Kiters uit Rotterdam , meld je!

Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #45825 Mei 20, 2013, 10:54:06
edit2Rapporteer  
Hey Oz,

Ik denk dat Sebas je deze tips ook al gegeven heeft, maar het makkelijkst om door de branding te komen is al volgt:
-Oefen op zo snel mogelijk weg te komen. Hiermee bedoel ik je board aantrekken en insturen. Hoe langer dit duurt hoe groter de kans dat je een golf over je heen krijgt en scheef komt te liggen.
-Vergeet hoogte lopen in het eerste stuk en vind de stukken waar je het snelst door de branding heen komt. Als dit betekend dat je even een stukje downwind moet gaan omdat die golf recht voor je omklapt doe je dat ook :-)
-Leer een beetje te poppen. Gisteren waren de golven nog redelijk klein, als er echt een dikke storm waait/heeft gewaaid zijn de golven een stuk krachtiger. Je hebt de pop dan nodig om over uitlopende golven(?) heen te komen.
-Net brekende golven kunnen je iets afremmen. Het is daarom handig om net voor de golf de kite een beetje naar boven te sturen, zodat je na de golf hem weer in kan sturen om power te krijgen.
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #45826 Mei 20, 2013, 11:11:37
edit2Rapporteer  
Heb Oscar idd al wat tips gegeven maar jij hebt er nog een paar gegeven Lauw die ik nog niet gegeven heb zoals proberen zo snel mogelijk weg te komen anders is de kans groot dat je door een golf scheef komt te liggen.  ThumpsUp
Voor ons is zo vanzelf sprekend en het is dan ook meer op gevoel, om het dan om te zetten in uitleg is niet altijd makkelijk.
Voor Oscar stonden er aardig wat golfjes, maar voor ons is dat vlak water in vergelijking met de bakken die we daar gezien hebben, die ver boven je hoofd uitkomen en je probeert zo snel mogelijk om te draaien voordat je in de wasmachine zit...  Shocked Grin
Snackyman

Berichten: 802
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #45827 Mei 20, 2013, 11:51:29
edit2Rapporteer  
Oscar het is ook een kwestie van doorzetten Grin komt vanzelf wel goed alleen veel oefenen.
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #45828 Mei 20, 2013, 12:23:44
edit2Rapporteer  
Heb Oscar idd al wat tips gegeven maar jij hebt er nog een paar gegeven Lauw die ik nog niet gegeven heb zoals proberen zo snel mogelijk weg te komen anders is de kans groot dat je door een golf scheef komt te liggen.  ThumpsUp
Voor ons is zo vanzelf sprekend en het is dan ook meer op gevoel, om het dan om te zetten in uitleg is niet altijd makkelijk.
Voor Oscar stonden er aardig wat golfjes, maar voor ons is dat vlak water in vergelijking met de bakken die we daar gezien hebben, die ver boven je hoofd uitkomen en je probeert zo snel mogelijk om te draaien voordat je in de wasmachine zit...  Shocked Grin

Hehe inderdaad, ik kwam op die eerste ook toevallig tijdens het typen van de tips :-) Was gisteren wel prima oefendagje voor golven, zonder gelijk hard gespoeld te worden!
Ozdakiteman

Berichten: 72
Logs: 0 | 64 uur
Antwoord #45829 Mei 20, 2013, 13:35:21
edit2Rapporteer  
Beste Lauw,

Thanks voor de handige tips  ThumpsUp
Ik ga het in mijn geheugen prenten en proberen het toe te passen in de praktijk!  Grin

Een aantal tips had Sebastian me idd ook al laten weten.

Denk dat het ook gewoon een kwestie is van veel oefenen en dan komt het allemaal goed. Ben gewoon te vaak op vlak water spots geweest en dan leer je het niet Smiley

Gister kreeg ik echt een aantal keren flinke golven over me heen en kreeg zowat mij board voor mijn kop!  Shocked
Ook merkte ik dat er een flinke onderstroming stond waardoor ik ook scheef kwam te liggen.
Heb al vaker van Sebastian gehoord dat dit nog kleine golven zijn dus ben echt benieuwd hoe hoog die dingen kunnen zijn..  Huh

Over die wasmachine. Kan jullie vertellen dat ik er gisteren een aantal keren in zat! Op zich niet erg want kon een goede wasbeurt gebruiken.. Het zeewater zit nog steeds in mijn oren...

