Kiters uit Rotterdam , meld je!

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #47325 September 30, 2013, 21:40:32
edit2Rapporteer  
Waarom 2u rijden als je op 10min een spot hebt waar je met side-on kunt knallen met oost.

Tegen de dam aan spiegelglad maar belachelijk vlagerig, verder downwind steeds meer chop en strakkere wind. Kunt dus kiezen.


Veiligheid is allemaal relatief, als je zorgt dat je materiaal in orde is, je niet alleen gaat en je bereid bent je kite vaarwel te zeggen kun je prima uit de voeten met sideshore wind en een offshore kust downwind van je.

Als je erbij zet dat je gevorderd moet zijn en zorgt voor goede backup (hetzij op het strand, hetzij op het water met een boot) ben ik het met je eens dat het heus wel kan. Maar er lezen hier ook genoeg beginners mee en die zouden mede op basis van wat je schrijft weleens het gevaar van aflandige wind kunnen gaan onderschatten.  Dat lijkt me niet de bedoeling toch?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #47326 September 30, 2013, 22:15:45
edit2Rapporteer  
Ben ik het niet mee eens, vind het nog steeds onverantwoord. Niet iedereen is zo goed dat die een ander persoon uit het water kan vissen en dan eventueel de kite ook nog.
mee eens, stel je kan goed kiten, maar door een vlaag stick jij je trick niet en crasht je kite, draait vervolgens door je lijnen... Wat dan? En nee het hoeft echt niet met gebrekkig materiaal te maken hebben. Side on varen met sideoff in zicht  blijft natuurlijk de goden verzoeken. Maakt niet uit hoe ervaren je bent. En Oostvoornse meer met Oost is niet geschikt voor de mindergevorderde kiter,  strekdammen, snorkel, stenen en bosjes doen nou eenmaal pijn aan kite en kiter! Ook kinderen moeten daar weg blijven met 5m kites!!!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #47327 September 30, 2013, 22:45:55
edit2Rapporteer  
Vpolder is met oost strak sideshore. Zaterdag en zondag waren werkelijk top ... vraag maar aan al die andere 63 kiters (o.a.Nick1212) die er die dagen gevaren hebben .....

Ik vond het maar een vlagerige boel met veel stroming... zodra de wind een beetje wegviel verloor ik verschrikkelijk veel hoogte Sad

Maar ik was er eigenlijk te laat ook...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #47328 September 30, 2013, 23:39:45
edit2Rapporteer  
Vpolder is met oost strak sideshore. Zaterdag en zondag waren werkelijk top ... vraag maar aan al die andere 63 kiters (o.a.Nick1212) die er die dagen gevaren hebben .....

Ik vond het maar een vlagerige boel met veel stroming... zodra de wind een beetje wegviel verloor ik verschrikkelijk veel hoogte Sad

Maar ik was er eigenlijk te laat ook...

kwestie van vroeg opstaan ......

ik stond al om 9.00 op het water ..... vraag maar aan Nick1212 ..... die moest een maatje kleiner toen hij erachter kwam dat 11m een ietsie pietsie overpowerd was....

Het wad inderdaad vlagerig ...vooral tussen 9 en 10 vette vlagen ... maar dat is altijd met wind die over land komt. Daarom is een kustspot dan beter/veiliger dan een inlandse spot ...
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #47329 Oktober 01, 2013, 09:02:22
edit2Rapporteer  
Kort samengevat: vol oost is eigenlijk gewoon ruk in deze regio!

Morgen nog mensen die een gokje gaan wagen ergens? Tongue Lijkt ZO wind te gaan worden, Slufter zou dan mis kunnen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #47330 Oktober 01, 2013, 09:06:02
edit2Rapporteer  
Nee sluf niet... ZZo -> Rockanje!
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #47331 Oktober 01, 2013, 09:32:43
edit2Rapporteer  
Vpolder is met oost strak sideshore. Zaterdag en zondag waren werkelijk top ... vraag maar aan al die andere 63 kiters (o.a.Nick1212) die er die dagen gevaren hebben .....

Ik vond het maar een vlagerige boel met veel stroming... zodra de wind een beetje wegviel verloor ik verschrikkelijk veel hoogte Sad

Maar ik was er eigenlijk te laat ook...
Vpolder is met oost strak sideshore. Zaterdag en zondag waren werkelijk top ... vraag maar aan al die andere 63 kiters (o.a.Nick1212) die er die dagen gevaren hebben .....

Ik vond het maar een vlagerige boel met veel stroming... zodra de wind een beetje wegviel verloor ik verschrikkelijk veel hoogte Sad

Maar ik was er eigenlijk te laat ook...

kwestie van vroeg opstaan ......

ik stond al om 9.00 op het water ..... vraag maar aan Nick1212 ..... die moest een maatje kleiner toen hij erachter kwam dat 11m een ietsie pietsie overpowerd was....

