Naish Shockwave 7 (2006) 2:1 of 1:1

e_surf

Berichten: 611
Mei 13, 2007, 18:26:07
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren voor't eerst met mijn Shockwave 7 gevaren.
De bar van de shockwave had ik op 2:1 setting.
Mijn andere kites zijn Ravens 9/12 en 16
Deze Ravens vaar ik altijd lekker gepowered met de bar tegen de knoop.

Dit hoef je met de shockwave niet te proberen.
De stopper schiet dan constant los.

Nu wil ik de volgende keer op 1:1 stand varen.
Benaderd dit dan ook meer het vaargevoel, wat ik
ook met de Ravens heb en heb je door de lichtere bardruk
dan ook minder druk op je stopper, zodat die minder snel losschiet.

linkjes handleiding ombouw 1:1 / 2:1
http://xsport.co.za/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=2
http://www.naishkites.com/downloads/pdf/SLE_Adjustments.pdf

Is de handleiding, zoals xsport (naish kites south Afrika) een goede handleiding
of is er dan nog noodzakelijke fijntuning cq. aanpassing nodig.

Tips zijn welkom.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Mei 13, 2007, 18:29:43
edit2Rapporteer  
De handleidingen zijn wel goed, alleen kloppen de maten niet echt voor je leaderlines.

Je zal merken dat je met die afstelling veel te korte stuurlijnen hebt, dus die zal je enorm veel langer moeten maken, totdat de kite lekker aanvoelt. (dit is veel langer dan op de 2:1 setup.)

en je benadert dan wel het gevoel van je ravens, maar het blijft natuurlijk een bowkite.
Je kan nu idd wel gewoon de stopper gebruiken en daar zal die echt niet meer doorheen schieten.

Dus de key is je stuurlijnen gewoon erg lang maken. (bridle aanpassen is niet nodig)
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #2 Mei 13, 2007, 18:37:32
edit2Rapporteer  
Heb jij maten voor me Leander, ik zag in eerder topics
ook dat jij er mee bezig bent geweest.
Hoeveel langer moeten de stuurlijnen op 1:1 stand, of
op hoeveel cm. van boven moeten de 1:1 stand knoopjes op je leader lines.

Ik zag 32 cm en 24 cm. voorbij komen....... Huh
24 cm. bij geen aanpassingen (extra pigtails lijnen) op je kite
en 32 cm. bij geen aanpassing op je kite (zoals jij voorsteld ???)
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Mei 13, 2007, 18:50:02
edit2Rapporteer  
klopt geen van allen
iedere lijnen zijn anders, dus dat is moeilijk te zeggen.
Je moet gewoon je stuurlijnen heel wat langer maken dan je powerlijnen, en verder is het een kwestie van afstellen.

Zorg gewoon dat je de bar helemaal tegen de loop aan kan trekken en dat hij dan mooi in de lucht blijft staan. Dan staat hij precies goed.
Is een kwestie van testen en afstellen.
sjef

Berichten: 599
Antwoord #4 Mei 13, 2007, 19:15:26
edit2Rapporteer  
misschien een stomme vraag maar wat houd 2:1 en 1:1 in
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #5 Mei 13, 2007, 20:12:14
edit2Rapporteer  
1:1 Dan vaar je als een gewone 4 lijns bar. dit is directer maar kleiner inzetbereik van je kite.

2:1 Net als de (eerste) crossbow bar, stuurlijnen door katrol bij de bar. Minder direct sturen, maar bij windstoten makkelijker de kracht te controleren.
Pjoeloe

Berichten: 322
Antwoord #6 Mei 14, 2007, 03:11:20
edit2Rapporteer  
Jow,

Ik heb zelf een Shockie 9 (2006) en een 12 (2007).. jaja, ze overlappen I know  loser
Heb de 9 altijd 2:1 gevaren. De 2007 Shock heb ik direct omgebouwd naar 1:1, het eerste wat mij opviel was idd het lichte stuurgevoel. Ik ervaarde dit meteen eigenlijk ok als minpunt gezien ik de hoge bardruk van de 2006 gewend was. Was dan ook wel wennen, want je weet niet altijd even goed waar de kite zich in het windvenster bevindt. Heb 3 sessies 1:1 gevaren en m afgelopen week weer teruggebouwd naar 2:1. Waarom? Persoonlijk vind ik de hoge bardruk niet zo vervelend, en ik weet ten alle tijden waar de kite zich bevind.

