Vacuumpomp

Lord of the Boards

Berichten: 869
September 26, 2006, 05:15:13
edit2Rapporteer  
Ik heb afgelopen weekend een vacuumpomp bij mijn ouders uit de schuur gejat. Het was een compressor die mijn vader ooit een keer zelf had gemaakt van een gasfles en een koelkastmotor. Ik heb de slangen verwisseld en nu is het een vacuumpomp geworden. Alle aansluitingen heb ik dichtgemaakt met kit en hij zuigt als de neten!

Ik heb al aardig wat gelezen, maar toch nog een paar vraagjes.

Ik ga de pomp op 2 plaatsen aansluiten op mijn bestaande tafel. deze tafel is alleen gemaakt van triplex platen als ondergrond. Dit is natuurlijk niet luchtdicht genoeg, dus vroeg ik me af of ik dit op kan lossen door er simpelweg zelfklevende folie op te plakken. Blijft dit zitten of wordt het gewoon losgezogen?

Als ik een toplaag (Durasurf) gebruik, moet ik dan nog iets van tapijt of peelply gebruiken?

Verder nog een vraag over de vacuumfolie. Ik vond een topic hierover waar allemaal ideeen stonden over vijverrubber enzo. Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het?

Ik heb er geen vacuummeter bij, dus ook geen schakeling. Ik wil hem eigenlijk nog wel zo maken dat ie bij een bepaalde onderdruk uitslaat. Ik heb dus een instelbaar vacuumrelais nodig. Waar kan ik dat kopen? Of heeft iemand misschien nog wat liggen?

Alvast bedankt,

Jan
Luc=los

Berichten: 90
Antwoord #1 September 26, 2006, 06:54:38
edit2Rapporteer  
Hoi Jan

Je kan het triplex een paar lagen lakken  daarna is het lucht dicht tenminste bij mij wel.
Als je alleen triplex gebruikt is het dan wel stijf genoeg bij mij ging het door hangen heb het extra moeten ondersteunen met balkjes en laten.
Tapijt of peelply lijkt me wel ja.
Vijverrubber vind ik niet handig omdat je er niet door heen kunt kijken en dus ook niet ziet wat er gebeurd. Anderen vinden het top.
Er stond een tijd terug een topic over zoon afslag ge beuren iets met een auto onderdeel ff zoeken dus.

Groetjes Lucas
GjT

Berichten: 281
Antwoord #2 September 26, 2006, 15:45:10
edit2Rapporteer  
Ik ga de pomp op 2 plaatsen aansluiten op mijn bestaande tafel. deze tafel is alleen gemaakt van triplex platen als ondergrond. Dit is natuurlijk niet luchtdicht genoeg, dus vroeg ik me af of ik dit op kan lossen door er simpelweg zelfklevende folie op te plakken. Blijft dit zitten of wordt het gewoon losgezogen?

Ik had ook een tafel van multiplex; was inderdaad niet lucht dicht genoeg. Heb daarom ook overwogen om hem te beplakken, maar zat met dezelfde vraag. Denk dat het uiteindelijk losgezoegen wordt. Ik hem uiteindelijk een plaatje acrylglas met contactlijm op m'n tafel geplakt. Dit werkt perfect.

Als ik een toplaag (Durasurf) gebruik, moet ik dan nog iets van tapijt of peelply gebruiken?

lijkt mij allen zinvol om peelply te gebruiken ditrect tegen het gelamineerde glas. M.a.w. als je de toplaag platen voorfabriceerd. Als je alles in een keer op je core plakt of de toplaag als laatste, alleen tapijt gebruiken om overal hetzelfde vacuum te verkrijgen.

Verder nog een vraag over de vacuumfolie. Ik vond een topic hierover waar allemaal ideeen stonden over vijverrubber enzo. Wat gebruiken jullie en hoe bevalt het?

Geen ervaring mee. Ik gebruik gewoon PE folie met kit en plakband.

Ik heb er geen vacuummeter bij, dus ook geen schakeling. Ik wil hem eigenlijk nog wel zo maken dat ie bij een bepaalde onderdruk uitslaat. Ik heb dus een instelbaar vacuumrelais nodig. Waar kan ik dat kopen? Of heeft iemand misschien nog wat liggen?

Na veel zoeken op Ebay.DE heb ik een manometer van 0-1,5bar gevonden met twee instelbare schakelcontacten. Door de wijzer te verdraaien en opnieuw te calibreren he ik er een vacuummeter van gemaakt. d.m.v. de contacten en een hulprelais kan ik nu een boven en onderdruk instellen. M.a.w. op Ebay.de (industriele hoek) is wel het e.e.a. te vinden, maar je moet wel even sleutelen.
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #3 September 27, 2006, 04:35:15
edit2Rapporteer  
OK, bedankt voor de reacties. Ben weer wat wijzer geworden.

Ik heb in een oud topic ook al iets gevonden over hardboard. Een kant daarvan is gelakt, dus luchtdicht. Ik denk dat ik dat maar ga proberen.

Mijn  tafeltje is wel stevig genoeg. Ik gebruikte hem eerst al als perstafel en had hem al vertevigd met ijzeren kokerprofielen. Doorhangen gaat ie dus zeker niet. Voor een schakelaar ga ik nog wel op zoek. Zolang ik er nog geen heb, laat ik hem wel continu draaien.

Bedankt,

Jan
simplyred
Gast
Antwoord #4 September 27, 2006, 18:56:26
edit2Rapporteer  
Hoi,
Mijn naam is Rob,
Ik heb zeer veel ervaring met het werken en bewerken van compositen,kevlar en carbon,en keramisch materiaal.(beroepsmatig)
Ben van plan om binnenkort zelf een board te maken en zou het leuk vinden om ervaring met anderen te delen.
Wil een board maken uit carbon met een keramisch ondervlak wat 30 % minder weerstand bied.
Mochten er vragen zijn dan kun je mailen.
boogaartrob@hotmail.com
GjT

Berichten: 281
Antwoord #5 September 27, 2006, 20:33:36
edit2Rapporteer  
Hoi,
Mijn naam is Rob,
Ik heb zeer veel ervaring met het werken en bewerken van compositen,kevlar en carbon,en keramisch materiaal.(beroepsmatig)
Ben van plan om binnenkort zelf een board te maken en zou het leuk vinden om ervaring met anderen te delen.
Wil een board maken uit carbon met een keramisch ondervlak wat 30 % minder weerstand bied.
Mochten er vragen zijn dan kun je mailen.
boogaartrob@hotmail.com

Hé Rob,

Iemand met beroepservaring in deze materie is hier natuurlijk meer dan welkom. Als je ervaringen wil uitwisselen, is het misschien alleen handig als je je even registreerd.
Voor deze vraag/opmerking is het verder denk ik wel handig om een nieuw topic te openen.

GrGjT
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.