Welke maat erbij...

Wart

Berichten: 15
Augustus 29, 2012, 22:56:13
edit2Rapporteer  
Hallo!

Na vorig jaar wat lessen te hebben gehad, kite ik nu zo'n beetje een jaar met eigen materiaal; een ozone catalyst 10m uit 2010 en best armada boardje uit 2011. Nu ik het kiten meer en meer onder de knie begin te krijgen begint toch de drang voor een kleinere maat er bij..Moet er niet aan denken dat ik straks in september/oktober langs de kant moet staan met mijn 10  loser

Maar nu komt dan dus de vraag welke maat?! Vind de Catalyst een erg fijne kite en zou er graag nog 1 bij willen, alleen ik heb zelf het idee dat de overlap met een 8 nogal groot is, en het verschil met een 6 is wel heul erg groot? Wat is jullie mening? Ik ben trouwens 1,85 en weeg zo'n 75 kg..

Alvast bedankt  Grin
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Augustus 29, 2012, 23:13:40
edit2Rapporteer  
Tja een 7m was ideaal geweest maar die is er niet. Persoonlijk als je een Catalyst wilt houden dan zou ik lekker voor de 6m gaan. Ik denk dat je de 10m ondertussen wel tot een knoop of 25 moet kunnen varen dus dan kan je al lang met de 6m varen.

Of je moet naar een andere type kite/merk voor een 7m kijken.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Augustus 29, 2012, 23:26:41
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelf met 6-8-10-12 Catalysts en weeg wel wat zwaarder (>90kg). Het liefst vaar ik met de 8m, maar de 6m is dit jaar ook al meer dan andere jaren uit de tas geweest. Ik sluit me aan bij Marc. Een 7m C4 zou ook kunnen.

Met welke wind wil jij het water op?
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #3 Augustus 30, 2012, 00:19:35
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf een slingshot rpm 10m en een naish park 6m. 4 maten verschil kan op zich prima, Alleen ben ik nu wel op zoek naar een 8m om toch meer sweet spot te hebben.
10 en 7 lijkt mij persoonlijk het mooiste. Kun je er altijd nog een 5 m bijkopen voor de echt harde woei.

Je zou dan kunnen denken aan bijv. een 7 m naish park of een 7 slingshot rpm. (dit zijn merken waar ik uit mijn hoofd van weet dat ze een 7 hebben, althans de recentere jaren) Er zijn vast nog tal van andere alternatieven.

Let wel op dat een 6 (of 7) met name in het begin een behoorlijk verschil is t.o.v een 10m. Dus ga niet gelijk bij een herststormpje de high end uitproberen Wink


TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #4 Augustus 30, 2012, 03:11:26
edit2Rapporteer  
Ik vaar de 10 meter catalyst tot knoop of 35 (weeg dan ook wel HEEEEEEEEEEEL stuk meer dan jij) en heb voor de storm dagen er een 7 meter c4 bij gehaald.
een 6 meter catalyst is net zo krachtig (misschien wel meer) als die 7 meter.
in mijn ogen kan je dus voor beide wel kiezen, al zal de c4 iets feller zijn dan je gewend bent van de catalyst..... maar dat is alles als je in kneiters harde wind gaat varen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Augustus 30, 2012, 08:07:41
edit2Rapporteer  
Belangrijker voor hem is de vraag aan de ervaringsdeskundigen of de 6m echt goed aansluit op de 10m?
Voor sommige quivers werkt dat goed, in andere niet!
En de kite designer is natuurlijk geen nono dat hij geen 7m heeft ontwikkeld (zeker de Ozone designer niet). Dit omdat de 6m ws. genoeg power heeft. Twee stappen in een kite range moet kunnen, in theorie. Helaas klopt dit niet altijd in de praktijk...

