nog een 7 meter Carved Fireball uit 2008 liggen. 150 euro only
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #19 April 09, 2012, 13:46:31
edit2Rapporteer  
Ik zou met jou niveau nog niet met zulke harde wind gaan varen dat je een 6 of 7 meter nodig hebt. Als je dan een foutje maakt kan je erg hard worden afgestraft. Ook zijn de omstandhighden (op zee zeker) erg veel pittiger met wind boven 25 knopen.

Laat nog even weten wat je bereik is met je 9 meter. Je bent erg licht natuurlijk, dus wellicht kan je al vroeg met een kleine maat varen.

Ik persoonlijk vind kleine kites niet zo relaxed, ik heb mn 7 paar jaar terug ingewisseld voor een 9. Die kan ik tot iets meer dan 30 knopen houden...en zo niet...dan vaar ik niet.
Die 7 (Waroo) was onwijs snel...en altijd overleven in die harde winden...en veel meer dan wat springen durfde ik er niet mee...
Baksteen

Berichten: 129
Antwoord #20 April 09, 2012, 15:06:00
edit2Rapporteer  
Dank jullie allemaal ontzettend voor de goede hulp en adviezen.

Ik woon nogal een eindje van kitespots af en als ik ga dan moet ik meestal 99% zeker weten dat het waait. Ik kite meestal in Friesland en als ik ga dan waait het vaak rond de 20 knopen want dan weet ik 100% zeker dat ik na 2 uur reizen niet voor niets gereisd heb. Voorbeeld voorspellingen; zie Windfinder Super Forecast voor bijvoorbeeld vandaag en morgen.

Doordat het afgelopen jaar zo hard gewaaid heeft heb ik nauwelijks kunnen varen, zeg maar gerust niet, omdat mijn 9 telkens te groot was of ik vond het nog te eng met mijn 9 meter. Daarom geeft het idee van een 6/7 meter mij een fijner gevoel. Soms stond ik op de kant en toen vertelde de ervaren kiters mij op de kant dat de wind goed was maar de vlagen te hard waren en dat als ik kleinere kite erbij had dat ik wel had kunnen varen.

Hier baal ik nog steeds ontzettend van en daarom kwam ik op het idee om voor een kleinere kite te sparen. Ik merk zelf namelijk dat als het waait dat het meteen goed waait. Leuk voor de ervaren kiters maar niet leuk voor mij  Cry...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 April 09, 2012, 15:51:44
edit2Rapporteer  
en anders heb ik nog een 7 meter Carved Fireball uit 2008 liggen. 150 euro only
Ja man, goed idee voor een beginner!

Hij zegt dat hij geen 2e hands wil omdat hij met mensen te maken heeft gehad die de boel probeerden te tillen. Je hebt wel de rotte appels er tussen uit weten zoeken Grin Mocht je écht een goede 2e hands kite willen, dan moet je de meer actieve forumers hebben, die kunnen zich niet veroorloven om meu kte verkopen.
Ik zelf geef altijd een volledig eerlijke beschrijving, ik heb geen zin in gezeur en mn prijzen hou ik reëel voor beide partijen. Ik heb in 7jaar kiten ongeveer een 20stuks kites verhandeld en nog nooit iemand gehad die klaagde of op het forum iets negatiefs te melden had Smiley
Ride

Berichten: 4775
Logs: 0 | 234 uur
Antwoord #22 April 09, 2012, 16:11:57
edit2Rapporteer  
Gelijk heb je Morres. ThumpsUp

En ik vind ook dat je als beginner best een kleinere kite erbij kunt hebben. Je moet alleen niet meteen met 30 knopen of meer gaan varen/oefenen. Met jouw gewicht kan je met, bijvoorbeeld die 7m Bularoo, al met een knoopie of 20 varen. Kun je er in ieder geval vertrouwd mee raken en als je dan wat meer ervaring hebt met wat meer wind gaan varen. Die Bularoo die voor 400 euro te koop staat, is van een vriend van me. Dat is echt niet de reden dat ik hem aanprijs, maar ik weet gewoon dat hij goed met zijn kites omgaat en er echt vrijwel nooit mee gevaren heeft. Ik heb zelf ook altijd Best gevaren voordat ik overstapte en ik kan uit ervaring vertellen dat die Bularoo echt een heel fijne kite is die goed afgewerkt is. Ook voor een beginner is dit een fijne kite. Maar geloof me, ga als beginner echt niet in een kneiterharde wind varen als je daar nog niet aan toe bent.

Succes met je zoektocht en, mocht je een kleinere kite erbij kopen, heel veel plezier op het water. ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.