Wetsuit scheur

discovisi

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 19 uur
Juli 20, 2015, 14:52:34
edit2Rapporteer  
Hallo kiters,

Na een overjarig wetsuit, Prolimit C4 FTM uit 2013, te hebben gekocht bij AquaTrends, ben ik sinds een paar weken begonnen om te leren kiten. Afgelopen vrijdag had ik de derde sessie gehad waarbij ik t wetsuit aan had (en waarbij het lukte te waterstarten en stukjes te varen! ^^)

Echter vond ik na afloop een dikke scheur in de naad van mn wetsuit, zie foto's. De shop zei "zoals duidelijk op de foto te zien is, is dat de naad niet heeft losgelaten maar uitgescheurd is door waarschijnlijk te hard trekken in de buurt van de naad". Gelukkig willen ze het gratis repareren.

Aangezien ik erg voorzichtig ben geweest met het wetsuit (ophangen over het midden, en plastic zakken gebruiken bij aantrekken, etc) vond ik het erg gek dat er na drie keer dragen al zo'n scheur in zit.

Wat is jullie mening over dit voorval? Betreft het een productiefout, of ligt het aan de overjarigheid van het pak, of ben ik er gewoon te lomp mee omgegaan? Waar kan ik op letten dat dit na de reparatie niet weer snel gebeurt?

Thanks!



Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #1 Juli 20, 2015, 15:07:58
edit2Rapporteer  
Kan mij wel voorstellen dat 2 jaar hangen in de winkel niet een goed effect heeft op het pak. Of misschien net iets te klein gekocht waardoor er teveel spanning op de naden komt?

.BTW: Een volgende keer kan je het ook zelf fixen, met bijv:
https://bullstore.nl/bison-rubberrepair?gclid=CNye1Ovi6cYCFS7KtAodmTENRQ
Dan hoef jij je pak maar veel korter te missen.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 Juli 20, 2015, 15:16:35
edit2Rapporteer  
Ik heb nog nooit een pak met plastic zakken aangetrokken, zou niet eens weten hoe. Lijkt me gewoon dat het door ouderdom uitgedroogd is en daardoor verzwakt. Lijkt me een gevalletje garantie indien je het pak minder dan een jaar geleden gekocht hebt.
discovisi

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #3 Juli 20, 2015, 15:22:21
edit2Rapporteer  
Thanks voor de rubberlijm tip! Zal wel een tube halen. Komt daar nog een speciale techniek bij kijken?

Als je een dunne plastic zak over je voeten/handen doet bij het aantrekken, glijden ze er makkelijker in en komt er minder druk op de naden te staan Wink

T wetsuit heb ik nog geen 3 weken... dus terecht dat het gratis wordt gerepareerd.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Juli 20, 2015, 15:45:02
edit2Rapporteer  
Ziet eruit alsof de stitching veels te dicht op de rand van het neopreen zit. Dan is er niet veel kracht nodig om het kapot te trekken. Dat icm lang in de winkel hangen.

Lijkt me gewoon garantie.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #5 Juli 20, 2015, 16:56:23
edit2Rapporteer  
teveel zonlicht (drogen in de zon) doet ook niet veel goeds heb ik gemerkt, bij scheurde de naden ook zo uit. volledig uitgedroogd , na 1 intensief seizoen
Dus als dat pak in de etalage vd winkel heeft gehangen ..
discovisi

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #6 Juli 20, 2015, 19:07:54
edit2Rapporteer  
Dat pak heeft gewoon in een doos gezeten, dus aan zonlicht kan het niet liggen. Dat "de stitching veels te dicht op de rand van het neopreen zit" lijkt me evt een factor...
hexapota

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #7 Juli 20, 2015, 19:32:34
edit2Rapporteer  
Heb het zelfde pak gehad! Elke keer weer een scheurtje hier of daar! Na 5 keer repareren de hoop opgegeven en een nieuw pak gekocht!
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #8 Juli 20, 2015, 20:25:13
edit2Rapporteer  
Lijmen gaat het niet worden mischien voor een paar sessies ik zou er even mee terug gaan als ik jou was.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #9 Juli 20, 2015, 21:53:46
edit2Rapporteer  
- Eerst naaien met waterbestendige draad
- Dan neopreen lijm erover heen smeren
Indien terug loskomt: uit een oud stuk neopreen (surflaarsje, onderhemd) eroverheen naaien en naden insmeren met neopreen lijm.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #10 Juli 21, 2015, 11:24:26
edit2Rapporteer  
Gegeven de respons van Hexapota zou ik gelijk de shop vragen de wetsuit om te wisselen voor een ander. Wanneer je met bijbetaling van jouw kant een goede kunt bemachtigen ben je van het gezeur af. Zij moeten het maar met hun leverancier uitvechten. Dit heft niets met jouw gebruik te maken.
Wanneer ze niet mee werken escaleren die boel. Het is je recht als consument.
Ian

Berichten: 219
Antwoord #11 Juli 21, 2015, 11:48:48
edit2Rapporteer  
Ik zou ook laten omwisselen,  heb ook precies dit pak van aquatrends,  vaar er nu 3e seizoen mee.  Nog helemaal perfect. Die van jou heeft productie fout.
Ren

Berichten: 29
Antwoord #12 Juli 21, 2015, 14:43:53
edit2Rapporteer  
het heet eigenlijk PROLIJMIT snel inruilen en iets beters kopen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #13 Juli 21, 2015, 16:28:45
edit2Rapporteer  
die gast die dit genaaid heeft moet behoorlijk bedwelmd geweest zijn...

