Waarom wel of geen helm?

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #25 September 14, 2012, 08:36:35
edit2Rapporteer  
De noodzaak van een helm met snowboarden en skieen is totaal anders als kitesurfen. Pistes zijn namenlijk hard, vallen doet pijn. Water is niet hard. Dus klaar daarmee.

Wakeboarders springen ook vaar over schansen en rails/boxen, die zijn ook hard. Dus helm op, als je dat soort dingen doet.
Wakeboarden zonder obstakels is dan idd vraag of een helm wel helpt. Ik ben geen wetenschapper maar een helm vergroot het oppervlak en is dus de impact minder groot. Wat ik me wel afvraag is of het zin heeft om een groter oppervlak als je hoofd te hebben. Kijk het is duidelijk dat als iemand tegen je hoofd slaat met een hamer dat het minder pijn doet met een helm op, maar doet het nog minder pijn als je een 2x zo grote helm op hebt? Het water vormt zich al naar je hoofd en in principe wordt de totale kracht dus al verdeelt over je hele hoofd.

Maar dit werkt ook andersom (in je nadeel), want ga maar in de branding staan terwijl een golf tegen je aan klapt, dan nog een keer met je kiteboard dwars voor je. Knap als je dan nog blijft staan. Min of meer wat kitesurfschool.org zegt.

Het schuimrubber in de helm zal overigens ook bijdragen aan het uitspreiden (in tijd) van de klap waardoor de impact minder heftig is. Maar dat doet water ook al (in tegenstelling tot ijs op skipiste).

Daarnaast is het onmiskenbaar dat als je een board tegen je kop krijgt je met een helm beter af bent.

Anyways, uit dit alles trek ik de conclusie dat een helm lang niet zo noodzakelijk is als bij skieen en snowboarden omdat het risico op hoofdletsel gewoon lang niet zo groot is als bij die sporten.
Natuurlijk verlaagt een helm dat risico nog meer, maar de vraag is of het risico op nekletsel niet verhoogt. (En noem dat nou geen drogreden als je niet bewijs komt waarom het niet zo is).

Cool of niet cool boeit me niet, ik draag ook al geen boardshort (meer) Wink
peter71

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #26 September 14, 2012, 12:46:29
edit2Rapporteer  
in belgie moet je met lessen zowiezo een helm dragen, verder kom ikzelf uit het windsurfen en daar vaar ik met krachtje 5-6 en meer op mijn wave ook met helm (niet op slalomsetje), reden, al paar keer board of mast rakelings weten voorbijkomen en 2x pal op mijn hoofd en nekwervel. ik weet het nadien wel.
plus ik 'promoot' helm bij fietsen en skien,rolschaatsen bij mijn kids dus moet dan wel zelf beetje voorbeeld geven natuurlijk. en je moet maar eens op het water botsten met je kopje tijdens bvb gps speedsurfen (maar dat is voor een ander forum ;-) )
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #27 September 14, 2012, 19:26:25
edit2Rapporteer  
Nja de meeste (dodelijke) ongevallen zijn gebeurd doordat mensen op het strand knalden headfirst (of tegen paaltje, strandtent, rotspartijen)
Met hoge golven zoals vandaag is de kans ook groter dat je een boardje kopt, dan wanneer het relaxed kabbelwatertje is.
Een helm had in die gevallen zeker geholpen. En water kan trouwens behoorlijk hard zijn. Het ligt er maar net aan hoe van welke hoogtje je valt.

Deze kayak dude duikt 56 meter naar beneden in een enorme watermassa. Toch breekt ie niet zijn nek.
Als een helm echt vreemde krachten zou genereren op je nek zou dat toch zeker ook gebeuren in zo'n massive waterval?



http://www.youtube.com/watch?v=mrveNdW_sj0


Misschien iets voor de TU om het te onderzoeken Smiley




Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #28 September 14, 2012, 20:17:16
edit2Rapporteer  
Deze kayak dude duikt 56 meter naar beneden in een enorme watermassa. Toch breekt ie niet zijn nek.
Als een helm echt vreemde krachten zou genereren op je nek zou dat toch zeker ook gebeuren in zo'n massive waterval?


Hij heeft aan z'n benen een nog veel grotere helm. Hij valt mee in de waterstroom, da's geen headfirst collision.
We zouden het beter aan schoonspringers kunnen vragen.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #29 September 14, 2012, 20:19:02
edit2Rapporteer  
De noodzaak van een helm met snowboarden en skieen is totaal anders als kitesurfen. Pistes zijn namenlijk hard, vallen doet pijn. Water is niet hard. Dus klaar daarmee.

Wakeboarders springen ook vaar over schansen en rails/boxen, die zijn ook hard. Dus helm op, als je dat soort dingen doet.
Wakeboarden zonder obstakels is dan idd vraag of een helm wel helpt. Ik ben geen wetenschapper maar een helm vergroot het oppervlak en is dus de impact minder groot. Wat ik me wel afvraag is of het zin heeft om een groter oppervlak als je hoofd te hebben. Kijk het is duidelijk dat als iemand tegen je hoofd slaat met een hamer dat het minder pijn doet met een helm op, maar doet het nog minder pijn als je een 2x zo grote helm op hebt? Het water vormt zich al naar je hoofd en in principe wordt de totale kracht dus al verdeelt over je hele hoofd.

Maar dit werkt ook andersom (in je nadeel), want ga maar in de branding staan terwijl een golf tegen je aan klapt, dan nog een keer met je kiteboard dwars voor je. Knap als je dan nog blijft staan. Min of meer wat kitesurfschool.org zegt.

Het schuimrubber in de helm zal overigens ook bijdragen aan het uitspreiden (in tijd) van de klap waardoor de impact minder heftig is. Maar dat doet water ook al (in tegenstelling tot ijs op skipiste).

Daarnaast is het onmiskenbaar dat als je een board tegen je kop krijgt je met een helm beter af bent.

Anyways, uit dit alles trek ik de conclusie dat een helm lang niet zo noodzakelijk is als bij skieen en snowboarden omdat het risico op hoofdletsel gewoon lang niet zo groot is als bij die sporten.
Natuurlijk verlaagt een helm dat risico nog meer, maar de vraag is of het risico op nekletsel niet verhoogt. (En noem dat nou geen drogreden als je niet bewijs komt waarom het niet zo is).

Cool of niet cool boeit me niet, ik draag ook al geen boardshort (meer) Wink

Zo is dat.
boardron

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #30 September 15, 2012, 12:36:55
edit2Rapporteer  
Heb nu twee keer met helm gevaren, beide keren met mijn "twintip" (OR Mako 150, kun je geen standaard twintip noemen). Mijn observaties:
- niet echt grote crashes gemaakt, dus daar geen uitspraak over.
- wel een paar keer gepakt door een golf. Het waterscheppen is merkbaar, maar niet bijzonder storend.
- helm zit gewoon lekker, alleen het bandje schuurt een beetje. Qua gevoel merk je nauwelijks dat he hem op hebt.
- qua gehoor: da's andere koek. Allemense wat een herrie! Dat ervaar ik toch wel als een groot nadeel, en gaat voor mij wel flink te koste van de beleving van het surfen. Bij harde wind leek het wel op krijsende beesten (de "wretches" uit Gears of War meende ik zelfs te herkennen, voor de kenner).

Het zal voor mij dus een afweging worden of de nadelen op gaan wegen tegen de voordelen.

Keep you posted!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #31 September 15, 2012, 13:05:44
edit2Rapporteer  
Ik vind dat je toch op z'n minst een paar flinke faceplants moet maken met- en zonder helm hoor Ron Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.