Algemene informatie voor beginners en nieuwelingen

K'X

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #100 Augustus 12, 2008, 14:23:30
edit2Rapporteer  
Even inhaken in dit noob topic, in hoeverre klopt het dat een board ala de "spleene door" geschikt is als licht weer board? Of is dat een loos verkoopargument? Waardoor je het board nadat je het een beetje kan gewoon in de kast laat liggen?
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #101 Augustus 12, 2008, 17:04:30
edit2Rapporteer  
spleene door IS het lichtweer board van spleene.. het is ook 1 van de boards die ik het meeste zie als er practisch geen wind is.
Niks loos verkoopargument aan hoor.
Maar hij gaat wel vaak de kast in. want je vaart toch liever met meer wind.
rienus

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #102 Augustus 15, 2008, 13:05:50
edit2Rapporteer  
tja dan zal ik wel beginner 80.000 zijn. maar wie kan mij helpen. ik ben 44 jaar 2 mtr en weeg 130 kg inmiddels lessen gevolgd en ben nu op zoek naar een goed advies. welke kite moet ik aanschaffen (ik ga dus niet met windkracht 6 het water op) en wat voor board c.q. hoe lang / groot. ben al bij diverse zaken langs geweest maar krijg daar het idee dat ze ff een setje aan willen smeren letterlijk en figuurlijk en als je dan wat info over 2dehands probeert los te krijgen wordt je meewarig aangekeken. wie o wie kan nu eens een duidelijk en helder advies geven ik ga niet springen en of freestylen maar gewoon lekker kiten
alvast bedankt Rienus
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #103 Augustus 15, 2008, 14:41:00
edit2Rapporteer  
Rienus, je gaat wel springen en je gaat ook wel met 6bft het water op.
Zodra je et een tijdje doet gebeurd dat toch wel. 6bft is nie echt veel namelijk. Tot 30 knopen is et leuk daarna word het leuker voor de cracks. Ook springen, zodra je et een tijdje doet ga je het hoe dan ook proberen. Alleen freestyle mwah zal em niet echt worden. Al zijn er mensen (bepaald wit galisch hondje) die in jouwn gewichtsklasse zitten die et aardig doen.

Ik weeg 110kg, vlieg een 13m waroo 07. en das net genoeg.
Ik denk dat het voor jou nog net leuk is zo'n maar, maar zou toch wat groters bedenken. 20 kg meer is toch al snel 3 knopen verschil. als et niet meer is.

Je zou kunnen kijken naar een 16m Eclipse thruster, de kite is redelijk snel voor zijn formaat wat hem zeker voor jouwn gewich wel geschikt maakt. zulke grote kites zijn nooit echt heel snel.
Je zou er dan later voor kunnen kiezen (vrij snel daarna) om een 12m erbij te kopen. Voor jouwn gewicht een fijne combi.

C kites zou je nog groter moeten kijken vind ik niet aan te raden.
Een leuke hybrid/bow of delta haal je meer lol uit, fijner te leren.

zou je voor 1 kite gaan, dan zou een 15m waroo of een vergelijkbare maat (14m) van een ander merk een idee kunnen zijn.
Maar ik denk wel dat je daar van op terug komt. om te beginnen zou het goed kunnen zijn. Maar hoe dan ook wil je later meer.
rienus

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #104 Augustus 15, 2008, 15:39:39
edit2Rapporteer  
dank voor je antwoord . dus een bow kite 14 tot 16m2 enig idee van board mij lijkt hte makkelijkste een wat groter brunottiboard ?? we gaan op zoek op internet
klipper

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #105 Augustus 30, 2008, 10:05:36
edit2Rapporteer  
Ik heb wat hulp nodig bij het vinden van een goede beginnersset, waar ik ook nog een beetje mee kan doorgroeien.

Ik zit nu voor een half jaar(studie) in melbourne. De wind is hier zo tussen de 12 en de 25 knopen en het meest zo een 15. Hierna zal ik vooral op zandvoort en ijmuiden varen.
Ik weeg 65 kg ben 1,80 lang en ben een beginner. Mijn budget is momenteel laag omdat ik ook nog wat van het land wil zien Smiley.