Het wad inderdaad vlagerig ...vooral tussen 9 en 10 vette vlagen ... maar dat is altijd met wind die over land komt. Daarom is een kustspot dan beter/veiliger dan een inlandse spot ...

kwestie van vroeg opstaan ......

Tussen 9-11 was hij zeker goed, wel dikke vlagen. Maar dat is dan weer lekker tijdens


ik stond al om 9.00 op het water ..... vraag maar aan Nick1212 ..... die moest een maatje kleiner toen hij erachter kwam dat 11m een ietsie pietsie overpowerd was....

Het wad inderdaad vlagerig ...vooral tussen 9 en 10 vette vlagen ... maar dat is altijd met wind die over land komt. Daarom is een kustspot dan beter/veiliger dan een inlandse spot ...

Vp was zeket niet slecht, wel een paar graden aflandig. Doordoor was het zo
Vlagerig, 50 meter uit de kant was het al veel beter, met een strakke wind. Die vlagen waren best lekker tijdens sprongetjes, dikke doorlift met de 9 m Smiley
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #47332 Oktober 01, 2013, 14:43:27
edit2Rapporteer  
Vpolder is met oost strak sideshore. Zaterdag en zondag waren werkelijk top ... vraag maar aan al die andere 63 kiters (o.a.Nick1212) die er die dagen gevaren hebben .....

Ik vond het maar een vlagerige boel met veel stroming... zodra de wind een beetje wegviel verloor ik verschrikkelijk veel hoogte Sad

Maar ik was er eigenlijk te laat ook...
Vpolder is met oost strak sideshore. Zaterdag en zondag waren werkelijk top ... vraag maar aan al die andere 63 kiters (o.a.Nick1212) die er die dagen gevaren hebben .....

Ik vond het maar een vlagerige boel met veel stroming... zodra de wind een beetje wegviel verloor ik verschrikkelijk veel hoogte Sad

Maar ik was er eigenlijk te laat ook...

kwestie van vroeg opstaan ......

ik stond al om 9.00 op het water ..... vraag maar aan Nick1212 ..... die moest een maatje kleiner toen hij erachter kwam dat 11m een ietsie pietsie overpowerd was....

Het wad inderdaad vlagerig ...vooral tussen 9 en 10 vette vlagen ... maar dat is altijd met wind die over land komt. Daarom is een kustspot dan beter/veiliger dan een inlandse spot ...

kwestie van vroeg opstaan ......

Tussen 9-11 was hij zeker goed, wel dikke vlagen. Maar dat is dan weer lekker tijdens


ik stond al om 9.00 op het water ..... vraag maar aan Nick1212 ..... die moest een maatje kleiner toen hij erachter kwam dat 11m een ietsie pietsie overpowerd was....

Het wad inderdaad vlagerig ...vooral tussen 9 en 10 vette vlagen ... maar dat is altijd met wind die over land komt. Daarom is een kustspot dan beter/veiliger dan een inlandse spot ...

Vp was zeket niet slecht, wel een paar graden aflandig. Doordoor was het zo
Vlagerig, 50 meter uit de kant was het al veel beter, met een strakke wind. Die vlagen waren best lekker tijdens sprongetjes, dikke doorlift met de 9 m Smiley

Dat merkte ik ook al wel ja, dat het verder op zee beter was.
flupje

Berichten: 141
Antwoord #47333 Oktober 01, 2013, 16:56:00
edit2Rapporteer  
Nee sluf niet... ZZo -> Rockanje!

Bij Spots staat Slufter ZZO nog in het groen.
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #47334 Oktober 01, 2013, 19:00:18
edit2Rapporteer  
Bij Spots staat Slufter ZZO nog in het groen.

altijd zelf blijven nadenken. Een pijl in het verlengde van de wiindrichting trekken en je weet waar je uitkomt (=vaargeul haven rotterdam) bij materiaal pech....
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #47335 Oktober 01, 2013, 19:20:41
edit2Rapporteer  
Nee sluf niet... ZZo -> Rockanje!

Bij Spots staat Slufter ZZO nog in het groen.

Dat moet dan even aangepast worden!
flupje

Berichten: 141
Antwoord #47336 Oktober 01, 2013, 19:40:48
edit2Rapporteer  
Nee sluf niet... ZZo -> Rockanje!

Bij Spots staat Slufter ZZO nog in het groen.

Dat moet dan even aangepast worden!

Snap dat je zelf moet nadenken maar misschien toch even aanpassen voor beginners die toch naar de Slufter gaan.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #47337 Oktober 01, 2013, 19:42:11
edit2Rapporteer  
Wat klopt er niet aan de richting op de Slufter dan?