Als ik naar rechts kijk heeft hij gewoon gestikt daar waar de naad zit. Kortom verzwakking van de neopreenovergang ipv versterking

Daarbij komt dat de buitenkant single neopreen is. Dat is natuurlijk een stuk zwakker dan double lined omdat je dan van 2 kanten een geraamte hebt voor het naaien. Nu is hij alleen geplakt en van binnen gestikt.

Neopreen stikken gebeurt tegenwoordig altijd blindstitched bij de full suits, hoogstens shortys worden soms nog doorgestikt. Dit doorstikken verzwakt het neopreen rond de naad en laat water door. Blindstitchen heb je een speciale naaimachine voor nodig

- Eerst naaien met waterbestendige draad
- Dan neopreen lijm erover heen smeren
Indien terug loskomt: uit een oud stuk neopreen (surflaarsje, onderhemd) eroverheen naaien en naden insmeren met neopreen lijm.

Nylondraad is dus voldoende, en je gaat juist eerst de pakdelen aan elkaar lijmen en daarna stikken
Wat nooit zin heeft is om over je stiksel lijm te smeren  Huh Het maakt de draad en de naad alleen maar onnodig stijver, en laat zand eraan kleven. Lijm is juist bedoeld om 2 verschillende delen aan elkaar te hechten...
Lijm over je stiksel smeren heeft dus alleen zin als je daar dus ook een ander deel (bv sealstrip) wil plakken om het beter waterdicht te maken of een dun versterkingsstukje (van max 1mm) te plakken bij breuk.

Let wel, hoe meer lagen je gaat plakken hoe minder elastisch dat deel van het pak zal zijn.

Het is dus altijd een evenwicht zoeken en beter is het om alle naden gelijkwaardig sterk te maken ipv een paar plekken. Tenslotte is het als 'de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel...'


Verder is mij opgevallen dat Aquatrends wel goedkoop pakken aanbiedt, maar vaak ziet de beginner niet dat die pakken al (soms meerdere jaren) overjarig zijn en het neopreen al meer is uitgedroogd dan een pak uit het jaar zelf (net zoals met alle rubberprodukten  bv. autobanden etc.)


Na 3x gebruikt te hebben, zo snel kapot, gewoon staan op je rechten als consument en een ander pak verlangen!
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #14 Juli 21, 2015, 19:27:20
edit2Rapporteer  
Die neopreen lijm plakt al na een kwartier niet meer. En na verharding is die nog steeds elastisch (beperkt wel) .
Dus geen probleem met zand, dat kleeft daar niet aan. Als versteviging lijkt het mij wel een goed idee om daar achteraf nog wat neopreen lijm aan te doen.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #15 Juli 21, 2015, 19:35:47
edit2Rapporteer  
Lijkt wel of dat pak naast de naad gestikt is. Het patroon lijkt op de foto ook heel anders, korter op elkaar thv de scheur.

Zou het pak om laten ruilen voor een ander en deze onder de noemer fabrieksfoutje terug sturen.
Eddy Lansink

Berichten: 255
Antwoord #16 Juli 21, 2015, 22:51:11
edit2Rapporteer  
Dit wetsuit moet je niet zelf willen fixen met alleen lijm.
Je ziet al dat het neopreen gescheurd is en dat de stik-verbinding ook uitgescheurd is.
Enige manier om dit goed te repareren is door het recht af te knippen, opnieuw te lijmen, te stikken en het liefst nog een strijktape aan de binnenkant te plaatsen.

Als je hem zelf lijmt met bison repair of bijvoorbeeld wetsuit lijm, dan scheurt hij na een tijdje vanzelf weer open en word het goed repareren nog lastiger

Is een reparatie van ongeveer 30 euro, maar dan is je pak wel weer top.
We kunnen bijvoorbeeld bij kitecare in Scheveningen zo'n reparatie doen, zie http://www.kitecare.nl/wetsuit-reparatie.php

ronny

Berichten: 357
Antwoord #17 Juli 22, 2015, 07:27:16
edit2Rapporteer  
gewoon weg gooien is toch lekker weer nu Smiley
discovisi

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #18 Juli 22, 2015, 16:11:30
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle nuttige reacties!

Zoals vermeld heeft AquaTrends gezegd dat ze het kosteloos zullen repareren.
"Oorzaak is toch echt uitscheuren en niet loslaten van de naad.
Hoe het gekomen is misschien niet duidelijk maar dit heeft niks met de kwaliteit van het pak te maken.
De reparatie zal vrijwel onzichtbaar zijn en dusdanig sterk dat het niet zo gauw weer zal gebeuren."

Maar wel handig om te weten hoe ik dit evt zelf kan fixen. Ik ga eerst wel proberen om een nieuwe te krijgen, of evt een andere tegen bijbetaling, want er zijn dus gemixte ervaringen mee.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.