Nu ben ik hier bij een paar surfshops langsgeweest en heb ik op het locale forumrondgekeken. (seabreeze.com.au)
Ik kan nu kiezen uit:(2e hands)

best waroo 2007 11  voor +- 370 euro
best waroo 2007 9  voor +-  350
cabrinha switchblade 2 10 voor +- 400(professionel reparatie aan doek)

north crossride 2007 135cm voor +- 350 a 400
cabrinha custom 2008 138cm voor +- 320
liquid force mission (Jason Sleazak pro model) 138 cm voor +- 317
Airush Exile - 135 cm  voor +-350
2006 Liquid Force Drop 136 cm voor maar  235
Wat raden jullie aan?

volgens de Guide/afbeelding zou ik een 135 a 140 moeten hebben is dat niet wat groot?

Alvast bedankt
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #106 Augustus 30, 2008, 10:48:19
edit2Rapporteer  
waroo 11 2007, voor die prijs mag 'ie in goede staat zijn.

Board zou ik eigenlijk een kleinere zoeken, deze zijn voor je gewicht best lomp, de eerste maand is het nog leuk om op te ;eren, maar die grootte zal je al snel in de weg gaan zitten.
Mocht je wel een van die kiezen, dan zou ik de goedkoopste nemen, en daar nog 50euro vanaf lullen..
klipper

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #107 Augustus 30, 2008, 11:47:30
edit2Rapporteer  
Jo,
Bedankt voor de snelle replay. Wat zijn dan wel goede maten voor een beginners board? 135, 133 of 130, graag iets specifieker, dan weet ik een beetje waar ik naar moet zoeken... de 11 is dus meer geschikt dan de 9 voor mijn 65 kg gewicht in deze omstandigheden?

cheers
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #108 September 01, 2008, 11:35:27
edit2Rapporteer  
ja 11 is prima hoor.
Board ca. 125-130 bij een breedte van 37-40
RO ©

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #109 September 04, 2008, 13:33:14
edit2Rapporteer  
Begin dit jaar heb ik een RRD Hypertype II 12m2 gekocht, aangezien ik redelijke beginner ben weet ik niet zeker of deze kite goed werkt, maar gevoelsmatig vind ik hem heel onrustig en krijg ik hem tijdens het varen moeilijk op 1 punt. Heeft er iemand ervaring met deze kite en wat vind jij er van ?

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #110 September 04, 2008, 14:27:47
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?action=search
vul in 'hypertype'

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/topic,29173.msg344375.html#msg344375
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #111 Oktober 09, 2008, 19:52:41
edit2Rapporteer  
Hoi mede kiters,

ff een vraag, hoe is de behulpzaamheid op Oostvoorne? als ik al deze berichten lees zit dat wel goed volgens mij. Ik ben een beginner 3 lessen gevolgd en ga nu zelf aan de slag. aangezien mijn vrienden niets in deze fantastiche sport zien ben ik alleen. Nu de vraag, kan ik naar iedereen toe lopen om te vragen voor een helpende hand? En dan nog iets hoe doen jullie dat met je spullen, kan ik mijn spullen bij wat mede kiters deponeren?

gr Hans
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #112 Oktober 09, 2008, 20:13:32
edit2Rapporteer  
Hoi Hans,
behulpzaamheid op oostvoorne, tot op zekere hoogte wel maar verwacht niet dat iemand die een uur in de auto zit en helemaal hyper is om te gaan rammen eventjes een half uur voor je heeft.
Maar je kan iedere gevorderde kite gewoon vragen of je je kite goed hebt opgetuigd, of 'ie wil assisteren met het oplaten of desnoods even aan wilt voelen of de trim goed is (aftstellen depower). Zeker even vragen als je niet zeker van je zaak bent.
spullen kan je gewoon op je eigen hoopje gooien, kan ook bij andere kiters als je het vraagt. Alleen als ze eerder weg gaan dan jij ligt het weer alleen Smiley
succes!
btw wat voor materiaal heb je?
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #113 Oktober 09, 2008, 20:23:17
edit2Rapporteer  
Hoi El Rudo ,

Bedankt voor je snelle reaktie, hulp heb ik (denk ik) alleen nodig om ff de kite vast te houden,ik heb een Best waroo 2008 11m3, gelezen op deze site dat dit wel en goede beginners kite is, alleen bij harde wind schijnen er wat problemen met de bar (depower)te zijn. Als ik alles onder control heb wil ik t.z.t. nog een 7m3 er bij nemen, maar eerst maar eens oefenen met wat minder wind. as zaterdag wordt volgens mij een goede dag voor een beginner :-)
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #114 Oktober 09, 2008, 20:26:50
edit2Rapporteer  
mooi kompt goed
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #115 Oktober 09, 2008, 20:44:45
edit2Rapporteer  
een knoopje of 14-17 kan je het heel lekker leren met een 11m
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #116 Oktober 09, 2008, 20:47:57
edit2Rapporteer  
ok, en volgens mij is dat as zaterdag het geval toch? en nog met een zonnetje er bij dat word lekker poedelen
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #117 Oktober 09, 2008, 23:10:11
edit2Rapporteer  
Ik ben ook net begonnen met kitesurfen sins maart. Kan nu lekker hoogte lopen en begin met springen.