OZO is sideshore op het puntje en komt over een groot stuk water aanwaaien en is dan redelijk stabiel (voor zover dat kan met O in de wind).

Dat je dan op een puntje vaart en met afgaand tij je kite niet moet droppen in de vaargeul omdat je dan geheid op open zee beland is nu juist een van de redenen waarom dit GEEN spot voor BEGINNERS is!
Vanaf WNW is dit trouwens precies omgedraaid, alleen spoel je dan bij Rockanje aan in plaats van Engeland.


Snap dat je zelf moet nadenken maar misschien toch even aanpassen voor beginners die toch naar de Slufter gaan.
Beginners en slufter in 1 zin, ik hoop dat je je eigen denkfout inziet.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #47338 Oktober 01, 2013, 19:57:02
edit2Rapporteer  
Nee sluf niet... ZZo -> Rockanje!

Bij Spots staat Slufter ZZO nog in het groen.

Dat moet dan even aangepast worden!

Snap dat je zelf moet nadenken maar misschien toch even aanpassen voor beginners die toch naar de Slufter gaan.

Inderdaad moet je als beginner niet op de Slufter WILLEN komen met een topspot op nog geen 10m rijden, het Autostrand namelijk.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #47339 Oktober 01, 2013, 20:15:43
edit2Rapporteer  
Hopelijk is het zo duidelijker:
flupje

Berichten: 141
Antwoord #47340 Oktober 02, 2013, 07:23:57
edit2Rapporteer  
Denkfout is het niet want de realiteit is gewoon dat beginners ook op de Slufter komen ondanks dat het geen spot voor beginners is.
Elk weekend met wind voorbeelden genoeg.

Dus hoe meer we waarschuwen/informeren des te beter Smiley
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #47341 Oktober 02, 2013, 09:13:13
edit2Rapporteer  
Hopelijk is het zo duidelijker:
en met de de wind richting w t/m Nw heb je nog een obstakel... downwind kom je opgegeven momement die bekende palen rij tegen op het zuidelijkste puntje van de sluf (afzetting natuurgebied. )

poeltje is met Z.o  zo ook geen pretje... Springen en terug lopen...het grote poeltje is dan wel lang... maar te smal om fatsoenlijk hoogte te varen zonder dat er een loopkoning door je lijnen heen vliegt of er hoeft maar een 12 uurs kiter midden op  het poeltje te staan en je komt er simpel weg niet voorbij.
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #47342 Oktober 02, 2013, 10:42:28
edit2Rapporteer  
Waarom 2u rijden als je op 10min een spot hebt waar je met side-on kunt knallen met oost.

Tegen de dam aan spiegelglad maar belachelijk vlagerig, verder downwind steeds meer chop en strakkere wind. Kunt dus kiezen.

Ha Evan, Mee eens, als je je bekende kite buddies bij je hebt, ben je er voor elkaar. Maar met een vlagerige oosten offshore wind, neem ik geen risico's om één of andere onbekende uit het water te slepen (laat zeggen een Duitser of Zwitser als voorbeeld).


Kan iemand mij die binnenwater reglementen nou eens uitleggen, zoals bijvoorbeeld Haringvliet of Grevelingen. Je mag er zeilen, jetskien, waterskien, windsurfen, hoe zit dat dan met waarom niet kitesurfen?

Zijn de volgende spots legaal, zo niet waarom niet?
- Vlakbij de Quack (Hellevoet) aan binnenkant Haringvlietdam (leuk voor ZO), zolang je bij het Quack strand vandaan blijft, doe je daar geen hond kwaad.
- Havenhoofd voor Ouddorp het strandje net achter de buitenhaven Stellendam (veel richtingen, helaas niks bij laag water), weinig secret aan deze spot, je ziet hem vanaf de Haringvlietdam.
- Haringvlietdam bij de sluis klein strandje vlak achter het Rijkswaterstaat gebouw (leuk voor NO en O), kleine spot, als je maar bij de haveningang wegblijft.
- Bij Oudenhoorn misschien voorbij einde van Ruigendijk even over de Zeedijk klimmen, is dat legaal? Rob, misschien iets voor jou?
- Bij Ouddorpse Haven weg (naast N57) even over de dijk stappen? Zie je die windsurfers vaak doen.
- Binnenkant Brouwersdam bij Port Zelande, ik geloof "Ossenhoek", daar waar alle windsurfers opstappen, mag dat?

Schieten maar, of voeg spot bij... legaal, gedoogd, of illegaal. Hoe zit het nou?

Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #47343 Oktober 02, 2013, 11:14:14
edit2Rapporteer  
Allemaal illegaal, je kan gaan maar als een omwonende de handhaving belt zijn ze verplicht om te komen kijken en te handhaven.. Als ergens het BPR geldt dan is het verboden tenzij er een ontheffing vanuit de plaatselijke gemeente oid is.
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #47344 Oktober 02, 2013, 12:18:40
edit2Rapporteer  
Gaat er zo nog iemand een poging wagen ergens?
Ik twijvel sterk, hoopte dat hij iets meer zou draaien en wat harder zou zijn...
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #47345 Oktober 02, 2013, 12:21:24
edit2Rapporteer  
Zondagmiddag 29 september 2013 omstreeks 13:23 uur raakte op de Brouwersdam een kitesurfer behoorlijk gewond tijdens het uitoefenen van zijn sport. De 48-jarige man had waarschijnlijk een sleutelbeen gebroken en werd overgebracht naar het ziekenhuis in Dirksland voor verder onderzoek.

----

iemand die weet hoe dit precies gebeurd is?
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #47346 Oktober 02, 2013, 12:25:17
edit2Rapporteer  
OK Ed, dus volgens het Binnenvaart Politie Regelement (BPR) is het op het binnenwater altijd illegaal, dan? Dus dan moeten we zorgen dat het plaatselijke APV wordt aangepast kan worden.
P.S. Hoe werkt dit buitengaats, geldt binnen de 12-miles zone ook het BPR, zoals aan de kust en Noordzeestranden?
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #47347 Oktober 02, 2013, 12:39:29
edit2Rapporteer  
@Wild dreamer, voor de binnenwateren die je omschrijft kun je eventueel navraag doen bij dit e-mail adres: Zwemwater@pzh.nl.
Zo heb ik dat weleens gedaan voor de krabbenplas in Vlaardingen. Ik kreeg hier een positief bericht op dat je er mag kitesurfen. Alleen blauwalg blablabla.
Of hen wettelijk bevoegd zijn om dit door te geven weet ik niet, maar als je hun antwoord uitprint en mee je auto in neemt, neem ik aan dat de handhaving niet sterk staat om een boete te geven maar slechts een waarschuwing.
Ik weet wel dat bij de haven van Stellendan tegenwoordig borden staan met verboden te kitesurfen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #47348 Oktober 02, 2013, 12:41:23
edit2Rapporteer  
Waarom 2u rijden als je op 10min een spot hebt waar je met side-on kunt knallen met oost.

Tegen de dam aan spiegelglad maar belachelijk vlagerig, verder downwind steeds meer chop en strakkere wind. Kunt dus kiezen.

Ha Evan, Mee eens, als je je bekende kite buddies bij je hebt, ben je er voor elkaar. Maar met een vlagerige oosten offshore wind, neem ik geen risico's om één of andere onbekende uit het water te slepen (laat zeggen een Duitser of Zwitser als voorbeeld).


Kan iemand mij die binnenwater reglementen nou eens uitleggen, zoals bijvoorbeeld Haringvliet of Grevelingen. Je mag er zeilen, jetskien, waterskien, windsurfen, hoe zit dat dan met waarom niet kitesurfen?

Zijn de volgende spots legaal, zo niet waarom niet?
- Vlakbij de Quack (Hellevoet) aan binnenkant Haringvlietdam (leuk voor ZO), zolang je bij het Quack strand vandaan blijft, doe je daar geen hond kwaad.
- Havenhoofd voor Ouddorp het strandje net achter de buitenhaven Stellendam (veel richtingen, helaas niks bij laag water), weinig secret aan deze spot, je ziet hem vanaf de Haringvlietdam.
- Haringvlietdam bij de sluis klein strandje vlak achter het Rijkswaterstaat gebouw (leuk voor NO en O), kleine spot, als je maar bij de haveningang wegblijft.
- Bij Oudenhoorn misschien voorbij einde van Ruigendijk even over de Zeedijk klimmen, is dat legaal? Rob, misschien iets voor jou?
- Bij Ouddorpse Haven weg (naast N57) even over de dijk stappen? Zie je die windsurfers vaak doen.
- Binnenkant Brouwersdam bij Port Zelande, ik geloof "Ossenhoek", daar waar alle windsurfers opstappen, mag dat?

Schieten maar, of voeg spot bij... legaal, gedoogd, of illegaal. Hoe zit het nou?


Haringvliet, Grevelingen en Stellendam buitenhaven zijn allemaal verboden vanwege het feit dat een kitesurfer volgens de natuurbeschermers meer vogels verstoren dan een 1000PK speedboot.
wild dreamer

Berichten: 69
Antwoord #47349 Oktober 02, 2013, 12:45:16
edit2Rapporteer  
Thanx, ff BPR gegoogled, citaat Artikel 9.05, Punt 2 "Het is verboden te varen met een door een vlieger voortbewogen plank", maar een "zeilplank" is andere pindakaas... ok, jammer hoor
P.S. Nogmaals, BPR geldt voor de "openbare wateren van het Rijk", betekent dit ook de kust?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.