Mazzels en thanks,

Oscar




 
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #45830 Mei 20, 2013, 14:16:27
edit2Rapporteer  
Ik kon het eerst ook helemaal niet, ik was dan ook een mietje.

Ik heb het geleerd op de Brouwersdam. Hier gaat het van zeer vlak naar af en toe een behoorlijk branding. Misschien moet je eens een dagje hier heen gaan om het te oefenen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45831 Mei 20, 2013, 16:46:30
edit2Rapporteer  
Oscar: vorige keer met hoogwater kun je snelheid opbouwen om er zo in te varen.
Geduld, het getij gaat in een cyclus van ongeveer 25 uur (omtrek van 1 baan van de maan om de aarde)
Dus na 24 dagen is de cyclus weer rond Wink

Was gister wel ff lekker...als je groter op had staan als 7m Tongue
Ondanks dat toch kunnen genieten van een lowend sessie op zee!
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #45832 Mei 20, 2013, 16:59:01
edit2Rapporteer  
Geen probleem Oscar! En zoals Sebas zegt, na een paar keer oefenen gaat het vanzelf in je onderbewuste. Hoogwater scheelt al helemaal, als je eerst op snelheid kan komen voordat de echte branding begint.

Ik heb gisteren ook zeker genoten, gezellig om iedereen weer eens te zien en genoeg power voor de 9m om wat uithaak shizzle te oefenen weer :-)
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #45833 Mei 20, 2013, 21:02:18
edit2Rapporteer  
Misschien heb ik er overheen gelezen, ik mis nog een mooie tip; als je over een golfje gaat en je gaat loskomen, laat je heel even je bar los, vlak voor /op het moment dan je neerkomt trek je hem weer aan. Zo hou je druk in je kite en raak je de kracht niet kwijt Wink

Check Jesse kort maar krachtig op de dam;

http://www.youtube.com/watch?v=6QV1pXC2_ss
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45834 Mei 20, 2013, 22:26:16
edit2Rapporteer  
Ed, supermooie edit weer!
Hoe heb je die vertical pan gedaan in die timelapse????
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #45835 Mei 20, 2013, 22:36:24
edit2Rapporteer  
Check de resolutie opties Michiel Wink
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #45836 Mei 20, 2013, 22:38:24
edit2Rapporteer  
Dan nog, timelapse is 5000x3500 pixels, die kan ook in 1080p wel schuiven Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45837 Mei 20, 2013, 22:49:12
edit2Rapporteer  
Dan nog, timelapse is 5000x3500 pixels, die kan ook in 1080p wel schuiven Wink

Ik dacht echt dat het een rotatie was op statief Wink
Dat zijn dure dingen nl. die servo gestuurde videohoofden!
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #45838 Mei 21, 2013, 08:25:12
edit2Rapporteer  
Oscar, vergeet ook niet dat zelfs de meest ervaren kiters ook nog steeds wel is vallen over een golf.
Dus blijf oefenen en maak je niet te druk als het niet gelijk lukt. En denk in het begin al helemaal niet aan hoogte houden.
Hoogte houden doe je het makkelijkst als je voorbij de branding ben.
jefff

Berichten: 77
Antwoord #45839 Mei 21, 2013, 08:38:47
edit2Rapporteer  
Iemand vanmiddag nog naar de zandmotor?
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #45840 Mei 21, 2013, 09:02:19
edit2Rapporteer  
Iemand vanmiddag nog naar de zandmotor?

ik ben er eind van de middag wel te vinden denk ik
Ozdakiteman

Berichten: 72
Logs: 0 | 64 uur
Antwoord #45841 Mei 21, 2013, 09:03:12
edit2Rapporteer  
Dank mannen voor alle tips  ThumpsUp
Denk dat het zo allemaal op den duur wel moet gaan lukken!!
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #45842 Mei 21, 2013, 09:22:49
edit2Rapporteer  
Weer leuk gedaan Ed!  ThumpsUp