Zorg dat je veel afstand houd van mensen en niet te dicht bij de kant ga varen. Ruimte is je veiligheid. Zorg ervoor dat je dus een lekker stukje van de kant af bent als er iets gebeurd is de schade beperkt tot niks.

Ik hoop dat je lekker kan varen zaterdag.
shannon89
Gast
Antwoord #118 November 20, 2008, 20:22:35
edit2Rapporteer  
ik snap het schemaatje niet helemaal.

Ik ben zestig kilo. Ik heb een airush flow 7m, en hopelijk vanaf zaterdag een 10m erbij, maar voor welke windsterktes zijn deze (iig de 7) nu het beste te gebruiken, en wanneer is de moeite niet erop uit te gaan?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #119 November 20, 2008, 20:30:30
edit2Rapporteer  
Die 7 kan je vanaf 20 knopen wel varen, eerder ook wel, maar als je een beetje actie wilt is er nisk aan.
Die 10 kan je met je gewicht vanaf 12 knopen prima varen t/m knoop of 20 wel
shannon89
Gast
Antwoord #120 November 20, 2008, 20:46:04
edit2Rapporteer  
kerel actie Grin Ik ben al blij als ik enkele meters overeind blijf schater

maar bedankt voor je antwoord! Dan hoef ik voortaan niet meer te vragen aan iedereen :staat er genoeg wind voor mij om te kiten? Roll Eyes
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #121 November 20, 2008, 21:09:01
edit2Rapporteer  
ok, als je er niks van bakt is 20 knopen miss. wat veel voor je Wink gewoon vragen joh, doet bijna iedereen in het begin. Bovendien, liever 1x teveel vragen, dan 1x te weinig..
Slainthe

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #122 Januari 27, 2009, 23:56:38
edit2Rapporteer  
Heerlijk topic. Voor een beginner althans. En ik kan me voorstellen dat het voor gevorderde kiters niet zo lekker is als op het "normale' forum telkens beginners vragen worden gesteld. Anderzijds.... ik begrijp nooit zo goed dat mensen zich zo kunnen ergeren aan bijv. lesauto's. Vergeet men dat men zelf ook ooit begonnenis  (net zo stuntelig waarschijnlijk) en zelf ook ooit honger had voor informatie / tips / hulp. Of eigenlijk: niet weet waar te beginnen. Een zoekfunctie is leuk en goed maar er is zo verschrikkelijk veel info te vinden over een sport als kiten.

Anywasy, dit topic tesamen met het topic over termen / begrippen over kiten kan de gemiddelde beginner heel aardig op weg helpen.

Misschien handig om naast de technische zaken ook nog een onderdeel van dit topic te maken mbt locaties. Waar je kunt leren bijvoorbeeld goed leren kiten? Ik zelf ga eind mei naar Tarifa en hoop daar het kiten te leren. Weet alleen niet of het een goede beginnersplek is. Begin in Tarifa, wil later wat noordelijker naar Playa Bolonia / Las Dunas maar kan met de zoekfunctie niet bijvoorbeeld vinden of dat wel verstandig is. Ga met vrouw en kindje dus moet wel vantevoren boeken. Heb ook vragen gezien over beginners in Curacao etc. We zijn allemaal ooit begonnen dus er moeten voldoende ervaringsdeskundigen op dit forum zitten voor goede tips.  ThumpsUp

 
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #123 Januari 28, 2009, 19:34:41
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php/board,9.0.html Wink
Knapknapperige

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #124 Januari 30, 2009, 09:14:03
edit2Rapporteer  
Ik heb het al vaker gezegt. Het valt me de laatste tijd wel weer op dat het weer beginners tijd is. Hele simpele vragen worden er dan gesteld, waarvan de antwoorden met 1 klik op google of met de search op dit forum snel zijn gevonden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.