Deviant Fin by FireWire

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Mei 13, 2013, 15:45:16
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/27784592


FireWire's Deviant fin explained by Felix Pivec.


http://www.youtube.com/watch?v=qPDJbNGXrHU


The Deviant Fin – A Technical and Practical Look at How it Works
The Deviant fin has been out for a little while now, but we want to take the time to spread a little more awareness so that surfers everywhere understand how the fin works and the benefits it offers.

Designed in collaboration with RADCOR Design Studio, Firewire’s Deviant Fin serves the sole purpose of making surfing more enjoyable for beginners and experts alike. The concept behind what makes the fin work is simple: allow the “cant” of a thruster setup’s center fin to adjust naturally to the pressures it experiences while the user is surfing a wave.

Technically speaking, fin cant refers to the fin’s tilt in relation to the bottom of the board, or, in other words, the degree to which the fin leans away from the centerline of a surfboard. The Deviant Fin has been engineered with the freedom to deflect 7? from vertical in either direction for a total range 14?. By giving the center fin the ability to shift and nearly match the cant of the forward fins of the thruster setup, drag is reduced and responsiveness is elevated. Surfers riding the Deviant Fin experience noticeably higher speeds throughout the duration of their turns, a tighter turning radius and quicker rail-to-rail maneuvering.

The coolest part about riding the Deviant Fin is that it can be used in both Futures and FCS fin boxes and it gives ANY board that can be ridden as a thruster a completely new feel. Designed with a tried and true template similar to the FCS M5 and Futures FEA outlines, the Deviant is highly versatile and its benefits can be applied in a wide range of wave types and sizes. Throughout our testing, we found the benefits of the Deviant Fin to be immediately noticeable, and above all, super fun.
http://www.firewiresurfboards.com/kitesurfing/



Also the critical side...
http://www.roystuart.biz/2010/02/ridiculous-surfing-inventions-firewire.html
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 Mei 13, 2013, 17:27:16
edit2Rapporteer  
wat een lompe base heeft die centre-fin.
edit: oh, wat dat blog zegt dus Grin Leuk blog, mooie style vind ik dat altijd die oude surfboards.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Mei 14, 2013, 12:41:23
edit2Rapporteer  
Helaas heb ik geen flow-simulation software beschikbaar, anders zou ik het best willen narekenen.

Inderdaad heeft de vorm van de fin meer weerstand. Maar of dit 20% is zoals de blog schrijver beweert durf ik wel een twijfel te trekken. Wat wel zoden aan de dijk zet is de bewering dat het meer weerstand veroorzaakt. Zeker waar!

Het idee is dat wanneer je upwind vaart met een waveboard deze een beetje gekant is zoals een Twintip. Nu is het juist de bedoeling om zo'n plank zo vlak mogelijk te houden, maar aankanten moet ook op een waveboard.

Dus theoretisch zou deze vin dus loodrecht op het wateroppervlak staan. Maar of dit nu zoveel weerstand vermindert trek ik in twijfel.

Snap ook niet dat iemand met conservatieve surf-ideeën zoals Felix Pivec zich voor zoiets leent.
Overigens bedoel ik dat positief over Felix: hij is een wereldsurfer. Maar vaart graag een C-kite en een dedicated golfsurfplank ipv een voor kiten aangepaste shape. Dat  bedoel ik met conservatief.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #3 Mei 14, 2013, 12:50:47
edit2Rapporteer  
dus de beredenering is dat het laterale oppervlak gelijk bijft als je je board kantelt. Maar als je je board vlak hebt is het weer minder. tja...
Als je je board kantelt is de druk op de vin dan nog ook steeds horizontaal, ik kan me zo voorstellen dat die ook van oriëntatie veranderd. Het lijkt me dat het verschil hoe dan ook nihil is, en dat die rare base niet echt gunstig is voor de drag.


Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #4 Mei 14, 2013, 12:53:36
edit2Rapporteer  
dus de beredenering is dat het laterale oppervlak gelijk bijft als je je board kantelt. Maar als je je board vlak hebt is het weer minder. tja...
Als je je board kantelt is de druk op de vin dan nog ook steeds horizontaal, ik kan me zo voorstellen dat die ook van oriëntatie veranderd. Het lijkt me dat het verschil hoe dan ook nihil is, en dat die rare base niet echt gunstig is voor de drag.

Zo denk ik er ook over Wink
Zit de laatste tijd erg veel in de Naval Architecten hoek, en we praten veel over weerstand veroorzaakt door vinnen. Interessante materie!
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #5 Mei 14, 2013, 13:57:01
edit2Rapporteer  
Ik heb er vorig jaar mee gevaren. Ik kon niet echt een groot verschil merken in het upwind varen. Wel vond ik het irritant dat de vin omsloeg bij het golfrijden, vooral als je recht voor de golf gaat, is er weinig zijdelingse druk, de positie van de vin veranderd dan dus bij elke kleine zijdelingse verandering.

Daarnaast wijkt de vin natuurlijk af van je andere vinnen, wat ook irritant kan zijn. Goed dat dit geprobeerd wordt, en misschien werkt het wel, maar voor mij was het niet bevredigend.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Mei 14, 2013, 14:23:24
edit2Rapporteer  
Zit de laatste tijd erg veel in de Naval Architecten hoek, en we praten veel over weerstand veroorzaakt door vinnen. Interessante materie!
Jij ook al? Moet je dit zien: www.dnacat.blogspot.com, we zijn nou bezig met die J-boards om op bepaalde rakken te foilen, werkt nog ook...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Mei 14, 2013, 19:15:11
edit2Rapporteer  
Rudo, on topic joh!!! 

Catamarans met hydrofoils hebben weinig te maken met deze pivoterende fin...
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Mei 14, 2013, 20:53:41
edit2Rapporteer  
De goedkope rommel plastic vinnen doen dit ook: die buigen lekker door.
Met als vordeel dat er geen bewegende delen aan zitten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Mei 14, 2013, 21:26:58
edit2Rapporteer  
De goedkope rommel plastic vinnen doen dit ook: die buigen lekker door.
Met als vordeel dat er geen bewegende delen aan zitten.

Die vervormen waardoor er nog meer weerstand ontstaat.
Totaal niet efficiënt. Je zult merken als je die upgrade naar betere vinnen dat je gelijk een beter vaarbeeld krijgt
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #10 Mei 14, 2013, 23:53:06
edit2Rapporteer  
als het maar niet tordeert.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #11 Mei 15, 2013, 11:21:03
edit2Rapporteer  
Ik vaar zelfs met een vin gemaakt uit een broodplankje in een houten wave board -l oopt lekker - draait kort (vanwege de flex in het board achteraan).

Net zoals bij twintips is er heel veel marketing lulkoek: ik vaar al 10 jaar houten boardjes met alu vinnen uit L-profiel (40mm) en dat gaat flink hoog aan de wind.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Mei 15, 2013, 13:02:40
edit2Rapporteer  
...is er heel veel marketing lulkoek...

Dat is nu juist de strekking van dit topic, Eddy!
Dat was jou toch niet ontgaan? Roll Eyes
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.