Edit:
Morgen een afterwork sessie zo te zien...  Grin
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #45843 Mei 21, 2013, 14:17:10
edit2Rapporteer  
morgenochtend ergens mensen met NNW? 
kan vanaf 8 uur (of eerder  Grin   )

(ga zo de middagdienst in dus kan evt. vanavond pas reageren)
DeStudent

Geen avatar

Berichten: 117
Antwoord #45844 Mei 21, 2013, 14:45:44
edit2Rapporteer  
morgenochtend ergens mensen met NNW?  anders sta ik alleen op B-dam of Old Village.
kan vanaf 8 uur (of eerder  Grin   )

(ga zo de middagdienst in dus kan evt. vanavond pas reageren)
Ik ben aanwezig maar denk eerder aan Kijkduin/Ter Heijde. Ik moet om 8u even in de garage zijn in Rdam nml. en Kijkduin is 20 min dichterbij dan Bdam. Moet 's middags nog naar kantoor.

-edit-
Change of plans, morgen vrij  Joepie Denk ik alsnog aan Ter Heijde maar dan iets later, beetje niksten met golfsurfboard en uithaken.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #45845 Mei 21, 2013, 15:01:48
edit2Rapporteer  
Dan nog, timelapse is 5000x3500 pixels, die kan ook in 1080p wel schuiven Wink

Ik dacht echt dat het een rotatie was op statief Wink
Dat zijn dure dingen nl. die servo gestuurde videohoofden!

Jaman, zonder een echt duidelijk focus point geeft dit ook wel een beetje de illusie! Met iets op de voorgrond is het gelijk minder mooi.

ik ga zo naar de dam!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #45846 Mei 21, 2013, 16:25:29
edit2Rapporteer  
Oscar ik probeer even uit beginnersoptiek, toen ik op zee begon. Probeer in niet te diep water te starten. Beste is als je nog net op de bodem kan zitten, is alles iets stabieler, zijn de golven kleiner etc. Maar dat betekent wel dat je zo snel moet kunnen starten en direct planeren anders zuigt je board vast aan het zand en kom je vast te zitten en dat kan pijn doen als je met je voeten nog in de straps zit en je kite trekt. Het snel vaart maken werd al eerder gezegt, dat is belangrijk om stabiliteit te krijgen, daarmee kan je ook door kleinere golven heen varen. En als je een omgeslagen golf tegenkomt, geef druk op je achterste been en til voren iets oomhoog, kom je er makkelijk er over heen. Als je nog niet zo gevordert bent en in dieper water moet starten, probeer in de buurt van laag water ( 1-2 uur voor tot 1-2 uur na) te varen dan zijn de golven meestal clean (ligt een beetje aan de spot). Na een set van golven die binnekomen is er een kleine periode van rust, die je kan benutten om te starten. Ik had in het begin problemen, dat ik niet genoeg druk in m'n kite had, waardoor ik snel uit balans was. Op zee heb je altijd iets meer wind of een grotere kite nodig dan in vlakwateren. Als het tij keert heb je meestal een kruiszee dwz klotsbak. Hou ook in de gaten dat als je in dieper water zonder bodem contact langer moet wachten voordat je start en stroming mee hebt je behoorlijk aan hoogte verliest, maar daar zou ik me in het begin minder zorgen over maken. En voor de rest: oefenen, komt goed.
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #45847 Mei 21, 2013, 17:00:28
edit2Rapporteer  
Hey Zuidhollanders!  Grin
ik normaal in topic noordholland, ben hier dus zonder paspoort...
Valt Langevelderslag onder dit topic? Wil morgen daar het water op maar liever niet alleen... Zijn er daar nog meer gegadigden? Huh Huh
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #45848 Mei 21, 2013, 17:02:12
edit2Rapporteer  
Moet je bij de "Leiden en omgeving" zijn
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #45849 Mei 21, 2013, 17:42:56
edit2Rapporteer  
zit wat in ja,  thanks ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.