met twee pompen meer bar dan met 1???

Mitchel_12000

Berichten: 1183
Maart 09, 2005, 22:03:00
edit2Rapporteer  
Hey mensen, dit is misschien een hele stomme vraag, maar als ik nou twee gelijke pompen aansluit op een vacuumzak i.p.v. 1, heb ik dan een beter vacuum of maakt het geen ruk uit.  ???
dimitri
Gast
Antwoord #1 Maart 09, 2005, 23:18:10
edit2Rapporteer  
nee dat maakt nika uit als je een pomp hebt met een kapaciteit van 1 bar en je zet er een tweede bij maakt dat geen ruk uit

het is niet zo dat het 1+1=2 is
de druk zal nooit meer worden dan de pomp met de meeste kapaciteit
het is zelfs zo dat als je een pomp van 1bar en een pomp van 2 bar tegen elkaar in gaat laten werken dat de zwakste het verliest
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #2 Maart 10, 2005, 21:31:43
edit2Rapporteer  
Wanneer je twee gelijke pompen in serie schakeld ben je in staat een grotere drukverhouding te krijgen tussen de ingaande en uitgaande druk. Dit hangt natuurlijk van de leidingkarakteristiek af wat het nieuwe instelpunt (drukverhouding, flow) zal worden.
In principe zou je dan een hoger vacuum moeten krijgen. Het probleem is alleen dan je niet meer vacuum kan trekken dan -1 bar t.o.v omgevingsdruk.  ???

2 pompen parallel geeft bij gelijke drukverhouding meer flow [ m3/s].
Ook dit hangt natuurlijk van de leidingkarakteristiek af wat het nieuwe instelpunt (drukverhouding, flow) zal worden. ???

groeten,

LB


WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #3 Maart 10, 2005, 22:45:25
edit2Rapporteer  
zo leon moeilijke praat?

Ik denk wel dat je gelijk hebt maar ik bekijk het gewoon zo
zet links van de rocker tafel een vacuum pomp en erechts een sluit links eentj e aan en rechts.

je zult niet meer vacuum hebben als anders maar het is wel sneller vacuum en de druk is gelijk matiger verdeelt en vak zit er ergens toch een lekage en met 2 pompen op deze manier heeft die lekage minder effect omdat je meer lucht per seconde aanzuigt.

Maar als je 100% lucht dichte pijplijding + mal+ folie+ folie mal verbinding is een pomp genoeg


@ leonb eigen board merk jongen?

LB design?
Zo ja damn zijn we kuncurenten hehehe  *     Laters gozer

TMN kiteboards
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #4 Maart 11, 2005, 07:43:27
edit2Rapporteer  
Hey Tim,

Huh? moeilijke praat?  ???

Bytheway...
Jou opzet met 2 vacuumpompen is perfect! Dit kan je vergelijken als een parallel schakeling van 2 pompen.

grtzz,

LB

Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Maart 11, 2005, 10:25:13
edit2Rapporteer  
Ik zie de voordelen niet ten opzichte van 1 pomp.
Als je die gewoon aansluit in het midden, dan wordt door de vacuum de druk al verdeeld.
Als je twee pompen hebt loop je het risico dat de ene pomp sterker is dan de andere, en dan zou je wel verschillen kunnen krijgen.
Ik zou gewoon 1 pomp gebruiken.
WaZuP

Berichten: 1458
Antwoord #6 Maart 13, 2005, 00:34:24
edit2Rapporteer  
Dat veschill is heel makkelijk te verkomen door ventilen.

Ik heb trouwens een heel handig ventiel gevonden.
Ze bestaan uit 2 delen de ene zit aan je vacuum zak en de ander aan de pomp. Die aan de pomp is gewoon een buis geen ventiel of iets erin, die op de vacuum zak zit een ventiel die op geen lucht eruit laat maar ook geen lucht erin.

Dit ventiel word geopend als de 2 helfden in elkaar worden geklikt dus gewoon vacuum zuigen. Word je pomp te heet klik je ze gewoon los en kan er geen lucht in je vacuum zak dus kan je je pomp ff uit zetten en laten afkoelen.

Op mijn pomp zit trouwens een hele grote effectieve fan die zat ook al in de vriezer en daardoor kan die van mij gewoon 24 uur aanstaan als t moet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.