Maar het beste is om het gewoon te proberen, vind je het nix, bouw je de boel toch gewoon weer terug.

good luck!
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #7 Mei 14, 2007, 03:33:52
edit2Rapporteer  
Ik mis dus het directe vaargevoel, zoals ik gewend ben met de Ravens en ik had constant
dat ik door de stopper drukte.
Ik had de kite al wat gedepowered en dit verminderde de bardruk en het door de stopper
heen drukken al enigzins.
Ik ben vanmiddag bezig geweest om mijn bar geschikt te maken voor varen op 1:1 stand.
Lijnen vastgezet op het hek achter huis en uitlopen en strak trekken.
Ik kwam er toen ook achter dat 1 van mijn stuurlijnen 3 cm. langer was dan de andere.

Ik heb nu mijn bar zo ingesteld, dat wanneer ik alles strak trek, (bij 1:1 stand)
de bar op ongeveer 4 cm. van de chickenloop blijft en heb de afwijking in lengte
van de stuurlijnen mooi kunnen corrigeren.
Ik denk dat met deze stand, de kite bij volledig aangetrokken bar mooi in de lucht staat.
(thanks to Leander) ThumpsUp

Bij 2:1 stand heb ik alle overbodige knoopjes uit de lijnen (pigtails bij de depowerstrap)
gehaald en hierdoor de de stuurlijnen nog zo'n 8 cm. langer kunnen maken en ook
hier de afwijking in lengte van de stuurlijnen gecorrigeerd.
De bar staat bij volledig strak trekken nu op zo'n 12 cm. van de chickenloop.
Dus bij varen tegen de stopper, zal dit hopelijk al een stuk minder druk op de stopper geven.
(even afwachten natuurlijk).

Aanpassing op de kite heb ik nog niet gedaan, er wordt geadviseerd om een pigtail
tussen de (briddle) stuurlijnen en de kite te zetten.
Bij varen op 1:1 stand dan op het 1e knoopje vanaf de kite (3 cm.) zetten.
Bij varen op 2:1 stand op knoopje (5 cm.) of knoopje (9 cm.) zetten, dit om extra lengte
van je stuurlijnen te krijgen.
Deze pigtails zal ik alvast maken, dan kan ik ze er zo tussen zetten, mocht dit nodig zijn.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Mei 14, 2007, 04:00:59
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik heb nu mijn bar zo ingesteld, dat wanneer ik alles strak trek, (bij 1:1 stand)
de bar op ongeveer 4 cm. van de chickenloop blijft en heb de afwijking in lengte
van de stuurlijnen mooi kunnen corrigeren.
Ik denk dat met deze stand, de kite bij volledig aangetrokken bar mooi in de lucht staat.
(thanks to Leander)

Dat gaat dus niet werken.  loser
Je stuurlijnen moeten enorm veel langer zijn dan je powerlijnen. Is gewoon een kwestie van afstellen met de kite in de lucht.
Als je hem nu oplaat zul je merken dat je kite achteruit gaat vliegen, dus zullen je stuurlijnen echt wat langer moeten.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #9 Mei 14, 2007, 04:11:36
edit2Rapporteer  
@ leander:
Vol aantrekken en dan 4 cm. vrij van de chickenloop is wel met alle
lijnen nog vast aan het hek. (dus niet met de kite in de lucht)
Ik heb nu mijn stuurlijnen ook al een stuk langer dan afgelopen zondag.
Het knoopje op mijn leader lines zit nu op ongeveer 32 cm. en 35 cm. vanaf het einde.

24 cm. wordt geadviseerd met toepassing van langere pigtails op je kite, dus
met mogelijkheid om hier ook nog zo'n 9 cm. te winnen.

Ik heb de pigtails straks nog bij de hand mocht de lengte van de stuurlijnen nog langer moeten.

Maar het is zoals je zegt: straks gewoon testen en zien hoe het gaat.
Maar ja testen, als het straks zo ver is wil ik varen en niet meer ouwehoeren met knoopjes
en stellen, de basis moet goed zijn en de fijntuning komt dan wel.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.