Zou sowieso bij de catalyst blijven en niet voor een andere kite gaan, tenzij de 6m niet aansluit.
Mensen pinnen zich vast op standaarden die gelukkig niet altijd kloppen!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Augustus 30, 2012, 09:16:53
edit2Rapporteer  
Met een 6m en 10m Catalyst heb je weinig overlap. De één vindt dat fijn, de ander kiest graag voor een grotere overlap om een kite zoveel mogelijk in het midden van de windrange in te zetten. De 6m heeft overigens een hele goede low-end en dat vind ik bijvoorbeeld niet van de 12m (die vind ik wel voldoende, maar niet heel goed). Het ligt eraan met welke windsterkte jij in het najaar en komend jaar het water op wilt. Als je voorzichtig je grenzen wilt verleggen, kun je ook goed uit de voeten met een 8m.
Wart

Berichten: 15
Antwoord #7 Augustus 31, 2012, 21:58:37
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle reacties! ThumpsUp

Weer een stuk wijzer geworden... maar blijft een lastige keuze!

Om even terug te komen op de vraag van geloof68; ik denk dat een knoop of 30 voor mij voorlopig wel de max is? Lastig in te schatten zo.

Dus als ik het even puntsgewijs neerzet:

6:
+ goede lowend (volgens geloof68)
+ doorvaren met dikkere wind
- kleine overlap met 10
- kan niet op de bar van een 10 gevaren worden (?)

8:
+/- grote(re) overlap met de 10
+ kan op dezelfde bar gevaren worden
- kan niet zo lang doorvaren als met een 6

Opzich is het bar-probleem wel te verhelpen natuurlijk door een extra bar te kopen, maar voor mij wel iets wat meespeelt. Op dit moment neig ik meer naar de 8 denk ik, met name omdat je dan wat rustiger op kunt bouwen..

Als iemand nog een andere optie heeft hoor ik het graag!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #8 Augustus 31, 2012, 22:10:27
edit2Rapporteer  
In principe kun je een 6 meter ook met de bar van een 10m vliegen. Ik heb zelfs met ijssschaatsen een 2.5 meter kite gevlogen met de bar van mijn 10meter. Enige is dat een kleine stuurbeweging van een langere bar je kite forser doet verplaatsen in het windvenster dan wanneer je dezelfde stuurbeweging op een kleinere bar maakt.
De 8 kun je zonder problemen op dezelfde bar vliegen als de 10. Ook al zijn er wel merken die onder de 9 meter standaard een kleinere bar meeleveren. Maar ik zou er niet speciaal een andere bar voor aanschaffen.
Die 8 is prima om verder ervaring op te doen in windsnelheden tot max een knoopje of 30. Dan kun je er altijd nog een 5 of 6 meter bijkopen voor de echte stormdagen. Zo kun je geleidelijk wennen aan de snelheid van de kleinere vliegers. Want van een 10 naar een 6 is best groot verschil.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Augustus 31, 2012, 22:28:32
edit2Rapporteer  
De 6m vliegt evengoed op een 50cm bar, daarvoor hoef je de 45cm bar niet aan te schaffen. In 2010 werd de 6m standaard uitgeleverd met een 50cm bar, vanaf 2011 werkt Ozone (weer) met verschillende barlengtes.

De 8m is een goede keuze, zeker als je aangeeft dat 30 knopen voorlopig de max is voor jou. Als je eraan gewend bent en als je af en toe toch tegen je grenzen aanloopt, kun je die 8m ook varen op 20m lijnen.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #10 September 01, 2012, 14:19:37
edit2Rapporteer  
Ik heb een 2011 8m en 10m catalyst en weeg 87kg.

De 10m kan ik varen ik vanaf 15 tot 25 knopen (bij 23 pak ik de 8m).
De 8m kan ik varen van 20 tot 30 knopen.

Echter in de high-end vind ik het wel uitmaken hoe hard de windvlagen zijn.
Ik stond een keer met 30 knopen en vlagen tot 40 op het water en dat was net te veel.
Doe ik dus ook niet meer.
Ik had toen de gelegenheid om een 6m te testen op kleine bar en dat was in die condities wel erg lekker.
Maarja, hoe vaakt komt dit eigenlijk voor?

De 8m in 30 knopen met vlagen tot 35/36 is heerlijk!
Gewoon wat stabielere wind dus.

Ik heb voor een 8m en 10m gekozen omdat de 10m een fijne maat is en men zegt dat de low-end min of meer gelijk is aan de 12m.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.